Consumentenbond.nl

Schandalig hoge kosten Liander voor simpele verzwaring hoofdzekering

• 12 februari 2020
  • 14 reacties
  • 695 Bekeken

Badge

Vanwege de aanschaf van een inductiekookplaat en tegelijk een nieuwe meterkast heb ik bij Liander een verzwaring van mijn hoofdzekering van 25A naar 35A aangevraagd. Dit is een gratis dienst van Liander. Omdat ik toch al voor 2010 in de planning stond voor een slimme meter heb ik in de aanvraag aangegeven dat deze dan tegelijk kon worden geplaatst. Hierop werd ik gebeld door een medewerker van Liander die de geplande uitvoerdatum doorgaf en mij tegelijk adviseerde om meteen tot 3x25A te verzwaren. De kabel naar onze woning zou daarvoor al geschikt zijn. Kosten €. 347,51 maar dan was ik meteen voor de toekomst klaar. Ondanks dat ik dat erg duur vond, heb ik besloten om dit te laten doen in de veronderstelling dat ik een nieuwe moderne zekeringkast met 3 zekering automaten zou krijgen. Wie schetst mijn verbazing toen de monteur de zekeringkast opende en bleek dat daarin al 3 zekeringhouders zaten. Het enige wat de monteur deed was twee extra zekering plaatsen. Inclusief de montage van de nieuwe slimme meter voor elektra en gas (gratis montage) een klusje van 40 minuten. Kosten €. 347,51. Ik voel mij behoorlijk bedonderd. :rage: Een 25A stop vervangen door eentje van 35A is gratis maar twee extra stoppen plaatsen kost €. 347,51. Ik heb mij gemeld bij de klantenservice die mij vriendelijke aanhoorde en de klacht zou noteren. Ik had niet de indruk dat er enige uitleg of compensatie komt. Het komt erop neer dat dit gewoon landelijk beleid is volgens de klantenservice. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?  

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

die kosten waren vantevoren toch bekend en die heb je geaccepteerd, waar zit nu precies je probleem? 

Badge

Het probleem is dat mijn verwachtingspatroon totaal anders is het geleverde. De geleverde prestatie staat in geen enkele verhouding tot de kosten.     

Reputatie 7
Badge +7

Tegenvallen kan het altijd. Maar als je een nieuwe inductieplaat gaat aanschaffen kijk je toch ook in de meterkast en dan zie je toch wat je hebt. Dan kan je dat doorgeven aan Liander en dan prijs vragen enz. Het is me niet duidelijk hoe het dan gegaan is. Groet Leo.

Badge

In de hoofdzekeringkast kun je niet zien wat er in zit. Ik mag het zegel niet verbreken. 

Reputatie 7
Badge +7

Kortom u heeft niet tevoren kunnen zeggen hoe het erbij u uitzag. Op een soort ‘op goed geluk’  heeft u dus een zware zekering voor de inductieplaat besteld en tevens een nieuwe meterkast. Ook heeft u de slimme meter besteld. Op Advies van de werknemer van Liander bent u ook akkoord gegaan met 2 andere zwaardere zekeringen.  Toen, zo zegt u, heeft u een prijsopgave gehad. Hopelijk is dat een officiële offerte met prijs van artikelen en prijs van arbeidsloon. Maar ik denk het niet want dan had u meteen naar Liander kunnen gaan en zeggen dat staat allemaal geoffreerd maar dat is allemaal niet gebeurd….. dan kan je bewijzen dat je teveel hebt betaald. Nu wordt het moeilijk. Niettemin is het altijd het proberen waard om te vragen waarom het bedrag zo hoog is in vergelijking met wat uiteindelijk gedaan is.. Om, een ‘zekere’ coulance kan je altijd vragen, nee heb je en ja…..??? Groet Leo. 

Badge

Bedankt Leo voor je reactie. Het ligt allemaal iets anders. Bij de plaatsing van onze zonnepanelen in februari 2019 bleek onze oude groepenkast uit 1975 niet helemaal meer in orde. De installateur die een nieuwe groepenkast plaatste adviseerde om meteen een 3-fasen kast toe te passen i.v.m. de eventuele latere toepassing van inductiekoken. Twee weken geleden heeft hij een nieuwe kookgroep op 2 fasen aangesloten in de groepenkast. Hij adviseerde toen om Liander te vragen de hoofdzekering te verzwaren omdat 25A wellicht te licht zou zijn bij gebruik van meerdere apparaten tegelijk. Dit is dus vanmorgen gebeurd. Ik dacht dat er een eenvoudige 25A hoofdzekering in onze  zekeringkast zat en heb daarom een compleet nieuwe zekeringkast met 3 moderne zekeringautomaten verwacht. Vandaar ook dat ik de kosten van €. 347,51 weliswaar hoog maar acceptabel vond. Liander heeft mij (bewust??) niet verteld dat de verzwaring naar 3x25A niets anders was dan twee extra zekeringen in de bestaande kast indraaien. Slechte communicatie/voorlichting? Wie zal het zeggen.    

