Salderingsvoordeel kwijt bij tussentijdse energieleverancierswissel

• 8 April 2022
  • 32 reacties
  • 1044 Bekeken

Badge

Je bent je salderingsvoordeel kwijt wanneer je tussentijds van energieleverancier wisselt!

Ons energiejaarcontract (bij Budget) loopt aan het einde van deze maand af. Daarna vervallen we in een contract voor onbepaalde tijd met maandelijks variërende tarieven. Tarieven die momenteel historisch hoog zijn. Een nieuw contract afsluiten is momenteel niet mogelijk. Er is ook geen (interessant) aanbod op de markt.

We hebben zonnepanelen op ons dak. Deze dekken bijna ons gehele stroomverbruik op jaarbasis. Dat is erg mooi in deze tijd, zou je denken.

In de zomer wekken ze veel op en leveren we stroom terug tegen een kaal leveringstarief zonder BTW, ODE en energiebelasting. In de winter nemen we stroom af tegen het leveringstarief met daarbovenop BTW, ODE en energiebelasting. Door de salderingsregeling strepen we onze opwek in de zomer tegen onze afname in de winter weg en strepen daarmee ook de BTW, ODE en energiebelasting weg.

Hopelijk normaliseren de energietarieven weer enigszins in de loop van het jaar. Dan zouden we eigenlijk weer een nieuw energiecontract in willen gaan met vaste tarieven bij de op dat moment meest aantrekkelijke aanbieder. Dat scheelt vaak honderden euro's ten opzichte van een variabel contract voor onbepaalde tijd.

Echter, wanneer je van leverancier wisselt, wordt op dat moment de rekening opgemaakt inclusief saldering. Stel dat dit zo rond september gebeurt. Dan heb je in de zomer heel veel opgewekt en krijg je daar het kale leveringstarief voor terug bij de oude leverancier. Wat je vervolgens in de winter af gaat nemen bij de nieuwe leverancier, streept dan niet meer weg tegen wat je in de zomer opgewekt hebt. Daarover moet je de volle mep belastingen betalen: BTW, ODE en energiebelasting. Dat kost honderden euro's extra.

Effectief zit je dus vast aan je huidige leverancier, wanneer je niet je salderingsvoordeel kwijt wilt raken.

Zijn er meer mensen, die met dit dilemma kampen. Weet hier iemand misschien een oplossing voor?

32 reacties

Ze kunnen de salderingsregeling niet afbouwen zolang er nog mensen ferraris meters hebben, dat zou bijzonder onredelijk zijn tov van mensen die wel over zijn. Ik heb begrepen dat ze in België om die reden nu versneld die oude meters weg gaan halen en ik verwacht iets dergelijks ook in Nederland.

Reputatie 6
Badge +6

@Darkfiber ik zie aan je reactie dat je het Voorstel en de Nota nog niet gelezen hebt.

Is toch wel interessant om te lezen hoe ons belastinggeld wordt beheerd, even door lezen en dan mag je ook een stukje proeven van de (bittere smaak) van de "wetworst” of is het nu “Jet(te)worst.😁

Reputatie 6
Badge +6

Nog maar een stukje tekst "Nota bevat informatie die niet openbaar kan worden: dus plakken en knippen.

“Na inwerkingtreding van de wet krijgt de netbeheerder twee jaar de tijd om een geschikte meetinrichting aan te bieden, waarbij de kleinverbruiker verplicht is deze te accepteren. Omdat er twee jaar nodig is om alle kleinverbruikers die nu nog niet in het bezit zijn van een geschikte meter deze aan te bieden, zal een deel van de kleinverbruikers op de voorgenomen startdatum van de afbouw van de salderingsregeling nog niet in het bezit zijn van een geschikte meetinrichting. Naar verwachting zal daarom een deel van de kleinverbruikers ook na 1 januari 2024 nog kunnen salderen, totdat ook zij een geschikte meetinrichting hebben gekregen”.

