Slimme meter plaatsing bij zonnepanelen

• 19 November 2014
  • 7 reacties
  • 1407 Bekeken

Badge
Kijk uit bij vervanging door slimme meter

De overheid streeft ernaar om in 2020 alle elektriciteitsmeters te hebben vervangen door slimme meters. Zonnepaneeleigenaren moeten oppassen om dit op het juiste moment te laten gebeuren.

De argumentatie voor de invoering van slimme meters is dat de meters op afstand kunnen worden uitgelezen en er geen schattingen behoeven te worden gedaan als de bewoners de stand niet doorgeven. Ook zijn de oude meters aan slijtage onderhevig en kan de nauwkeurigheid verminderen. Bezitters van zonnepanelen moeten echter oppassen dat ze het juiste moment kiezen voor de vervanging. Ik spreek uit ervaring. Ik had in 2012 zeven zonnepanelen die jaarlijks circa 1050 kWh produceerden bij een verbruik van 1400 kWh. Mijn netto verbruik was dus nog maar 350 kWh. Mijn contract bij Oxxio ging na shoppen (met € 300 instapkorting) in op 1 oktober 2012. Op 7 maart 2013 kwam er op afspraak een monteur van de netbeheerder Stedin langs om mijn oude meter te vervangen door een slimme meter. Rond die tijd is de zon al flink aan het klimmen en in april was mijn teruglevering al hoger dan mijn verbruik. Dat verschil werd in de maanden daarop voortdurend groter. En op 1 oktober 2013 bleek dat ik met de slimme meter 128 kWh meer had teruggeleverd dan ik had opgenomen. Aangezien ik in de beginperiode op de oude meter 516 kWh had opgenomen, verwachtte ik na saldering te worden aangeslagen voor 516-128=388 kWh. Toen ik de factuur kreeg, zag ik tot mijn verbazing dat de meters afzonderlijk werden doorbelast waarbij de 128 kWh werden gezien als gezien als teruglevering. Ik kreeg voor die 128 kWh slechts 5,04 cent in plaats van 22 cent per kWh. Na tien e-mails waarom er niet over de totale jaarperiode werd gesaldeerd, kreeg ik uiteindelijk de volgende verklaring. “Voor het opmaken van afrekeningen zijn leveranciers verplicht de meterstanden te volgen zoals deze opgenomen worden in het Toegankelijk Meetregister van Energy Data Services Nederland. Hierin worden de standen gekoppeld aan de EAN-codes, unieke codes per aansluiting, en meternummers, het serienummer van de meter in kwestie.”

Conclusie:

Als je als zonnepaneelbezitter in de zomer meer teruglevert dan je verbruikt, is het tijdstip van vervanging van je oude door een slimme meter vlak voor de zomer niet gunstig, tenzij het tijdstip van vervanging ongeveer samenvalt met de meterstandopname voor de eindafrekening. Het overschot op de slimme meter wordt niet gesaldeerd met een positief verbruik van de oude meter.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Kijk uit bij vervanging door slimme meter

De overheid streeft ernaar om in 2020 alle elektriciteitsmeters te hebben vervangen door slimme meters. Zonnepaneeleigenaren moeten oppassen om dit op het juiste moment te laten gebeuren.

De argumentatie voor de invoering van slimme meters is dat de meters op afstand kunnen worden uitgelezen en er geen schattingen behoeven te worden gedaan als de bewoners de stand niet doorgeven. Ook zijn de oude meters aan slijtage onderhevig en kan de nauwkeurigheid verminderen. Bezitters van zonnepanelen moeten echter oppassen dat ze het juiste moment kiezen voor de vervanging. Ik spreek uit ervaring. Ik had in 2012 zeven zonnepanelen die jaarlijks circa 1050 kWh produceerden bij een verbruik van 1400 kWh. Mijn netto verbruik was dus nog maar 350 kWh. Mijn contract bij Oxxio ging na shoppen (met € 300 instapkorting) in op 1 oktober 2012. Op 7 maart 2013 kwam er op afspraak een monteur van de netbeheerder Stedin langs om mijn oude meter te vervangen door een slimme meter. Rond die tijd is de zon al flink aan het klimmen en in april was mijn teruglevering al hoger dan mijn verbruik. Dat verschil werd in de maanden daarop voortdurend groter. En op 1 oktober 2013 bleek dat ik met de slimme meter 128 kWh meer had teruggeleverd dan ik had opgenomen. Aangezien ik in de beginperiode op de oude meter 516 kWh had opgenomen, verwachtte ik na saldering te worden aangeslagen voor 516-128=388 kWh. Toen ik de factuur kreeg, zag ik tot mijn verbazing dat de meters afzonderlijk werden doorbelast waarbij de 128 kWh werden gezien als gezien als teruglevering. Ik kreeg voor die 128 kWh slechts 5,04 cent in plaats van 22 cent per kWh. Na tien e-mails waarom er niet over de totale jaarperiode werd gesaldeerd, kreeg ik uiteindelijk de volgende verklaring. “Voor het opmaken van afrekeningen zijn leveranciers verplicht de meterstanden te volgen zoals deze opgenomen worden in het Toegankelijk Meetregister van Energy Data Services Nederland. Hierin worden de standen gekoppeld aan de EAN-codes, unieke codes per aansluiting, en meternummers, het serienummer van de meter in kwestie.”

