Slimme meter weigeren?

Ik kan de zuinige meter weigeren. Als mijn huidige meter aan vervanging toe is, wordt er dan gratis een vervangend exerplaar geinstalleerd of word ik dan alsnog verplicht een zuinige meter te nemen (die ik dan moet betalen omdat ik eerder niet gebruik gemaakt heb van het 'gratis' aanbod?

18 reacties

Interessant die "slimme" meters maar waar ik niets over hoor zijn de volgende zaken: 1) Hoe nodig is een "slimme" meter voor de consument? Je kunt zelf ook je energieverbruik bijhouden met de telwerken op de meters. Of is de "slimme" meter vooral bedoeld om door het optellen van de consumentenverbruiken en het vergelijken met de op andere wijze gemeten geleverde energie te kijken of er een belangrijk verschil is (bv. door illegale aftap)? 2) Hoeveel energie verbruiken de "slimme" meters zelf en hoe verhoudt zich dat tot de huidige elektro-mechanische elektriciteitsmeters? Om "slim" te zijn moet er elektronica in zitten en die vraagt ook stroom, zelfs al verbruikt de consument niets. Is het b.v."slechts" 2W dan is het op jaarbasis al 17520W. Dat is allemaal sluipverbruik en lijkt me niet erg energiebesparend. En dan heb ik het nog niet eens over extra "slimme" schermpjes zoals "Toon", al dat "gemak" heeft een prijs. 3) Wie betaalt de door de "slimme" meter verbruikte energie, de klant of de netbeheerder? 4) Hoe betrouwbaar zijn de "slimme" meters? Hoe verhoudt zich dat tot de huidige (elektro-) mechanische meters? 5) Hoe gevoelig zijn de "slimme" meters voor verstoringen op het net en wat heeft dat voor gevolgen voor het geregistreerde verbruik?

6) Meten de "slimme" meters de true RMS waarde van de geleverde elektriciteit of wordt er van een zuivere sinus golfvorm uitgegaan (kan het gemeten verbruik beÏnvloeden)? 7) De "slimme" meters bevatten ongetwijfeld software. Dat kan betekenen dat de calibratie eenvoudig op afstand te wijzigen is. Hoe is zeker gesteld dat de "slimme" meters niet op afstand te manipuleren zijn ("software updates") en de consument op kosten wordt gejaagd? 😎 Is het uiteindelijk niet zo dat alle extra kosten als gevolg van onverwachte neveneffecten bij de introductie van de "slimme" meter uiteindelijk door de consumenten moeten worden betaald? B.v. gaan die dingen vaker stuk dan verwacht, gaan dan de kosten voor het netbeheer omhoog?
Badge
Begin niet aan een slimme meter want dat is onzin. Iedereen kan met een beetje moeite je gegevens uitlezen en zo dus zien of je thuis bent of niet. De "slimme meter" telt net als de oude gewoon je KWh en het slimme zit er in dat hij een aparte terugtelmeter heeft voor jou opgewekte stroom die voor een lager tarief wordt verrekend en ze hoeven niemand meer langs de deur te sturen.
@HG van Rheenen Dank voor uw reactie. In eeste instantie heb ik de site van mijn netbeheerder geraadpleegd maar het antwoord op mijn vraag hebben ze zo ingewikkeld gemaakt dat je never nooit de juiste informatie over dit onderwerp vind, ook al wordt dat wel beweerd in de brief die ik van ze ontvangen heb, Na uw antwoord op de site van de Rijksoverheid gekeken, en daar staat het antwoord: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren.html

