Salderingsregeling zonnepanelen

• 29 May 2022
  • 43 reacties
  • 822 Bekeken

Continue is het kabinet voornemens de salderingsregeling voor zonnepanelen op te heffen al dan niet stapsgewijs. Dit is schandelijk! Wel van de daken af roepen dat we van het gas af moeten en allemaal alles elektrisch moeten doen (iets wat complete waanzin is overigens daar voor de komende decennia het elektrische net daar niet voor is ingericht), maar vervolgens de burgers pesten die een handje helpen om voldoende elektriciteit op te wekken. Bovendien als je energie levert, dien je daar ook voor vergoed te worden. Ik meen niet dat de energieleverancier gratis energie leveren, het tegendeel is de waarheid, het wordt met de dag duurder.

Dus aan Jetten het volgende advies: doe die plannen onmiddellijk in de prullenbak en doe waar je voor aangesteld bent, n.l. het volk te vertegenwoordigen, want dat doe je nu in elk geval niet!

43 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@E.T. Wiersum . Ik geef soms iets gratis weg - aan goede doelen dan. Voor mijn (minimale) overschot beur ik het kale levertarief, ik weet natuurlijk niet hoe dit bij u uitpakt. Met de hogere tarieven nu loopt mijn “winst" wel aardig op. Er is trouwens al voldoende aan domotica beschikbaar om het eigen verbruik flink te verhogen.

Reputatie 7
Badge +6

Wij hebben een flink overschot , @Darkfiber . Dat kan en wil ik in de toekomst beter benutten door het gasfornuis een schop te geven en door elektrisch te gaan rijden . Als pensionado's kunnen we de auto prima in kantooruren laden . 

Reputatie 6
Badge +3

Het gasverbruik voor koken is het laagste verbruik van alle huishoudelijke toepassingen, misschien iets van ca. 50 m³ per jaar? Dit is equivalent aan ca. 450 kWh bij inductie.

Als de accu van de EV vol is in een zonnige periode moet die wel 's avonds wat geleegd worden, anders gaat de volgende dag niets meer in.

Reputatie 6
Badge +5

Zal wel ongeveer kloppen, alleen kost 450 kWh * € 0,50 = 225 euro en 50m3 gas * € 2,50 = 125 euro.
Gas is dus voor koken nog steeds 100 euro per jaar goedkoper dan stroom.
Zonder saldering loont het om overdag te gaan koken, voor pensionado's geen probleem, maar voor de werkenden wel.
Ik neem aan dat de meesten 's avonds warm eten.

Reputatie 7
Badge +6

@Darkfiber , alle beetjes helpen en ik hoop en verwacht in de toekomst ,  dat het normaal gaat worden dat een teveel aan accucapaciteit in de toekomst met hulp van domotica  de huisstroom aanvult op momenten dat er te weinig of geen zonnestroom is . Ideaal zal het nooit worden en is mede afhankelijk van persoonlijke omstandigheden . Een zet in de goede richting is echter mooi meegenomen . Wanneer en hoeveel de EV gebruikt wordt speelt een grote rol in het geheel . Met een lege batterij en geen zonnestroom , hebben we toch netstroom nodig . 

Reputatie 6
Badge +3

Het gasverbruik voor koken is het laagste verbruik van alle huishoudelijke toepassingen, misschien iets van ca. 50 m³ per jaar? Dit is equivalent aan ca. 450 kWh bij inductie.

Als de accu van de EV vol is in een zonnige periode moet die wel 's avonds wat geleegd worden, anders gaat de volgende dag niets meer in.

Dit klopt helemaal niet zoals je dat stelt.

Normaal mag je voor 1 m^3 gas gelijk stellen met 9 kWh elektriciteit. Bij een gaskomfoor in vergelijking met een inductiekookplaat is dat zeker niet zo. Bij gasverbruik gaat er heel veel warmte naast de pan. Bij inductie wordt alleen de bodem van de pan warm. Reken daarbij ook dat een gasvlam ook nog CO2 uitstoot en daarom moet de afzuiging harder werken. Kost ook allemaal warmte.

Hoeveel kWh je moet zetten tegenover 1 kuub gasverbruik weet ik niet. Maar lijkt mij dat dit voor jou als energiecoach wel interessant moet zijn. Misschien is dat wel ergens te vinden. Jij zoekt voor dergelijke zaken het hele internet af. Misschien is dit ook een mooie zoektocht.