Zoals gelezen laat de wetgever niets aan het toeval over🤑

Na nog een paar reacties heb ik de hele Nota al verraden😀

Reputatie 6
Badge +3

Voor wie een samenvatting c.q. interpretatie van het (huidige) wetsvoorstel uit het zicht van de solarbranche wil lezen (er is meer leesvoer te vinden)

Solar Magazine 11 januari en Solar Magazine 12 februari j.l.

Ook de wetgever leert elke dag weer iets nieuws (hopelijk),

misschien komt er ook iets (uitvoeringsbepaling) i.v.m. de maandelijkse tariefaanpassingen en andere toekomstige ontwikkelingen?

Reputatie 6
Badge +6

@Darkfiber deze link naar Solar had ik in een vorig topic al een keer geplaats, inmiddels is de Maart editie ook al uit.

Is een mooi Vakblad, Is ook een link in voor gratis (75,00) kaarten, Vakbeurs EXPO haarlemmermeer. Maar deze moeten wel met/via een bedrijf aangevraagd worden.

Ik ga er wel naar toe, steek je altijd wel iets van op.

AIJJJJ beetje groot Copy.

4067c7b7-f2d4-04d8-9998-8017ebdfb2cd.png

Bevestig uw inschrijving voor Solar Magazine...

Ja, meld me aan voor de nieuwsbrieflijst van Solar Magazine.

Als u deze e-mail per ongeluk heeft ontvangen, dan kan u deze gewoon verwijderen. U zult niet worden ingeschreven als u niet op de bevestigingslink klikt.

Voor vragen over deze lijst kunt u contact opnemen met:
nieuwsbrief@deduurzameuitgeverij.nl

Reputatie 6
Badge +3

Salderen is het thema, @Christo, heeft de CB de ontwikkelingen op de stroomenergiemarkt met mogelijke impact op de saldering goed in de gaten?

Bijvoorbeeld: Maandelijkse aanpassingen van lever- en teruglevertarieven voor particulieren en misschien wel vaker (per uur?) als de slimme meter volledig is uitgerold (2024?).

Ik weet niet of er achter de schermen aan toepasselijke regelgeving voor de energieleveranciers i.v.m. de saldering wordt gewerkt, salderen per contractjaar zal dan niet (altijd) werken. In het huidige wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling staat er vermoedelijk nog niets.
Of weet @Gebruiker1644596728 hier misschien meer?

Reputatie 6
Badge +6

@Darkfiber

Of weet @Gebruiker1644596728 hier misschien meer?

De wetgever geeft (voorlopig) hierbij wel duidelijk de grenzen aan b.v. Min.80% terugleververgoeding maar mag natuurlijk ook 100%, maar de uitvoering/invulling zal door de Enegieleverancier worden gedaan.

Vandaag bezoek Vakbeurs Expo, Energieopslag en Salderen zijn punten die daar veel genoemd worden en dicht bij elkaar liggen.
Deze stands met info ga ik zeker bezoeken.

Er wordt hier ook wel aangegeven dat de markt vol met ontwikkelingen is voor opslag die door wetgever gestagneerd wordt.

b.v. BTW aftrek voor opslagbatterijen. Als er nu met de Salderingsregeling bespaard moet worden zal er in de schatkist geen gaatje zitten om het in een andere subsidie of btw aftrek weer terug te geven aan de consumenten. 
Ook de grote toename van Zonnepaneel gebruikers is reden tot zorg door de KOR, ik zie hier ook nog wel iets in veranderen

En de kostenbesparing voor Afbouw 2,5miljard daar zal Jette toch niet zoveel van afknabbelen er zijn daar heel kritische vragen over gesteld in de kamer.

En bang om fouten te maken schuift Jette het door, met het Net is er nog niet klaar voor, en wij alles maar slikken!!!!

En  nu op naar de Expo.

Reageer