Ook wordt daar duidelijk dat je inderdaad zoals u al aangeeft niks gratis krijgt omdat je net als voor de oude meter ook voor de nieuwe meter 'meterhuur' betaalt. Alleen de installatie is gratis (ofwel: wordt sluiks verrekend, want alleen gratis gaat de zon op ☺️ ) Mocht ik tzt besluiten toch zo'n meter te willen - ik zou niet weten waarom - dan kost het me extra € 71,40. ( 'extra' omdat de zg. 'gratis' plaatsing niet gratis is).
Badge +1
Nee, de netbeheerder hoeft niet meer jaarlijks de deuren langs. Ze komen nu halfjaalijks langs om je te overtuigen dat je toch beslÍst aan die slimme meter moet...
Badge +1
Ik lees niets over de straling. Ik ben stralinggevoelig en wil daarom geen slimme meter. Ik heb alles bedraad hier, gebruik geen mobiel. Ik ga zÉker geen apparaat in huis halen dat regelmatig berichten uitzendt. 't Is toch zo simpel: 1 x per jaar je meterstanden doorgeven. Verder geloof ik beslist niet dat een slimme meter je zuiniger maakt. De verwarming een graadje lager en op tijd uitzetten, geen onnodige lampen, enzovoort, dÁt is zuinig.
Een deel van de onderwerpen die hier word aangesneden (mag je weigeren, privacy, straling, en nog meer) wordt ook al behandeld in dit topic. Kijk daar dus ook even.

Verder is hier informatie te vinden, en in het artikel in de Consumentengids van maart 2015.
Ander gezichtspunt: ik heb begrepen dat de "slimme meter" zowel gas als electriciteit moet meten. Als er iets mee is dan heb je en geen gas en geen licht meer? Of als de stroom uitvalt heb je ook geen gas meer?

Hierover lees ik nooit iets. Als een oude meter stuk is maakt ie lawaai of meet niet goed meer maar de leverantie gaat door.

Ik nijg nog steeds naar het weigeren.
Ik lees nergens iets over het hoog/laag tarief wat je ook kwijt bent bij een zg slimme meter.

Hoe zit dat?
Badge
@HG van Rheenen : OP de diverse fora staat inderdaaderg veel informatie ; soms juist , soms vooral ingegeven door persoonlijke gevoelens / meningen en soms ook onjuist. Daardoor is het voor iemand die informatie zoekt soms lastig om de juiste informatie van de onjuiste te scheiden. Bovendien wordt er overwegend erg negatief geschreven over de slimme meter en over netbeheerders ; vaak op basis van emoties ipv op feiten.

Ik denk dat elke verbruiker zelf moet bepalen of hij / zij voordeel kan halen uit de slimmemeter. In het huidige digitale tijdperk met ap's , smartphone's etc. zie ik wel voordelen. zelf maak ik er dus wel gebruik van.

Of het gehele project zinvol is , kunnen we ,denk ik, het beste bepalen wanneer de gehele uitrol is geweest.

Algemene opmerking : Indien je de slimme meter accepteert, verpak hem dan niet in aluminiumfolie; hiermee frustreer je het proces van de netbeheerder en zorg je dat deze extra werk /kosten moet maken. Wil je geen meter met uitleesmodule in je huis ,weiger dan de slimme meter en/of kies dan gewoon voor een "domme" digitale meter.
Badge
In reactie op:

Begin niet aan een slimme meter want dat is onzin. Iedereen kan met een beetje moeite je gegevens uitlezen en zo dus zien of je thuis bent of niet. De "slimme meter" telt net als de oude gewoon je KWh en het slimme zit er in dat hij een aparte terugtelmeter heeft voor jou opgewekte stroom die voor een lager tarief wordt verrekend en ze hoeven niemand meer langs de deur te sturen.

prima dat je tegen een slimme meter bent , maar gebruik dan wel de juiste info. De opmerking, dat iedereen de meter kan uitlezen is wel erg kort door de bocht. Het slimme zit hem niet in aparte telwerken voor teruglevering , want dat heeft de "domme" digitale meter ook. Deze meters registreren ook geen opgewekte kWh's , maar teruggeleverde kWh's. Het slimme zit hem erin dat deze meter op afstand uitleesbaar is; door de klant en door de netbeheerder. Teruggelerde kWh's worden gesaldeerd met de geleverde kWh's ; je ontvangt hier dus geen lagere prijs voor. En ..inderdaad, de netbeheerder hoeft niet meer jaarlijks de stand op komem nemen.
Badge
@HG van Rheenen : een paar opmerkingen over uw "kort verhaal":

punt 2 : u kunt kiezen uit 2 types digitale meter : a. slimme meter en b. "domme' digitale meter (zonder communicatiemodule) . U kunt niet kiezen voor de "oude" draaischijfmeter. Daarnaast kunt u bij de slimme meter kiezen voor : a. toestaan dat de meter op afstand wordt afgelezen; of b: Niet toestaan dat de meter op afstand wordt afgelezen.

