Slimme meter verwijderen?

• 13 July 2022
  • 33 reacties
  • 680 Bekeken

Ik heb nu een tijdje een slimme meter en wil ervan af!

De reden is dat het tarief wat je betaald voor stroom beduidend hoger is dan wat je terug levert aan het net.

Kortom, ik wil gewoon de oude meter terug die met het wieltje dat gewoon terugdraaide. Hierdoor was het tarief gelijk wat je betaalde en wat je terugleverde.

De “oude meter” is gewoon nieuw te koop op internet met zelfs een ijkingscertificaat. Ik heb al stevig contact gehad met Stedin en zij blijven weigeren om deze te plaatsen, zelfs met dreigen juridische stappen.

Er is ook nooit een contract getekend o.i.d in het verleden. Het verweer van Stedin is dat ik de monteur heb binnen gelaten, nou en?

Wie heeft er ervaring mee om Stedin te laten meewerken?

Bedankt voor jullie reacties:))

33 reacties

Iedere woning moet een meter met 4 telwerken krijgen.
Een meter met 2 telwerken, gaan ze er niet meer inzetten.

Reputatie 5
Badge +5

Stedin bepaald niet de TLV, dat doet uw energieleverancier. Sommigen bieden een hoge TLV. Wist u vooraf niet wat de monteur kwam doen? De overheid heeft volgens mij bepaald dat iedere aansluiting een meter met 4 telwerken moet krijgen. Ze doen dus wat is opgelegd.

Beste Wortelstamper,

Welke meter erin gaat en met hoeveel telewerken erin moeten zitten maakt mij niet uit. Ik wil gewoon van de slimme meter af i.v.m. verschil in tarief.

Ik wist trouwens dat de monteur de slimme meter kwam installeren , maar ik wist niet van het verschil in tarief net als iedereen denk ik.

Reputatie 7
Badge +5

dit is echt de meest kansloze missie die er bestaat in energieland. gaat je nooit lukken.

je probleem wordt opgelost met de salderingsregeling, daarin wordt opgewekte energie weggestreept tegen geleverde energie tot een maximum van wat je afneemt. alles daarboven krijg je vergoed tegen de terugleververgoeding waar een enorm verschil in zit tussen leveranciers.

eerste vraag die je moet beantwoorden: lever je meer terug dan je afneemt? 

Ik verbruik iets meer dan ik teruglever. De salderingsregeling klinkt leuk als er een gelijk tarief zou zijn en dat is er niet.

Reputatie 7
Badge +5

jawel, dat is er wel, tenzij je bij budget energie zit maar dan moet je snel overstappen

U bedoelt een ferrarismeter en nog steeds zijn die niet allemaal vervangen maar als u eenmaal een moderne meter heeft, om het woord slim maar te vermijden, kunt u niet terug, omdat over twee jaar iedereen een moderne meter moet hebben.

Stedin gaat hier niet aan meewerken en u heeft ook geen grondslag om dat te eisen.

Ik wil gewoon van de slimme meter af

Als je een andere meter zou krijgen, is het een die niet automatisch standen doorgeeft.
Maar wel met 4 tellers er in.
Het verschil tussen energie leveren en ontvangen zal steeds groter worden.

En de meter met de draaischijf is genomineerd voor het museum.

Als ik kijk bij de diverse leveranciers op dit moment dan is het prijsverschil tussen de 45 cent en 10 cent bij terugleveren!!

Er wordt al beweerd dat het verplicht vervangen van de meter is uitgesteld wordt tot 2030!

Reputatie 7
Badge +5

Als ik kijk bij de diverse leveranciers op dit moment dan is het prijsverschil tussen de 45 cent en 10 cent bij terugleveren!!

ik zou de hoogste kiezen als je over je salderingsgrens komt. en als je onder of nagenoegen erop zit zou ik de goedkoopste kiezen. je snapt wel het verschil tussen salderen en terugleververgoeding?

Er wordt al beweerd dat het verplicht vervangen van de meter is uitgesteld wordt tot 2030!

dat zal op facebook zijn. en dan is de waarde ervan ongeveer nihil

Dat is niet correct , de essentie van de salderingsregeling is dat u hetzelfde bedrag krijgt dat u betaalt (totdat u meer levert dan u afneemt)

Ten eerste wens ik dat sterk te betwijfelen, dus graag een bron, en zelfs dan. Denkt u dat dan iedereen in december 2029 zijn meter kan verwisselen, en wie heeft dan dat recht en wie niet?

