stadsverwarming in Rotterdam

In Rotterdam wordt de stadsverwarming geleverd door Eneco

De tarieven van Eneco voor mijn adres in Rotterdam zijn:

2016 Vastrecht warmte per jaar Euro 276,13 ( - 30 ten opzichte van 2015)

2016 Meettarief per jaar Euro 24,92 ( + 24,92 ten opzichte van 2015)

2016 Huur warmte-afleverset per jaar Euro 170,61 ( geen stijging ten opzichte van 2015)

2016 Vaste kosten per jaar Euro 471,66 ( - 5,08 ten opzichte van 2015)

Verbruik warmte per GJ Euro 22,66

Ik weet niet hoeveel ik in 2016 aan GJ per jaar zal gebruiken maar ik had in 2015 voor Euro 170 gas via NLE en moest Euro 244,33 betalen voor gas en electra de netwerkkosten, energie belasting , regio toeslag voor Rotterdam en opslag duurzame Energie dus in totaal Euro 414,33

Dus gas via NLE voor verwarming en warm water is Euro 57,33 minder dan de vaste kosten van Eneco stadsverwarming zonder dat er warmte wordt afgenomen

De gas leveranciers concureren hevig en de tarieven zijn gedaald maar de stadsverwarming heeft geen last van concurrentie want je kan toch niet veranderen van warmte leverancier.

Zijn de hogere kosten van stadsverwarming ooit aangekaart door de Consumentenbond ?

Wat raad U mij aan ?

met vriendelijke groet

Paul Menger

31 reacties

Reputatie 5
Badge +5
In de Consumentengids van november 2016 schreven we over stadsverwarming (pdf alleen voor leden te downloaden). De Consumentenbond wil dat het hierboven al aangehaalde 'niet-meer-dan-anders-principe' (NMDA) in de nieuwe Warmtewet beter wordt gedefinieerd en dan ook eindelijk overal waargemaakt wordt. Ook willen we dat de duurzaamheid per warmtenetwerk voor de bewoners inzichtelijk worden gemaakt, en moet het makkelijker en goedkoper worden je van een warmtenetwerk te laten afsluiten. Dit jaar hopen we op deze punten resultaten te kunnen boeken.
Reputatie 5
Badge +7
Dit topic is al van een tijdje geleden, maar deze update leek me toch interessant voor mensen met stadsverwarming: De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hebben op 12 februari 2018 de Tweede Kamer gevraagd om met spoed te onderzoeken of huishoudens die zijn aangesloten op warmtenetten baat zouden hebben bij meerdere aanbieders. De brief aan de Tweede Kamer vind je hier. Wat vind je van de drie punten die in de brief onder de aandacht worden gebracht?

Reageer