Zonder saldering loont het om overdag te gaan koken,

Dat werkt alleen als je bij het koken niet meer vermogen trekt dan de panelen op dat moment leveren, en dat valt vaak vies tegen. Meer dan één kookpitje van maximaal 2 kW zit er niet in. En dan moet je de hele rest in huis nog uitzetten ook.

Reputatie 6
Badge +3

@basic   Toevallig heb ik het rendement van een losse inductiekookplaat recent nog bepaald.

Het resultaat (indicatief): ca. 74%+/-2% rendement - bij mijn schatting hierboven ga ik er van uit dat het rendement van een gasfornuis bij dezelfde exercitie iets lager is namelijk 68%. Misschien is het rendement maar 50% - of nog lager?

Iemand met een gasfornuis kan het experiment natuurlijk herhalen
(nominaal vermogen ca. 1,2 kW - 2 kW):

ca. 5 l koud water tot ca. 60 - 70 °C verwarmen en meten (gasverbruik op ca. 0,2 liter precies; massa water op ca. 10 g; temperaturen op 0,1°C) - ik ben benieuwd.

Als je trouwens de gasfornuis als laatste gasverbruiker er uit schopt  ben je wel meteen ook van de netbeheerkosten (€ 146,54 Liander <500 m³) en de vaste leveringskosten ca. € 72 verlost.
Als je dat weer omrekend in kWh . . .

P.S.: Het rendement van een normale waterkoker is met ca. 99% natuurlijk onovertroffen.

Reputatie 6
Badge +5

@Harrie LPP Jawel hoor, rond het middag uur komt er bij mij 6 kWh binnen (als de zon schijnt), ruim voldoende om te koken.
Maar ook al heb je meer nodig dan de 2kWh die je binnen krijgt, je maakt (zonder saldering) dan optimaal gebruik van zonnestroom.

Dit klopt helemaal niet zoals je dat stelt.

Normaal mag je voor 1 m^3 gas gelijk stellen met 9 kWh elektriciteit. Bij een gaskomfoor in vergelijking met een inductiekookplaat is dat zeker niet zo. Bij gasverbruik gaat er heel veel warmte naast de pan. Bij inductie wordt alleen de bodem van de pan warm. Reken daarbij ook dat een gasvlam ook nog CO2 uitstoot en daarom moet de afzuiging harder werken. Kost ook allemaal warmte.

Hoeveel kWh je moet zetten tegenover 1 kuub gasverbruik weet ik niet. Maar lijkt mij dat dit voor jou als energiecoach wel interessant moet zijn. Misschien is dat wel ergens te vinden. Jij zoekt voor dergelijke zaken het hele internet af. Misschien is dit ook een mooie zoektocht.

@basic
De afzuiging is nodig om waterdamp en kook lucht af te voeren en draait zeker niet harder om co2 af te voeren. Dat vind ik een beetje spijkers op laag water zoeken.
Er zijn wel cijfers te vinden op internet hoeveel stroom je gebruikt en hoeveel gas voor koken.
Maar daar ging het niet om, het ging om hoe je efficiënt kunt koken zonder saldering.

@Harrie LPPJawel hoor, rond het middag uur komt er bij mij 6 kWh binnen (als de zon schijnt), ruim voldoende om te koken.
Maar ook al heb je meer nodig dan de 2kWh die je binnen

In hoeveel tijd komt er 6 kWh binnen en hoe lang doe je over het gebruik van die 2 kWh?

Waarom zo lastig tellen? Het gaat in mijn voorbeeld om het vermogen, niet om de hoeveelheid energie.

ca. 5 l koud water tot ca. 60 - 70 °C verwarmen

Ik mis nog een thermometer hiervoor anders zou ik het wel willen doen.

Reputatie 6
Badge +3

Oke, misschien is de CO2 wel te verwaarlozen. Je zult de wasemkap vast niet op een hogere stand zetten.

Maar ik vind 5 liter water koken ook niet echt iets wat je in de praktijk doet met koken. Dan heb ik het nog niet eens over de te kleine pan op een groot vuur. Zeg niet dat dit niet gebeurt. Ik heb het hier thuis te vaak gezien.

Ik ga ervan uit dat de rendementen in z'n algemeen wel bekend zijn. Er staat mij een veel lager rendement bij koken met gas bij. Je hoeft niet te gaan meten. Je kunt zo wel zien dat er veel warmte langs de pan gaat.

Het maakt mij niet zoveel uit. Mijn punt was voornamelijk dat de verhouding 9 : 1 zeker niet kan kloppen. Daar komt ook nog bij, zoals ik hierboven lees, dat je ook kunt koken op zonne-energie. Ik heb ooit berekend, dat die energie mij 6 cent per kWh gaat kosten. Met alle voordelen van de inductieplaat kan ik mij voorstellen dat er bijna niemand meer een gaskomfoor koopt.

