Slimme meter is dubbele meter

• 2 November 2020
  • 24 reacties
  • 1085 Bekeken

De consumentenbond heeft uitleg gegeven over de slimme meter maar wat ze niet vermelden is: dat de slimme meter een dubbele meter is ( automatisch ) met een hoog en laag Tarief.

Niet iedere Energie leverancier levert een enkel tarief op een dubbele meter, dat houd in dat als je mee doet aan het energie collectief en er wordt een leverancier uitgekozen die dit niet doet je verplicht bent om een hoog/laag tarief te nemen.

Daarbij sluit je dus een hele groep uit om met deze leverancier (door de consumentenbond uit gekozen)  in zee te gaan. Want  als je een oude enkele elektra meter had en je krijgt een slimme meter heb je automatisch een dubbele meter en deze kan je niet  uitzetten naar een enkele meter.

De consumentenbond moet zich dan ook beter verdiepen in de voorwaarden van de leverancier voor ze een contract afsluiten. Want nu kunnen mensen met een nieuwe slimme meter bij bepaalde energie leveranciers geen contract afsluiten met een enkeltarief.

24 reacties

Ik neem aan dat dit om geld gaat en het verlies dat je dan hebt als je op dubbel tarief over zou moeten. Als je je daar druk over maakt kun je toch simpel uitrekenen hoeveel dat scheelt en dat meenemen in je keuze. Het zou toch geen reden moeten zijn een interessante aanbieding van een leverancier niet te selecteren.

Het verschil tussen de tarieven is ook minimaal geworden.
De plicht om een meter te hebben met 4 telwerken is naar eind 2023 geschoven.
Heb je nog een ferrarismeter, loop je de kans dat ze die binnenkort afkeuren.

Er komt dus een einde aan zonnepaneel bezitters die hun antieke meter knuffelen.

Badge +8

Hi @R. Waanders, dank voor je bericht en welkom op de Community!

In onze Energievergelijker kun je al terugvinden bij welke energieleveranciers dit van toepassing is. We gaan zeker kijken hoe we dit in de toekomst ook beter kunnen integreren in ons Energiecollectief. Dank voor de suggestie!

Hallo Imke,

Hoe/waar vind je die informatie in de Energievergelijker?

In onze Energievergelijker kun je al terugvinden bij welke energieleveranciers dit van toepassing is.

Hallo Imke,

Badge +8

Hallo Imke,

Hi @Léonz, de Energievergelijker vind je hier. Bij het invullen van je persoonlijke gegevens bij stap 1, kun je aangeven of je een dubbele meter hebt: 

Bij het invullen van je persoonlijke gegevens bij stap 1, kun je aangeven of je een dubbele meter hebt:.

Hallo Imke,

Daar was ik al achter gekomen.

Waar het om gaat: levert de leverancier alleen dubbele energie, dus dag- èn nachttarief, of ook enkeltarief.

Mijn vorige aanbieder (Powerpeers) rekent altijd alleen enkeltarief, maar wat mijn huidige (Greenchoice) doet, weet ik nog steeds niet.

Het is al erg genoeg dat we verplicht zo’n dubbele meter hebben, maar dubbel tarief wil ik niet. Ik heb het nachttarief altijd onzin gevonden.

Badge +8

Hi @Léonz, helaas is deze optie nog niet meegenomen in onze Energievergelijker. Ik heb het wel doorgegeven als suggestie voor de toekomst!

Dank voor het doorgeven, Imke.

Wat ik wens is overigens conform met het onderwerp van deze draad, als ik mij niet vergis.

Wij willen enkeltarief!

Léonz u begrijpt waar het over gaat.

Ooit las ik op een forum dat dit dubbeltariefgedrag van sommige energieleveranciers voor bepaalde doelgroepen zeer onvoordelig is. Volgens mij behoorde ik ook tot zo‘n doelgroep.

Powerpeers stelde mij toen snel gerust.

Maar Greenchoice, dat in hun welkomstbrief verklaart dat zij per e-mail bereikbaar zijn, heeft deze “ouderwetse“ contactmethode helemaal niet meer. Is gebleken.

Het is nu Facebook, Twitter en dat soort dingen.

