Salderingsregeling zonnepanelen

• 29 May 2022
  • 43 reacties
  • 815 Bekeken

Continue is het kabinet voornemens de salderingsregeling voor zonnepanelen op te heffen al dan niet stapsgewijs. Dit is schandelijk! Wel van de daken af roepen dat we van het gas af moeten en allemaal alles elektrisch moeten doen (iets wat complete waanzin is overigens daar voor de komende decennia het elektrische net daar niet voor is ingericht), maar vervolgens de burgers pesten die een handje helpen om voldoende elektriciteit op te wekken. Bovendien als je energie levert, dien je daar ook voor vergoed te worden. Ik meen niet dat de energieleverancier gratis energie leveren, het tegendeel is de waarheid, het wordt met de dag duurder.

Dus aan Jetten het volgende advies: doe die plannen onmiddellijk in de prullenbak en doe waar je voor aangesteld bent, n.l. het volk te vertegenwoordigen, want dat doe je nu in elk geval niet!

43 reacties

Reputatie 7
Badge +5

het volk vertegenwoordigen is iets meer dan blind geld daarnaar toe pompen. 

John, heb je gemist dat uitgerekend deze week is bekend geworden dat de salderingsregeling langer blijft bestaan? https://www.ad.nl/wonen/salderingsregeling-zonnepanelen-wordt-pas-vanaf-2025-afgebouwd~ab986929e/

Je kunt nu wel boos worden maar besef dat de hele salderingsregeling voor de burger een groot cadeau is dat absuluut niet toekomstbestendig is. Het betekent dat je je zomerstroom, waar men in onze landen over een paar jaar geen idee meer van heeft wat er mee te doen, gratis mag omruilen tegen winterstroom, die zonder alle regelingen waarschijnlijk nog veel duurder zou worden dan nu al het geval is.
Ik ben zelf trouwens erg blij met de salderingsregeling. Hij levert me, nu mijn zonnepanelen inmiddels zijn terugverdiend, op dit moment zo'n 800 euro netto per jaar op waar ik helemaal niks voor hoef te doen.

Ik verwacht mijn investering van €4000 in vier jaar met pakweg €750 voordeel per jaar terug te verdienen en daarna heb ik dat voordeel nog jaren. Mijn dank is groot maar erg eerlijk is het niet tegenover de mensen die geen panelen kunnen zetten om zoveel voordeel naar de investeerders te schuiven. Dat kan best wat minder.

Ik verwacht mijn investering van €4000 in vier jaar met pakweg €750 voordeel per jaar terug te verdienen

Euh, kun je me dat ook leren? Ik vind het reuze interessant om van 4 x 750 euro ineens 4000 euro te kunnen maken.

Ik verwacht mijn investering van €4000 in vier jaar met pakweg €750 voordeel per jaar terug te verdienen

Euh, kun je me dat ook leren? Ik vind het reuze interessant om van 4 x 750 euro ineens 4000 euro te kunnen maken.

Alles verwachting, ik moet het eerste jaar nog volmaken maar als het €750 pj wordt duurt het inderdaad vijf jaar.

Reputatie 6
Badge +3

@John Looyestijn   Bij mij komt meteen de vraag op:
Heeft u toevallig zonnepanelen en indien ja, wat was uw (hoofd) motivatie voor de plaatsing?
De permanente (“eeuwige”) subsidie via de salderingsregeling (samen met de eenmalige btw-teruggaaf)?

Zo naief kan toch niemand zijn!
Subsidies zijn in eerste instantie als ondersteuning van een (politiek) wenselijke ontwikkeling bedoeld om deze in het begin aantrekkelijker te maken. Ondertussen zijn de kosten voor pv lager geworden en de prijs voor energie (elektriciteit) stijgt. Vandaar vermoedelijk ook de actuele run op zonnepanelen. De afbouw van hieraan gerelateerde subsidies is dan eigenlijk meer dan normaal.

Dat u (en ik) dat niet prettig vinden is ook normaal, maar geen reden om de subsidie op het huidige niveau in stand te houden. Heeft u daarover nagedacht wie de subsidies voor de pv-installatie uitbaters moet betalen?

P.S.: Waarom wil iedereen nu zonnepanelen? Omdat de terugverdientijd nu heel sterk daalt.
Het net wordt trouwens niet alleen door de afname (warmtepompen, EV's etc.) maar ook door de versterkte opwek in sommige wijken overbelast.  Gevolg: Af- of terugschakelende omvormers door te hoge netspanning.
Dat de elektrische infrastructuur in NL relatief zwak is ligt natuurlijk ook daaraan dat Nederland van “oudsher” een gasland was (en nog steeds is). In Duitsland zijn huisaansluitingen met 3-fase en bijvoorbeeld 3 x 63A vaak de standaard.

Reputatie 6
Badge +5

@John Looyestijn   Bij mij komt meteen de vraag op:
Heeft u toevallig zonnepanelen en indien ja, wat was uw (hoofd) motivatie voor de plaatsing?
De permanente (“eeuwige”) subsidie via de salderingsregeling (samen met de eenmalige btw-teruggaaf)?

