Spouwmuurisolatie huis uit 1928

• 10 December 2018
  • 6 reacties
  • 868 Bekeken

Ik heb het advies gekregen EPS thermoparels HR+++.
te gebruiken voor spouwmuren van oude huizen.
Voorts: Belangrijk is dat de kruipruimtes of vloeren goed geventileerd worden en blijven door b.v. voldoende ventilatiekokers te plaatsen.
Laat de isoleerder dan ook, vooraf een endoscopisch onderzoek doen naar de kwaliteit en geschiktheid van de spouw.

Is dit een afdoende advies?
Is er ervaring met dit type isolatiemateriaal??
Is er aanvullend onderzoek nodig?
Mvg
A. Cazemier

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik kan dit isolatiemateriaal nergens vinden op het internet: EPS thermoparels HR+++

"Voorts: Belangrijk is dat de kruipruimtes of vloeren goed geventileerd worden en blijven door b.v. voldoende ventilatiekokers te plaatsen."

Als een isolatiemateriaal zo alles dichttimmert dat een ventilatieplan nodig is om het vocht kwijt te raken, komen er bij mij veel vraagtekens naar boven.

Als kruipruimtes of vloeren niet geïsoleerd moeten worden, verlies je hier ook veel warmte door.
Heb je geen kruipruimtes, dan blijft het vocht dus in je huis, logischerwijs gezien en heb je binnen de kortste keren je huis vol met schimmel, zoals ik in het huis van mijn ouders zag gebeuren na spouwmuurisolatie die niet genoeg ventileerde en alles potdicht maakte.

Ik zou ook eens naar glaswol / inblaaswol kijken, beter geluidswerend en van nature ademend.
Reputatie 7
Badge +6
Ik neem aan dat die parels van polystyreen zijn. Is bij ons vorige huis ook in de spouwmuren geblazen. Ventilatiegaten in de spouwmuren zijn dichtgemetseld en nieuwe gaten geboord voor ventilatie van de kruipruimte ondanks dat daar al luchtgaten voor zaten. Beetje vreemd . Ook geen onderzoek tevoren gedaan. Iemand heeft even rondgekeken en heeft een offerte uitgebracht , waar we mee akkoord waren. We waren tevreden . De gasrekening ging flink omlaag en het comfort omhoog. Ook de vochtigheid ging naar beneden , die voordien vaak erg hoog was.
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum Dit zijn grafietkorrels die vastgezet worden met lijm.
*** Is elders al beantwoord, anders dubbelop ***.
Badge +8
Hi @A. Cazemier-van Ziel, ik denk dat de informatie in onze overige twee topics over spouwmuurisolatie ook interessant voor je kunnen zijn. Kijk bijvoorbeeld bij dit topic over het wel of niet isoleren, of dit topic over isolatiemateriaal.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Mooie omschrijving.
Maar bij oudere huizen is alles anders.☺️

Reageer