Vraag

Salderingsregeling 2023 in combinatie met prijsplafond energie

• 23 December 2022
  • 102 reacties
  • 8181 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties

Wij kregen een overzicht van EnergieDirect mbt het toepassen van het prijsplafond in 2023.
Dat wordt straks per maand toegepast op basis van gemiddeld verbruik.
Nu hebben wij zonnepanelen en hebben via de salderingsregeling dit jaar geld terug ontvangen.
Hoe “moeten” de energie leveranciers dit in 2023 toepassen? Saldering is per jaar. Prijsplafond wordt per maand toegepast. Hoe is straks nog te controleren als consument of je wel het juiste terug krijgt?

102 reacties

Reputatie 7
Badge +5

ik kan me voorstellen dat die maandelijkse bedragen over het voorschotbedrag gaat. elke leverancier moet zich houden aan de wetgeving mbt prijsplafond, dus zullen ze op halfjaar if jaarbasis een totaaloverzicht moeten maken

Reputatie 6
Badge +3

@PtrK Een belangrijk onderdeel voor de "berekening” i.c.m. salderen wordt het type energiecontract wat je hebt. Is het een contract met vaste looptijd (over heel 2023?) of een variabel contract? (op halfjaar of op maandbasis) - dit kan volgens mij een verschil maken. Heb je slimme meters welke regelmatig (op maandbasis) kunnen worden uitgelezen? Of heb je misschien nog analoge meters? Dit kan nog een grotere rol spelen.

Salderen op jaarbasis (niet het kalenderjaar 2023!) is een complicerende factor, dat heeft u goed gezien.
Ik ben benieuwd welke berichten volgend jaar hier verschijnen.

Reputatie 1
Badge

Wij kregen een overzicht van EnergieDirect mbt het toepassen van het prijsplafond in 2023.
Nu hebben wij zonnepanelen en hebben via de salderingsregeling dit jaar geld terug ontvangen.
Hoe “moeten” de energie leveranciers dit in 2023 toepassen? Saldering is per jaar. Prijsplafond wordt per maand toegepast. Hoe is straks nog te controleren als consument of je wel het juiste terug krijgt?

Op de site van Energiedirect:

Het verbruiksplafond wordt opgesplitst in 2 delen.
Omdat iedere klant op een ander moment de jaarrekening krijgt, wordt het verbruiksplafond opgesplitst in 2 delen: de periode van 1 januari 2023 tot aan je jaarrekening en de periode vanaf je jaarrekening tot en met 31 december 2023. Binnen die periodes kun je compenseren. Dus blijf je in een maand onder het verbruiksplafond? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand. Da's fijn.

En daarnaast:

We trekken de teruggeleverde stroom eerst af van je verbruik. Blijft er nog verbruik over? Dan geldt daarvoor het prijsplafondtarief.

Allereerst: het salderen op de jaarafrekening gaat ook in 2022, 2023 en 2024 over het hele jaar (of tot je binnen een variabel contract van levenrancier wisselt binnen dat jaar), dus tot de jaar- of eindafrekening.

Voor het prijsplafond gaat het salderen, maar alleen voor de toepassing van het prijsplafond, iets anders. 
Dit betekent dat je een eventueel saldo uit 2022 NIET kan gebruiken om je gebruik in 2023 lager te maken om onder het prijsplafond aantal te komen. Ditzelfde geldt voor hetgeen je in 2024 opbouwt om te salderen, dat kan je NIET gebruiken om je gebruk in 2023 lager te maken.

Alleen wat je IN 2023 meer teruglevert wordt in mindering gebracht op de afgenomen hoeveelheid stroom en daarna wordt gekeken of je in de periode waar het om gaat onder de hoeveelheid voor het prijsplafond blijft.

Voorbeeld.