Zo naief kan toch niemand zijn!

Is het wel subsidie?
De stroom die je levert wordt door iemand anders gebruikt en die betaalt belasting.
Die belasting opbrengsten worden door de saldering weer aan jou uit betaalt.
Voor de overheid is saldering niets anders dan vestzak/broekzak.
Met andere woorden, die zonnestroom kost de overheid niks, maar levert ook niks op.
En dat laatste vindt de overheid een groter probleem dan de voordelen voor het milieu.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit   Geen subsidie? Misschien is er een andere naam voor nodig.

In de zomer wordt in toekomst vaak meer stroom geproduceerd dan verbruikt kan worden met soms negatieve prijzen als gevolg. De belasting (ODE en EB) moet betaalt worden, maar door wie?

En in de winter verbruik ik stroom uit het net waarvoor ik uiteindelijk geen belasting betaal (met dank aan de salderingsregeling), klopt ook of niet?

Het is een dilemma en het wordt niet kleiner de komende jaren.
Een oplossing heb ik ook niet.

Natuurlijk is het subsidie, en het is niet alleen dat je eventueel geen belasting betaalt, je betaalt ook niet mee aan het onderhoud van de infrastructuur.

Reputatie 6
Badge +5

@Free Spirit   Geen subsidie? Misschien is er een andere naam voor nodig.

En in de winter verbruik ik stroom uit het net waarvoor ik uiteindelijk geen belasting betaal (met dank aan de salderingsregeling), klopt ook of niet?

Dat geldt in de zomer ook voor stroom die je rechtstreeks van de zonnepanelen gebruikt.
Met veel ophef wordt dan gezegd dat die niet belast wordt, maar die stroom wordt niet geregistreerd en kan derhalve ook niet belast worden.

Natuurlijk is het subsidie, en het is niet alleen dat je eventueel geen belasting betaalt, je betaalt ook niet mee aan het onderhoud van de infrastructuur.

De infra structuur wordt toch betaald via de netbeheer kosten?
Die betaal je sowieso, ongeacht je verbruik.

@Free Spirit 

De infra structuur wordt toch betaald via de netbeheer kosten?
Die betaal je sowieso, ongeacht je verbruik.

Maar toch niet als je saldeert?

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen 
De netbeheer kosten is een vast bedrag per dag.
Dat staat los van saldering en verbruik.

@A. Deen 
De netbeheer kosten is een vast bedrag per dag.
Dat staat los van saldering en verbruik.

Ok, ik moet het eerste jaar met panelen nog volmaken, dat heb ik nog niet gezien.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit  Of het voor de meter zelf verbruikte aandeel van je opwek ook in toekomst niet belast wordt weten we nog niet, maar als de technische mogelijkheden er zijn zal er zeker over nagedacht worden.

In andere landen gebeurt dit trouwens al (het belasten dan, nog een andere website)

Met afbouw van de saldering in NL wordt het interessant om dit aandeel zo groot mogelijk te maken.
Bij de meeste installaties (niet te groot) is het aandeel ca. 20-35%, je moet al een beetje moeite doen om richting 50% of hoger te gaan.

Als de overheid besluit om op een gegeven moment het belastingregime rond om de pv aan te passen om ook het voor de meter verbruikte aandeel van de opwek te belasten, dan wordt het verhogen van dit aandeel vermoedelijk veel minder interessant. Hoeveel? Dat is gissen.

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Reputatie 6
Badge +5

@DarkfiberDie beide links werken bij mij niet, maar 10 jaar geleden waren er al schakelkasten om je van het net te koppelen.
Die werden vooral gebruikt door in accu's opgeslagen energie zelf weer te gebruiken zonder dat dit het net weer werd opgestuurd.
Dan is registreren te omzeilen, maar toegegeven het kán wel.
Ik registreer zelf ook hoeveel er wordt opgewekt en er wordt gebruikt door extra meters in de meterkast.
Ik kan precies zeggen hoeveel zonnestroom ik zelf direct gebruik.
Maar er zouden dan van overheidswege voor elke omvormer een extra (slimme)meter moeten komen.

Je hebt gelijk om voorlopig het aandeel zelf opgewekte stroomverbruik zo hoog mogelijk te maken zonder saldering.
Dat kost alleen een beetje moeite, maar geen geld.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit   Heb je een (groot) overschot aan pv-stroom?
Hoe groot is dan het aandeel “verbruik voor de meter” van je pv-productie?
en welke (handmatige) maatregelen pas je toe?

Als ik wil weten wat salderen voor mij zal zijn ga ik de laatste jaarafrekening nemen waar mijn jaarverbruik in kWh op staat en dan trek ik daar de kWh van af die van de zonnepanelen het net op zijn gegaan, en dan maak ik de berekening verder af. 

De kWh's van de zonnepanelen die niet het net op zijn gegaan tel ik niet mee. En de kWh's van de zonnepanelen die meer zijn dan wat ik van het net pakte krijg ik de kale kWh prijs.

