Consumentenbond.nl

Spouwmuurisoleren wel of niet

Ons huis dateert van 1974 en heeft derhalve geen isolatie in de spouw. Nu ben ik me aan het oriënteren om te gaan isoleren. Er zijn nogal wat mogelijkheden: PURSchuim, glaswol, en korrels. Het web geeft verschillende informatie waar uit het moeilijk kiezen is. Is het überhaupt raadzaam om te isoleren en zo ja, met welk product? Op isolatie-info.nl wordt er geïnformeerd over de voordelen en nadelen, waarvoor ik huiverig ben. Verder op het web wordt er huiverig op spouwmuurisolatie gereageerd, waardoor de beslissing nog moeilijker wordt. [zie hiervoor deze link: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=90&t=145419] maar ook [https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1553911/2] Kortom, ik word hier niet blij van.
Schade aan mijn huis wil ik niet, geen vochtplekken of anderszins. Natuurlijk wordt woningisolatie van alle kanten gepromoot, maar wat het op de lange termijn gaat doen is natuurlijk onzeker. Wie kan me uit de onzekerheid halen eer ik een offerte onderteken?

3 reacties

Reputatie 4
Badge +5
@fam van der Veen Wij hebben thuis sinds een paar jaar spouwmuurisolatie met Supafil-vlokken (ik zou niet voor purschuim kiezen), en daarvan geen nadelen ondervonden. Het is wel belangrijk de kruipruimte goed te ventileren; vaak zullen daar nieuwe ventilatieroosters in aangebracht moeten worden als de spouw gevuld wordt. Kijk vooral eens voor zeer uitgebreide en degelijke informatie over spouwmuurisolatie op de website van Milieu Centraal.

En vergeet de vleermuizen niet! Die wil je niet levend begraven in hun winterslaap, of hun laatste woonmogelijkheid ontnemen.
Probeer dus altijd na te gaan of er vleermuizen in de spouw zitten (indicatie: als je ze zomers veel bij de huizen ziet vliegen en als je soms 's nachts buiten hoog gepiep hoort in de periode dat ze jongen hebben), laat het eventueel nakijken door een expert. Je bent hiertoe overigens wettelijk verplicht; vleermuizen zijn een beschermde diersoort. Na onderzoek kun je bijvoorbeeld vleermuiskasten (alternatieve woonplekken) ophangen en zorgen dat de vleermuizen zeker weten uit de spouw zijn (sowieso niet vullen tijdens winterslaap; verder eerst gaten boren en zorgen dat ze eruit zijn en niet terug kunnen, (dag) later pas opvullen.
Reputatie 7
Badge +6
Het valt mij ook niet mee om echt goede info te vinden over de soorten isolatie met hun voor- en nadelen . Vooral voor doehetzelvers vind ik onvoldoende info over hoe en waarmee we muren , vloeren en daken het beste kunnen isoleren. Ook de kluswijzers van doehetzelfzaken vind ik onvoldoende .Niet op de juiste manier isoleren kan grote problemen veroorzaken door tegenvallende resultaten , zoals houtrot , schimmel , vochtophoping, bevriezingsschade, etc. Spouwmuren zijn mijns inziens geen doehetzelf -klus . Ik kreeg een tijd geleden info in de bus van een onafhankelijke instantie betreft muurisolatie . Ik weet niet meer wie dat was. Daar werden een aantal landelijk werkende isolatie-bedrijven genoemd , die aan hun eisen voldeden . Ik heb er eentje uit die lijst gekozen , die met PUR korreltjes werkte die samen met lijm in de muur geblazen werden waardoor ze als gevolg van de lijm een geheel vormden. Dit beviel erg goed door minder tocht, warmere binnenmuren en een lagere gasrekening terwijl de kosten meevielen . Ik zou het toejuichen als de Consumentenbond snel wat uitgebreider info op dit gebied zou willen geven aangezien dit een hot item is wegens de steeds strengere isolatie-eisen en een snel veranderende energie-markt.
Reputatie 7
Badge +7
@fam van der Veen, heb je iets gehad aan de gegeven antwoorden?
Een tijd terug is er elders op het forum ook een topic geopend over spouwmuurisolatie materiaal.
Wellicht vind je het leuk om eens door te nemen? Je vindt het topic hier.

Reageer