Consumentenbond.nl
Beantwoord

Resultaten (hybride)warmtepomp Consumentenbond

• 2 oktober 2018
  • 28 reacties
  • 2977 Bekeken

Ik lees dat er hybride warmtepompen getest worden en at de resultaten in 2018 najaar verwacht worden. Enig idee wanneer? Ik moet denk ik snel beslissen over een nieuwe CV. groet, Michiel
icon

Beste antwoord door Monique 2 oktober 2018, 14:16

Klopt, in de eerstvolgende Consumentengids besteden we hier aandacht aan @Michielleendert. Deze valt omstreeks 6 november op je deurmat. ūüôā
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Klopt, in de eerstvolgende Consumentengids besteden we hier aandacht aan @Michielleendert. Deze valt omstreeks 6 november op je deurmat. ūüôā
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Michiel,

Helaas voor jou moet ik een belangrijke nuance aanbrengen op het antwoord van mijn collega Monique; inderdaad besteden we in de gids van 6 november aandacht aan de hybride warmtepomp. Maar we hebben nog geen testresultaten! Deze zullen we naar verwachting in de eerste maanden van 2019 kunnen publiceren.
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk dat we uberhaupt beter even goed de kat uit de boom kunnen kijken betreft de ontwikkelingen. Internationaal wordt er juist massaal overgestapt op aardgas omdat de markt nog niet klaar is voor wat men in Nederland wil. Zodoende wint men tijd tot de alternatieven daadwerkelijk geschikt en betaalbaar zijn. Kabinet Rutte wil voor de muziek uitlopen en ons een dure rekening presenteren om een gebaar richting de Groningers te kunnen maken , na ze jarenlang aan het lijntje gehouden te hebben .

Inmiddels is het einde 2019. @Peter van der Wilt en @Monique :
Wat is de status van het hybride-warmtepomp onderzoek?
Zijn er al tussen resultaten te rapporteren ?

Reputatie 4
Badge +5

Beste @Leow, ik heb dit even voor je nagevraagd. Helaas heeft deze test opnieuw vertraging opgelopen. We verwachten nu ergens in voorjaar 2020 resultaten te kunnen publiceren. 

Nog even geduld dus, maar hij komt eraan!

Vreemd dat er zo lang uitstel is en dat er geen reden wordt gegeven of tussen-rapportages worden gemaakt..

Ik ben wel blij dat er dan eindelijk een test is voor warmtepompen. Je wil toch niet veel geld uitgeven en er dan achter komen dat je een inferieur product hebt gekocht.

Of zijn er wel recente onafhankelijke tests van warmtepompen te vinden op het internet?

Reputatie 7
Badge +6

Misschien is op Europees niveau alleen Nederland bezig met warmtepompen want in Duitsland gaan ze op grote schaal over op Russisch gas van Putin, zo erg dat zelfs Trump er boos om is. Belgi√ę gaat ook over op Russisch gas. In de steden in Frankrijk¬†weet ik niet, mogelijk nog veel mazoetkachels, maar in het buitengebied stoppen de Fransen nog altijd st√®res bois du ch√™ne (kubieke meters gekloofd eikenhout) in de houtkachel dat 2 of 3 jaar gedroogd heeft. Oude eikenbomen zat daar.¬† Het is rotserige grond daar, dus een gasleiding 80 cm diep onder de grond naar al die verspreide huizen is een beetje te duur vergeleken zand-, klei- en veengrond in Nederland. Met een houtkachel van 4-6 kW houden ze daar een hele winter een vrijstaand huis warm. Soms hebben die langerekte boerderijen twee houtkachels. Als je de Franse bouwmarkt binnenloopt staat er bij de ingang al een hele reeks houtkachels in allerlei modellen, daar is dus flink handel in.

Dus Nederland kan aan de Duitse industrie wel vragen om een warmtepomp te ontwikkelen voor serieproductie maar dan zou het een soort van Daf 33 worden. Die is heus ook wel prima hoor maar als de Duitsers die voor zichzelf ontwikkelen zou het een BMW worden. Ik denk dat de Nederlander het liefst een testrapport wil hebben van die BMW maar die wordt dus niet gemaakt. De Nederlandse industrie weet misschien ook niet welke kant het opgaat, een volgende regering is misschien alles weer anders, dus kijken ze nog de kat uit de boom. Er gaan nu al bouwbedrijven failliet om dat stikstofbesluit, ze willen niet dat hun dat ook overkomt, dus weten ze het ook niet.

