Consumentenbond.nl

SlimmeBuur: duurzaam gluren bij de buren

• 8 juli 2020
  • 8 reacties
  • 2529 Bekeken
SlimmeBuur: duurzaam gluren bij de buren
Reputatie 3

Klimaatstichting HIER start met een initiatief: SlimmeBuur.
Een online platform waar je als particulier kunt opgeven wat je aan je huis hebt laten verduurzamen , door wie en hoe tevreden je bent. 
Als buren kun je daar op kijken als je zelf iets wilt doen en eventueel contact opnemen met de buurtbewoner die iets heeft laten doen.

SlimmeBuur zoekt nu consumenten die hun ervaringen willen delen. Vanaf september gaat het platform actief op zoek naar mensen die hun huis willen verduurzamen. Vanaf dat moment kun je geïnteresseerden in jouw ervaring verwachten.

Sta je ervoor open om je buren te ontvangen, of zou jij bij je buren willen kijken? Praat mee!

8 reacties

Hoe slim is die buur, is de vraag.
Moet een dak eerst onderhoud hebben, voordat je de zonnepanelen plaatst?

En op die website zie ik dit soort reacties.(naam er uit geknipt)

Badge

Helaas zijn de mogelijke selecties beperkt tot grotere investeringen aan de buitenschil zoals isolatie en zonnepanelen. Prima uiteraard maar het succes van eenvoudige maatregelen* kun je er niet delen. Zo heeft deze website alle schijn van leadgenerator voor die maatregelen die je nog niet genomen hebt.
Daarom deel ik die inpandige maatregelen graag in dit forum:
*Oude Mechanische ventilatiebox vervangen door een nu standaard zuiniger type. 

* je huidige cv-installatie geheel laten optimaliseren: doorspoelen en filter plaatsen / lagere cv-aanvoertemp. / lager cv-vermogen / radiatorkranen vervangen voor type dynamische ingeregelde uitvoering (bijv. Kombi-TRV of Dynamic Valve)

* vloerverwarming aanleggen op beganegrond of als je dat al hebt de vloerslangen laten doorspoelen en bestaande vloerverdeler vervangen voor nieuw LT type met energiezuinige pomp. LT= kan met Lage Temperatuur gevoed worden, dit wordt in de verdeler max 1:3 bijgemengd te opzichte van oude HT verdeler 1:5

* zoneregeling laten toepassen (bijv. Evohome) zodat je de verblijfruimtes onafhankelijk verwarmt en alleen wanneer je dat nodig hebt. Geringe meerprijs in combinatie met bovenstaande aanpassing radiatorkranen en vloerverdeler.

Reputatie 3
Badge +4

* vloerverwarming aanleggen op beganegrond of als je dat al hebt de vloerslangen laten doorspoelen en bestaande vloerverdeler vervangen voor nieuw LT type met energiezuinige pomp. LT= kan met Lage Temperatuur gevoed worden, dit wordt in de verdeler max 1:3 bijgemengd te opzichte van oude HT verdeler 1:5

@A. Bakker  Reactie en vragen   Wij willen dit jaar onze cv ketel laten vervangen door een hybride warmtepomp, vandaar dat ik enkele vragen hoop te mogen stellen. Dat nieuwe type vloerverdeler, bedoelt u daarmee een open verdeler, dus zonder temp. begrenzing ?   Wat bedoelt u met een energiezuinige pomp ?   Waarom adviseert u om de vloerverwarming door te laten spoelen ?  Is het  niet zo dat het water niet vervuild omdat er in principe niets mee gedaan wordt  en omdat de slangen van kunststof zijn?

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb een buur en een collega die volledig gas loos zijn gegaan.
Bij geen van beide was dit een onverdeeld succes.
Een kan het niet warm genoeg krijgen en bij de ander was er altijd te kort warm water met twee puber meiden in huis.
Dat betekende heel kort douchen, anders had de laatste een koude douche.
Dat is dan direct gluren bij de buren.

Indirect gluren bij de buren:
De verhalen in de media dat mensen na een renovatie gas loos zijn en vervolgens met de jas aan in huis moeten zitten, de installatie niet goed is aangelegd door gebrek an kennis bij de installateurs en regelmatig defecten die niet goed worden opgelost enz.
En als het al goed ging dan waren de (maandelijkse) kosten drie keer zo hoog.

Ik ken eigenlijk alleen maar gruwel verhalen dat het mis ging.
Dus ik ben erg benieuw hoe groot het aantal mensen is dat staat te jubelen.

Reputatie 3
Badge +4

@Free Spirit 

Wij waren ook van plan om all electric te gaan, maar zijn er vanwege gelijksoortige verhalen vanaf gestapt. Het is daarom dat wij nu voor een hybride warmtepomp opteren, dus een warmtepomp met als back up een gasgestookte cv ketel

Badge

Reactie en vragen                               Wij willen dit jaar onze cv ketel laten vervangen door een hybride warmtepomp, vandaar dat ik enkele vragen hoop te mogen stellen. Dat nieuwe type vloerverdeler, bedoelt u daarmee een open verdeler, dus zonder temp. begrenzing ?   Wat bedoelt u met een energiezuinige pomp ?   Waarom adviseert u om de vloerverwarming door te laten spoelen ?  Is het  niet zo dat het water niet vervuild omdat er in principe niets mee gedaan wordt  en omdat de slangen van kunststof zijn?