Conclusie:

Als je als zonnepaneelbezitter in de zomer meer teruglevert dan je verbruikt, is het tijdstip van vervanging van je oude door een slimme meter vlak voor de zomer niet gunstig, tenzij het tijdstip van vervanging ongeveer samenvalt met de meterstandopname voor de eindafrekening. Het overschot op de slimme meter wordt niet gesaldeerd met een positief verbruik van de oude meter.

De overheid kan zo veel willen nastreven, maar een slimme meter is niet verplicht. Ik heb ook een andere meter gekregen vanwege de zonnepanelen, maar dit is echter gÉÉn slimme meter.

Afgelopen week kreeg ik een briefje in de bus dat Enexis (netbeheerder) langs was geweest voor de meter standen, maar we waren niet thuis. Bijzonder was dat hierin stond dat ze altijd langs kwamen, ÓÓk als je een slimme meter had. Wat voor nut heeft de slimme meter dan nog, dient hij dan alleen om achter de voordeur te kunnen kijken? Ik hou zelf al 20 jaar maandelijks mijn verbruik bij, ook daar heb ik geen slimme meter voor nodig. Wat die verhuizing betreft, Greenchoice geeft ook de energie belasting terug op teveel geleverde energie, tot een maximum van 1000Kwh. Misschien zijn er nog wel meer energie leveranciers die dit doen, dat weet ik niet, maar ik kreeg van mijn 200Kwh overschot wel mooi de volle prijs terug. Dit geldt overigens alleen als je een digitale meter hebt.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb mijn zonnepanelen in de winter laten plaatsen. Direct ook mijn 'oude meter die wel kon terugleveren' laten vervangen door een slimme meter. Bij mij is toen iets 'fout' gegaan met de registratie van mijn zonnepanelen. Dat stond niet vermeld op de factuur afgelopen jaar. Na wat telefoontjes over en weer kreeg ik de mededeling dat alles dit jaar verrekend zou worden. Hoop ÉÉn dezer dagen de factuur 2014 te krijgen.

Heb in het begin wel problemen gehad met de slimme meter. Deze is tot 2 keer toe in 2 maanden vervangen. Een van de tellers kwam niet door in het systeem op afstand. Hierop toegezien dat de teruggeleverd energie ook daadwerkelijk geregistreerd stonden, dat was het geval.
Badge

Bij het plaatsen van zonnepanelen is een SLIMME meter dus geen vereiste? Wij hebben al een digitale (bewust géén slimme), dus niet meer het ouderwetse telwerk met wieltjes. Momenteel zijn er 2 van de 4 tellers in gebruik (laag- en hoogtarief). Zijn die andere 2 dan bruikbaar voor de zonnepanelen?

Reputatie 7
Badge +4

hoe zie je dat dan? zonnepanelen sluit je via de omvormer gewoon aan op het bestaande net. Sterker nog, dat doet de installateur voor je. de meter (slim of digitaal) registreert wat erin komt en wat eruit gaat, evt dag/nacht. Zonnepanelen sluit je niet aan op de meter oid.

Bij het plaatsen van zonnepanelen is een SLIMME meter dus geen vereiste? Wij hebben al een digitale (bewust géén slimme), dus niet meer het ouderwetse telwerk met wieltjes. Momenteel zijn er 2 van de 4 tellers in gebruik (laag- en hoogtarief). Zijn die andere 2 dan bruikbaar voor de zonnepanelen?

Die vier tellers zijn inderdaad voor gebruik in combinatie met zonnepanelen. Het enige verschil tussen een nieuwe slimme meter en een nieuwe domme digitale meter is het aflezen op afstand. Het is maar wat je slim noemt. En soms verdenk ik ze er zelfs van dat het een zelfde meter is met het uitlees mechanisme uitgeschakeld. 

Reputatie 4
Badge +3

Het antwoord is gewoon ja. De twee die nu niet gebruikt worden zijn voor de stroom die je teruglevert. Dat doe je zonder zonnepanelen niet. Met zonnepanelen wordt de stroom die je niet gebruikt geteld door de nu niet gebruikte meters.

Reputatie 5
Badge +5

Kan, niet iedere digitale domme meter kan teruglevering registreren.
Jou netwerkbeheerder kan jou vertellen of het type meter geschikt is voor teruglevering.
Dat er vier telwerken in zitten zegt dus nog niks, ik heb ooit ook zo een gehad.
Wel 4 telwerken, maar kon geen terug levering registreren.
Ik heb toen een andere (domme) meter gekregen dit dat wel kon.

Reageer