Consumentenbond.nl
Beantwoord

Rendement zonnepanelen hoger in de zomer?

• 20 augustus 2018
  • 25 reacties
  • 1611 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 6 reacties
Hallo allemaal,ik begrijp het niet goed;ong `n maand geleden raakte ik in gesprek met een installateur van,jawel,zonnepanelen. Dus het eerste wat ik vroeg was dat het op dat moment wel heel druk zou zijn en hij zei dat het idd heel druk was.Dus ik : ja,kan ook niet anders met zo`n zomer,dan wil iedereen meteen van die dingen. Maar hij wist me te vertellen dat er weinig rendement is in de zomer,door het vocht in de lucht. Je kunt beter `n winterzonnetje hebben,zei hij,dat geeft veel meer rendement.Scheelt un boel,zei die nog en toen kwam zijn bus er aan.Dus nou vraag ik me af of we met zun alle besodemieterd worden of denken die bedrijven : weten die mensen veel,gewoon veel reclame maken in de zomer !
icon

Beste antwoord door Ronaldvr 20 augustus 2018, 17:56

Nou ik denk dat die man niet echt zoveel verstand heeft van de techniek en de bijbehorende issues (Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren zou ik haast zeggen)

Ja bij heel veel zon leveren zonnepanelen inderdaad (wat) minder rendement, maar dat komt vanwege de hogere temperaturen, niet vanwege vocht in de lucht.
Wat betreft dat winterzonnetje: Nou nee de opbrengst is echt stukken lager in de winter waar die man dat vandaan haalt is me een raadsel, je kunt op het internet eenvoudig mensen vinden die hun opbrengst online publiceren, hier is een voorbeeld:

Bekijk origineel

25 reacties

Nou ik denk dat die man niet echt zoveel verstand heeft van de techniek en de bijbehorende issues (Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren zou ik haast zeggen)

Ja bij heel veel zon leveren zonnepanelen inderdaad (wat) minder rendement, maar dat komt vanwege de hogere temperaturen, niet vanwege vocht in de lucht.
Wat betreft dat winterzonnetje: Nou nee de opbrengst is echt stukken lager in de winter waar die man dat vandaan haalt is me een raadsel, je kunt op het internet eenvoudig mensen vinden die hun opbrengst online publiceren, hier is een voorbeeld:

Reputatie 7
Badge +6
Een installateur heeft geleerd om een installatie te monteren volgens bestek en tekeningen of voorschriften fabrikant. De persoon die het bestek en de tekeningen maakt moet je hebben voor de kennis en wetenschap over die installatie. Dat zijn mts-ers en hts-ers installatietechniek of werktuigbouw. Je moet dan bij een advies- of ingenieursbureau zijn, niet bij een installateur.
Dank jullie wel,Ronaldvr en Jan. Ik vond ut zelf al un raar verhaal maar nu weet ik ut zeker. Tis nie voor nix dat de ze in de zuidelijke landen heel vaak panelen gebruiken. Fijne dag nog allebei en nogmaals bedankt voor de reacties ! Groetjes🤗
Reputatie 5
Badge +5
Natuurlijk is inderdaad zoals @Ronaldvr zegt de opbrengst van zonnepanelen in de zomer veel groter dan in de winter, maar dat komt voornamelijk door het veel grotere aantal zonuren (langere dagen), de hogere stand van de zon aan de hemel en het in onze streken gemiddeld minder bewolkte weer in de zomer dan in de winter.

Dus ik wil die installateur van @Evy nog wel meegeven dat weliswaar een zomermaand om bovenstaande redenen altijd meer opbrengst zal opleveren dan een wintermaand, maar dat een uurtje felle winterzon, bij lage temperaturen en lage luchtvochtigheid (helpt inderdaad ook een beetje mee omdat veel vocht de lucht iets minder helder maakt) meer kan opleveren dan een uurtje felle zomerzon bij hoge temperaturen. Moet het zonnepaneel wel schuin genoeg liggen om de laagstaande winterzon mooi recht op te vangen.