Op 31 december 2022 heb je een saldo stroom van 700kw. DIT BLIJFT TOEBEHOREN AAN 2022 EN KAN NIET WORDEN DOORGESCHOVEN NAAR 2023!
Tussen 1 januari 2023 en (stel 1 april) de jaarafrekening neem je 1200kw stroom af en levert 100kw. Hierdoor wordt voor de berekening van het prijsplafond uitgegaan van een gebruik van 1100kw
Dan wordt gekeken in de tabel hoeveel van die 1100kw onder het prijsplafond valt. Dat is 339kw (jan), 280kw (feb) en 267kw (mrt), samen 886kw. Voor die 886kw betaal je € 0,40 per kw is € 354,40. En voor het verschil tussen 886kw en 1100kw je normale contractprijs.
In de jaarafrekening zal staan dat je terug hebt geleverd 700kw (2022) plus 100kw (2023).

Voor de rest van het jaar geldt hetzelfde maar dan net andersom. 
Wat je in 2024 aan saldo opbouwt, stel je contract loopt af of beeindig je (variabel) in oktober, kan je niet gebruiken om in de maanden van 2023 onder het prijsplafond aantal te komen.
Ik kan hier ook een voorbeeld van maken, maar ik denk dat het zo wel duidelijk is.

Minister Jetten schreef hierover:

Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.

Reputatie 1
Badge

Op de site van Energiedirect:

Het verbruiksplafond wordt opgesplitst in 2 delen.
Omdat iedere klant op een ander moment de jaarrekening krijgt, wordt het verbruiksplafond opgesplitst in 2 delen: de periode van 1 januari 2023 tot aan je jaarrekening en de periode vanaf je jaarrekening tot en met 31 december 2023. Binnen die periodes kun je compenseren. Dus blijf je in een maand onder het verbruiksplafond? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand. Da's fijn.

En daarnaast:

We trekken de teruggeleverde stroom eerst af van je verbruik. Blijft er nog verbruik over? Dan geldt daarvoor het prijsplafondtarief.

Allereerst: het salderen op de jaarafrekening gaat ook in 2022, 2023 en 2024 over het hele jaar (of tot je binnen een variabel contract van levenrancier wisselt binnen dat jaar), dus tot de jaar- of eindafrekening.

Voor het prijsplafond gaat het salderen, maar alleen voor de toepassing van het prijsplafond, iets anders. 
Dit betekent dat je een eventueel saldo uit 2022 NIET kan gebruiken om je gebruik in 2023 lager te maken om onder het prijsplafond aantal te komen. Ditzelfde geldt voor hetgeen je in 2024 opbouwt om te salderen, dat kan je NIET gebruiken om je gebruk in 2023 lager te maken.

Alleen wat je IN 2023 meer teruglevert wordt in mindering gebracht op de afgenomen hoeveelheid stroom en daarna wordt gekeken of je in de periode waar het om gaat onder de hoeveelheid voor het prijsplafond blijft.

Voorbeeld.

Op 31 december 2022 heb je een saldo stroom van 700kw. DIT BLIJFT TOEBEHOREN AAN 2022 EN KAN NIET WORDEN DOORGESCHOVEN NAAR 2023!
Tussen 1 januari 2023 en (stel 1 april) de jaarafrekening neem je 1200kw stroom af en levert 100kw. Hierdoor wordt voor de berekening van het prijsplafond uitgegaan van een gebruik van 1100kw
Dan wordt gekeken in de tabel hoeveel van die 1100kw onder het prijsplafond valt. Dat is 339kw (jan), 280kw (feb) en 267kw (mrt), samen 886kw. Voor die 886kw betaal je € 0,40 per kw is € 354,40. En voor het verschil tussen 886kw en 1100kw je normale contractprijs.
In de jaarafrekening zal staan dat je terug hebt geleverd 700kw (2022) plus 100kw (2023).

Voor de rest van het jaar geldt hetzelfde maar dan net andersom. 
Wat je in 2024 aan saldo opbouwt, stel je contract loopt af of beeindig je (variabel) in oktober, kan je niet gebruiken om in de maanden van 2023 onder het prijsplafond aantal te komen.
Ik kan hier ook een voorbeeld van maken, maar ik denk dat het zo wel duidelijk is.

Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.

Hierboven zijn een aantal berichten samengevoegd welke op het net te vinden zijn maar wel op zich zelf staan.

Ik heb contact gehad gehad met energiedirect en er wordt gewoon gesaldeerd zoals anders. Verbruik je 5000 kwh en heb je 5000 kwh opgewekt tot je jaarnota wordt opgemaakt, dan is je netto verbruik 0. Ongeacht wanneer het is opgewekt of verbruikt. 