In Duitsland in die hoge appartementengebouwen in de steden hebben ze een kachel voor hout of kolen ingemetseld in de dikke muren, dus niet lis voor de muur. De warmte kruipt dan in de muren, dat is het voordeligst want dan hou je de warmte het langste vast.

Het is ook vreemd dat de testinstantie EnTranCe totaal niets op zijn website heeft staan en andere deelnemende entiteiten ook niet.

Ik vind dit ook uitermate vreemd.

Badge

En toen was de zomer van 2020 ook al bijna voorbij en nog niets over de testresultaten van de hybride warmtepomp en ook niets over het hoe en waarom. Niets voor de Consumentenbond. Veel beloven maar ????

Jack

Reputatie 7
Badge +6

Dure testen worden normaliter zo veel mogelijk gedaan in samenwerking met andere partijen omdat anders de kosten veel te hoog worden. Ik vermoed dat die partijen hun toezeggingen niet nagekomen zijn en dan staat de bond ook met lege handen , @J.L. Steenvoorde . Als dit morgen gelezen wordt zal CB ongetwijfeld een reactie geven.

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor je vraag @J.L. Steenvoorde. Ik ga dit voor je na bij mijn collega's.

Badge

Hallo Monique,

Weer niets te melden? We kunnen beter stoppen want het lijkt (weer) niets te gaan worden.

Erg jammer

Jack

Badge

Antwoord gekregen op de vraag wanneer er informatie  zou komen over de test. Nou, een duidelijk antwoord gekregen. Eind van het jaar komt er een update, Pffff….

Jack

Ook wij zijn (erg) toe aan een nieuwe warmte pomp, al hoewel onze ‚Äėoude‚Äô slechts 11 jaar oud is. ik volg graag de ontwikkelingen mee!

Bedankt voor je vraag @J.L. Steenvoorde. Ik ga dit voor je na bij mijn collega's.

Hallo Monique,
Graag meer duidelijkheid over het testen van warmtepompen.
Is het feit dat warmtepompen zo moeilijk te testen zijn, niet al een indicatie dat je er maar beter niet aan kunt beginnen?
Ik ben al jaren aan het wachten op deze test. Mijn huis is er geschikt voor maar zolang ik niet weet waar ik aan begin schaf ik zeker geen warmtepomp aan. (Vertrouwen is goed, controle is beter!)
Mijn buurman, met een vergelijkbaar huis MET wamtepomp, heeft een hogere stroom rekening dan ikzelf, voor gas_stroom bij elkaar!
Groet, Leo

Reputatie 3
Badge +2

Dat je duurder uit bent met een warmtepomp dan met een CV-ketel, als de rest identiek is, is normaal. Anders hadden we allemaal al jaren een warmtepomp hé?
Daarom wordt er ook steeds gesteld dat je bij een warmtepomp ook nog (o.a.) moet isoleren, en liefst geen klein beetje. De combi fors isoleren + HR-ketel kan overigens ook.
Maar we moeten uiteindelijk toch naar duurzame energie, ondanks dat er nog heel veel gas, olie en kolen in de bodem zitten; het probleem met fossiele brandstoffen is immers niet dat er te weinig van zijn, maar dat er te veel van zijn.
De manier om te voorkomen dat het klimaat volledig naar de haaien gaat zal hoe dan ook zijn door fossiel duurder te maken. Dat kan door middels van prijssturing van gas versus stroom of door allerlei andere vormen van subsidies. Dus op een gegeven moment is je huis verwarmen met een HR-ketel duurder dan met een warmtepomp.
Wat voor ieder apart het goedkoopste is, moet iedereen zelf bepalen want dat is o.a. sterk afhankelijk van wat er in de toekomst met het huis waarover het gaat gaat gebeuren.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP

De isolatiewaarde van de diverse delen een huis wordt in de eis van het Bouwbesluit aangegeven met een getal. Welk isoleren bedoel je dan dat er bij een warmtepomp en/of HR-ketel fors meer moet zijn? Ik bedoel, hoeveel is het nu al en hoeveel zou het dan nog moeten zijn?  