Bij mijn eigen zonnepanelen - die in een hoek van 45 graden liggen - heb ik de dagen met de hoogste opbrengst in april en mei. Wat niet wil zeggen dat het totaal van die maanden altijd hoger is dan dat van juli en augustus.
Ik begrijp nu heel wat meer over zonnepanelen,dank je wel,Peter. Ik ben erg geinteresseerd in groene energie...en ik hoop dat we daarmee idd de goede kant op gaan. Fijne dag en dank je voor je snelle reactie. Groetjes 🤔
Reputatie 4
Badge +5
Fijn dat je (snel) geholpen bent @Evy ! Zou je een van de gegeven antwoorden willen aanmerken als 'Beste Antwoord' , zodat andere communityleden zien dat je vraag beantwoord is? En heel graag tot de volgende keer op het forum ☺
Reputatie 7
Badge +6
Het klopt inderdaad volgens meerdere berichten die ik las , dat het rendement van zonnepanelen omlaag gaat als ze erg heet worden . Zoals Ronald het uitlegt , heb ik het ook begrepen.
Hoi Wendy,geen idee hoek iemand als "Beste Antwoord"moet aangeven...gewoon liken of moet ik iets anders aanklikken ? Tis mun 1ste x...hihihi😊
Daar ben ik nu ook achter. Dank u voor uw reactie,heel nuttig deze antwoorden. Fijne avond E.T. Wiersum. Groetjes 😉
Reputatie 7
Badge +4
De zon is in de zomer veel feller, geeft meer licht en blijft ook veel langer aanwezig. Er is dus in de zomer veel meer opbrengst.
Het is wel zo dat zonnepanelen ook nuttig zijn wanneer de zon niet schijnt, of eigenlijk achter de wolken zit natuurlijk. 🤔☺ Veel mensen denken dat zij alleen werken wanneer het erg zonnig is, maar ook bij bewolkt weer werken zij, alleen minder. Het gaat om licht, niet speciaal om rechtstreekse zonnestralen.
Al vanaf januari 2018 stijgen de marktprijzen voor elektriciteit fors en bij teruglevering aan het net is het moment en de uurprijs relevant.
De prijs voor de volgende dag is één dag eerder bekend (12.00 u) en dan zie je nu dat van 07 u t/m 11 u en van 19 u t/m 23 u de prijzen aanzienlijk hoger zijn dan daar tussenin.
Dit ligt ook in lijn van de verwachting met twee dalperiodes en twee piekperiodes per dag. Nu wordt dat nog de "kamelen-curve" genoemd, maar in de toekomst verschuift dat naar de "eende-curve" met hoge prijzen vanaf 18 u tot 24 u.
Reputatie 4
Badge +5
Hoi Wendy,geen idee hoek iemand als "Beste Antwoord"moet aangeven...gewoon liken of moet ik iets anders aanklikken ? Tis mun 1ste x...hihihi😊

Dag @Evy , of mijn eerste x... heb je vraag nu als vraag gemarkeerd, waardoor de 'Beste antwoord' optie daadwerkelijk aangevinkt kan worden 😜. Mag ik je nogmaals verzoeken? Dank je wel!
Dank je wel Wendy,lief van je ! Maark snap er nog nix van...ik scrolde naar boven naar Ronald en daar stond idd "Beste antwoord",maar zo gauw ik dat aanklikte waren bij iedereen..incl mezelf...de "Beste antwoorden"weer weg...foetsie ! Nu staat er alleen nog Like en Quote. Leg jij ut me nog ff 1 x uit,please...
Reputatie 6
Badge +5
Dank je wel Wendy,lief van je ! Maark snap er nog nix van...ik scrolde naar boven naar Ronald en daar stond idd "Beste antwoord",maar zo gauw ik dat aanklikte waren bij iedereen..incl mezelf...de "Beste antwoorden"weer weg...foetsie ! Nu staat er alleen nog Like en Quote. Leg jij ut me nog ff 1 x uit,please...

