Consumentenbond.nl

Rustverbruik Huisbaasje

Ik heb nu een half jaar het huisbaasje. Op zich werkt alles prima, ook bij de installatie op analoge meters. Ik ben het alleen niet eens met de manier waarop het rustgebruik gemeten wordt. De klantenservice vertelde mij dat dat gemeten wordt als het minimum gebruik over één uur gemeten met een gemiddelde van de afgelopen 3 nachten. Daardoor wordt het kort aanslaan van de ijskast, vriezer, elektrische boiler, verwarming e.d. ook mee gemeten. Mijn definitie van rustgebruik is heel anders. Die is alles wat niet nodig is zoals laders, standby van TV e.d. Die kun je uit het stopcontact halen of voorzien van een schakelaar. Hier kun je op besparen. De andere zaken zijn in principe nuttige verbruiken, ik zou niet graag 's nachts mijn ijskast of de vriezer willen uitzetten.. Om energie te sparen wil ik graag weten wat er onnodig 's nachts aan blijft staan. Als ik 's nachts kijk op mijn verbruik (als ik toevallig even wakker wordt) is dat dan vaak ook veel lager dan wat het rustverbruik aangeeft. Dus ik verbaas mij over die keuze in de software.

2 reacties

Reputatie 3
Badge +5
Hi @F.H.M. Bergen, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Ik heb je vraag voorgelegd aan mijn collega's van Huisbaasje. Zodra ik een reactie heb hoor je van me!
Reputatie 3
Badge +5
Ha @F.H.M. Bergen, ik heb inmiddels een antwoord van mijn collega's gekregen:

"Onder rustverbruik verstaan wij het verbruik dat 24 uur per dag, 365 dagen per week loopt. Dit is dus niet per definitie onnodig verbruik. Maar, we laten het rustverbruik zien in de app om gebruikers te helpen hun rustverbruik omlaag te brengen. Elke watt continue verbruik kost ongeveer €2,- per jaar. Als je je rustverbruik naar beneden weet te krijgen met bijvoorbeeld 20 watt, scheelt je dit dus al €40,- per jaar. Hoe het rustverbruik zich ontwikkeld kan je met de app in de gaten houden. Met de liveweergave kan je de impact op je verbruik van je apparatuur achterhalen. Als je hiermee apparatuur weet op te sporen die wel continue aan staat, maar waar je eigenlijk geen gebruik van maakt, kan je deze uitschakelen om zo je rustverbruik naar beneden te brengen.

Het rustverbruik dat wordt weergegeven is wel een benadering. Er wordt een verbruiksmeting van alle stroom gedaan. Om het rustverbruik hieruit te berekenen wordt in de afgelopen drie nachten naar het uur in een nacht met het laagste verbruik gekeken. Er zou ook naar het allerlaagste punt in het verbruik gekeken kunnen worden, in plaats van het verbruiksvolume van een uur. Er is gekozen voor het laatste omdat dan ook apparatuur met fluctuerend verbruik, zoals een koelkast meegenomen wordt. Dit geeft een realistischer beeld van het verbruik van apparatuur die continue aan staat."

Heb je toch nog vragen? Neem dan contact op met Huisbaasje. Ga naar consumentenbond.nl/huisbaasje of bel op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur: 085 - 2019816.

Reageer