Ik zou ook niets liever willen dat de klimaatverandering stopt en het weer beter wordt. Maar is die hoeveelheid energie er jaarlijks wel als iedereen op de warmtepomp gaat en elektrisch gaat rijden? Toch maar stroom van de Duitse bruinkoolcentrales en gas uit Rusland? En als China, Rusland en USA hun CO2 uitstoot niet willen verminderen?

Hoe breng je het overschot aan energie van de zomer naar de winter? Er is een probleem met de autoaccu's, in de recente uitzending van Kassa is daar aandacht aan besteed. Het probleem met de lithium ion accu's is dat ze erg brandbaar zijn, en een heel felle brand geven die de brandweer niet kan blussen. Sowieso al niet als die bij een oplaadpunt achterin de parkeergarage staat want de brandweerauto is te hoog, maar ook niet als de auto gewoon op de oprit staat. Afgelopen week hier nog een brand in de garage onder een appartementenblok van iets van tien hoog. De betonconstructie is voor de duur van de brand heter geweest dan 1000 graden. Ze durven niet meer te zeggen of het appartementenblok nog bewoonbaar is.

Als antwoord op de vraagsteller denk ik dat er stagnatie is in de plannen voor de warmtepomp, dat Den Haag de politiek gaat warm maken voor toch maar kernerergie, maar dan de veiligere, en het besef groeit dan de mensen anders niet zoveel centjes in hun portemonnaie hebben ervoor.

Reputatie 3
Badge +2

@Jan

Ik heb het over de gemiddelde huizen in NL, waar er heel veel van zijn, zeg uit de jaren 60 tot 90. Veel daarvan kunnen sterk verbeterd worden bij een komende grote renovatie. Lees: als er nieuwe kozijnen in moeten neem je het beste glas; als er nieuwe pannen op moeten isoleer je het dak en als het lukt laat je het huis ‚Äėinpakken‚Äô. Ik zie her en der als huizen die zo compleet gerenoveerd worden. Vooral bij wat verwaarloosde luxe huizen met een nieuwe eigenaar lijkt dit op dit moment erg populair. Het is logisch: als je toch een vermogen uit gaat geven aan renovatie valt het extra om meteen helemaal toekomstbestendig te gaan behoorlijk mee.

Ik vind het feit dat de luxe-sector begint prima. Electrische auto’s werden ook pas gewild bij het grote publiek toen Tesla liet zien dat een electrische auto geen suffig karretje hoefde te zijn maar juist een vet snelle bak.

Of de warmtepompen eerder komen dan de grote nood aan winteropslag is een kip en ei-verhaal maar daarmee nog geen excuus om het af te wijzen.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP

Ik neem aan dat je dan bedoelt alleen optimaal isoleren waar dat nog niet gedaan is. Want na de oliecrisis in 1973 is alles wat de klok sloeg in Nederland isoleren! De gasprijs is toen flink verhoogd om de mensen aan te zetten om energie te besparen. Er werd toen veel meer geklaagd over die prijsstijgingen dan nu. Uitgebreide voorlichting op tv en de Consumentenbond hoe je vloeren, muren en de binnenkant van je dak kon isoleren. Voorzetglas en ook dubbele beglazing in de woonkamer, de slaapkamer hoefde eigenlijk niet. Maar omdat het goedkoop was deed de consument het zelf toch maar. Daarom is nu bijna heel Nederland dubbele beglazing inclusief de slaapkamers, dat was in 1973 nog bijna allemaal enkel glas. (De ontwikkeling van de windmolens die er nu zijn is door die oliecrises begonnen. In 1988 was het nog voorpaginanieuws in de krant met een grote foto van een afgeknakte windmolen, dat het windmolen gebeuren een grote onbetrouwbare faal was en niks zou worden).

