Salderingsvoordeel kwijt bij tussentijdse energieleverancierswissel

• 8 April 2022
  • 32 reacties
  • 877 Bekeken

Badge

Je bent je salderingsvoordeel kwijt wanneer je tussentijds van energieleverancier wisselt!

Ons energiejaarcontract (bij Budget) loopt aan het einde van deze maand af. Daarna vervallen we in een contract voor onbepaalde tijd met maandelijks variërende tarieven. Tarieven die momenteel historisch hoog zijn. Een nieuw contract afsluiten is momenteel niet mogelijk. Er is ook geen (interessant) aanbod op de markt.

We hebben zonnepanelen op ons dak. Deze dekken bijna ons gehele stroomverbruik op jaarbasis. Dat is erg mooi in deze tijd, zou je denken.

In de zomer wekken ze veel op en leveren we stroom terug tegen een kaal leveringstarief zonder BTW, ODE en energiebelasting. In de winter nemen we stroom af tegen het leveringstarief met daarbovenop BTW, ODE en energiebelasting. Door de salderingsregeling strepen we onze opwek in de zomer tegen onze afname in de winter weg en strepen daarmee ook de BTW, ODE en energiebelasting weg.

Hopelijk normaliseren de energietarieven weer enigszins in de loop van het jaar. Dan zouden we eigenlijk weer een nieuw energiecontract in willen gaan met vaste tarieven bij de op dat moment meest aantrekkelijke aanbieder. Dat scheelt vaak honderden euro's ten opzichte van een variabel contract voor onbepaalde tijd.

Echter, wanneer je van leverancier wisselt, wordt op dat moment de rekening opgemaakt inclusief saldering. Stel dat dit zo rond september gebeurt. Dan heb je in de zomer heel veel opgewekt en krijg je daar het kale leveringstarief voor terug bij de oude leverancier. Wat je vervolgens in de winter af gaat nemen bij de nieuwe leverancier, streept dan niet meer weg tegen wat je in de zomer opgewekt hebt. Daarover moet je de volle mep belastingen betalen: BTW, ODE en energiebelasting. Dat kost honderden euro's extra.

Effectief zit je dus vast aan je huidige leverancier, wanneer je niet je salderingsvoordeel kwijt wilt raken.

Zijn er meer mensen, die met dit dilemma kampen. Weet hier iemand misschien een oplossing voor?

32 reacties

Ja, daar hebben meer mensen mee te maken en het wordt nog complexer als u maandelijks variërende tarieven zou krijgen want dan zou wel eens dure stroom in een periode met veel vraag kunnen afnemen en goedkope stroom kunnen leveren in een periode met veel overschot. 

Het probleem wordt veroorzaakt door leveranciers die niet na een jaar met u afrekenen, dan heb je immers alle seizoenen gehad, maar hun eigen jaarlijkse moment pakken en zo een soort gebroken boekjaar creëeren. Ik heb de echte oplossing nog niet gezien.

Reputatie 6
Badge +3

Die oplossing is er al wel. Er zijn een heleboel energiemaatschappijen die voor teruglevering hetzelfde berekenen als levering. Vooral de modelcontracten van Eneco zijn daar heel goed voor. Dan heb je helemaal geen saldering meer nodig.

Op tweakers is er een heel groot topic over.

Badge

Die oplossing is er al wel. Er zijn een heleboel energiemaatschappijen die voor teruglevering hetzelfde berekenen als levering. Vooral de modelcontracten van Eneco zijn daar heel goed voor. Dan heb je helemaal geen saldering meer nodig.

Op tweakers is er een heel groot topic over.

U hebt mijn interesse gewekt. Bedoelt u dat die energiemaatschappijen voor een teruggeleverde kWh betalen:

• De kale leveringsprijs (excl. BTW) per kWh
  • De BTW over de kale leveringsprijs
  • De ODE belasting
  • De energiebelasting

Maar hoe kunnen zij dit doen, zonder daar verlies op te maken?