Ronald heb je beste antwoord gegeven.Daardoor kan je niemand meer aanklikken als beste antwoord.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @Evy,

@Wendy van den Elshout is inmiddels naar huis, maar omdat ik je niet al te lang in spanning wil laten zitten geef ik je alvast het verlossende antwoord. Er kan namelijk maar één antwoord de beste zijn. Wanneer je voor het beste antwoord gekozen hebt, verdwijnt de optie dan ook direct. Je ziet nu bovenaan bij je oorspronkelijke vraag staan wat het antwoord is geweest. 🙂
Monique,je bent un engel,dank je wel ! Kwam er ff niet uit maar gelukkig was jij daar. Nogmaals dank enk wens je un hele fijne avond toe. 🍔
Reputatie 4
Badge +5
Al vanaf januari 2018 stijgen de marktprijzen voor elektriciteit fors en bij teruglevering aan het net is het moment en de uurprijs relevant.
De prijs voor de volgende dag is één dag eerder bekend (12.00 u) en dan zie je nu dat van 07 u t/m 11 u en van 19 u t/m 23 u de prijzen aanzienlijk hoger zijn dan daar tussenin.
Dit ligt ook in lijn van de verwachting met twee dalperiodes en twee piekperiodes per dag. Nu wordt dat nog de "kamelen-curve" genoemd, maar in de toekomst verschuift dat naar de "eende-curve" met hoge prijzen vanaf 18 u tot 24 u.

Goedemorgen @F.J. Peters Ouderkerk , en dank voor bovenstaande uitleg. Omdat je verder geen vraag aan de community hebt (toch?) én omdat je uitleg eea kan verduidelijken aan andere consumenten heb ik deze naar dit topic over oa teruglevering van energie verplaatst.

Alvast een goed weekend!
Groeten
Wendy
Badge
Ik heb pas 4 jaar zonnepanelen. Wel 24 stuks. Deze zijn op mijn platte dak en geplaatst in vaste hellingshoek. De panelen liggen op onderstel dat met stoeptegels is verzwaard.
Nu heb ik een kennis die de panelen op een hellend dak heeft geplaatst. Hij heeft veel minder panelen dan ik maar heeft toch in winter veel meer opbrengst!
De vraag is: heeft iemand ervaring met de mogelijkheid om de panelen in winter tijdelijk onder een andere hellingshoek te plaatsen? Ik zou ze op kunnen tillen en er lichte blokken onder kunnen plaatsen om ze hoger te krijgen. Of een aluminium verlengings-set kunnen gebruiken waardoor het, misschien met een hefboom, makkelijk is om alles in een beweging in een andere hoek te krijgen. Denk maar aan ramen in een lange kas die ineens opengezet worden als het te warm wordt (soms automatisch).
Krijg hierop nog geen reactie van leverancier. Maar andere gebruikers hebben hier misschien meer ervaring mee ??
Reputatie 7
Badge +6
Beste @Ir H.J.M. Jansen Ik heb geen ervaring met zonnepanelen in een andere stand zetten maar ik heb het even uitgetekend hoe het zit. De invalshoek van de zon is in de zomer maximaal 61,5 graad en in de winter minimaal 14,5 graad. Gemiddeld is dat 38 graden. Als de zonnepanelen loodrecht op deze 38 graden staan is het optimaal voor het hele jaar. Als je het uittekent komt loodrecht op 38 graden neer op een hoek van 52 graden voor de panelen.

Dan is de vraag hoeveel verschilt de hellingshoek van de kennis met die van jou? Als die op zijn schuin dak gesteld zijn op 52 graden en die van jou op het platte dak ook, dan zou ik het verschil zoeken in meer of minder schaduw door begroeiing en overhellende daken. Met de lichtmeter van een spiegelreflexcamera zou je de lichtopbrengst kunnen meten en of die verschilt met de buurman.

Je kan een zomer- en winterstand doen. In de zomer het gemiddelde van 38 en 61,5 graden, in de winter het gemiddelde van 14,5 en 38 graden. Als je het uittekent is de optimale zomerstand voor de panelen dan 40 graden en de winterstand 62,5 graden. Op de stroommeter zou dan verschil moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +5
[...]