Beste Willemke,

De tips die ik geef zijn van algemene aard maar omdat jouw specifieke wens tot overstap naar een (hybride)warmtepomp veel voorkomt, wil ik jouw vragen graag beantwoorden en er aanvullend dieper op ingaan:

Een bestaande vloerverwarming bestaat uit een slangenpatroon met een onderlinge afstand die bepaald is aan de hand van het benodigde verwarmend vermogen in combinatie met de max. watertemperatuur die door die slangen stroomt (ca. 40 graden of lager). Een warmtebron (ketel, warmtepomp of stadsverwarming) met een CV-aanvoertemperatuur boven dat max., vereist dus dat dat warme water wordt bijgemengd. Daarvoor gebruiken we zg mengverdelers met energiezuinige A-label pomp, type LT voor aanvoertemp. onder 55 graden, HT voor nog hoger. Als het cv-water uit je warmtepomp direct al de gewenste lage temp. heeft dan mag dat inderdaad rechtstreeks de vloer in dmv een zg pomploze verdeler. Deze verdeler moet wel waterzijdig ingeregeld worden; dynamisch op de hoofdleiding en statisch op de slanggroepen.

Elk cv-systeem heeft metalen onderdelen, water dat daar langs stroom en zuurstof dat in dat water onder druk is opgelost. Een perfect huwelijk voor corrosie (magnetiet). Dit bruine of zwarte vuil nestelt zich graag op bewegende onderdelen en het laagste punt van je woning; je vloer. Dit verminderd de afgiftecapaciteit die je met een warmtepomp zo hard nodig hebt. Met vakkundig spoelen verwijdert men dit, met een lucht- en vuilafscheider bij de bron voorkom je dat dit terugkeert.

Laat je goed voorlichten over de isolatiegraad van je woning door een energieadviseur en investeer daar ook in en kies een ervaren installateur die ook nee durft te verkopen. Aan je opmerkingen merk ik op dat jouw installateur daarin nog wat training tekort komt. Een “open verdeler” is wat anders dan een pomploze verdeler en dat alleen kunststofslangen corrosie voorkomt is van een broodje aap. Tip aan huiseigenaren die korte klap willen maken met “ketel eruit, warmtepomp er in” : zet de cv-aanvoertemp. van je ketel op max. 40 graden (of 50 graden voor hybride) en ervaar eens een stookseizoen de aandachtspunten mbt isolatie en warmteafgifte. Warmte die je met isoleren niet naar buiten toe verliest hoef je niet op te wekken maar je radiatoren elders in je huis moet je ook gaan vervangen inclusief het leidingwerk er naar toe. Iets voor een grootschalige renovatie dus. Mijn eerdere tips kun je eenvoudig al toepassen en komen van pas als je uiteindelijk toch van t gas af gaat.

Reputatie 3
Badge +4

Dag mijnheer of mevrouw Bakker en anderen,

Dank voor uw uitgereide antwoord.   Het vinden van een installateur die echt deskundig is op het gebied van LT verwarming in combinatie met kennis en kunde van hybride warmtepompen. Tsja hoe en waar vind ik die ?  In mijn beleving willen de meeste het liefst een gasgestookte cv ketel  hangen, omdat  ze deze goed kennen, de vervanging snel gaat en verder weinig nazorg behoeft. 

Badge

Als je van het gas af wilt is dat goed mogelijk. Het is echter geen optie om zonder meer de cv ketel te vervangen door een warmtepomp. Ik heb een huis dat gebouwd is in 1980. Om een warmtepomp te kunnen installeren en ook lekker warm te zitten in de winter moet je beginnen met isoleren. De vloer van de begane grond heb ik verwijderd. Het onderliggende zand uitgegraven opdat er 18 cm pir isolatie onder de nieuw te storten vloer aangebracht kon worden. Het verwijderen van de vloer, het uitgraven en isoleren heb ik zelf ter hand genomen. Het storten van een nieuwe betonvloer heb ik laten doen door boogaart uit Moordrecht (prima werk en volgens planning uitgevoerd) en het aanbrengen van de vloerverwarming en aanbrengen van de afdekvloer heb ik uitbesteed aan multivloerenbrabant.nl. Zeer tevreden met het resultaat. De tegelvloer heb ik zelf aangebracht. De wanden van de woonkamer heb ik aan de binnenzijde voorzien van gemiddeld 12 cm pir isolatie. Deze klus heb ik zelf ter hand genomen. Verder heb ik op de begane grond alle ruiten vervangen door hr++ glas. Het glas en toebehoren heb ik besteld bij glasdiscount. De warmtepomp is geleverd en aangelegd door climate4u.nl. Als je voldoende warm water wilt hebben moet je kiezen voor een grote boiler ( wij kozen 270 liter) die je bijvoorbeeld om 13:00 uur  door de warmtepmp laat opwarmen. De temperatuur staat bij ons afgesteld op 49 graden. Door een probleem bij de planning bij de leverancier is er toch alles aan gedaan om de warmtepomp binnen een redelijke termijn op te leveren. Uiteindelijk is de warmtepomp 1 dag later opgeleverd dan gepland. Bij isolatie hoort ook ventilatie. De Wtw  installatie heb ik gekocht bij climate4u.nl en heb ik zelf geïnstalleerd. Verder heb ik de garage vzv zonnepanelen.  In totaal 5600 wattpiek. Het resultaat is in de winter lekker warm, een goede luchtvochtigheid en een zeer lage energienota. 

Reageer