Kunt u mij verwijzen naar de URL van dat grote topic, dat u bedoelt?

Wellicht is een overstap op contract einde dan toch zinvol, wanneer ze je überhaupt als nieuwe klant aan willen nemen, om te voorkomen dat je het salderingsvoordeel kwijt raakt mocht je halverwege het (verschoven) boekjaar overstappen.

Badge

Ik heb het modelcontract van Eneco opgezocht en de voorwaarden uitgeplozen, maar je schiet er niets mee op.

In de voorwaarden voor salderen staat:

Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leverings­
kosten).

Wanneer je tussentijds van van energieleverancier verandert dan wordt op dat moment de jaarnota opgemaakt en raak je wederom je saldeervoordeel kwijt.

De belastingdienst lijkt de lachende derde te zijn in deze situatie. Zou het niet veel eerlijker zijn, wanneer saldering helemaal niet leverancierafhankelijk zou zijn, maar dat de belastingdienst de saldering uitvoert en de belastingen tegen elkaar wegstreept per belastingjaar bijvoorbeeld.

(Hoe zou de energieleverancier de saldeervergoeding bij de belastingdienst declareren? Doen ze dat per klant of voor al hun klanten tegelijk? Want dan zou er toch gesaldeerd worden, maar komt het voordeel bij de energieleverancier terecht.)

Nu gijzelt de leverancier je saldeervergoeding.  Bij een variabel contract voor onbepaalde tijd kan je ieder moment opzeggen. Doe je dat echter niet op een volledig jaar, dan ben je je saldeervoordeel (deels) kwijt en heb je effectief toch weer te maken met een jaarcontract. De boete die je daarbij betaalt is het kwijtraken van je saldeervergoeding.

Reputatie 7
Badge +5

je hebt helemaal gelijk, vanuit opwekking door zonneenergie moet je per 4 seizoenen afrekenen. De kans echter dat leveranciers dit onderling gaan verrekenen bij contract overdracht lijkt mij 0,0 kans maken. Wordt veel te complex, en ze moeten elkaars administraties gaan uitwisselen (privacy?). 

Als ik nu kijk naar het administratieve vermogen van een gemiddelde energie leverancier dan ben ik al blij als ze aan het eind van een periode/jaar de boel netjes kunnen optellen/aftrekken. 

Mooi voorbeeld van die beperkte administratieve calculatie vermogens van (mijn) leverancier: ik heb al 2 jaar zonnepanelen en een warmtepomp en ze schatten mijn verbruik nog steeds in alsof ik de gemiddelde consument ben en veel te weinig gas gebruik en veel te veel elektra. En ook elk jaa weer berekenen ze mijn voorschotbedrag op basis van gemiddelden. 

Reputatie 7
Badge +7

Zou er een mogelijkheid zijn dat je de contractperiode zoveel verlengt dat je een hele salderingscyclus hebt voltooid? Dus dat je pas wisselt van leverancier als je alle energie terug hebt die je op het net had gezet?

De saldeervergoeding is voor een deel een cadeau die de andere mensen ophoesten. Van de energie die je op het net zet heb je geen uitgaven gedaan aan netbeheerkosten en energiebelasting terwijl je die wel vergoed krijgt. Met de salderingsregeling leef je dus voor een deel op de pof van andere mensen totdat die is afgebouwd.

En daarna is het nog mooi want dan krijg je de productiekosten vergoed naar het tarief van de energiemaatschappij, terwijl je met je zonnepanelen natuurlijk veel slimmer hebt gedaan en veel lagere productiekosten hebt. Dus daar ook een stukje winst. Ik voel daarom nu al aan mijn buik dat de energiemaatschappijen een verdienmodel gaan maken van die productiekosten. Maar eerst moet iedereen aan de zonnepanelen zijn en van het gas af zodat ze geen kant meer op kunnen.

Ik zie het niet als een boete of gijzeling maar eigenlijk een cadeautje dat je misloopt.

