Salderen, wettelijk per jaar?

• 14 June 2022
  • 30 reacties
  • 1247 Bekeken

Reputatie 7
Badge +5

@Peter van der Wilt dit onderwerp hebben we meermaals besproken, maar ik en een stevig gesprek op tweakers, zijn op zoek naar de wettelijke onderbouwing (lees: wetsartikel). In het artikel van jou hand van 25 mei staat het volgende hierover:

quote:

De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die je afneemt. 

unquote. 

Ik heb dezelfde vraag aan de ACM gesteld en daar krijg ik ook niet het antwoord wat nodig is. Er is wetgeving salderen in de Elekteiciteitswet en er is wetgeving over facturen. maar nergens een wet die zegt dat er per jaar gesaldeerd moet worden.

De eerste geluiden zijn er al dat leveranciers per maand salderen, en dan is netto salderen uitgefaseerd en zullen de enrgiekosten nog veel verder stijgen voor zonnepaneel eigenaren.

Heb jij licht in deze spreekwoordelijke, maar wel toepasselijke, duisternis?

30 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Rob Jetten gaat de wet aanpassen zodat er geen enkele onduidelijkheid meer is dat er jaarlijks moet worden gesaldeerd.
Dus ook BE en NLE zullen hier niet meer onderuit kunnen.

Het voorstel is al ergens 2 jaar op zijn bureau, of onder in de la. 

Ik denk zelf onder zijn kussen 🏠 thuis

De stempel er op zetten is best wel moeilijk.

Als de wereld vergaat, vlucht ik naar Nederland; daar gebeurt alles 2 jaar later😀

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728   Niet vergeten: “Salderen” (wat dat dan ook betekent) bestaat alleen in NL.
En idd.: Alles gebeurt hier 2 jaar later en op de helft van de natuurlijke schaal.

Reputatie 6
Badge +6

Het is geen gerucht. Bij ons gaan ze vanaf oktober maandelijks salderen. Terwijl het niet volgens de afspraken is. Iets met " mazen in de wet". Zou fijn zijn als de overheid hierover duidelijkheid zou geven. Maar ja, dat geldt wel voor meer zaken...

Nee, via Vrij op naam. Maar ook budgetenergie is er mee bezig ( zie eerdere reacties) Een  collega belde onlangs met Eneco. De reactie was dat zij nog jaarlijks salderen en hij van harte welkom was als hij naar hen wilde overstappen. Toen hij vroeg naar garanties op dat jaarlijks salderen krabbelden ze terug , die konden ze niet geven.

Als uw leverancier, (met rapport cijfer 10.0) ook BE volgt met jaar salderen, zullen de anderen misschien ook overstag gaan, zodat de jaarsalderings regeling weer voor alle afnemers geldt, in de geest van de wet, zoals deze bedoelt is.

Ik hoop het, maar ik zie het nog niet gebeuren.in ieder geval niet tot er definitief een wijziging in de wet is.

Reputatie 6
Badge +6

@Brenda3 Er is idd nog heel veel beweging en onduidelijkheid in de energiemarkt.

Ik heb zelf het idee dat de mazen in de wet, wel worden aangetrokken.

Of alles voor iedereen wordt terug gedraaid, zal de tijd moeten leren.

Het subsidie\kostenplaatje voor het kabinet speelt hier ook een grote rol in mee.

Het kabinet heeft ook al uitgerekend wat het de overheid kost,

eerder of later met afbouw Salderen en de hoogte van het prijsplafond voor de staatskas!

Reageer