Slimme meter verwijderen?

• 13 July 2022
  • 33 reacties
  • 680 Bekeken

Ik heb nu een tijdje een slimme meter en wil ervan af!

De reden is dat het tarief wat je betaald voor stroom beduidend hoger is dan wat je terug levert aan het net.

Kortom, ik wil gewoon de oude meter terug die met het wieltje dat gewoon terugdraaide. Hierdoor was het tarief gelijk wat je betaalde en wat je terugleverde.

De “oude meter” is gewoon nieuw te koop op internet met zelfs een ijkingscertificaat. Ik heb al stevig contact gehad met Stedin en zij blijven weigeren om deze te plaatsen, zelfs met dreigen juridische stappen.

Er is ook nooit een contract getekend o.i.d in het verleden. Het verweer van Stedin is dat ik de monteur heb binnen gelaten, nou en?

Wie heeft er ervaring mee om Stedin te laten meewerken?

Bedankt voor jullie reacties:))

33 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ze hanteren een dynamische prijs, die per uur verandert voor stroom en per dag voor gas. Wat je bij hun betaalt is dus afhankelijk van de prijsontwikkeling. Geloof dat Coolblue en ANWB het ook zo doen. Dynamisch betekent in dit geval per uur, per dag een variabel tarief. Maandelijks verandert je termijn bedrag op basis van een inschatting. In de winter betaal je dus meer dan in de zomer.  Frank hanteert geen marge t.o.v. de inkoopprijzen?? Waar leven ze dan eigenlijk van?

Reputatie 6
Badge +3

Ze leven van de vaste kosten die je wel als opslag betaalt. Het feit dat je zonnepanelen hebt maakt dat het nooit lonend voor de topic starter is. (wat ik al eerder aangaf)

Hoe moet trouwens Frank gaan salderen. Op het moment dat je stroom levert midden op de dag kan de prijs wel negatief zijn. Midden in de winter is de stroom duur. Salderen kan dan gewoon niet.

Een contract met Frank kan lonend worden als je goedkope stroom in een accu kunt opslaan en later gebruiken. Helaas is dat nog niet zo standaard te koop om dat met elektronica te regelen.

Reputatie 5
Badge +6

Ik zie bij Frank Energie niet dat er per maand gesaldeerd wordt?!

https://www.frankenergie.nl/hoe-we-factureren

Alles over verrekenen, en vooruit verwacht gebruik en verwachte teruglevering in de maandtermijn, staat er met voorbeelden bij.

En staat er nu echt op uw termijnnota dat dit afrekening salderen voor deze maand is?

Dat kan alleen als u elke maand opnieuw uw contract verlengt, dan is de maand nota ook de periode/afrekening en dat mag, dat is ook de reden dat ACM hier in dit "grijze" gebied nog niet kan of wil handhaven.

Er zullen altijd mazen in de wet gevonden worden, en ook weer gedicht worden.

En een sanctie/boete opleggen is gewoon lachen voor de leveranciers wat is b.v. 100.000,00 euro over de 300.000 klanten.

Alleen met jurisprudentie- rechtspraak (energiewet) zal dat misschien de geest en uitvoering van de wet verduidelijken.

Reputatie 7
Badge +5

waar het bij de dames en heren energieleveranciers misgaat is dat ze salderen financieel moeten maken van hun boekhouder. het doel/gedachte van salderen was gebaseerd op kWh’s die je jaarlijks tegen elkaar weg mag strepen. en dat wordt nu dus langzaam maar zeker ver-euroot en dat was/is niet de gedachte achter salderen.

en iedereen heeft recht op zijn eigen problemen, zo ook de energiesector

ps. salderen mag wettelijk per factuur waarbij minimaal 1 factuur per jaar gestuurd moet worden, dus als je maandelijks een factuur stuurt mag je maandelijks salderen, volgens de wet, niet volgens de gedachte

waar het bij de dames en heren energieleveranciers misgaat is dat ze salderen financieel moeten maken van hun boekhouder. het doel/gedachte van salderen was gebaseerd op kWh’s die je jaarlijks tegen elkaar weg mag strepen. en dat wordt nu dus langzaam maar zeker ver-euroot en dat was/is niet de gedachte achter salderen.

Mooi verwoord en bedacht en opgeschreven in een tijd dat kWh's en Euro's een min of meer constante verhouding hadden gedurende een (contract) jaar. Niemand heeft mij nog het systeem laten zien waarmee  kWh verrekend gaan worden als de prijs per kWh alle kanten op schiet. Ik denk zelfs dat het financieel technisch ook niet kan, jaarlijks kWh's wegstrepen bij continu variabele tarieven. 

Dit mijn afrekening, spreekt voor zich toch?

Dit mijn afrekening, spreekt voor zich toch?

U betaalt een voorcalculatie voor de achtste maand en krijgt de nacalculatie van de zesde maand terug, en de tarieven voor afnemen en leveren liggen dicht bij elkaar?

Zit hieronder dan nog een veel gedetailleerde berekening met afname/levering per tijdseenheid met het toegepaste tarief?

Reputatie 7
Badge +5

inderdaad een duidelijke factuur, maar nogmaals je levert nu terug voor minder dan je straks in de winter moet kopen wat je niet hebt met jaar-salderen, ik zou echt een andere zoeken.

Reageer