Beantwoord

Stadsverwarming

• 22 September 2022
  • 5 reacties
  • 195 Bekeken

Sinds 3 maanden verhuist, verplicht ivm sloop woningen,  en heb nu stadsverwarming.  Dus meer verbruik elektra en ben benieuwd wat het wordt met de eindafrekening ivm de hoge energie prijs. Veel woningen in Purmerend moesten van het gas af maar door de hoge stroomkosten zitten we nu  in de ellende.  Wat doet de consumentenbond hiermee?

icon

Beste antwoord door JMA 22 September 2022, 10:35

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Waarschijnlijk kunnen ze hier helemaal niets mee. In veel gemeenten is er stadsverwarming of een restwarmte net. U hoeft geen gas te betalen dus dat is al winst. Daarnaast gaat u net als ieder ander een plafond krijgen voor uw gebruik.

De Consumentenbond kan uw woningbouwvereniging niet dwingen om weer gas aan te leggen, wat ook ongewenst is. U wist van dit systeem toen u de woning accepteerde dus u kunt geen kant op.

Reputatie 6
Badge +6

@Stoffels4 Mijn woning van 1983 is gebouwd zonder gas, met Stadsverwarming.

De Kosten voor verwarmen waren voor de bouw begroot op Fl. 100.00 p/m op basis van de toen geldende Gasprijzen.

Eerst met verdampingsmeters aan de radiatoren, onnauwkeurige meting met een verdeelsleutel voor de aangesloten woningen.

De vloer verwarming (huiskamer) 50m2 was toen nog niet meetbaar en vast bedrag per jaar Fl. 300,00 per jaar. (koopje voor dag en nacht 25 graden)

Later is er een meter geplaats: Gigajoule en m3 + temperatuurverschilvoeler in aanvoer- en retour-leiding.

Wat een naukeuriger verbruik registreerde.

Nu: eerder in het jaar uitschakelen en later in het jaar pas aanzetten.🤧

Ook het pompje nu met nachtschakeling (was altijd dag en nacht draaien)

Vaste bijdrage voor het onderhoud regelhuisje circa 200,00 euro.

Ik kan op verzoek, een aantal jaarrekeningen van de Stadsverwarming (ook de warmwater voorziening) opzoeken, om enig inzicht te geven, verbruik en de te verwachten kosten. 

Het verbruik, de woning, aantal personen en de stooktemp. is uiteraard voor iedereen anders.

Het elektra verbruik vanaf 1983 is bij ons altijd al hoger geweest (koken zonder gas)

Nu: alle verlichting Led en veel bewuster met Energie.

Niet even 1 broodje in de oven opwarmen b.v.

Een aantal apperaten zijn  misschien nog wel "stroomvreters” maar bij het vervangen zal hier ook rekening mee gehouden worden!

Het vrij hoge verbruik Stroom heb ik nu met zonnepanelen omlaag kunnen brengen.

(Niet iedereen heeft de mogelijkheid of woning om dit te realiseren).

Voor de woningen op Stadsverwarming moet het Kabinet nog beraden! (voor een "verlaagd plafond”)

Er was geen andere mogelijkheid om een woning te krijgen, bijna allemaal stadsverwarming en wij moesten verhuizen helaas ivm sloop .  Dus  keuze was en is er niet.

De koppeling van de prijs aan gas, is de reden dat in mijn woonplaats alle stadsverwarming projecten stil liggen. De hele energietranssite staat stil.
Wie het al heeft, is de klos.
Er zijn ook wijken die het in de toekomst met alleen stroom moeten doen.
Het kennisniveau hierover bij de gemeente, staat nog op de stand leren en uitproberen.
Terwijl er al ruim meer als 30 jaar er een gasloze wijk is.

Huurwoningen met enkel glas en een gaskachel zijn er ook nog steeds.
Dat blijft ook zo, tot ze het slopen.
Dan komen er nieuwe, die ook 3 tot 5 keer duurder zijn.

Reputatie 6
Badge +6

@Stoffels4 ben benieuwd wat het wordt met de eindafrekening ivm de hoge energie prijs.

Aansluitend op mijn vorige post: is Stadsverwarming terug te rekenen naar m3 aardgas verbruik.

Ik ben niet zo’n cijfer goochelaar als de andere community leden,🙄

Even uitgaan van 1 Gigajoule is  Eneco nu variabeltarief  € 39,42  is dan 1m3 gas € 1,25

voorbeeld:

Als de verhoging doorgerekend wordt naar gekoppelde aardgasprijs b.v.  €1,99 / m3  kost 1 Gigajoule € 62,99

Gemiddelde Tussenwoning 32 Gigajoule 32x €62,99= € 2015,68 (+ vastrecht, meettarief, warmteafleverset = €495,09/jaar)

zou dat alleen Stadsverwarming uitkomen op €209,23 p/m.

Een variabele gasprijs, boven het “plafond” van €3 of €4 zal de stadsverwarmings per Gigajoule tot ver boven €100,00 opdrijven!

En daar heeft het Kabinet (Rekenkamer) dan nog 2 weken langer voor nodig om dit “ te berekenen?”

(Mijn verbruik stadsverwarming, woning houtskeletbouw + 1 verd. 19 Gigajoule zou dan 602,35 m3 aardgas zijn, is nog ruim onder het “energie plafond”)

Dit zijn de cijfers waarvan ik ben uitgegaan:

Eneco: Tussenwoning 32 Gigajoule = 1012,80m3 aardgas

NIBUD:  gemiddeld 1.000 en 1.500m3 aardgas normaal huishouden 

1 Gigajoule = 31,65 m3 aardgas

Reageer