Badge

Zou er een mogelijkheid zijn dat je de contractperiode zoveel verlengt dat je een hele salderingscyclus hebt voltooid? Dus dat je pas wisselt van leverancier als je alle energie terug hebt die je op het net had gezet?

De saldeervergoeding is voor een deel een cadeau die de andere mensen ophoesten. Van de energie die je op het net zet heb je geen uitgaven gedaan aan netbeheerkosten en energiebelasting terwijl je die wel vergoed krijgt. Met de salderingsregeling leef je dus voor een deel op de pof van andere mensen totdat die is afgebouwd.

En daarna is het nog mooi want dan krijg je de productiekosten vergoed naar het tarief van de energiemaatschappij, terwijl je met je zonnepanelen natuurlijk veel slimmer hebt gedaan en veel lagere productiekosten hebt. Dus daar ook een stukje winst. Ik voel daarom nu al aan mijn buik dat de energiemaatschappijen een verdienmodel gaan maken van die productiekosten. Maar eerst moet iedereen aan de zonnepanelen zijn en van het gas af zodat ze geen kant meer op kunnen.

Ik zie het niet als een boete of gijzeling maar eigenlijk een cadeautje dat je misloopt.

Beste Jan,

Het klopt niet helemaal wat je zegt. In Nederland is netbeheer en (commerciële) energie-opwekking uit elkaar getrokken. Ik betaal ook gewoon mijn deel aan netbeheerskosten (vastrecht, capaciteitstarief, aansluitvergoeding, meterhuur, e.d.) aan de netbeheerder. Dat bedrag betaal ik altijd en onafhankelijk van de hoeveelheid teruggeleverde kWh zonnestroom en kan ik niet salderen. Andere mensen hoesten dit niet voor mij op. Ik betaal daar evenredig aan mee. Andere mensen genieten wel mee van de door mijn opgewekte stroom en betalen niet mee aan de aanschaf, afschrijving, installatie en onderhoud van mijn zonnepanelen.

Energiebelasting kan ik wel salderen, maar dat cadeautje is een sigaar uit eigen doos. Ik mag over mijn eigen opgewekte stroom geen energiebelasting betalen. Ik vind dat eigenlijk niet meer dan terecht, want ik verbrandt ook helemaal geen fossiele brandstoffen om die stroom op te wekken en vervuil zodoende minder dan andere mensen.

Het enige waar ik wel voordeel op behaal is de uitsparing van de ODE.

Ik betwijfel dat een energiemaatschappij hogere productiekosten heeft dan een particuliertje. Ze maken slechts meer winst met hun schaalvoordeel. Terecht overigens, anders zouden ze geen bestaansrecht hebben en failliet gaan.

Een gehele salderingscyclus is een jaar. De saldering is puur een belastingvoordeel, dat de energieleverancier nu kan gebruiken om je toch een volledig jaar te binden terwijl je geen jaarcontract hebt en ze je in een zogenaamd contract voor onbepaalde tijd gedwongen hebben, waarbij je de hoogste tarieven betaalt (wel begrijpelijk in de huidige markt).

Op het moment dat de markt verandert, wil ik dan ook kunnen switchen zonden mijn belastingvoordeel mis te lopen op de door mijn zelf opgewekte groene stroom.

De belastingdienst is toch verantwoordelijk voor belastingen, waarom laten ze dit uitvoeren door energiemaatschappijen? Natuurlijk gebruiken die dat in hun voordeel.

Reputatie 6
Badge +3

@Consument1 

Link naar topic tweakers

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2101250

Reputatie 6
Badge +3

U hebt mijn interesse gewekt. Bedoelt u dat die energiemaatschappijen voor een teruggeleverde kWh betalen:

• De kale leveringsprijs (excl. BTW) per kWh
  • De BTW over de kale leveringsprijs
  • De ODE belasting
  • De energiebelasting

Maar hoe kunnen zij dit doen, zonder daar verlies op te maken?

Kunt u mij verwijzen naar de URL van dat grote topic, dat u bedoelt?