Dus al die huizen die je¬†noemt uit de jaren 60-90 zijn al flink veel extra ge√Įsoleerd. Als je nou alles nog een keer moet gaan isoleren - is daar in bouwkundige zin nog plek voor - als je een warmtepomp neemt, ik denk niet dat er zoveel in de portemonnaie zit van de mensen. Dakpannen worden niet vernieuwd, in plaats daarvan zetten ze dikke isolatiedekens aan de binnenkant van het dak. De instructieblaadjes daarvan liggen in het schap van de bouwmarkt. Maar dat is bijna overal al gedaan, wie het niet deed betaalde zich blauw aan de gasrekening. Altijd met die waarschuwing: zorg dat er twee centimeter ventilatiespouw tussen de isolatie en je dakbeschot zit anders gaat de boel rotten.¬†

Zelf vind ik ook in antwoord op de vraagsteller, dat moet toch eerst duidelijk zijn of en tegen welke kosten energieoverschot van de zomer over is te hevelen naar de winter voordat je met warmtepompen begint. Want het stroomverbruik van een huishouden verdubbelt er om en bij door en als je die extra stroom moet betrekken van energiecentrales op bruinkool in Duitsland of Russisch aardgas, schiet je toch niet veel op met het reduceren van de CO2 die de aarde opwarmt. Als het plan Lievense daar niet geschikt genoeg voor wordt geacht, welk plan is er dan nog?

Ik weet niet of je Midden-Brabant kent, maar vanaf de Drunense Duinen tot de Moerdijk en Lage Zwaluwe is er een heel groot zandgebied deels boven en deels onder de grond. Dat is beschermd natuur- en drinkwatergebied. Daar mag je van de milieuregels geen pijpen van warmtepompen in de grond steken. Dus die grondwaterpompen zijn daar niet toepasbaar. Welke oplossing gaat daar dan komen? Hebben de mensen dat wel in hun portemonnaie? 

Reputatie 3
Badge +2

Die extra isolatie die je noemt was toen goed, maar nu betaal je 1000 euro aan gas per jaar om die huizen te verwarmen, of veel meer. Dat wordt straks nog veel meer. Optimaal isoleren is uiteindelijk zo ver isoleren dat je huis vanzelf warm blijft in de winter, door eigen aanwezigheid en onvermijdbaar electriciteitsverbruik. Of in ieder geval met een bescheiden warmtepomp. Koelen in de zomer kost weinig, want dan is er stroom zat en om een e ht goed ge√Įsoleerd huis te koelen is maar weinig nodig.

De klimaatkrisis gaat geld kosten. Het goede nieuws is dat datzelfde geld dat uitgegeven wordt ook door iemand ontvangen wordt. Daar worden economen dan weer blij van.

Een dak aan de binnenkant na-isoleren is inderdaad ongunstig ivm vocht. Door de isolatie wordt alles wat daarbuiten zit immers kouder. Daar kun je wat tegen doen, maar het blijft een slecht principe om hout tussen isolatie en pannen te hebben. Ook wordt de zolder flink kleiner en daardoor soms onbruikbaar.

Juist omd√°t die warmtebuffers niet overal maakbaar zijn is isolatie ook belangrijk.

Reputatie 3
Badge +2

In geval iedereeen naar een warmtepomp gaat is isolatie ook belangrijk om te voorkomen dat er een veel zwaarder stroomnet nodig is, maar daar gaat een ander draadje over.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben het¬†helemaal met je eens dat er ge√Įsoleerd moet worden als je aan de warmtepomp gaat. Ik ben het ook helemaal met je eens als je de vooroorlogse woningen bedoelt zoals in Breda Zuid gebouwd in de jaren '20. Die woningen hebben allemaal twee halfsteens muren tegen elkaar met maar een spouwtje van amper 2 cm, en houten vloeren en daken daken zonder isolatie. Ik ben zelf bij die woningen betokken en bouwkundig is die gewenste isolatie daar niet te realiseren omdat de ruimte ontbreekt. Dan moet je zoveel overhoop halen dat het voordeliger is al die wijken te slopen en moderne nieuwbouw te plegen. Maar daar zijn het allemaal particuliere eigenaren.