punt 3 : Indien u een slimme meter hebt en u wilt het op afstand uitlezen laten in- of uitschakelen, dan is dit gratis.

punt 4 : onjuist. De slimme meter registreert uw verbruik standaard in de hoog- en laagtarief uren op afzonderlijke telwerken. Vervolgens is het afhankelijk van het contract dat u hebt met uw leverancier, of dit verbruik wordt afgerekend tegen het enkelvoudig tarief , danwel tegen het laag- / hoogtarief.

@Peer Hally : het plaatsen van een slimme meter is gratis bij grootschalige uitrol. Indien u echter -tijdens de grootschalige uitrol - de slimme meter weigert en op een later tijdstip besluit om alsnog een slimme meter te laten installeren, dan worden er voorrijkosten in rekening gebracht.
Badge
@KW van Vliet : Je hebt een slimmemeter voor elektriciteit en een aparte slimme meter voor gas. De communicatie van beide meters naar de netbeheerder loopt echter via de elkriciteitsmeter. Bij een elektriciteitsstoring heb je dus nog gewoon gas. (en omgekeerd)

@MCP van der Arend-Rutten : De slimme meter registreert altijd het verbruik in de laag- en hoogtarief-uren. Het is afhankelijk van het contract tussen u en uw leverancier hoe dit verbruik wordt afgerekend.

@ F Steenwinkel: Waarschijnlijk hebt u dan nog een "oude" draaischijfmeter. De leeftijd van deze meter zal waarschijnlijk dus al meer dan 20 jaar bedragen. De kans wordt dus steeds groter dat deze op een afkeurlijst komt te staan en vervangen moet worden. Op dat moment kunt u alleen nog maar kiezen voor een digitale meter met 4 telwerken. (slim of niet slim) . Gelet op het grote aantal draaischijfmeters welke nu nog geplaatst zijn, zie ik niet , dat de door u geschetste situatie binnenkort (komende jaren) wordt ingevoerd. Er is dan namelijk sprake van ongelijke behandeling en dit is -wettelijk- niet toegestaan
@bweidevogel

Welkom en bedankt voor de reactie. Ik deed 'het korte verhaal' uit mijn hoofd en daar zit dus een kink in mijn hersen-kabel. Moet toch aan de, overigens verwarrende berichtgevingen liggen. Ik zet een (*) met een verwijs achter het oorspronkelijke antwoord. Mogelijk, dat ik het antwoord ooit had gelezen in een speciaal zonnepanelengebruikersforum waarop het heette, dat de meters 'te dom' zijn.

Heeft u ook een mening over de zin of onzin van het gehele internationaal bedachte project en het nut voor de eindverbruiker?
@Peer Hally

Ik zal proberen het uit mijn hoofd zo kort mogelijk te houden zonder verwarrende of bewijzende linkjes.....

1 - Wanneer uw meter niet vanzelf kapot gaat, bestaat er een centrale die uw model nationaal voor kapot kan verklaren. Het kan ook gebeuren, dat er een troep meterombouwers in de straat verschijnt en iedereen geacht wordt aan de metervernieuwing mee te doen. Bent u bezitter van de woning, kunt u dit zonder meer weigeren, met latere financiËle gevolgen voor u. De oude meter moet dus ooit weg is de strategie!

2 - De overheid garandeert, dat u bij een vervanging kunt kiezen tussen een traditionele of slimme vervangende meter, maar enkele meterboeren hebben geen oude meters meer op voorraad. Mij onduidelijk of je dan op deze overheidsbelofte kunt terugvallen en de oude meter van de buren kunt opeisen.....?

