Slimme meter uitlezen via Anna Inzicht met slechts meternummer?!

• 17 December 2014
  • 3 reacties
  • 587 Bekeken

De Nederlandse Energie Maatschappij heeft een nieuwe app ontwikkeld om heel handig je slimme meter mee uit te lezen en zo inzicht in je verbruik te krijgen. Ziet er mooi uit en is inderdaad een handige app. http://www.anna-inzicht.nl/

Maar! Het enige dat je moet doen om via de app de slimmer meter uit te lezen is het opgeven van je meternummer!! Meer niet! Dat betekent dus dat iedereen die toegang heeft tot je meterkast (iemand die zegt: "hallo ik kom even uw meterstanden opnemen") ook direct toegang heeft tot je verbruik en dus kan nagaan wanneer je niet thuis bent.

Dat dit zo simpel kan verbaast mij en ik adviseer dan ook iedereen om je meternummer af te plakken.

3 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Ik snap niet goed/probeer te begrijpen hoe groot het risico/probleem hier echt is. Is 'angst' op zijn plaats? Hoe groot is de kans dat iemand in een andermans meterkast komt? Hoe vaak laat iemand een vreemde in zijn/haar huis? (dus) Hoe groot is de kans dat iemand 'uw' meternummer weet te achterhalen, en dat nummer dus kan koppelen aan een adres? Als die persoon kwaad wil en het op u gemunt heeft, is het dan de moeite waard om te proberen achter uw meternummer te komen?
Als er iemand aan de deur staat met een logo op zijn jas die vraagt of hij de meterstanden mag op komen nemen wordt deze waarschijnlijk in minimaal 90% van de gevallen binnen gelaten zonder naar zijn identificatie te vragen. (Daarnaast is een identificatie vrij makkelijk te maken.). Deze persoon noteert vervolgens je meterstand en gluurt even naar binnen om te kijken wat er te halen valt. Vervolgens analyseert deze persoon je verbruikgegevens (vaak nauwkeurig tot op het uur) om te kijken wanneer je niet thuis bent.

Voor iemand die op zijn/haar hoede is, is het risico/probleem niet heel erg groot. Maar voor de meeste mensen is dit risico er wel degelijk. Er zou op zijn minst een handtekening of digi-D goedkeuring aan te pas moeten komen om gegevens uit te laten lezen.
Badge +2
Beste,

Mis ik nu iets ?

De nieuwe meter word toch op afstand uigelezen ?

Er hoeft toch geen meteropname meer gedaan te worden door een persoon ter plaatse ?

Groet

Reageer