Consumentenbond.nl

Slimme meter met TOON minder slim dan "domme" meter

• 14 januari 2020
  • 9 reacties
  • 671 Bekeken

Badge
  1. Ik heb de geplande installatie van slimme meters gecancelled, omdat ik bang ben om functionaliteit van TOON, die ik wel heb bij mijn oude meters, te verliezen.
  2. Ik ben bang dat gasverbruik en misschien ook stroomverbruik, alleen nog gemiddeld per uur is af te lezen. Immers, in het installatie voorschrift van TOON met slimme meters staat namelijk een waarschuwing in rood dat de slimme meter zijn gaswaarde slechts een keer per uur door geeft.
  3. In een uitgebreid telefoongesprek met ENEXIS klantenservice, wordt mij uitdrukkelijk verzekerd dat alle functionaliteit van TOON blijft gehandhaafd bij slimme meters.Dit antwoord lijkt mij onjuist t.a.v. mijn punt 2.
  4. In een uitgebreid telefoongesprek met ENECO klantenservice, wordt mij ook uitdrukkelijk verzekerd dat alle functionaliteit van TOON blijft gehandhaafd bij slimme meters. Dit antwoord lijkt mij ook weer onjuist t.a.v. mijn punt 2.
  5. Zowel ENEXIS als ENECO kunnen de waarschuwing in het TOON installatie voorschrift niet verklaren en blijven bij hun gelijk.
  6. Ik wil echter mijn oude functionaliteit houden, dus weergave van verbruik in een continue tijdlijn en niet dat dat wordt vervangen door 24 staafjes met de waarde per uur. Deze specificatie verslechtering wil ik niet voor gas en ook niet voor electra, maar vooralsnog lijkt bij electra de gewenste specificatie behouden. In dat geval mag eventueel alleen de slimme electra meter worden geplaatst.

Wie heeft hier ervaring mee?

9 reacties

Reputatie 3
Badge +2

@J. vd Hijden Jouw informatie lijkt te kloppen.

De "slimme” gasmeter rapporteert idd maar één keer per uur de meterstand. Ik vind dit ook een misser. Volgens mij omdat hij anders de batterij te snel “leegslurpt”. De electrameter heeft hier “natuurlijk” geen last van, deze kan je per seconde uitlezen als je dat zou willen.

Ik heb hier geen ervaring mee, nog oude analoge meters.

Badge

Inmiddels heb ik een bericht van Eneco/TOON-service waarin ik in het gelijk wordt gesteld. Helaas……. 

Ik blijf dus bij mijn oude meter. Misschien dat over enkele jaten een betere meter beschikbaar komt met meer functionaliteit. Als batterij verbruik het probleem is, dan zou een oplossing kunnen liggen in een piepkleine dynamo die draait op de gasstroom. Stroommeter wil ik , bij nader inzien,ook niet vervangen omdat dat nadelig kan zijn als in 2025 de salderings regeling verslechterd.

Ik heb een "slimme" meter en een Toon en volgens mij geeft de gasmeter idd eens per uur het verbruik door maar ik snap niet wat daar het probleem mee is. Ik heb, als ik niet kook, letterlijk één apparaat dat gas verbruikt, u ook ongetwijfeld. Wat zou u zo fijnmazig willen weten? Daarnaast wordt u sowieso binnenkort verplicht een nieuwe meter te  laten installeren maar deze keer mag u het zelf betalen. Dan moet u dus pakweg €150 voordeel uit die extra informatie weten te halen om uw beslissing te rechtvaardigen.

Reputatie 3
Badge +2

Ik kan wel wat scenario's bedenken waar ik naar aanpassen van cv-ketelinstellingen en/of het verbruiksgedrag met een fijnmazigere registratie van het gasverbruik nog meer geld zou kunnen besparen. Maar dat is waarschijnlijk niet voor iedereen mogelijk.

Hier in mijn “wijk van de toekomst” is het sowieso relatief snel gedaan met het aardgas, dus of een slimme gasmeter bij mij zich voor de netbeheerder “terugverdient” is nog maar de vraag, maar niet mijn zorg.

Ik verwacht eigenlijk dat er meer ontwikkeling plaats vindt voor slimme energiemeters voor stroom en niet zo zeer voor (aard)gas. Trefwoord: smart grid etc..

Badge

Juist, met het fijnmazige systeem kan ik heel precies het opstartgedrag en reactie tijden van mijn CV-ketel zien en zonodig aanpassen. Ik geloof niet dat er een wet is die mij kan verplichten om over te stappen……...

Reputatie 3
Badge +2

@J. vd Hijden Als de productieserie, waar de gasmeter bij hoort, afgekeurd wordt, ben je hem waarschijnlijk wel kwijt. Of je dan kan afdwingen dat je nog een oude (analoge) gasmeter terug kan krijgen weet ik niet. - Trouwens - bij een nieuwe "digitale” gasmeter hoort eigenlijk ook een nieuwe “digitale” stroommeter vanwege de communicatie met de netbeheerder.

Maar analoge gasmeters blijken een lang leven te hebben, mijn is uit 1984 (bj van het huis).

P.S.:
Ik meet de aan/uit tijden (10 sec resolutie) en kan het actuele gasverbruik goed schatten i.c.m. het stroomverbruik van mijn ketel (modulatie).
YMMV

Reputatie 7
Badge +4

we kunnen toch wel inschatten dat als de salderingsregeling afgebouwd gaat worden, dat dan alles op slimme meters moet zitten. 

Reputatie 3
Badge +2

we kunnen toch wel inschatten dat als de salderingsregeling afgebouwd gaat worden, dat dan alles op slimme meters moet zitten. 

Maar dat is alleen van toepassing als je een pv-installatie aangemeld hebt, c.q. als je teruglevert, of niet? 

Reputatie 7
Badge +4

ik vermoed (…?) dat ze daar geen onderscheid in gaan maken, daar wordt het alleen maar complexer van. Maar dit is slechts mijn vermoeden. 

Reageer