Consumentenbond.nl
Beantwoord

Spouwmuurisolatiemateriaal

• 14 februari 2018
  • 6 reacties
  • 1722 Bekeken

Ik heb twee offertes gekregen, de een gebruikt neopixels premium de ander vult met thermomaxx HR++.
over het eerste product kan ik info vinden over het tweede niet, want als ik daar op zoek word ik meteen doorgeklonken naar de site van de firma die de offerte uitbrengt.
zijn deze vergelijkbaar, zijn ze gelijkwaardig? Kan iemand daar iets over zeggen? Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Jojoko 16 februari 2018, 23:22

Wat ik weet is dat de parels iets beter isoleren dan de glaswol(vlokken), maar dat zie je ook in de prijs terug.
http://gfa.nl/spouwisolatie.htm
Bekijk origineel

6 reacties

Badge
Wat ik weet is dat de parels iets beter isoleren dan de glaswol(vlokken), maar dat zie je ook in de prijs terug.
http://gfa.nl/spouwisolatie.htm
Jojoko,
bedankt voor je reactie en m.n. voor de link.
Ik heb 4 offertes van verschillende leveranciers, iedereen adviseert wat anders en prijzen lopen sterk uiteen. Weet niet wat ik moet doen, de goedkoopste is in mijn geval 2350 euro, de duurste 4.328 euro. Materialen zijn HR++ parels (goedkoopste), pur (duurste) en minerale inblaaswol er tussenin. Kan nergens goed vergelijking vinden.
Hallo,

wat ik vorig jaar heb gedaan na een tip van de Consumentenbond (meen ik) voor en aleer ik de knoop doorhakte is met het Bouwcentrum Expo BV in Rotterdam gebeld en me daar laten voorlichten (010-2430176)
Verder ik heb betaald voor 84 m2 Neopixel Premium (13939) €1488,42 incl. BTW bij Van de Bunt Isolatietechniek.
Meer info kan ik je niet leveren.
Succes

Wij willen ook onze spouwmuur isoleren, maar als ik eerlijk ben vind ik de isolatiewaarde van de ‘vulmiddelen’ erg tegen vallen. Stel, je zou een nieuw huis neerzetten en de spouwmuur isoleren, dan kun je met een PIR-plaat van 60 mm al een rd-waarde van 2,70 halen. Dat redden de meeste spouwmuur na-isolaties bij lange na niet. En dat terwijl de kosten die deze bedrijven rekenen bijzonder hoog zijn! 

Het voordeel van onze woning is dat het een houtconstructie is, dus ik denk er nu over om de binnenwanden te verwijderen en de spouw die dan verschijnt te isoleren met isolatiemateriaal. Als je deze prijzen (https://www.isolatiemateriaal.nl/muurisolatie/spouwmuur-isolatie/) vergelijkt met wat die na-isolatie bedrijven vragen dan word ik toch wel wat vrolijker :smirk:

Reputatie 7
Badge +6

Dat is ook heel goed @Gebruiker1580983946 als je zelf de wanden zou isoleren met de materialen in je link. In de bouw wordt rockwool en glaswol het meest gebruikt, maar PIR kan ook, of PS (= polystyreen = piepschuim) of EPS = geexpandeerde polystyreen = piepschuim. Vlas heb ik ook gezien als isolatie op de BouwRAI.

Elk materiaal heeft een eigen mate van warmtegeleiding, die wordt uitgedrukt in een coëfficient lambda. Hier staat de uitleg daarover en als je een klein stukje naar beneden scrollt zie je de lambdawaarde van glaswol, rotswol, PIR en nog meer. Voor het rekenen wordt voor die dikwijls 0,035 W/mK aangehouden. 

De isolatiewaarde Rm is dan dikte gedeeld door lambda d/λ , m staat hier voor materiaal. Hieraan kan je zien dat dubbele dikte dus dubbele isolatie geeft, het materiaal maakt dus niet zo uit. Het gaat om de dikte. De Rc is de isolatiewaarde van de constructie, dat is dan de Rm's opgeteld van alle materialen die in de muur zijn opgenomen. Vanaf 1992 schreef het Bouwbesluit een Rc van 2,5 voor voor gevel, dat kwam neer op 8 cm glaswol of rockwool. Sinds 2019 is dat al 4,5 in de gevel bij nieuwbouw. Dat komt neer op 14 cm.  Bestaande bouw 2,5 zodra je het wijzigt. 

Als je een houten gevelwand wil isoleren moet je even goed nadenken over de vochthuishouding, en wat je moet doen om inwendige condens te voorkomen. Condens dat niet kan wegventileren gaat schimmelen en krijg je rot. Er staan hier diverse voorbeelden. Op school geven ze juist hier tentamens over zodat je het goed snapt. Binnenlucht is veel vochtiger dan buitenlucht. Dus vocht wil van binnen naar buiten. Daarom zet je tussen de gipsplaat en de isolatie een dampdichte folie. Daar kan dus helemaal geen vocht door. Aan de andere kant van de isolatie moet vochtwerende dampdoorlatende folie zitten. Inwendig vocht moet eruit kunnen maar regenwater mag niet naar binnen kunnen. Tussen de isolatie en de houten gevelplanken moet een luchtspouw zitten die onder en boven kan ventileren.  

Reageer