Wellicht is een overstap op contract einde dan toch zinvol, wanneer ze je überhaupt als nieuwe klant aan willen nemen, om te voorkomen dat je het salderingsvoordeel kwijt raakt mocht je halverwege het (verschoven) boekjaar overstappen.

De vergoeding voor teruglevering is altijd zonder belastingen en kosten. De truc is dat ze de duurste maatschappij uitzoeken die levering en teruglevering gelijk hebben volgens oude regels. Er worden kale prijzen genoemd van € 0,60 per kWh.

Belangrijk is jouw vraag, waarom ze dit doen. Ze zullen eerst die regels en contracten moeten aanpassen om dat te voorkomen. Dat zal een kwestie van tijd zijn.

Is voor mij de reden dat ik dit niet ga doen. Ik heb wel meer teruglevering dan levering, maar het mooie  2 jarige contract ga ik daar echt niet voor opzeggen.

Badge

@Consument1

Link naar topic tweakers

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2101250

Dank voor de link. Wat staat daar een hoop informatie (60+ pagina’s). Ik heb er echter geen oplossing gevonden voor het salderingsdilemma dat een gebroken salderingsjaar oplevert.

Mij werd duidelijk dat variabele tarieven per maand nog eens extra negatief uitwerken voor zonnepanelen eigenaren, die navenant hun eigen verbruik opwekken. Bij veel zonnestroom overproductie in de zomer, zijn de prijzen relatief laag. Bij meer netto afname in de winter en weinig zonnestroom aanbod zijn de prijzen hoog. Door de variabele tarieven per maand ben je dus nog weer extra duurder uit. Nu snap ik waarom de energieleveranciers geen jaarcontracten meer aanbieden.

Wel vond ik duidelijkheid over de salderingsregels:

De saldering is per contractjaar of per opzegging.

Bron

Reputatie 5
Badge +6

@Consument1 Ik zie dat je met alle reacties heel veel leeswerk heb gedaan en dat je het goed vertaald naar jou eigen situatie.

Salderingsvoordeel kwijt bij tussentijdse energieleverancierswissel

Even mijn beleving: (als het anders is moet je mij maar corrigeren)

Welk voordeel ben je dan kwijt?

Salderen: Aan het einde jaar; Jaarafrekening, jaarcontract of tussentijdse beeindigen berekent het energiebedrijf:

• Hoeveel kWh (zonne)-stroom je zelf hebt gebruikt.
  • Hoeveel kWh stroom is afgenomen van het net.
  • Hoeveel kWh (zonne-)stroom is teruggeleverd aan het net.  1op1 niks meer en niks minder. 

Jou voorbeeld: september leverancierwissel en in de zomer meer teruggeleverd als verbruikt. (Salderingsvoordeel kwijt?)

Dus meer teruggeleverd (zomer), als uit het net is gebruikt in het jaar is geen Salderen maar Terugleveren.

Als je netto meer stroom teruglevert aan het net dan dat je zelf aan stroom gebruikt, kom je in aanmerking voor een terugleververgoeding.

Elke leverancier heeft “bijna” de zelfde terugleververgoeding.

enkele voorbeelden,

BudgetEnergie Gelijk aan het kale leveringstarief (volgens het afgesloten contract). Dit tarief is exclusief BTW.
Eneco Gelijk aan het kale leveringstarief (volgens het afgesloten contract). Dit tarief is exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en BTW.
Vrijopnaam Gemiddelde kale stroomprijs vermeerderd met de BTW.

Voortijdig een contract openbreken levert meestal geen voordeel op.

Als van Energieleverancier of tussentijds verandert blijft de (jaar/eind)afrekening):

Saldo: van Salderen en Terugleververgoeding  van de meer opgewekte electriciteit als verbruikt

Is dit dan wat je bedoelt met salderingsvoordeel kwijt?