De vraag is: heeft iemand ervaring met de mogelijkheid om de panelen in winter tijdelijk onder een andere hellingshoek te plaatsen? Ik zou ze op kunnen tillen en er lichte blokken onder kunnen plaatsen om ze hoger te krijgen. Of een aluminium verlengings-set kunnen gebruiken waardoor het, misschien met een hefboom, makkelijk is om alles in een beweging in een andere hoek te krijgen. [...]

Beste @Ir H.J.M. Jansen,
Geen ervaring mee, maar het product om zoiets veilig en degelijk te doen bestaat zeker, zoek bijv. op Google met zoektermen als 'adjustable solar panel flat roof mounting system'.

Waar je wel op moet letten is de windbelasting.

De installateur heeft bij de huidige hellingshoek van je panelen bepaald dat dit veilig is, in combinatie met de toegepaste ballast, met het oog op de te verwachten maximale windsnelheden. Zonder tussenkomst van een goede installateur op eigen houtje panelen schuiner gaan zetten, zodat ze inderdaad in de winter meer zon vangen - maar ook meer wind! - is daarom onverstandig.
Badge
Ik zal het opzoeken en kijken of het kan werken.
Badge
Beste @Ir H.J.M. Jansen Ik heb geen ervaring met zonnepanelen in een andere stand zetten maar ik heb het even uitgetekend hoe het zit. De invalshoek van de zon is in de zomer maximaal 61,5 graad en in de winter minimaal 14,5 graad. Gemiddeld is dat 38 graden. Als de zonnepanelen loodrecht op deze 38 graden staan is het optimaal voor het hele jaar. Als je het uittekent komt loodrecht op 38 graden neer op een hoek van 52 graden voor de panelen.

Dan is de vraag hoeveel verschilt de hellingshoek van de kennis met die van jou? Als die op zijn schuin dak gesteld zijn op 52 graden en die van jou op het platte dak ook, dan zou ik het verschil zoeken in meer of minder schaduw door begroeiing en overhellende daken. Met de lichtmeter van een spiegelreflexcamera zou je de lichtopbrengst kunnen meten en of die verschilt met de buurman.

Je kan een zomer- en winterstand doen. In de zomer het gemiddelde van 38 en 61,5 graden, in de winter het gemiddelde van 14,5 en 38 graden. Als je het uittekent is de optimale zomerstand voor de panelen dan 40 graden en de winterstand 62,5 graden. Op de stroommeter zou dan verschil moeten zijn.
Badge
Dank je @Jan . Ik zal de hoek eens berekenen. Want op factuur staat hier niets over. Of installateur hierover benaderen. Maar die geven vooralsnog geen antwoord..
Badge +1

Sowieso klopt het verhaal niet dat in je koude maanden (minder licht intensiteit, minder uren licht, laag hangende zon, slechte hoek inval van licht door laaghangende zon) meer stroom opwekt dan in de zonnige maanden. Ook de stelling “er hangt meer vocht in de lucht tijdens de warme maanden” lijkt me onzinnig. Volgens mij hangt er juist in de koude maanden meer vocht in de lucht. Het enigste wat goed technisch zal werken in de koude maanden is de vermindering van weerstand.

Hoe warmer het paneel/omvormer deste meer weerstand dus relatief meer afzwakking van het opwekken van stroom.
Maar ik zei al: technisch... praktisch zijn de zonnige warme maanden juist dé maanden waarmee je het meeste stroom mee opwekt.

Zie grafiek/afbeelding hieronder van afgelopen jaar 2019 per maand.

Reputatie 7
Badge +6

De vraag is uitgebreid beantwoord waaruit blijkt dat heel veel factoren een rol spelen betreft de opbrengst . Heb met mijn panelen nog geen heel jaar meegemaakt. Op een zonnige dag komt deze maand rond de middag maximaal nog ruim 2000 Watt binnen . Vandaag bewolkt en toch nog tussen 200 en 500 Watt  . Dat valt me niet tegen met 10 panelen van 310 Wattpiek per stuk. 

Reageer