Salderen, wettelijk per jaar?

• 14 June 2022
  • 27 reacties
  • 898 Bekeken

Reputatie 7
Badge +5

@Peter van der Wilt dit onderwerp hebben we meermaals besproken, maar ik en een stevig gesprek op tweakers, zijn op zoek naar de wettelijke onderbouwing (lees: wetsartikel). In het artikel van jou hand van 25 mei staat het volgende hierover:

quote:

De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die je afneemt. 

unquote. 

Ik heb dezelfde vraag aan de ACM gesteld en daar krijg ik ook niet het antwoord wat nodig is. Er is wetgeving salderen in de Elekteiciteitswet en er is wetgeving over facturen. maar nergens een wet die zegt dat er per jaar gesaldeerd moet worden.

De eerste geluiden zijn er al dat leveranciers per maand salderen, en dan is netto salderen uitgefaseerd en zullen de enrgiekosten nog veel verder stijgen voor zonnepaneel eigenaren.

Heb jij licht in deze spreekwoordelijke, maar wel toepasselijke, duisternis?

27 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Salderingsregeling

De Salderingsregeling is voor kleinverbruikers die elektriciteit invoeden op het net. U bent kleinverbruiker als u een aansluiting heeft met een grootte van maximaal 3x80 ampère. Vooral kleinverbruikers die zelf elektriciteit opwekken met zonnepanelen gebruiken deze regeling. De Salderingsregeling is vastgelegd in artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag. 

Reputatie 7
Badge +5

klopt, die wet is bekend maar dat jaar wordt daar dus niet genoemd

Ik vind het bijna niet te geloven dat niemand daar nog een rechterlijke uitspraak over heeft gevraagd, of zijn die zaken allemaal nog onder de rechter en komt dat nog?

Inderdaad. Als de anderhalf miljoen huishoudens met PV in Nederland hiermee in het schip gaan en het kost ze gemiddeld vijfhonderd euro per jaar hebben we het over 750 miljoen euro per jaar.

Reputatie 7
Badge +5

1 juli as is een belangrijk moment, dan komt de variabele tarief aanpassing en is het kijken wat ze gaan doen met de saldering. voor rechtzaken is het dus nog iets te vroeg. 

Reputatie 3
Badge +1

Art. 50 lid 8 vermeld:

• Bij regeling van Onze Minister worden nadere regels gesteld ten behoeve van de uitvoering van dit artikel.

Het ministerie zou aan moeten kunnen geven of de jaarperiode bij aparte regeling van toepassing is. 

Reputatie 7
Badge +5

zou kunnen, maar mijn vraag was gericht aan @Peter van der Wilt die de uitspraak namens de CB deed, dus Peter heeft de onderbouwing, ga ik van uit

Gisteren een mail gekregen waarin staat dat mijn energieleverancier ook maandelijks gaat salderen. Volgens ACM is dit ( nog steeds) niet de bedoeling. Is er inmiddels al iets bekend  over wanneer hier duidelijkheid over komt?

Reputatie 7
Badge +5

welke leverancier is dat? Budget Energie is een bekend.

Inmiddels wachten er een paar kamervragen op antwoord van de minister over dit onderwerp, en de ACM is ook druk bezig. 

Vanuit de CB is er nog steeds radiostilte, helaas. 

Mijn leverancier is 'Vrij op naam' . Bedankt voor de reactie. . 

Ik hoor berichten over energiemaatschappijen die per maand gaan salderen. Zelfs ENECO zou dit gaan doen. Ik kan daarover geen informatie vinden, ook niet bij ENECO, dus ik neem aan dat het een gerucht is. Heeft iemand daar andere informatie over?

@Ceesz 

U kunt beter beginnen bij de bron, waar hebt u dat dan gelezen?

Het was een mondeling gerucht via een kennis. Het zal waarschijnlijk geen grond hebben. Aan de andere kant: Als ENECO met plannen daarvoor bezig is, zal men dat nog niet luid kenbaar maken.

Reputatie 7
Badge +5

ga er maar van uit dat dit onderwerp met stip op 1 staat van de agenda van elke energie leverancier. de markt is zo in beweging dat er dagelijks dingen veranderen. op tweakers is een discussie gaande die veel actualiteiten verzamelt

Het is geen gerucht. Bij ons gaan ze vanaf oktober maandelijks salderen. Terwijl het niet volgens de afspraken is. Iets met " mazen in de wet". Zou fijn zijn als de overheid hierover duidelijkheid zou geven. Maar ja, dat geldt wel voor meer zaken...

Het is geen gerucht. Bij ons gaan ze vanaf oktober maandelijks salderen. Terwijl het niet volgens de afspraken is. Iets met " mazen in de wet". Zou fijn zijn als de overheid hierover duidelijkheid zou geven. Maar ja, dat geldt wel voor meer zaken...

Dan is het best vreemd dat dit niet op de website van Eneco staat. Hebt u dat echt van Eneco op schrift (mail) gehad?

Nee, via Vrij op naam. Maar ook budgetenergie is er mee bezig ( zie eerdere reacties) Een  collega belde onlangs met Eneco. De reactie was dat zij nog jaarlijks salderen en hij van harte welkom was als hij naar hen wilde overstappen. Toen hij vroeg naar garanties op dat jaarlijks salderen krabbelden ze terug , die konden ze niet geven.

Reputatie 6
Badge +3

Mijn conclusie:

Voorlopig hebben aansluitingen met een ouderwetse ferrarismeter en zonnepanelen waarschijnlijk geen last van de afwijkende interpretatie van de huidige salderingsregeling door diverse energieleveranciers.

Lijkt me zeker (en nog steeds) iets voor de wetgever en vervolgens voor de ACM.

Reputatie 7
Badge +5

op tweakers kun je de voortgang volgen van een rechtzaak tegen BE.

Reputatie 7
Badge +5

Na lang wachten is er witte rook, er blijkt toch een amandement op de wet te zijn die jaarlijks salderen aangeeft. De antwoorden van Jetten op de vragen van Bontebal mbt salderen: https://open.overheid.nl/Details/ronl-e9bed24111f6685234384328441d19799b027685/1

Dit zal de markt wel weer opschudden 😉

Reputatie 5
Badge +5

Dit zal de markt wel weer opschudden 😉

Fijn dat je dit deelt. Ik verwacht ook dat er wat stof ontstaat bij het opschudden.

Reputatie 7
Badge +5

zekers, het is wel zo dat dit (nog) geen wetgeving is, dat is het nadeel. Dit is slechts een antwoord. Maar de uitvoering van de bestaande wetgeving is wel een stuk duidelijker, wellicht zien we het eerste resultaat in de rechtzaak die aangespannen is tegen BE

Fijn om op de hoogte te worden gehouden.Er is zoveel aan de hand nu.

Reputatie 6
Badge +5

Rob Jetten gaat de wet aanpassen zodat er geen enkele onduidelijkheid meer is dat er jaarlijks moet worden gesaldeerd.
Dus ook BE en NLE zullen hier niet meer onderuit kunnen.

Mooi, duidelijkheid! 

Ben benieuwd naar de uitwerking van de rest van de energieplannen.

Reageer