Salderen

• 23 August 2016
  • 10 reacties
  • 249 Bekeken

Het is toch mogelijk om de teveel geproduceerde stroom in de winter om te zetten in warmte. Dat levert toch meer op dan die paar centen per kilowatt?

10 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Dat gaat niet op, omdat je in de zomer (en afhankelijk van hoeveel panelen je hebt in voorjaar en najaar ook) een overschot aan opgewekte zonnestroom hebt, maar in de winter warmte nodig hebt. Het is momenteel voor consumenten niet mogelijk om op een rendabele manier zoveel stroom op te slaan in accu's dat je dat seizoensprobleem ermee oplost. Daarom heb je salderen nodig.
Badge

De salderingsregeling is effectief een virtuele accu. Door de afgenomen kWh in de winter te salderen tegen het overschot aan opgewekte kWh in de zomer, kan je in de winter warmte opwekken met het surplus aan kWh dat in de zomer opgewekt hebt.

Er zijn momenteel geen echte accu's, die kosteneffectief zijn, toereikend capaciteit hebben, veilig zijn en zo lang de stroom vast kunnen houden.

Met een opgewekte kWh zonnestroom kan je met een warmtepomp tot 4 kWh aan warmte opwekken in de winter.

De salderingsregeling is alleen daarom al een prima regeling, maar waarom wordt die afgebouwd…

Reputatie 7
Badge +5

omdat ie prima is voor de consument. een virtuele accu is voor ons gratis, maar dat is natuurlijk niet het geval. Transport van elektra kost gewoon geldt, dus links of rechtsom, iemand zal dat moeten betalen en nu wordt dat opgebracht door alle belasitngbetalers, terwijl de regeling meer toe zal gaan naar ‘de vervuiler betaalt’ .

Badge

omdat ie prima is voor de consument. een virtuele accu is voor ons gratis, maar dat is natuurlijk niet het geval. Transport van elektra kost gewoon geldt, dus links of rechtsom, iemand zal dat moeten betalen en nu wordt dat opgebracht door alle belasitngbetalers, terwijl de regeling meer toe zal gaan naar ‘de vervuiler betaalt’ .

Transport van elektra kost inderdaad geldt. Daarom hebben we in Nederland netbeheer en (commerciële) energie-opwekking uit elkaar getrokken. Ik betaal ook gewoon mijn deel aan netbeheerskosten (vastrecht, capaciteitstarief, aansluitvergoeding, meterhuur, e.d.) aan de netbeheerder. Ik ben ook gewoon zo’n belastingbetaler, waar u het over heeft.

Daarboven moet de consument investeren in zonnepanelen, een omvormer, bekabeling, installatiekosten en aansluiting op het net en de hele boel onderhouden en steeds repareren. Schade aan de panelen is voor eigen risico en rekening. Laat staan dat een omvormer uit mocht branden en je huis meeneemt. De virtuele accu is inderdaad verre van gratis, maar zonder extra kosten en risico voor de overige consumenten.

Waarom de balans zou moeten uitpakken in het voordeel van de groot industriëlen is mij een raadsel?

Allen hebben voordeel bij de stroomopwekking door kleine zonnepaneleneigenaren, die slechts tegen bodemprijzen teruggeleverd kan worden aan het net. Zonder de opwek van de vele zonnepaneleneigenaren, zou de gezamenlijke energierekening van ons allemaal veel hoger zijn.

De salderingsregeling is een win-win situatie.

Reputatie 7
Badge +5

we moeten natuurlijk helemaal niks, zonnepanelen zijn nog steeds een eigen keus en een prima investering. 

los van de salderingsregeling in welke vorm dan ook, ben ik nog steeds van mening dat energie schaars is, en dus marktwaarde heeft. en is het geen salderingsregeling, dan wordt het wel wat anders, want met je laatste opmerking ben ik eens.