3 - U komt mogelijk dus toch in het onvrijwillige genot van een slimme meter, waarbij u het op afstand kunnen uitlezen op verzoek laat uitzetten. Helaas heeft ook dit weer gevolgen voor uw portemonnaie indien u later een andere beslissing treft

4 - De slimme meter is ook nog zo dom, dat hij het goedkopere nachttarrief niet meer kan meenemen....100% uw nadeel dus. NB .(*) Deze opmerking is fout, zoals @bweidevogel hierna heeft aangegeven, maar je moet dan wel het juiste contract afsluiten!

5 - Voor eigenaren van zonnepanelen zijn er speciale fora, ook hier op dit forum, met informaties die alleen maar voor steeds meer verwarring zorgen

6 - Wie er verantwoordelijk is voor ontstane schade bij de inbouw of een onverklaarbare toename van het verbruik, is mij niet duidelijk, maar dat laatste is een veelgehoorde klacht met omgekeerde bewijslast

Tenslotte...... geloof ik niet, dat die slimme meter 'gratis' is........ik ken geen ondernemers die gratis een product leveren en inbouwen! De volgende energieprijsverlaging laat dus voorlopig nog op zich wachten..........ondanks olieprijsdieptepunten, toenemende alternatieve energiebronnen, gratisstroom op wind-piekpunten vanuit Duitsland en miljarden aan energie-subsidies.

Einde korte verhaal!
In reactie op: Mocht ik tzt besluiten toch zo'n meter te willen - ik zou niet weten waarom - dan kost het me extra € 71,40. ( 'extra' omdat de zg. 'gratis' plaatsing niet gratis is).

Precies, de kern van de vraag blijft, waarom zou ik nu een slimme meter willen.....omdat het moet?

Niemand durft het toe te geven, maar het hele slimme-meter-idee is gewoon veel te duur. Het argument om thuis je energieverbruik te kunnen volgen geldt allang niet meer na de snelle opkomst van de smart-home-techniek. Veel onzekerheden omtrent de privacy maakten de slimme-meter sowieso al ongeliefd en per e-mail de meterstanden doorgeven is ook geen ramp. Wat zijn dÀn nog de voordelen voor de consument?

Een slimme-meter kost (iemand) € 150,- , waarbij miljoenen meters voor schrot verklaard worden, goed werkende meters. Dat is kapitaalvernietiging van de bovenste plank.......voor een nooit gerealiseerd netwerk voor aanbieders en producenten van energie. Steeds heb ik me ook afgevraagd waarom de waterbedrijven zo stil bleven en geen smart-watermeter hebben ontwikkeld.

Komt nog een verdere pijnlijke klap op de vuurpijl: de toename van de energie-zelfverzorging en de technische vooruitgang van energie kunnen opslaan binnenshuis. Overtollige energie uit zonnepanelen geven we overmorgen niet aan de energiebedrijven, nee, die slaan we op en verbruiken dat zelf. De gas- en stroomleidingen kunnen dan helemaal gekapt worden......en ook daarom hebben we geen slimme meters meer nodig! Geen zonnepanelen mogelijk? Koop ik energie van een buurman of van een buurt-energievereniging! Door het betere isoleren en de inbouw van warmtewisselaars hebben we (in de nieuw- en renovatiebouw) ook steeds minder behoefte aan energie.

Mijn kwalifikatie van het gehele slimme-meter-project.......GEFLOPT en dus weigeren!

