Beantwoord

Resultaten (hybride)warmtepomp Consumentenbond

• 2 October 2018
  • 42 reacties
  • 4050 Bekeken

Ik lees dat er hybride warmtepompen getest worden en at de resultaten in 2018 najaar verwacht worden. Enig idee wanneer? Ik moet denk ik snel beslissen over een nieuwe CV. groet, Michiel
icon

Beste antwoord door Imke 22 December 2020, 09:21

Bekijk origineel

42 reacties

Ik zit in de eerste instantie ook niet te wachten op een test van warmtepompen.

Ik denk al langer aan een 3e muur om mijn huis.
Als je gaat rekenen, kom je op slopen en nieuwbouw uit.
Ik heb ook besloten de rest van mijn leven hier te blijven wonen.
Als ik dan ook nog hier lees, dat die dure warmtepomp na 11 jaar vervanging nodig heeft.
Dan kan ik alleen nog hopen op een warmtenet.

Mensen die denken aan overstap naar een warmtepomp hebben veel meer advies nodig dan een test van het apparaat.

@Leow

Ik durf haast te stellen dat als je bij een wereldmerk blijft en je een nieuw model met een modern warmtemiddel koopt je niet gauw verkeerd koopt. Warmtepompen en airco’s zijn in principe precies hetzelfde en er worden wereldwijd al heel lang elk jaar miljoenen van gemaakt. Dat wij in Nederland ineens aan de warmtepomp willen stelt op wereldschaal niet veel voor. Bij de consumentenairco’s zijn de verschillen tussen de vergelijkbare modellen  behoorlijk klein weet ik.

Ik denk dat de verschillen in de manier van installatie veel groter zijn: welke capaciteit je koopt, hoe je de warmte verdeelt etc. Maar dat is nauwelijks te testen. Dat neemt niet weg dat een onafhankelijke test van de apparaten zelf fijn zou zijn.

Wortelstamper, ik vind je redenering raar. Mensen die een auto kopen hebben bijvoorbeeld ook veel meer advies nodig dan alleen een test van banden. Toch zijn tests van banden nuttig.

Reputatie 7
Badge +6

Een derde muur aan de buitenkant , @Wortelstamper ? Lijkt me ondoenbaar zoals je zelf eigenlijk ook al concludeert. Als het echt nodig is lijkt extra isolatie aan de binnenkant van de muren me veel sneller , makkelijker en goedkoper te doen . Eventueel een voorzetwand met isolatie waardoor ook een extra spouw ontstaat . Het huis wordt er wel iets kleiner van. Dat dan weer wel. Die warmtepomp komt er bij mij voorlopig niet in . Eerst maar eens kijken of er op termijn betere opties komen . Momenteel kiest vrijwel iedereen nog voor een nieuwe ketel als de oude aan vervanging toe is. Zeker in combinatie met goede isolatie is dat momenteel nog het goedkoopst . Als in de toekomst elektra steeds goedkoper en gas steeds duurder wordt ( wat men van plan is ) , wordt het uiteraard een keer anders . 

Badge

De C.B. mag dan nog geen resultaten van de test hybride warmtepompen kunnen publiceren, er is sinds een paar dagen wel een redelijk grote test beschikbaar voor iedereen die denkt over de aanschaf en plaatsing van een hybride warmtepomp. Deze test is te googlen op Monitoring prestaties van warmtepompen en is zeer interessant om te lezen. Voor mij was het aanleiding om maar niet aan een hybride warmtepomp te beginnen. 2/3 gas besparing is voor mij onvoldoende met een verbruik van 850 m3 om de investering van 325 euro er op redelijk goede manier er weer uit te krijgen.

Badge

Sorry, investering van 3250 euro en niet 325

Reputatie 6
Badge +5

@J.L. Steenvoorde 
Bedankt voor de hint, ik heb de tussen reportage voor het grootste deel doorgelezen.
Interessant vond ik de stelling dat het energie label niks zegt over het energie verbruik, maar het type woning wel.
Simpel gezegd, een tussenwoning met energie label E kan minder energie verbruiken dan een vrijstaande met energie label A.