Je kan dus gewoon je "buffer" uit je 2022 deel van je jaarnota gebruiken om je verbruik in het 2023 deel tot je opmaak jaarnota mee te dempen.

Het zou ook niet best zijn als het anders was, dan zou de invoering van het prijsplafond het salderen per jaarnota om zeep helpen.

Reputatie 7
Badge +5

ach, dat is dit jaar al eerder geprobeerd (jaarlijks salderen om zeep helpen), ik zou dus vooral de voorbeelden afwachten van de dames en heren energieleveranciers, tweakers is een mooi platform om dat te doen. Gebleken is dat ze de letter van de wet uitvoeren en niet de gedachte. Alles valt of staat dus met het beschrijven van de wet in voldoende detail. Ik heb nog geen voorbeeld van een berekening gezien die ook salderen meegenomen heeft.

Reputatie 1
Badge

ach, dat is dit jaar al eerder geprobeerd (jaarlijks salderen om zeep helpen), ik zou dus vooral de voorbeelden afwachten van de dames en heren energieleveranciers, tweakers is een mooi platform om dat te doen. Gebleken is dat ze de letter van de wet uitvoeren en niet de gedachte. Alles valt of staat dus met het beschrijven van de wet in voldoende detail. Ik heb nog geen voorbeeld van een berekening gezien die ook salderen meegenomen heeft.

Reputatie 7
Badge +5

dit is een versimpeling van de werkelijke jaarafrekening. dit voorbeeld is inderdaad eenvoudig.

het wordt spannend als je contract loopt van medio 2022 tot medio 2023. hoe wordt dan de saldering toegepast als die minder is dan je verbuik? hoe wordt eea verdeeld over de verschillende maanden? daar zit de echte complexiteit

Reputatie 1
Badge

Ik begrijp wat u bedoelt.

Echter, naast de toezegging van energiedirect, voel ik mij ook gesterkt door de uitspraak van de rechter in de zaak Rien Broeksta vs. Budget Energie. 

Salderen moet gewoon per contractjaar van de klant.

Maar er zullen vast en zeker een paar cowboys een poging doen om het verbruiksplafond als onderdeel van het prijsplafond, te gebruiken om per 31 dec te gaan salderen.

Groeten Mathieu

Reputatie 5
Badge +4

Ik begrijp wat u bedoelt.

Echter, naast de toezegging van energiedirect, voel ik mij ook gesterkt door de uitspraak van de rechter in de zaak Rien Broeksta vs. Budget Energie. 

Salderen moet gewoon per contractjaar van de klant.

Maar er zullen vast en zeker een paar cowboys een poging doen om het verbruiksplafond als onderdeel van het prijsplafond, te gebruiken om per 31 dec te gaan salderen.

Groeten Mathieu

@Mathieu079 Om te demonstreren dat toepassing van de definitieve uitwerking van het prijsplafond iets wel of niet plaatsvindt, is de berekening van de website van Energiedirect die u hier gebruikt, niet geschikt. In de ‘disclaimer’ onder die functionaliteit staat onder andere: ‘ De genoemde tarieven en verbruiken van het prijsplafond zijn nog onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door de overheid.

Omdat die goedkeuring inmiddels heeft plaatsgevonden, kan worden geconcludeerd dat de aangeboden berekeningsfunctionaliteit dateert van vóór de definitieve uitwerking. Dat blijkt ook uit het feit dat in de berekening geen rekening wordt gehouden met het moment van de jaarafrekening, die het kalenderjaar 2023 de facto opknipt in twee periodes  waarvoor separaat een prijsplafond wordt gehanteerd. De berekening houdt daar geen rekening mee en geeft dus geen betrouwbare informatie.

Op basis van deze berekening kan dus evenmin een uitspraak worden gedaan over hoe straks de salderingsregeling en de prijsplafondregeling tezamen worden toegepast.

In de voorbeeldberekening die u plaatste is overigens het prijsplafond sowieso niet van toepassing, ongeacht welke verbruiken en/of opbrengst teruglevering er ingevuld worden: de contractprijzen die u hanteert, liggen namelijk onder het tarief van het prijsplafond.

