slimme meters geven tot 6 keer teveel aan dan het verbruik!!!

Onderzoekers van de UT en HvA ontdekten dat sommige slimme meters tot wel 6 keer de waarde aangeven van het werkelijke verbruik. zie oa. op engineersonline.nl, onder nieuws.

Consumentenbond: pak dit op als issue met hoge prioriteit!

Onderzoek

Het onderzoek is onder de titel ‘Static Energy Meter Errors Caused by Conducted Electromagnetic Interference' gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine'. Het Van Swinden Laboratorium, ons Nationaal metrologisch instituut, dat een contraexpertise heeft uitgevoerd, bevestigt de resultaten. Het onderzoek is uitgevoerd door prof. dr. Frank Leferink

(hoogleraar Electromagnetic Compatibility aan de UT), Cees Keyer (docent bij de HvA en promovendus aan de UT) en Anton Melentjev (tijdens het onderzoek student aan de HvA).

129 reacties

Reputatie 7
Badge +5

bang voor de simpele zielen

En er een conclusie aan verbinden, moet je pas doen als je het echt goed begrijpt.

volgens mij kan er een conclusie aan verbonden worden als de fout structureel aangetoond is. Begrijpen heeft daar weinig mee van doen. 

Reputatie 6
Badge +3

bang voor de simpele zielen

En er een conclusie aan verbinden, moet je pas doen als je het echt goed begrijpt.

volgens mij kan er een conclusie aan verbonden worden als de fout structureel aangetoond is. Begrijpen heeft daar weinig mee van doen. 

Uitzoeken wat er misgaat tussen de voeding in de TV en die dimmer en hoe dat invloed heeft op die meter lijkt me nodig om de risico’s op herhalingen in te schatten. Hebben ze waarschijnlijk wel  gedaan. Zo moeilijk zal dat niet zijn.

Ons energie systeem gaat uit van sinusvormige belastingen.
Dit is al heel lang niet meer zo.
Fabrikanten die het energienet met pulsen belasten veroorzaken veel meer problemen.
Dat zouden ze eigenlijk moeten verbannen in de verkoop.
De energiemeter moet in dit soort gevallen wel het juiste verbruik aangeven.

Als we het erover eens zijn dat

• de ‘perfecte’ meter waarschijnlijk niet bestaat en zeker niet bestond,
  • dat de mensen die tot iedere prijs hun ferrarismeter willen behouden dat vooral doen omdat ze denken een soort recht te hebben te salderen op de meter en
  • de mensen die geen “slimme meter” willen vanwege de privacy zouden moeten kunnen begrijpen dat ze technische dezelfde meter krijgen maar dan met een uitgeschakelde communicatie module, dan 

ben ik voornamelijk bang voor het argument dat die slimme meter dus aantoonbaan niet in order is PUNT. Een beetje volgens de lijnen van; “Ah dus evolutietheorie is gewoon maar een theorie?  Nou wij hebben onze eigen theorie, Creationisme” en de zinloze discussies die daaruit volgen.

Reageer