Ook interessant vond ik de cop/temperatuur grafiek, daaruit blijk dat beneden de nul graden de COP zakt onder de drie.
Met een COP van drie ben je net zo duur uit als met gas, beneden de nul graden kost het dus meer, de kosten van de CV ketel en warmtepomp niet meegerekend.

Een derde interessant punt: de net belasting loopt al op zijn tenen bij kleine appartementen die op een warmte pomp overschakelen.
Bij grotere woningen zal het net de stroomvraag niet meer aan kunnen als een hele wijk van het gas afgaat.

Reputatie 6
Badge +5

Sorry, investering van 3250 euro en niet 325

Ja, dat was wel duidelijk :relaxed:

Badge +8

Goed nieuws! :tada: Het heeft lang geduurd, maar de resultaten van de hybride warmtepompentest staan online en zijn vandaag ook te lezen in de Consumentengids van januari 2021. Bekijk het gratis artikel hier.

Het begint nu pas tot me door te dringen dat een hybride warmtepomp geen gecombineerde warmtepomp-cv-ketel is maar een warmtepomp die met een cv-ketel kan samenwerken. Je moet bij zo'n ding dus nog een CV-ketel bijkopen.
Zelfs nu met de artikelen van de CB erbij kan ik nergens een zin in de tekst vinden waar 100% onomwonden staat hoe dit zit.

Reputatie 7
Badge +5

welk artikel lees jij dan? het staat klip en klaar uitgelegd, zelfs met een verwijzing, wat een hybride wp is.

Het komt wel vaker voor dat alles heel goed wordt uitgelegd, behalve datgene wat verondersteld wordt dat iedereen bekend is, wat zeker niet zo is. Ook stelt mij hier een vraag in plaats van dat je me een antwoord geeft.

In het genoemde online artikel en op de pagina https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/wat-is-een-warmtepomp#no2

Staat: " Een hybride warmtepomp is een combinatie van een HR-combiketel met een kleine elektrische warmtepomp (met binnen en buitenunit). ”
Dus dat is een warmtepomp EN een CV-ketel.
Maar de zin erna luidt: " Je kunt een warmtepomp combineren met je bestaande cv-ketel, maar er bestaan ook kant-en-klare systemen. ”
Dat snap ik dan niet, want als er in een hybride warmtepomp een CV-ketel zit waarom zou je dan nog meer nodig hebben?

In het PDF-artikel staat: " Een hybride warmtepomp is voor veel huizen een logische tussenstap op weg naar aardgasvrij. Die combineert de voordelen van een hoogrendements-cv-ketel en een warmtepomp. ” Dus heb je geen cv-ketel nodig?
Ook lees ik: " Dit vrij nieuwe verwarmings-systeem bestaat uit een elektrische warmtepomp die is aangesloten op een hoogrendements(HR)-combiketel. ” Dus een set van twee dingen. (Er staat niet "die je aan KUNT sluiten” of "Die wordt aangelsoten”, maar "is aangesloten”.)
Verderop lees ik wel: " Deze hybride warmtepomp kost inclusief installatie circa €5900, exclusief cv-ketel. ” Huh?

Reputatie 7
Badge +5

een hybride wp heeft inderdaad beide. maar je kunt een 100% wp ook installeren icm een cv ketel. daarmee krijg je een hybride installatie. 

daar zal je verwarring zitten?