;

Reputatie 6
Badge +3

De teruglevering is niet bij iedere maatschappij gelijk aan levering. Zo krijg ik 5 cent terug voor teruglevering. Dat zal ook vast wel snel aangepast worden. (hoop ik)

Bij gelijke prijs wat vele maatschappijen hebben zou TS dit probleem niet hebben. Daarom mijn advies ook om naar een energiemaatschappij te gaan met gelijke prijzen en het topic op Tweakers aan te halen.

En gezien de grootte van het topic doen velen dat.

Reputatie 7
Badge +5

ik vraag me af of ik het snap. het tarief voor stroom ligt op dit moment rond de 40/50ct incl belastingen. Salderen werkt prima zodra je niet meer teruglevert dan gebruikt. val je in de teruglever fase, dus hetgeen je meer teruglevert dan afneemt. dan krijg je de kale leveringskosten, zonder belasting en dat is gewoon nog geen 10 ct. Ook bij budgetenergie, eneco en vrijopnaam.

of denk ik scheef? 

Badge

We beperken ons even enkel tot hoe salderen bij ons uitpakt. Onze zonnepanelen zijn zo berekend dat ons gehele jaarverbruik ongeveer gedekt wordt door onze opwekking.

De energieleverancier biedt ons geen nieuw jaarcontract aan en dwingt ons een contract in te gaan voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Het nadeel daaraan is, dat ten alle tijden duur is, het voordeel daaraan is dat je op ieder moment weg kan.

Salderen levert maximale belastingbesparing op wanneer je dat over een geheel jaar (alle 4 seizoenen) doet. Alleen dan evenen onze opwek en afname uit naar bijna 0 kWh. Immers opwekken en terugleveren doe je voornamelijk in de zomer en slechts stroom afnemen gebeurt voornamelijk in de winter. Gemiddeld genomen over een heel jaar event dat uit naar nul. Alleen dan kan je de belastingen op de afgenomen stroom in de winter maximaal wegstrepen (salderen) tegen de teruggeleverde zonnestroom uit de zomer.

Wat van belang is, is het salderingsmoment. Er zijn twee mogelijke momenten waarop de energieleverancier de saldering afrekent.
1. Na verloop van een geheel jaar (365 dagen).
2. Bij wisseling van energieleverancier.

In scenario 2 bij een variabel contract kan dat wissel moment iedere maand zijn. De periode hoeft dan niet een geheel jaar (365 dagen) te zijn.

Stel in september normaliseren de prijzen weer en komt er weer een normaal aanbod van jaarcontracten van alle energieleveranciers. Op dat moment zou ik het dure contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven uit willen en weer een jaarcontract in willen gaan met vaste tarieven. Dat kan, echter wordt er op dat moment gesaldeerd halverwege een jaar.

In september / na de zomer heb ik net een enorm surplus aan opgewekte stroom t.o.v. afgenomen stroom. Dat surplus kan ik op dat moment niet salderen, want mijn opwek is vele malen hoger geweest dan mijn afname. Over dat enorme surplus kan ik geen belasting terug vragen omdat ik er geen belasting op afgenomen stroom tegenover kan zetten (de grote afname van stroom komt pas in de aanstaande winter).

Vervolgens ga ik het nieuwe contract in. Dan sta ik aan het begin van de winter. Er is bijna geen opwek meer en ik neem alleen nog maar stroom af tot het voorjaar. Daarop betaal ik de volle mep belastingen. Die betaalde belastingen kan ik niet terugvragen, want ik kan er niet de opgewekte stroom van de afgelopen zomer tegenover stellen. Die is immers al gesaldeerd (tegen niets, wat geen belastingaftrek leverde). Dat surplus uit de zomer kan ik nooit meer salderen, zodoende wordt het belastingvoordeel dat salderen je zou moeten opleveren door je neus geboord.

Dus ook in een variabel contract, waarbij je ieder moment kunt wisselen, kan dit slecht alleen na een volledig jaar (365) dagen, wanneer je optimaal wilt kunnen salderen.

Dat variabele contract kent dus effectief ook een tussentijdse opzegboete, die bestaat uit het kwijtraken van je maximale saldeervergoeding / belastingcompensatie voor teruggeleverde stroom.