Reputatie 1
Badge

@A.A Toegegeven, die bedragen die ik heb ingevuld zijn inderdaad ongelukkig gekozen omdat ze reeds onder het plafond zitten.

Wat ik wilde aantonen met het voorbeeld is dat er met deze berekening eerst gesaldeerd word, dan pas gekeken word of je netto verbruikt of geleverd hebt. 

Maar je hebt gelijk met betrekking tot die disclaimer en dat uit die rekenmodule op de site niet voldoende blijkt dat rekening is gehouden met het "opknippen" van het jaar.

Echter, ik ben nog iets verder gaan speuren en ben het volgende tegen gekomen met betrekking tot hoe saldering en prijsplafond toepast dienen te worden. Het betreft de beantwoording van Rob Jetten op Kamervragen d.d. 14 december jongsleden. 

Lees vooral het 2e deel van zijn antwoord waarin het salderen wordt aangehaald en hoe dit toegepast dient te worden. 

Vraag:

Hoe zal het prijsplafond uitwerken voor iemand die van het gas af is, 7.000 kWh
per jaar verbruikt en er 5.000 opwerkt via zonnepanelen? Mag dit huishouden, als
het 1.000 kWh in januari gebruikt (en er nul opwekt), al deze energie onder het
plafond brengen, omdat er in de zomer sprake is van netto teruglevering? Kunt u
hiervan een realistisch rekenvoorbeeld geven?

Antwoord:
Voor alle huishoudens geldt dat het prijsplafond geldt tot een verbruik van 1.200
m3 gas, 2.900 kilowattuur (kWh) elektriciteit en 37 gigajoule (GJ)
stadsverwarming. Als iemand meer elektriciteit verbruikt maar geen gas, is er
geen mogelijkheid om te schuiven tussen deze twee. Dit is niet uitvoerbaar. 
Er wordt wel rekening gehouden met salderen. Het gaat bij de toepassing van het
plafond steeds om de netto afname van elektriciteit door een kleinverbruiker, met
andere woorden: er wordt eerst gesaldeerd en daarna wordt pas het prijsplafond
toegepast. Salderen vindt plaats over de periode waarop de eindfactuur ziet. De
berekening van het verbruik volgt de wijze ervan op grond artikel 31 van de
Elektriciteitswet 1998.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/12/14/beantwoording-kamervragen-over-de-regeling-van-het-prijsplafond

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij zijn alle energieleveranciers wel bezig met de juiste salderingswetgeving uit te voeren. Voor zover bekend (bron: tweakers) salderen ze allemaal inmiddels wel op jaar-contractbasis. Daar zit niet het probleem. 

Het is juist de vraag hoe ze daarna het prijsplafond gaan invoeren. En dat gaan we zien zodra de eerste jaarrekeningen in het nieuwe jaar bekend zijn. En dan wordt het effect pas na enkele maanden echt zichtbaar

Reputatie 1
Badge

Vraag:

per jaar verbruikt en er 5.000 opwerkt via zonnepanelen? Mag dit huishouden, als

Antwoord:
Voor alle huishoudens geldt dat het prijsplafond geldt tot een verbruik van 1.200
m3 gas, 2.900 kilowattuur (kWh) elektriciteit en 37 gigajoule (GJ)
stadsverwarming. Als iemand meer elektriciteit verbruikt maar geen gas, is er
geen mogelijkheid om te schuiven tussen deze twee. Dit is niet uitvoerbaar. 
Er wordt wel rekening gehouden met salderen. Het gaat bij de toepassing van het
plafond
steeds om de netto afname van elektriciteit door een kleinverbruiker, met
andere woorden: er wordt eerst gesaldeerd en daarna wordt pas het prijsplafond
toegepast. Salderen vindt plaats over de periode waarop de eindfactuur ziet. De
berekening van het verbruik volgt de wijze ervan op grond artikel 31 van de
Elektriciteitswet 1998.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/12/14/beantwoording-kamervragen-over-de-regeling-van-het-prijsplafond

De vraag was zeer dom. Iedereen kan op internet vinden dat per maand (zelfs per dag) het maximale verbruik is bepaald. Maar je profileert je wel, maar wat mij betreft niet in positieve zin.