Maar waar komt je warm water dan vandaan als je geen combiketel erbij hebt? De hybride warmtepomp heeft niet echt een hoge capaciteit waarmee meerdere mensen achter elkaar kunnen douchen. Nergens wordt gesproken over een boilervat. Een warmwatervat zou sowieso wel nuttig zijn om ‘s morgens vroeg voldoende capaciteit te hebben om de woning snel op temperatuur te brengen en om zonnestroom van overdag op te slaan voor 's avonds en de ochtend daarna.
Ik snap ook niet waarom de binnenunit van een hybride warmtepomp per definitie kleiner is dan de CV-ketel terwijl er in een hybride warmtepomp volgens jou een CV-ketel én een warmtepompwarmtewisselaar zit.
Ik snap ook niet waarom hybride warmtepompen zo duur zijn in vergelijking met airco's van dezelfde capaciteit, zeker 2 of 3x zo duur. De buitenunits zijn identiek. De binnenunit van een aico is een warmtewisselaar naar de lucht en de binnenunit van een warmtepomp is een warmtewisselaar naar water. Warmtewisselen met water lijkt me niet moeilijker dan naar lucht. Waar zitten die duizenden euro's extra dan in?

Reputatie 7
Badge +6

Met combinatie wordt bedoeld dat ketel en warmtepomp met elkaar samenwerken , @Harrie LPP . Het zijn voor zover ik weet meestal aparte units . Wie een huis zodanig goed geisoleerd heeft , dat alleen een warmtepomp voldoende is , zal een andere oplossing voor warm water moeten nemen . Een warmtepomp lijkt inderdaad technisch gezien op een airco . Hij moet alleen veel meer capaciteit hebben . Als je echter je hele huis wil koelen met in elke ruimte een binnen-unit wordt airco ook flink duur. Ik ben al meer dan € 3000,- kwijt aan een airco met twee kleine binnen-units . Hybride wordt aangeraden bij oudere huizen , die vrijwel onmogelijk zodanig te isoleren zijn dat alleen een warmtepomp voldoende is . De ketel springt dan bij als de gewenste binnentemperatuur niet gehaald kan worden met alleen die pomp . 

Wij hebben hier een airco met 3,5 kW capaciteit die door een vakman geïstalleerd is. Het kostte all-in 1800 euro. De units in de test hebben zo'n 5 kW vermogen. Dat scheelt weinig. Airco's van 5kW koelvermogen zijn ook heel standaard.
Met deze airco hebben we afgelopen zomer tijdens de hittegolven hier in het warmte deel van Nederland het hele huis comfortabel gekregen, op halve kracht van de airco zelfs . Hij hangt boven in de hal en bereikt zo het hele huis. Wel is het zo dat voor het koelen van een Nederlands huis het ontvochtigen van de lucht tijdens een hittegolf miscchien wel meer oplevert dan alleen het koelen ervan zou opleveren. De jaren ervoor kon het heel benauwd worden hierbinnen terwijl het toch 'slechts’ 26 graden was (en drie dagen achter elkaar 40 buiten). Ons huis is een heel gemiddeld 70's huis waar we 1300 m3 gas met jaar nodig hebben om het te verwarmen.

Reputatie 7
Badge +6

Een dergelijke prijs krijg ik hier niet voor elkaar , @Harrie LPP . En dat was de goedkoopste offerte . Er was ook eentje die bijna het dubbele vroeg . In beide gevallen een van de betere merken , nl Daikin . En ik heb multisplit . Dat is veel duurder dan eentje . Overigens is vergelijken altijd moeilijk omdat het ook bepaald wordt door hoe makkelijk of moeilijk het installeren is. Blijkt wel uit dat we altijd meerdere offertes moeten vragen en vergelijken . De kwaliteit die de monteurs leveren is helaas tevoren niet te beoordelen . Dit alles geldt evenzeer voor warmtepompen .

Dat het een airco was met één binnen-unit maakte hier alle verschil. Ons eerste idee was een met drie-binnenunits, maar de kosten daarvan waren fors; dus wat jij betaald hebt is niet onlogisch. Het verbruik in de zomer was 100 kWh voor de hele zomer. Resultaat in combi met de zonnepanelen is dat we door die mooie zomer nog 100 kWh extra over hebben (vorige jaren niet) die we nu in december proberen op te maken door de airco op verwarmen te zetten, wat alleen op de bovenverdieping werkt omdat warmte niet naar beneden gaat.

Reageer