Reputatie 6
Badge +5

@Darkfiber 
Ik wek 6000 kWh op met de zonnepanelen.
Ik gebruik 3500 kWh per jaar, waarvan 2000 Kwh gesaldeerd wordt en 1500 kWh direct zelf gebruikt wordt.
Ik heb dus een overschot van 6000-3500=2500kWh

Maar straks komt de warmte pomp, dan zal er naar schatting 7000 kWh gebruikt worden en met 6000 kWh opgewekte stroom heb ik dus geen overschot meer.
Hoeveel er dan direct gebruikt wordt en gesaldeerd wordt is nu nog natte vinger werk, het directe gebruik schat ik in op 2500 kWh.

Je kun wel de conclusie trekken dat de afschaffing van de salderingsregeling grote invloed zal hebben op de elektriciteitsrekening omdat de warmtepomp vooral ‘s winters draait en de stroom 's zomers wordt opgewekt.
Zolang de salderingsregeling nog bestaat is de jaarafrekening met de warmtepomp zo goed als nul voor mij.

Er zijn kleine kWh meters die je in de meterkast kunt plaatsen op een vrije plek naast een zekering automaat.
Deze zijn geijkt en mogen ook voor officiële facturering gebruikt worden.
Ze zijn zelfs draadloos uit te lezen net als een slimme meter.
Na een jaar kan ik heel goed uitrekenen wat die afschaffing van de saldering mij gaat kosten.

Reputatie 6
Badge +3

Bij mij loopt het wat simpeler wat de saldering betreft, ik heb namelijk nog een ouderwetse, terugdraaiende ferraris (draaischijfmeter) met een telwerk. De kWh's van de zonnepanelen, welke niet het net op zijn gegaan, kan ik bij gebrek aan een teruglevertelwerk sowieso niet berekenen.

@Free Spirit  Ik heb idd ook een MID-gecertificeerde productiemeter in de meterkast hangen o.a. omdat mijn omvormer wat afwijkt.

25% eigen verbruik voor de meter is volgens mij heel netjes bij een wat groter overschot,
ca. 40% met de warmtepomp erbij zou best kunnen, misschien nog iets hoger (afhankelijk van het stookseizoen m.n. voorjaar/najaar).

Mijn warmtepomp+warmtepompboiler  (als die er komen) zullen maar ca. 2100 kWh per jaar aan stroom verbruiken.  Mijn actueel gasverbruik is dan natuurlijk ook relatief laag.

Reputatie 6
Badge +5

@Darkfiber Die links werken nu wel weer, ik had vanmorgen een netwerk storing waardoor een groot deel van internet weg viel.
Een punt waarom de netbeheerders zeiden dat ze nog niet klaar waren voor afschaffing van de saldering heeft een ook met die ferrarismeters  meters te maken.
Die moeten allemaal voor die tijd vervangen zijn.
Anders krijg je rechtsongelijkheid als bij de een nog wel gesaldeerd wordt en bij de ander niet.
Dan sneuvelt die afschaffing direct bij de rechter.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit   Hoe was dat nog met de "weerstand” tegen de oppermachtige romeinen door een klein gallisch dorp? - Idd zolang er nog pv-installaties met terugdraaiende draaischijfmeters zijn kan de salderingsregeling niet afgebouwd worden. Waarschijnlijk is de afbouw ook uitgesteld i.v.m. de onmogelijkheid om alle draaischijfmeters op tijd te vervangen door onvoldoende capaciteiten (en ontbrekende slimme 3-fase meters) bij de netbeheerders.

Reputatie 6
Badge +5

Die hedendaagse Romeinen uit Den Haag zijn helaas oppermachtig.
Ze sluiten je gewoon af als je niet meewerkt aan vervanging en in Gallië hadden ze nog geen stroom 😉

Reputatie 7
Badge +5

we hebben gewoon toverdrank nodig!

Reputatie 7
Badge +6

Dat die salderingsregeling vroeg of laat verdwijnt , kunnen we wel voor redelijk zeker aannemen . Wegens kans op afschakelen is het nu al verstandig dat iedereen zo veel mogelijk stroom benut op momenten dat er ( veel ) te veel binnenkomt . Zodra die salderingsregeling stopt , wordt dat nog belangrijker . Waarom stroom die we kunnen benutten gratis weggeven ? Ik vind dat trouwens heel raar . Wij geven iets weg wat geld waard is en doorverkocht wordt en het energiebedrijf gaat de winst opstrijken . Misschien is er in de toekomst met domotica wat te regelen om aanbod en vraag in ons huishouden zo goed mogelijk te stroomlijnen . Wellicht bestaat dat al . Mensen die overdag thuis zijn kunnen overwegen om rond de middag de elektrisch gekookte  warme maaltijd te gebruiken en de elektrische auto te laden . Zeker als de panelen op het zuiden liggen zoals bij ons . Tevens andere forse verbruikers zo veel mogelijk aanzetten als er meer dan voldoende stroom binnenkomt . Op deze manier draait  onze airco vrijwel volledig op zonnestroom , om maar een voorbeeld te noemen . In de winter trachten we datzelfde te doen door de airco als bijverwarming te benutten , waardoor ietwat gas bespaard wordt . 

Reageer