Dat gaat niet op, omdat je in de zomer (en afhankelijk van hoeveel panelen je hebt in voorjaar en najaar ook) een overschot aan opgewekte zonnestroom hebt, maar in de winter warmte nodig hebt. Het is momenteel voor consumenten niet mogelijk om op een rendabele manier zoveel stroom op te slaan in accu's dat je dat seizoensprobleem ermee oplost. Daarom heb je salderen nodig.

Hoe het kostenplaatje in elkaar zit weet ik niet maar een andere manier is warmteopslag voir de hele winter in steen, in een soort garagebox vol stenen, met veel isolatie eromheen. Google op warmte opslag steen. Nadeel is dat je een COP van slechts 1 hebt; voordeel is dat het systeem erg eenvoudig is. Het gaat eigenlijk uit van het idee dat zonnepanelen goedkoop zijn. Je moet natuurlijk wel vrij veel ruimte hebben.

Reputatie 5
Badge +6

@Harrie LPP : warmteopslag voir de hele winter in steen, in een soort garagebox vol stenen, met veel isolatie eromheen.

Je moet natuurlijk wel vrij veel ruimte hebben.

Idee is goed,

Maar dat is en blijft in ons kleine landje altijd een probleem. Ruimte in alle vormen kost gewoon geld en dat gaat weer van je beoogde rendement af.
In de kastelen werden in de winter, uit de grachten ijsblokken gezaagd (arbeid kostte toen bijna niets), in de ruime kelders op geslagen voor de zomer en werd daar dan mee gekoeld,  maanden lang ijs.

Dus er zijn altijd “natuurlijke” oplossingen, ook in de huidige tijd, rendement, opbrengst, winst, investering enz. speelt nu een (te) grote rol en zeker nu de grondstoffen steeds schaarser worden.

Alle regelingen die voor consument voordeel opleveren worden worden ook net zo snel weer afgebroken.

Denk aan de Spaarloonregeling, Huurwaardeforfait, afbouw Saldering, 60%belastbare vakantiezegel, 0,5 AOW, net als je denkt het voor elkaar te hebben wordt de regelgeving weer verandert.

Ik zie ook nog wel een (jaarlijkse) belasting komen op het aantal zonnepanelen, omdat dit nu ook steeds meer voor de “gewone man”(en daar zijn er in Nederland zoveel van) binnen bereik komt.

Reputatie 7
Badge +5

staat deze week in het Vereniging Eigen Huis magazine een heel verhaal over een experiment met warmteopslag in lavasteen. Lijkt een succes, met de nodige fysieke uitdagingen. Interessante ontwikkeling

Reputatie 5
Badge +6

over een experiment met warmteopslag in lavasteen. Lijkt een succes, met de nodige fysieke uitdagingen.

Lijkt me een interessante uitdaging, ik heb alleen door kostenbesparingen het abonnement VEH opgezegd👹

ga ik maar op internet zoeken

Dat zag ik nadat ik het bericht geplaatst had. Ik geloof dat ik een hele tijd terug het verhaal over de pilot van deze man gelezen heb, vandaar dat ik er aan dacht.  Een voordeel van dit systeem wat ik nog niet vermeld heb is dat het systeem ook een mooie combi maakt voor het gebrek aan opbrengst van PV-panelen in de winter: je moet er gewoon veel hebben. Dat je er ook veel moet hebben voor de warmte-opbrengst is een mes dat aan twee kanten snijdt. Nogmaals: het systeem drijft op goedkoop bijvende PV-panelen en je hebt inderdaad veel ruimte nodig. Ook is duidelijk dat de huizen die bij het project horen van zichzelf goed geïsoleerd zijn. De warmtevraag van die huizen is dus beperkt.
Ik zou graag eens een (vereenvoudigde) kostenberekening van dit project zien; m.a.w. wat is de investering per jaarlijks opgeslagen kWh? Ik lees ook over opslagtanks in het systeem; dat maakt me al wat minder vrolijk over de kosten.

Reageer