Zie ook hetgeen ik eerder op internet had gevonden over de saldering en prijsplafond:

Er staat duidelijk: ALLEEN VOOR TOEPASSING VAN HET PRIJSPLAFOND!

Verder zullen op de eind/jaarafrekening de normale salderingsregels worden toegepast: DUS SALDEREN OVER DE GEHELE CONTRACTSDUUR (jaar of korter als je eerder overstapt).

Vertrouwen is goed maar zeker is zeker: 31 december om 24.00 uur maak ik foto's van de meterstanden. (nou ja een paar minuten eerder. ha ha ha)

Reputatie 7
Badge +5

De vraag was zeer dom. Iedereen kan op internet vinden dat per maand (zelfs per dag) het maximale verbruik is bepaald. Maar je profileert je wel, maar wat mij betreft niet in positieve zin.

er is een verdeling gemaakt per maand en het totaal van de periode bepaalt het prijsplafond. het is niet zo dat er een prijsplafond per dag bestaat, maar wellicht bedoelde je dat ook, staat er alleen wat onhandig

Reputatie 6
Badge +3

volgens mij zijn alle energieleveranciers wel bezig met de juiste salderingswetgeving uit te voeren. Voor zover bekend (bron: tweakers) salderen ze allemaal inmiddels wel op jaar-contractbasis. Daar zit niet het probleem. 

Het is juist de vraag hoe ze daarna het prijsplafond gaan invoeren. En dat gaan we zien zodra de eerste jaarrekeningen in het nieuwe jaar bekend zijn. En dan wordt het effect pas na enkele maanden echt zichtbaar

Je hoeft niet lang te wachten. Mijn eindafrekening heb ik over enkele weken. Ik heb dit jaar nog overschot. Ik zal hier verslag doen.

Reputatie 7
Badge +5

ik ook over een weekje (perfecte timing😉), maar dat is vooral nog over 2022 en dus nagenoeg niks mbt plafond

Reputatie 1
Badge

er is een verdeling gemaakt per maand en het totaal van de periode bepaalt het prijsplafond. het is niet zo dat er een prijsplafond per dag bestaat, maar wellicht bedoelde je dat ook, staat er alleen wat onhandig

Voor het prijsplafond is er niet alleen een gebruik per maand bepaald maar zelfs per dag. Dat is ook logisch omdat een contract niet alleen begint op de eerste dag van de maand.

Reputatie 1
Badge

@Robeertje wat een fijne reactie zeg…jeetje.

Ik geloof dat dit de reden is waarom ik normaal gesproken niet op forums reageer (en hier ook direct weer mee stop)

Ik wens je in ieder geval een fijne Jaarwisseling en hoop dat de regeling ook voor jou goed uitpakt.

Het was overigens een vraag van Pieter Omtzigt en een antwoord van Rob Jetten daarop.

Vraag 13    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/12/14/beantwoording-kamervragen-over-de-regeling-van-het-prijsplafond 

Reputatie 6
Badge +5

Vraag:

Waarom zo'n reactie? Er zijn alleen domme antwoorden, is een veel gehoorde kreet. Termen als ‘Iedereen’ zeggen niets, evenals ‘altijd’, ‘nooit’, enzovoort. Ze hebben o.a. de werking om een dialoog te dempen/stoppen en de vraagsteller buiten te sluiten.  

Reputatie 6
Badge +5

@Robeertje wat een fijne reactie zeg…jeetje.

Ik geloof dat dit de reden is waarom ik normaal gesproken niet op forums reageer (en hier ook direct weer mee stop)

Ik wens je in ieder geval een fijne Jaarwisseling en hoop dat de regeling ook voor jou goed uitpakt.

Het was overigens een vraag van Pieter Omtzigt en een antwoord van Rob Jetten daarop.

Vraag 13    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/12/14/beantwoording-kamervragen-over-de-regeling-van-het-prijsplafond 

Gewoon blijven vragen/reageren. Laat je niet afpoeieren.