Reputatie 5
Badge +3

Continue is het kabinet voornemens de salderingsregeling voor zonnepanelen op te heffen al dan niet stapsgewijs. Dit is schandelijk! Wel van de daken af roepen dat we van het gas af moeten en allemaal alles elektrisch moeten doen (iets wat complete waanzin is overigens daar voor de komende decennia het elektrische net daar niet voor is ingericht), maar vervolgens de burgers pesten die een handje helpen om voldoende elektriciteit op te wekken. Bovendien als je energie levert, dien je daar ook voor vergoed te worden. Ik meen niet dat de energieleverancier gratis energie leveren, het tegendeel is de waarheid, het wordt met de dag duurder.

Dus aan Jetten het volgende advies: doe die plannen onmiddellijk in de prullenbak en doe waar je voor aangesteld bent, n.l. het volk te vertegenwoordigen, want dat doe je nu in elk geval niet!

@John Looyestijn Ondanks de 37 reacties toch nog een opmerking omdat het niet onbelicht mag blijven:

We moeten wel reeel blijven… Zolang we stroom niet voor langetijd zonder verlies kunnen opslaan is de salderingsregeling eigenlijk een soort van subsidie betaald door het volk(de eigenaar betaald niets voor zijn energie in de winter en 's zomers is het er in overvloed en zijn er geen kosten). Wat eigenlijk meer reeel is een salderingsregeling per dag.. maar daar is niet over na gedacht. Wat rest is je panelen in een aantal richtingen zetten zodat je zo veel mogelijk opvangt voor eigen gebruikt. 

ps. Jetten is minister en vertegenwoordigd in deze functie niet het volk. 

Reputatie 6
Badge +3

@basic. Het rendement van het koken met gas is blijkbaar ca. 50% en niet de door mij veronderstelde 68%. Het rendement van koken op inductie is ca. 80 - 90%. Met de geldende tarieven kan iedereen zelf uitrekenen wat voordeliger is: koken op gas of op inductie.

@Chris L. Technisch is het met de “slimme meter" zelf mogelijk per uur of kwartier verbruik en teruglevering te beprijzen. Op de stroombeurs kan je de prijzen per uur volgen. Maar zover zijn we nog niet, gelukkig. Voorlopig mogen we nog volledig salderen per afrekenjaar.

@basicDe 5l water waren bedoeld om het gasverbruik wat nauwkeuriger te kunnen meten, niet als praktijkvoorbeeld vor het dagelijks koken.

Ik heb nog geen bericht gehad van Eneco met hun lagere teruglevertarief. Maar als dit zich voordoet, kan ik dan bij de Consumentenbond juridisch advies inwinnen?

Ik vind het belachelijk dat ze eenzijdig het tarief zo hard laten dalen.
Denk er al langer over om over te stappen, heb voorheen het gehele pakket van hen gehad. Onderhoud CV, Toon en gas+elektriciteit. Het onderhoud heb ik al gestopt, door de slechte bereikbaarheid en slechte service, zo te merken gaat de rest volgen. Een overstap lijkt onvermijdelijk….

Reputatie 7
Badge +5

de eerste klanten zijn al aangeschreven dat ze maar liefst 9 ct krijgen, zonder verdere uitleg. 

als je lid bent van de CB kun je juridisch afvies krijgen. 

Reputatie 6
Badge +5

Eneco deed dat al eerder, ook bij mensen die een contract hadden.
Uiteraard heb ik gelijk gekregen van de geschillencommissie, maar ik vind het nog altijd jammer dat er geen uitspraak is gekomen die voor alle contractanten gold.

Vandaag heb ik via de email ook de melding gehad.
Opvallend is de wijzigingen in de voorwaarden die ze meesturen.

Waar er in het oude contract staat dat ze 10 dagen vooraf wijzigingen in o.a. tarief mogen melden, krijg je 9 dagen om je overeenkomst op te zeggen. Een uitleg van het nieuwe tarief is er niet, klantvriendelijkheid eveneens niet. Ze hebben letterlijk de 10 dagen uitgeteld.
Ik heb hen er al op gewezen dat ik een overeenkomst heb en ze die niet eenzijdig kunnen wijzigen. Volgens mij komen we dan in het verbintenissenrecht ook andere termijnen tegen dan 9 of 10 dagen.

Reageer