Wat van belang is, is het salderingsmoment. Er zijn twee mogelijke momenten waarop de energieleverancier de saldering afrekent.
1. Na verloop van een geheel jaar (365 dagen).
2. Bij wisseling van energieleverancier.

Volgens mij heb je nog een scenario, er zijn ook leveranciers die jaarlijks op een vast moment de jaarrekening opmaken en dat betekent volgens mij dat als je één jaar blijft je dus ook niet volledig kan salderen.

Reputatie 5
Badge +6

@Consument1 jou gedachtengang kan goed volgen. Mijn eigen(wijze) berédenering is,

*Salderen: is 1op1 wegstrepen en is dat voordeel? Voordeel is je totale energierekening.

Jou situatie: je krijgt deze maand(april) jou jaar/eindafrekening, dus verleden jaar zomer opgewekt  (buffer)  is afgelopen maanden(winter) weer afgenomen uit het net en *gesaldeerd. @Consument1 Deze dekken bijna ons gehele stroomverbruik op jaarbasis. Misschien Ietsje bijbetaald, klopt nog steeds?

Jou voorbeeld: Ik wek deze zomer veel energie op en ga in, halverwege huidige jaarcontract,  september wisselen, denk ook aan de boete bij eerder veranderen van Energieleverancier en weg *salderingsvoordeel want je gaat in de winter alleen maar afnemen uit het net.

Duur betaalde energie en nog geen zomer buffer om te *salderen, klopt nog steeds?

De omslag (gedachte) in jou situatie is bufferen en daarna opnemen versus opnemen (winter) en daarna (zomer) opwekken. Is ook bij de verschoven seizoenen op jaarbasis.

@Consument1 In de zomer wekken ze veel op en leveren we stroom terug tegen een kaal leveringstarief

Hiermee wordt je zomerafname *gesaldeerd en lever je meer terug als dat je verbruikt valt dan onder de Terugleververgoeding  en dat is extra voordeel in jou voorbeeld situatie want, als je daarna weer een andere of dezelfde enegieaanbieder zoekt krijg je de jaar/eindafrekening ook weer over een jaar met 4 seizoenen. (omslaggedachte)

Ik wil ook wel (halfjaar) extra zomer Terugleververgoeding nu b.v. 0,07 (netto) X 1000of2000kWh.

En dan met de Omslaggedachte een nw. (jaar)contract afsluiten.

Mijn(toekomst)situatie:

Zonnepanelen die zeer ruim mijn jaarverbruik dekken, alles wat ik dan meer opwekt is mooi meegenomen in de (toekomstige) terugleververgoeding.

Afbouw van de Salderingregeling: in de (eerdere) Brief van Wiebes aan de kamer die, nu nog even in de onderste lade.

In deze voorstelbrief is ook de terugleververgoeding “na” het inwerking treden van Afbouw *Saldering als riééle vergoeding voorgesteld.

In het verlengde van de Afbouw saldering wordt als Compensatie de Terugleververgoeding waarschijnlijk iets verhoogd,

(Slimme Wiebes) had al door dat het opwekken van Energie door particulieren bijna nooit meer is dan het Jaarverbruik.

Dus per Saldo kost dat niet zoveel. dus maar promoten dat het net “overbelast ” en er teveel teruggeleverd wordt.

Ik hoop dat onze nw. minister de (Wiebes)voorstelbrief niet helemaal wegwerpt, het zal voor alle particuliere energieopwekkers nooit een Win\Win regeling worden.

Dat er veranderingen komen is denk ik niet te voorkomen. 

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728 

Ik vraag mij af of je het probleem van TS begrijpt. Ik heb jouw laatste bericht gelezen, maar is bijna onbegrijpelijk. Dit vooral door de onleesbaarheid veroorzaakt door vette letters en taalfouten. Er is een verschil in jou en jouw.

In het laatste stukjes zitten aannames die zeker niet allemaal zullen uitkomen.