Maar de overige woningen voldoen wat isolatie betreft al aan het geldende bouwbesluit, het bouwbesluit van 2012 stelt voor isolatie ook al een nieuwe eis voor bestaande woningen die er voorheen niet was. Dus dat die isolatie er moet zijn ben ik helemaal met je eens, de eis voor een energie neutrale woning staat al in het bouwbesluit, maar hoeveel hoger bedoel je dat die moet zijn dan het bouwbesluit? Vind je dat er iets mis is met het bouwbesluit?

Als je het isolatieprogramma dat sinds de oliecrises over Nederland is uitgerold in beschouwing neemt, is dat tweede programna dat je bedoelt dan uitvoerbaar in de tien jaar tijd tot 2030 als iedereen van het gas af moet zijn en kunnen de mensen dat dan betalen? 

Reputatie 3
Badge +2

Nee, ik denk dat dat zeker niet uitvoerbaar is. We zijn wat laat denk ik. Ik ben bang dat we op een gegeven moment een correctie krijgen op de woningmarkt als blijkt dat woningen die nauwelijks beter isoleerbaar zijn erg duur zijn in de verwarmingskosten en dat die kosten de huizenprijs gaat drukken ten opzichte van de nieuwere huizen. Daar is niks mis mee, maar ik zou nu even geen huis kopen dat niet al goed ge√Įsoleerd is of redelijk gemakkelijk verbeterd kan worden. Bij redelijk gemakkelijk heb ik het dan over een aantal tienduizenden euro's. Op de totale prijs van een huis stelt dat niet veel meer voor natuurlijk.

Dat je duurder uit bent met een warmtepomp dan met een CV-ketel, als de rest identiek is, is normaal. Anders hadden we allemaal al jaren een warmtepomp hé?
Daarom wordt er ook steeds gesteld dat je bij een warmtepomp ook nog (o.a.) moet isoleren, en liefst geen klein beetje. De combi fors isoleren + HR-ketel kan overigens ook.
Maar we moeten uiteindelijk toch naar duurzame energie, ondanks dat er nog heel veel gas, olie en kolen in de bodem zitten; het probleem met fossiele brandstoffen is immers niet dat er te weinig van zijn, maar dat er te veel van zijn.
De manier om te voorkomen dat het klimaat volledig naar de haaien gaat zal hoe dan ook zijn door fossiel duurder te maken. Dat kan door middels van prijssturing van gas versus stroom of door allerlei andere vormen van subsidies. Dus op een gegeven moment is je huis verwarmen met een HR-ketel duurder dan met een warmtepomp.
Wat voor ieder apart het goedkoopste is, moet iedereen zelf bepalen want dat is o.a. sterk afhankelijk van wat er in de toekomst met het huis waarover het gaat gaat gebeuren.

Blijft het feit dat ik een graag een warmtepomp koop met een goed rendement. Ik kan nu nergens zien wat bij overgang naar een warmtepomp de stroom kosten zijn. De verkopende partij vertrouw ik hierin sowieso niet. Een onafhankelijk onderzoek/test, daar heb ik wel iets aan.

Reputatie 7
Badge +6

Ik probeer dat ook over te dragen aan mensen in m'n omgeving, koop zo'n moderne propvol ge√Įsoleerde woning. Maar zo'n stad als Breda is daarin een ramp. De laatste nieuwbouwwijk was de Haagse Beemden in de jaren '80. Daarna was er geen nieuwbouw meer behalve nu recent in oost tegen Teteringen aan. Dus de prijzen zijn flink omhoog gegaan voor de bestaande woningen. En de jonge stelletjes betalen¬†vrolijk de hoofdprijs voor die jaren '20 woningen met spouwmuren van 22cm en houten vloeren zonder isolatie erin. Tussenwoning vanaf ‚ā¨320.000 en wat grotere hoekwoningen¬†‚ā¨475.000. Terwijl buiten Breda heb je die moderne nieuwbouw met plafond op 2,60 meter en deuren op 2,30 meter hoogte en spouwmuren¬†van 40cm! voor circa¬† ‚ā¨375 000. Met verdriet in het hart zie ik ze het doen.¬†

Reageer