U heeft nu een moderne meter en uw infrabedrijf gaat die niet meer omwisselen voor een draaischijf meter.

Reputatie 3
Badge +1

​​​​P.T.A van Vliet jij levert niet terug schrijf je. 
Electriciteit geproduceerd door je zonnepanelen wordt tegen hetzelfde tarief verrekend als wat je voor afname van electriciteit betaald.

Minimaal tot 2025 vanwege salderingsregeling. 

Jouw gedachte over teruglevering klopt niet. Jij neemt meer af dan je zelf produceert. Dan is er geen sprake van teruglevering.

Als de netwerk leverancier van mening is dat je oude meter niet geschikt is om terug te leveren, krijg je gewoon een andere meter. Die kun je niet weigeren.

Verplicht vervangen van meters die nog goed werken en waar geen energie opgewekt wordt, mogen nog even blijven zitten.

Deze 2 moet je niet verwarren.

Is het niet zo dat overdag als er stroom opgewekt wordt gesaldeerd , als ik b.v. een airco tegelijkertijd laat draaien?

Als ik op een gegeven moment alleen teruglever tijdens b.v. vakanties dat er dan het andere tarief wordt gehanteerd?

IK begrijp dan ook niet de verschillende tarieven bij terugleveren bij de diverse maatschappijen.

De verschillen vind ik bij gaslicht.com bij prijsdetails.

Op mijn afrekeningen staan verschillende tarieven voor afname en teruglevering van stroom.

Reputatie 7
Badge +5

verdiep je even in salderen en terugleveren, dit zijn verschillende zaken en volgens mij snap je dit concept helemaal niet. 

zoek even via google naar uitleg.

Reputatie 3
Badge +1

IK begrijp dan ook niet de verschillende tarieven bij terugleveren bij de diverse maatschappijen.

Geldt alleen wanneer je op jaarbasis meer elektriciteit hebt terug geleverd door je zonnepanelen. 

Is het niet zo dat overdag als er stroom opgewekt wordt gesaldeerd , als ik b.v. een airco tegelijkertijd laat draaien?

Nee, die stroom wordt niet gesaldeerd, die wordt nog vóór de meter verbruikt. Salderen heeft betrekking op stroom die via de meter wordt afgenomen en wordt geleverd. Alsof de meter dus heen en weer terugdraait, en bij een draaischijf meter doet hij dat ook echt terwijl het bij een “moderne” meter een aparte meter voor heen en voor terug zijn.

Bedankt voor alle reacties:))

Ik zit bij Frank energie en die berekend het per maand, de termijn voor de aankomende maand wordt geschat en wordt tegelijk verrekend met de vorige maand. Mij bevalt dit op dit moment, omdat je geen verassingen hebt.

Het blijkt dat ik op het ogenblik meer teruglever dan dat ik gebruik. Het prijsverschil is 6,2 cent per kWh. Dit zal in de winter uiteraard niet zo zijn dat ik meer teruglever.

Er is mij veel duidelijke geworden, bedankt.

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat je je moet gaan verdiepen of je wel bij de juiste leverancier zit. Je hebt zonnepanelen en Frank energie die heel variabel is. Dat is niet gunstig, want dan koop je duur in en lever je goedkoop terug.

Reputatie 6
Badge +5

Frank energie is dus ook per maand aan het salderen?
Dat mag dus niet.

Frank energie is dus ook per maand aan het salderen?
Dat mag dus niet.

Zou dat dan het tweede schaap over de dam zijn? Wanneer komt er nou eens een uitspraak en actie?

Reputatie 3
Badge +1

Klacht indienen bij ACM. Zij weten ervan. 

Verrekening teruglevering moet wettelijk op jaarbasis gebeuren en niet per maand.

Per maand is voor gebruiker heel onvoordelig.  

Ik weet wel dat het teruglever tarief vaststaat, maar ze verrekenen het wel elke maand.  Aangezien de “vaste lasten” ook meetellen betaal ik vrij weinig, omdat ik meer teruglever dan dat ik afneem op dit moment met het mooie weer.

Reputatie 7
Badge +5

Ik weet niet exact wat er in je contract met Frank staat, maar nu lijkt het leuk omdat je geld toe krijgt, maar straks in de winter lever je niks terug en moet je duur terugkopen. Met jaarlijks salderen heb je dat niet.

Reageer