Reputatie 6
Badge +5

Die prijzen zijn inderdaad de laatste jaren idioot duur geworden.
Je zou ook verwachten dat ze voor dat tarief je aansluiting zouden vernieuwen naar 3 hoofdautomaten.
Bovendien ben je dan verlost van het hoge tarief, als er een keer een hoofdzekering uit gaat.

Hier in de buurt zijn ook nog ladingen huizen met 1 hoofdzekeringkast voor 2 woningen.
Als je dan pech hebt, zit de hoofdzekering bij de buren.

@Imke
Het zou iets voor de consumentenbond zijn om daar eens vragen over te stellen.
De netwerkleveranciers laten de bewoners met meer dan 60 jaar oude aansluitingen zitten.
Ze vragen de hoofdprijs en plegen geen onderhoud.
In het kader van de energietransitie mogen die wel wat meer doen, voor minder geld.

Reputatie 7
Badge +4

even los van het feit of het veel geld is, maar liander doet niks aan je meterkast anders dan de hoofdzekering vervangen. had je verwacht dat ze de hele meterkast aan zouden passen? hun verantwoordelijkheid houdt op bij de hoofdzekering. 

Reputatie 7
Badge +4

In het kader van de energietransitie mogen die wel wat meer doen, voor minder geld.

volgens mij is het de taak van de energieleverancier om te zorgen dat de netaansluiting voldoet aan de gestelde normen. en als dat kan met 60 jaar oud spul, wat is dan het probleem? als de meter vervangen moet worden doen ze dat immers ook gratis. 

Reputatie 7
Badge +7

Dit soort problemen zijn altijd moeilijk op te lossen Elders was er een topic over te hoge kosten voor een medisch spreekuur waar men per ongeluk niet was komen opdagen.. Dan zijn er twee kanten of kampen, de ene heeft het recht een  “schadevergoeding” te claimen voor het spreekuur, de ander heeft in feite de schuld niet te komen opdagen, en vind voor dat “sorry vergeten” een forse rekening. 

Oké vergelijking gaat overal mis. Maar hier is de kant met de hoge rekening Liander die kennelijk in het recht staat voor geleverde artikelen en werkzaamheden een bedrag te rekenen. De andere kant constateert dat het geleverde (zijns inziens) niet in verhouding staat tot het gevraagde bedrag en ook niet duidelijk aan hem geïnformeerd is.

Je kan slechts stellen een sterke tegenover een zwakke partij (Patstelling is een te zwaar woord). Om enig begrip en coulance vragen lijkt me (voor de betalende partij) de enige uitweg, of is er nog een sterker argument. Groet Leo. 

Reputatie 7
Badge +7

Sorry @E.B.F. Stroeve  de berichten kruisten elkaar, maar terecht de sterkere partij staat in haar recht, daarom is alleen nog over coulance te vragen. Maar krijg je dat niet, dan lijkt me er niets meer aan te doen.

Reputatie 7
Badge +4

leo, dit is echt wat anders dan de tandarts discussie. hier wordt een dienst geleverd tegen een bepaald bedrag. daar is voor ingetekend en de dienst is gewoon geleverd volgens afspraak. er is geen afspraak gemaakt over hoeveelheid werk oid.

de melk bij de appie is ook vele malen duurder dan wat de boer ervoor krijgt, en dat accepteren we gewoon. 

Reputatie 6
Badge +5

even los van het feit of het veel geld is, maar liander doet niks aan je meterkast anders dan de hoofdzekering vervangen. had je verwacht dat ze de hele meterkast aan zouden passen? hun verantwoordelijkheid houdt op bij de hoofdzekering. 

Omdat we steeds meer met stroom gaan doen.
Zou de netwerkbeheerder de oudste systemen moeten vervangen.
Als bewoner moet je ook verplicht een b.v. een hoofdschakelaar aanschaffen als je gaat renoveren.

Reputatie 7
Badge +4

als die inderdaad niet meer voldoen of voldoende zijn dan ben ik het helemaal met je eens

Reageer