Consumentenbond.nl

slimme meter kapot, maar geen slimme netbeheerder

• 19 maart 2018
  • 13 reacties
  • 1390 Bekeken

mijn energieleverancier vroeg mij om de gasmeterstand door te geven. Vreemd, want ik heb een slimme meter (van Stedin). Het display gaf niets aan. De meter is defect. Helaas. Nu wordt mijn ontbrekend verbruik geschat, en na enkele (!!) weken kan er een Stedin-monteur komen. De werkelijke stand kan dan niet meer worden teruggevonden.
Ik verwacht eigenlijk van een slimme netbeheerder, dat zijn zelf constateren dat de meter geen gegevens meer doorgeeft, en dat zij mij dan benaderen voor een reparatie-afspraak. Of verwacht ik teveel van dit "Internet of Things" ??

13 reacties

Ik heb nu exact hetzelfde probleem. Netwerkbeheerder Stedin, energie Eneco.
Gisteren gebeld met Stedin, kunnen pas over 5 weken, en mijn verbruik heeft Eneco nu geschat. En er is niemand bij Stedin of Eneco die iets wil of kan doen en ze schuiven het naar elkaar af.

Maar ik was toch niet echt van plan om een schatting te betalen en ik heb Eneco voorgesteld om het oude verbruik van vorig jaar dan als schatting te nemen.

Hoe is het bij u afgelopen?
Tja, er is geschat. Men kondigde aan, om dat in mijn voordeel te hebben gedaan, op basis van mijn historische verbruik.
Ik heb het maar zo gelaten. Maar van Stedin heb ik nooit een zinvolle reactie gehad.
Helaas maakt monopolisme blijkbaar snel lui. Ik kan toch nergens anders heen.

Blijkbaar hebben zowel Energiedirect als Eneco niet de alertheid, (of de mogelijkheid..) om de vraag bij Stedin neer te leggen, waarom ze geen meetgegevens doorkrijgen..
Reputatie 7
Badge +6
Hopelijk lezen ze dit en gaan ze er wat mee doen . Als de leverancier de verbruiksgegevens niet krijgt van de slimme meter , kunnen toch ook zelf bedenken dat hij defect is en Stedin inschakelen ? Of zie ik dit verkeerd ? We moeten fiks betalen voor netbeheer . Daar mogen we ook wel wat voor terug verwachten. Ik vermoed dat ze een ernstig personeelstekort hebben . De plaatsing van slimme meters werd denk ik daarom bij ons ook aan een ander bedrijf uitbesteed. Maar als er een eerlijke schatting van het verbruik wordt gedaan , hebben we er normaliter in dit soort gevallen geen nadeel van.
Reputatie 7
Is deze sop echt de kool waard? Een eventuele afwijking tussen een schatting en de werkelijkheid wordt met de volgende rekening weer rechtgetrokken. Er werkt echt niemand bij geen enkel energiebedrijf met de opdracht om iets "te bedenken", en als dit, naar ik hoop, sporadisch voor komt gaat er ook niemand software schrijven om automatisch een diagnose te stellen en de beheerde in te schakelen.
Reputatie 7
Badge +6
Dat lukt alleen als de niet geregistreerde verbruiksperiode alsnog uit te lezen is , @A. Deen . En dat lijkt me onwaarschijnlijk bij een defecte meter. Maar die schatting zal niet te hoog zijn als ze geen boze klanten op de nek willen krijgen. In dat opzicht is de sop de kool niet waard tenzij in die periode het verbruik door bijvoorbeeld leegstand of andere oorzaken vrijwel nul is geweest . Er hoeft geen extra software geschreven te worden . Zodra de slimme meter geen standen meer doorgeeft kunnen ze weten , dat de netbeheerder er heen moet om te kijken wat het probleem is . Dan heeft het weinig zin om te klant te bellen voor de meterstand. Mogelijk is het op te lossen met reparatie ter plaatse en anders een nieuwe meter .
Die paar knaken verschil in de afrekening interesseren mij niet zoveel.
Wel, dat er met veel bombarie een slimme meter wordt geïntroduceerd, waar je zelf nauwelijks iets op kunt aflezen, maar wel alle realtime gegevens beschikbaar stelt. Dus een defecte meter is daarmee bij Stedin direct te signaleren uit het niet-ontvangen van gegevens.

Een klantgericht bedrijf waarschuwt direct zijn klant en stelt een afspraak voor ter reparatie.
Elke netwerk-helpdesk werkt zo, dus waarom Stedin niet ?
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk niet dat Stedin ze uitleest . De Energiemaatschappij brengt het verbruik en alle andere heffingen bij de klant in rekening inclusief de beheerskosten van Stedin en moet daarom de meterstanden weten en zal ze daarom zelf uitlezen . Stedin en alle andere netbeheerders krijgen dan de beheerskosten door de Energiebedrijven betaald , zodat we als klant dat zelf niet hoeven te doen . Het is daarom van belang dat het energiebedrijf zo snel mogelijk de netbeheerder inschakelt als er geen meterstanden binnen komen van een klant . Dat doen ze denk ik ook wel . Dan zou er vervolgens geen lange wachtlijst moeten zijn voordat er een monteur komt.
Reputatie 6
Badge +4
volgens mij lezen de kabelmaatschappijen (oa stedin) 1 keer per jaar uit, dan is nl de afrekening. De energiemaatschappijen lezen per 2 maanden uit en laten dat zien op hun website.
Reputatie 7
Badge +5
Met dank aan een andere schrijver op het internet:

Hoe vaak de slimme meter mag worden uitgelezen zonder daarvoor toestemming nodig te hebben van de eindafnemer, is geregeld in artikel 7 van het Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht. Tot 1 juli 2018 gold hiervoor een verplichting voor leveranciers om ten minste tweemaandelijks een verbruiks- en indicatief kostenoverzicht te verstrekken aan de eindafnemer. Per 1 juli 2018 is dit gewijzigd naar een maandelijks overzicht.
Bij mijn ouders is de meter ook defect gegaan. Dusdanig dat de stroomtoevoer stopte.
Binnen een uur vervangen.
Van de netbeheerder een geschat verbruik gekregen.
Dit was berekend vanaf 1-1-2018. Dit terwijl de energie leverancier het tussentijdse verbruik iedere keer opstuurt (laatste van september). Deze stand kan de netbeheerder dus kennelijk niet gebruiken (privacy?)
Reputatie 4
Badge +5
Hi @J.S.A. van Proosdij,
Is het bij jou inmiddels opgelost? Zo ja, hoe heb je dit aangevlogen?
Of is jouw slimme meter nog steeds kapot? In dat geval, heb je al een klacht geplaatst op klachtenkompas.nl? Het kan soms helpen om de klacht opgelost te krijgen.

Groet,
Celine
Beste Celine,
De meter is uiteindelijk vervangen, na ca 2 maanden. Het is dus opgelost. De nieuwe meter doet weer "slim" zijn werk.
Na de reparatie kreeg ik een briefje, dat mijn meter defect was. Ik heb gebeld, en het bleek een achterhaald bericht dat de reparatie had gekruist. De meter deed het gewoon, want, zo zei de callcentermedewerker van Stedin, hij heeft vannacht, zoals altijd, zijn stand doorgegeven. Dus de meter wordt blijkbaar elke 24 uur uitgelezen.

groet,
Hans
Reputatie 7
Badge +5
Als er een nieuwe meter wordt gehangen is er een behoorlijke testperiode waarin meerdere malen en sneller de stand wordt binnengehaald, dit ter controle of het werkt en of de meter geen vreemde waarden berekend.

Reageer