Reputatie 5
Badge +6

@Consument1 Wat staat daar een hoop informatie (60+ pagina’s). Ik heb er echter geen oplossing gevonden voor het salderingsdilemma dat een gebroken salderingsjaar oplevert.

@basic Uit alle reacties op het Topic is op de vraag van TS, met de algemene voorhandezijnde kennis gereageerd.

Uiteraard kan TS natuurlijk zelf aan geven of dit voor hem net zo onduidelijk is als voor degenen dit het probleem zelf niet begrijpen en zich toch iets dieper moeten inlezen.

Daar heb ik dik gedrukte tekst voor gebruikt, en als je op de Letter gaat kan je elke reactie wel doorzagen😁

@basic In het laatste stukjes zitten aannames die zeker niet allemaal zullen uitkomen.

En de uitvoering van de meeste regelingen zijn ook op aannames gebaseerd, vandaar de Afbouw van de Salderingsregeling.😢

Badge

Jou voorbeeld: Ik wek deze zomer veel energie op en ga in, halverwege huidige jaarcontract,  september wisselen, denk ook aan de boete bij eerder veranderen van Energieleverancier en weg *salderingsvoordeel want je gaat in de winter alleen maar afnemen uit het net.

Duur betaalde energie en nog geen zomer buffer om te *salderen, klopt nog steeds?

...

Ik wil ook wel (halfjaar) extra zomer Terugleververgoeding nu b.v. 0,07 (netto) X 1000of2000kWh.

En dan met de Omslaggedachte een nw. (jaar)contract afsluiten.

Dank voor je reactie. Ik vind het moeilijk te volgen. Je aannames lijken niet te kloppen.

Er is zo dadelijk geen jaarcontract, dat ik openbreek. De energieleverancier gaat mij variabele tarieven berekenen. Dat noemen zij een contract voor onbepaalde tijd. Daarbij kan je op ieder gewenst moment (per maandeinde) weg zonder boete.

Was het niet, dat je dan per direct MOET salderen. Daarbij vervalt je surplus aan teruggeleverde kWh's zonnestroom. Je kan ze later niet meer salderen.

Wat volgens mij tot de spraakverwarring leidt is het begrip contractjaar.

Dat is niet hetzelfde als een jaarcontract.

Het contractjaar is de periode waarover je jaarrekening opgemaakt wordt en gesaldeerd wordt. Dat kan op iedere dag van het jaar beginnen. Het eindigt dan op diezelfde dag van het volgende jaar. Tenzij je van energieleverancier wisselt. In dat geval wordt per direct de eindafrekening opgemaakt en gesaldeerd halverwege het jaar. Daarna kan je je surplus van tot dan toe teruggeleverde kWh's zonnestroom niet meer salderen. Dat is een gebroken (contract)jaar. Een eindafrekening over een gedeelte van het (contract)jaar.

Reputatie 6
Badge +3

Nog wat technische details voor de tijd na de afbouw van de huidige salderingsregeling, dus in de verre? toekomst met een voorbeeld: Uitgangspunt - Je betaalt dan voor elke kWh van het levertelwerk de "volle mep” en je krijgt dan voor iedere kWh op het teruglevertelwerk de zgn. terugleververgoeding.

Maar wat de tarieven dan zijn? Misschien per uur, dag, week, maand - niemand durft dit te voorspellen.

En nu een wat hypothetisch/theoretisch voorbeeld ter illustratie van een van de gevolgen:
Maakt het dan (in de verre toekomst) uit of je bij een pv-vermogen overdag van ca. 2 kW in de middaguren op een fornuis een half uur met 2 kW kookt of een kwartier met 4 kW?
(Behalve natuurlijk de culinaire consequenties)

Ja, dit zie je terug op je telwerken:

In het eerste geval na een half uur geen levering, maar ook geen teruglevering,
in het tweede geval na hetzelfde halve uur 0,5 kWh levering en 0,5 kWh teruglevering met de bijbehorende tarieven.