Reputatie 5
Badge +4

@Mathieu079 Ook het tweede deel van de beantwoording van die vraag door de Minister vindt plaats in de context van het feit dat het prijsplafond een maatregel is die werking heeft binnen het kalenderjaar 2023, en niet over de grenzen van dat kalenderjaar heen.

Zie daarvoor ook de tekst van een artikel dat voorkomt in het document dat de uitvoering beschrijft: ‘Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023’

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/12/12/bijlage-subsidieregeling-plafond-energieprijzen-kleine-gebruikers

Het betreft ‘Artikel 2.4 (salderen)’:

‘Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998’.

Verderop in dat document staat een toelichting bij dit artikel. Het tweede deel van het antwoord van de Minister op de door u aangehaalde vraag, komt letterlijk uit die toelichting: 

‘…van de Elektriciteitswet 1998. Het gaat om de netto afname van elektriciteit door
een kleinverbruiker, met andere woorden er wordt eerst gesaldeerd en daarna
wordt pas het prijsplafond toegepast. Salderen vindt plaats over de periode
waarop de eindfactuur ziet. De berekening van het verbruik volgt de wijze ervan
op grond artikel 31 van de Elektriciteitswet 1998’.

Reputatie 7
Badge +5

Voor het prijsplafond is er niet alleen een gebruik per maand bepaald maar zelfs per dag. Dat is ook logisch omdat een contract niet alleen begint op de eerste dag van de maand.

dat is wat ik zeg en het totaal vanaf dag X, Maand Y geldt voor het prijsplafond. Maar ik blijf in herhaling vallen, dus ik ga er even van uit dat je het nu wel snapt.

Reputatie 1
Badge

@A.A dank voor uw reactie. Ik denk dat we haast op dezelfde goflengte zitten.

Maar even een vraag over dat stukje m.b.t. "Salderen vindt plaats over de periode waarop de eindfactuur zit".

Als ik 5000 kwh heb opgewekt en 5000 kwh heb gebruikt. Dan is het verbruik op mijn eindfactuur toch 0 kwh? 

Reputatie 5
Badge +4

Vraag:

Waarom zo'n reactie? Er zijn alleen domme antwoorden, is een veel gehoorde kreet. Termen als ‘Iedereen’ zeggen niets, evenals ‘altijd’, ‘nooit’, enzovoort. Ze hebben o.a. de werking om een dialoog te dempen/stoppen en de vraagsteller buiten te sluiten.  

Mee eens. Met de toevoeging dat de kwalificatie ‘zeer dom’ natuurlijk betrekking had op de Kamervraag.

Reputatie 7
Badge +5

Maar even een vraag over dat stukje m.b.t. "Salderen vindt plaats over de periode waarop de eindfactuur zit".

Als ik 5000 kwh heb opgewekt en 5000 kwh heb gebruikt. Dan is het verbruik op mijn eindfactuur toch 0 kwh? 

ja, maar….. kijk even of je leverancier saldeert per telwerk en of je normaal en dal tarief hebt. Er zijn levernaciers die per tariefgorpe/telwerk salderen en dan kan het ongunstig uitpakken als je bv meer in normaal tarief teruggeleverd hebt en tekort komt in dal.  

Reputatie 5
Badge +4

In het pre-prijsplafondtijdperk kon je dat vast zo stellen. Wie het nu weet mag het zeggen. Ik zie het zo dat het kabinet, bij monde van minister Jetten, zich in de communicatie, waaronder het beantwoorden van Kamervragen, niet de vingers brandt aan details van de uitwerking. Hij herhaalt onder andere een aantal uitgangspunten (trapt open deuren in, zo u wilt):

uitgangspunt 1 over saldering (oud nieuws);

uitgangspunt 2 over de kalenderjaarbegrenzing van het prijsplafond.

De vraag is of deze twee uitgangspunten wel met elkaar te verenigen zijn. Dat kan in theorie, het is al aangegeven, als louter voor de toepassing van het prijsplafond specifiek wordt gekeken naar afname/teruglevering binnen het kalenderjaar 2023. De vraag is of daarvan ook een praktische uitwerking mogelijk is zonder uitgangspunt 1 te schenden.

Reageer