Soliditeit energieleverancier

• 16 July 2022
  • 5 reacties
  • 135 Bekeken

Binnenkort loopt mijn energiecontract af en zal ik waarschijnlijk een andere leverancier (moeten) kiezen. Op vergelijkingssites worden allerlei, soms ook kleine, leveranciers gepresenteerd (soms met bijv. zo’n 120.000 klanten). De afgelopen maanden zijn al enkele leveranciers omgevallen. Hoe solide zijn die kleine(re) leveranciers en hoe verstandig is het om naar zo’n leverancier over te stappen?

5 reacties

Dat zult u zelf moeten beoordelen.

Niemand kan in de boekhouding van deze leveranciers kijken en niemand kan de toekomst voorspellen.

Ik zit zelf bij een kleine leverancier die het tot nu toe goed volhoudt.

Reputatie 5
Badge +6

Het is niet makkelijk om de signalen van een zwakke of bijna omvallende energieleverancier te herkennen.

Als de termijn nota's extreem verhoogd worden (op advies omdat de energie duurder wordt) geeft dat aan dat er liquide problemen kunnen zijn, ook het (vooruit) maandverrekenen kan een signaal zijn dat er geld op de plank moet komen.

Maar hoever je dat kan als consument inschatten of uitzoeken?

Je kunt wel vinden of een leverancier onder curatele is gesteld, maar dan noch.

(Als groothandels bedrijven geen materialen aan de balie meer leveren, omdat het krediet op is, kun je je ook afvragen of je salaris nog betaald kan worden)!

Reputatie 2
Badge +1

Vergelijkingssites tonen niet alle leveranciers. Een kleintje die toch groot is: ShellEnergy. Kon er enige tijd geleden nog een jaarcontract met vaste prijzen afspreken.

Reputatie 6
Badge +5

Dat zult u zelf moeten beoordelen.

Niemand kan in de boekhouding van deze leveranciers kijken en niemand kan de toekomst voorspellen.

Ik zit zelf bij een kleine leverancier die het tot nu toe goed volhoudt.

Je kunt bij de KvK de jaarrekeningen opvragen, dat geeft inzicht in de financiën van een bedrijf
Maar ik neem aan dat je redelijk wat boekhoudkundige kennis moet hebben om het goed te kunnen interpreteren.

Reputatie 3
Badge +4

@A.W.M. Lustenhouwer je kan ook kijken op onze site naar https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken?icmp=dienstenpagina_channel3_icoon_energievergelijker&step=start en naar https://www.consumentenbond.nl/acties/faillissement-energieleveranciers-zorgt-voor-financiele-schade-consumenten/wat-betekent-dat-voor-mij

Groetjes Shana

Reageer