Ik geef toe, dit is misschien pas over 10 jaar van toepassing.

Reputatie 5
Badge +6

@Consument1 Je formuleert het exact zoals ik bedoel.

Als ik dan stel tijdelijke "tussenperiode" met een *gesaldeerde eindafrekening?

Dan is er in het volgende aansluitende (verschoven)contract voor onbepaalde tijd, ook bij elke ernergieleverancier weer de (4 seizoenen) jaarlijkse afrekening, een jaar na ingang van het contract voor onbepaalde tijd.

Dus m.i. verlies je het *salderingvoordeel niet maar verschuif je het naar de volgende periode.

Met mijn bedachte Omslaggedachte verschuiven ook de seizoenen mee.

Ik hoop dat ik mijn reactie nu wat duidelijker heb kunnen maken, en misschien wil ik het ook te duidelijk omschrijven, nu maar geen dikdrukken gebruikt.

Op ,verzoek, zal ik de Nota van het voorstel wijziging Electriciteitwet (40blz.) en de Beslisnota (7blz) waar uiteindelijk alles over de afbouw van de *Saderingregeling voor kleinverbruikers staat.

Dat geeft ook gelijk duidelijkheid voor alle andere (mee)lezende Forumleden!

Paar stukjes uit de tekst:

Gezien de populariteit van het plaatsen van zonnepanelen door huishoudens, zullen deze kosten zonder afbouw van de salderingsregeling jaarlijks blijven oplopen.

Doorgaan met *salderen tot 2030 is in Mln 4368 vanaf 2031 structureel in Mln 709

Wetsvoorstel: kosten tot 2030 in Mln 1788 vanaf 2031 is dat 0,00

Dus er wordt met tot 2030 met de afbouw *salderingsregeling 2,5 Miljard eurotjes bespaard.

Elk jaar later ingaan kost dus 2023 nog 410miljoen 2024 nog 446miljoen en tel maar door tot 2030

Dat de regeling niet in 01-01-2023 is ingegaan is alleen maar dat de Netbeheerders, er nog niet klaar voor zijn!!

Die krijgen Na de invoering nog 2 jaar de tijd om de (oude)meters (ook de Ferrarie meters) te vervangen, de Ferrarie meters krijgen dan nog tijd erbij tot de meter is vervangen, zij zijn dit wel verplicht.

anders kan de teruglevering niet volgens het wetsvoostel gedaan worden (mag niet minder dan 80% zijn)

@Darkfiber zag jou laatste reactie heb jij deze voorstellen ook al gelezen?

Reputatie 6
Badge +3

Beste @Gebruiker1644596728, de met de afbouw gemoeide miljoenen voor de rijksbegroting zijn misschien een drijfveer voor de wetgever, maar als de netbeheerder niet in staat is de benodigde infrastructuur (de slimme meters) overal op tijd uit te rollen houdt het sowieso op.

Belangrijker lijkt me dat het (wet)technisch niet mogelijk is om het wetsvoorstel (het is nog geen wet!) nog voor het beoogde ingangsdatum door de 2de kamer te loodsen en in de staatscourant te publiceren, zelf als de netbeheerder zijn werk al af had.

Reputatie 5
Badge +6

Klein aanpassing in mijn reactie is gekruist

Reputatie 5
Badge +6

@Darkfiber zoals in het voorstel is beschreven zijn dat de uitzonderingen die dan nog even op de oude regel doorgaan.

als je de Nota en het voorstel doorleest zie je dat het voor de wetgever geen obstakel is want er zijn niet zoveel Ferrarie meters en die krijgen uitstel tot 2024.

In het voorstel kan je ook zien dat er “haast” gemaakt moet worden met de ingangsdatum.1ekamer al doorheen.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728 Ik wacht af (en niet alleen ik) wat er uit de “worst”/wetkeuken van de wetgever komt. Als er “haast” moet worden gemaakt vrees ik het ergste en of de 1ste kamer hier de kwaliteit bewaakt?

Reageer