Over de zelfverzorgende (autarke) consument: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/
Ik wil nog even een onderbelicht punt(je) aanvoeren: DUBBELE NETWERK-REKENINGEN! Op dit moment heb ik zonnepanelen en wordt er (aan het eind van het betaal-jaar) gesaldeerd. Dus ik betaal uiteindelijk de werkelijk gebruikte energie (of krijg het surplus juist terug). Nadat ik de slimme meter ZOU laten monteren kun je wachten dat de netbeheerder gaat zeggen: Wacht even, jij levert (b.v. overdag) stroom die door mijn net gaat, maar (b.v. 'savonds) gebruik je stroom van de energiemaatschappij en gebruik je voor de 2e keer mijn leidingen. Het wachten is dus dat ik van de netbeheerder een dubbele rekening krijg, terwijl met de oude meter (nu) dit niet kan (omdat dit niet bijgehouden kan worden)! Goed te weten voor iedereen met apparaten die energie opwekken (b.v. Zonnepanelen, windmolentjes, eigenaren van de c.v. de Blauwe Engel met Stirlingmotor, en toekomstige eigenaren van dit al). Let dus even op en neem de voor U juiste beslissing, welke dat ook is!
Reputatie 1
Badge +1

Algemene opmerking : Indien je de slimme meter accepteert, verpak hem dan niet in aluminiumfolie; hiermee frustreer je het proces van de netbeheerder en zorg je dat deze extra werk /kosten moet maken. Wil je geen meter met uitleesmodule in je huis ,weiger dan de slimme meter en/of kies dan gewoon voor een "domme" digitale meter.

Geplaatst door bweidevogel op Jun 25, 2015.
Hier kan ik me wel iets bij voorstellen, maar er zijn toch een paar redenen om dat misschien wel te doen.

Verder kun je een domme digitale meter laten plaatsen, maar als je dan later een slimme meter wilt zul je de installatiekosten daarvoor moeten betalen.

Verder las ik van een gebruiker die bij zijn energiemaatschappij aangaf dat zijn (slimme) meter niet op afstand uitgelezen mocht worden. De maatschappij bevestigde dat ze dit niet meer zouden doen, waarop de gebruiker zijn meter in folie inpakte. Vervolgens kreeg hij berichten van de energiemaatschappij dat ze zijn meter niet meer konden bereiken. Kennelijk moet je aan die bevestiging niet teveel waarde hechten.

Als derde punt: ik wil zelf mijn energieafname en -teruglevering graag bijhouden met een apparaatje dat ik op de P1-aansluiting aansluit. De domme digitale meter heeft zo'n aansluiting niet, voor zover ik weet.

Voor mij is de conclusie dus om, als die slimme meter komt, toch de energiemaatschappij te vragen niet op afstand uit te lezen en voor de zekerheid die meter in te pakken. Op dit moment is het nog te makkelijk voor onbevoegden om mijn meter uit te lezen en er ongewenste informatie uit te halen.
Reputatie 1
Badge +1

Geplaatst door bweidevogel op Jun 25, 2015.
Hier kan ik me wel iets bij voorstellen, maar er zijn toch een paar redenen om dat misschien wel te doen.

Je kunt een domme digitale meter laten plaatsen, maar als je dan later om wat voor reden ook een slimme meter wilt zul je de installatiekosten daarvoor moeten betalen.

Verder las ik van een gebruiker die bij zijn energiemaatschappij aangaf dat zijn (slimme) meter niet op afstand uitgelezen mocht worden. De maatschappij bevestigde dat ze dit niet meer zouden doen, waarop de gebruiker zijn meter in folie inpakte. Vervolgens kreeg hij berichten van de energiemaatschappij dat ze zijn meter niet meer konden bereiken. Kennelijk moet je aan die bevestiging niet teveel waarde hechten.

Als derde punt: ik wil zelf mijn energieafname en -teruglevering graag bijhouden met een apparaatje dat ik op de P1-aansluiting aansluit. De domme digitale meter heeft zo'n aansluiting niet, voor zover ik weet.

Voor mij is de conclusie dus om, als die slimme meter komt, toch de energiemaatschappij te vragen niet op afstand uit te lezen en voor de zekerheid die meter in te pakken. Op dit moment is het nog te makkelijk voor onbevoegden om mijn meter uit te lezen en er ongewenste informatie uit te halen.

Geplaatst door Philippe Chabot op Aug 25, 2015.[/quote]

Reageer