Dat het zeer onvoordelig is wens ik te betwijfelen maar wie meer stroom overdag dan 's nachts gebruikt is gunstiger af met één tarief en wie meer 's nachts gebruikt met twee tarieven. Nou vallen sommige mensen dood over een stuiver maar zelfs als je gunstiger uit zou zijn met één tarief hangt het nog steeds af hoe interessant de aanbieding is of je dan toch niet beter uit bent ondanks dat je twee tarieven krijgt.

‘s Nachts gebruik ik helemaal geen stroom, behalve de ijskast. Toch staat de nachtteller bijna gelijk aan de dagteller. (1087 versus 1065).

Waar het echter om gaat: ik wil geen gedwongen nachttarief en al helemaal geen slinks toegepast nachttarief.

Het nacht tarief is ook van toepassing op het weekend en feestdagen.
En ik wil geen gedwongen enkel tarief. :nerd:

Beste Wortelstamper het gaat er niet om dat je gedwongen wordt, maar dat je een keuze hebt.

Maar bij bepaalde energie leveranciers heb je geen keus met een slimme meter.

En een slimme meter wordt ons op gedrongen en dat houdt in dat je automatisch een dubbele meter hebt.

Dat houdt ook in dat er energie leveranciers zijn die dan geen enkel tarief aanbieden.

Beste Wortelstamper het gaat er niet om dat je gedwongen wordt, maar dat je een keuze hebt.

Maar bij bepaalde energie leveranciers heb je geen keus met een slimme meter.

En een slimme meter wordt ons op gedrongen en dat houdt in dat je automatisch een dubbele meter hebt.

Dat houdt ook in dat er energie leveranciers zijn die dan geen enkel tarief aanbieden.

We gaan van "het zou handig zijn als je het direct in de vergelijker terug zou kunnen zien", dat begrijp ik, naar "het is belangrijk dat die keuze bestaat". Ik bestrijd dat dat zo belangrijk is en ik lees ook geen enkel argument waarom het aanbieden van één tarief belangrijk zou zijn.

...ik lees ook geen enkel argument waarom het aanbieden van één tarief belangrijk zou zijn...

We zouden graag de maatschappelijke dwang verminderd zien.

Bijna goed.
De meter met 4 telwerken word verplicht.
Dat mag best een meter zijn zonder zendertje.
En dat zijn in principe ook gewoon slimme meters waar de zender ontbreekt.
Het is voor een leverancier maar een kleine moeite om beide telwerken op te tellen of zo in te stellen dat er maar 1 teller 24 uur loopt.
Maar de meter met 4 telwerken krijgt iedereen uiteindelijk.
Als we die allemaal hebben, komt er een vette belasting op zonne-energie.

Reputatie 2
Badge +2

Als je een normaal/laag tarief meter (dag/nacht of dubbele meter) hebt, kun je deze ook eenvoudig als enkel meter gebruiken. Je telt de 2 standen bij elkaar op en je hebt het totaal verbruik= enkele meter gebruik.

Als je een normaal/laag tarief meter (dag/nacht of dubbele meter) hebt, kun je deze ook eenvoudig als enkel meter gebruiken. Je telt de 2 standen bij elkaar op en je hebt het totaal verbruik= enkele meter gebruik.

Neen.

Reputatie 2
Badge +2

@Léonz Neen????????? wat????????

Wat?

Het gaat er om wat en hoe de energieaanbieder rekent, niet om wat wij zien op de meter.

Reputatie 2
Badge +2

@Léonz 

Het enkeltarief is ongeveer het gemiddelde tussen normaal en laag tarief.

Als je dus evenveel normaal als laag hebt, dan betaal je ook evenveel.

Ik heb in het verleden aanbieders gehad waarbij ik kon kiezen hoe ik wilde afrekenen.

Eigenlijk snap ik niet wat je bedoeld:

1. Op het afgesloten contract staat wat er is afgesproken.
  2. Op de factuur staat precies hoe de energieaanbieder afrekent.

Een contract heb ik nooit gehad, alleen een “contractbevestiging”.

Een jaarafrekening heb ik ook nog niet gehad, komt in april 2021.

Greenchoice is niet bereikbaar per e-mail, maar gisteren stuurden zij zelf wel een e-mail dat mijn contract bijna afloopt (30 maart 2021!): disgusting!

Reputatie 2
Badge +2

@Léonz Je kunt inloggen bij de site van Greenchoice. Staat daar niet ergens je contract?

Jammer dat je niet tevreden bent met je keuze van Greenchoice.

Positief: na 30 maart 2021 kun je weer een andere leverancier kiezen.

Reageer