Stedin bureacratisch en klantonvriendelijk

• 24 June 2022
  • 7 reacties
  • 137 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 5 reacties

Hebben meer mensen ervaring met de bureaucratische en starre houding van Stedin? En heeft men tips om hier iets aan te doen?

Medio mei hebben we via mijnaansluiting.nl een aanvraag gedaan bij Stedin voor een 3 fasenaansluiting ivm zonnepanelen.

Na meer dan een maand  wachten (wel betalen) eindelijk een (geschatte) planningsdatum voor de werkzaamheden, 6 september. Die periode komt ons heel slecht uit i.v.m. geplande vakantie. Daarom contact opgenomen met Stedin of de werkzaamheden 3 weken later kunnen, maar in elke geval wel voor begin oktober want dan worden de panelen geplaatst. Dat lijkt ons toch geen moeilijk verzoek. Dat het niet eerder kan is begrijpelijk, maar in ons voorstel heeft men 3 weken extra tijd.
Daar blijkt echter geen afspraak over gemaakt te kunnen worden. We moeten eerst 12 weken wachten tot de datum van 6 september nadert (dan neemt de planning contact met ons op). Intussen loopt die planning natuurlijk vol. Men kan dan ook niet zeggen of het dan (nog) lukt om de datum 3 weken later in te plannen.

Als een commercieel bedrijf zo werkt, dan is het binnen korte tijd failliet. Waarom krijgen ex-overheidsinstellingen toch steeds de gelegenheid om zo slecht te opereren?

Ik probeer een klacht in te dienen, maar moet dan hetzelfde nummer bellen van de mevrouw die als opdracht heeft om klanten af te schepen met bovenstaand verhaal. Andere contactmogelijkheden houdt men op de website goed verborgen.

7 reacties

Als een commercieel bedrijf zo werkt, dan is het binnen korte tijd failliet. Waarom krijgen ex-overheidsinstellingen toch steeds de gelegenheid om zo slecht te opereren?

Omdat er nog steeds mensen zijn die denken dat als taken door “ambtenaren” of mensen met een ambtenaren mentaliteit uit laat voeren dat goedkoper is omdat het bedrijf dan geen reclame hoeft maken, doorgeschoten marktwerking noemen ze dat. Welkom in de wereld van de ‘tekortgeschoten marktwerking’.

Ik zou een schriftelijke klacht indienen en er niet te veel van verwachten. Sterkte.

Reputatie 7
Badge +5

het mag toch bekend worden verondersteld dat elektra bedrijven heel veel werk hebben, heel weinig mensen en heel weinig materiaal. dat de consument vervolgens ongeduldig is en blijft drammen, gaat daar niet helpen. de vergelijking met ambtenaren is echt onzin. hou er maar rekening mee dat er straks werkloze panelen op je dak liggen

Reputatie 6
Badge +3

@Roos Er is vooral een groot tekort aan 3-fase meters bij alle netbeheerders, zie hier als voorbeeld bij Liander.

Blijkbaar verdelen ze per tijdvak de voorraad aan de aanvragers in volgorde en voor een later tijdvak wachten ze weer op een nieuwe levering van 3-fase meters om te verdelen. - Er wordt dus niet per klant een meter gereserveerd. - Lijkt een beetje op sommige subsidieregelingen - potje leeg? Wacht maar tot volgend jaar!

Just my € 2 ct

Badge

Ik heb alle begrip voor lange doorlooptijden agv personeelsgebrek etc..
Mijn punt is echter: ze kunnen wel een plandatum 6 september afgeven maar het is niet mogelijk om deze 3 weken later(!) te plannen na mijn vakantie. Ik moet eerst 12 weken wachten tot rond 6 september contact wordt opgenomen.  Dan kunnen ze pas een nieuwe plandatum afgeven. Tegen die tijd is de planning van eind september natuurlijk al lang volgelopen.

Dit is een geval van rigide werkprocessen en heeft niets met personeels- of materiaalgebrek te maken.

Reputatie 7
Badge +5

het mooie van dit soort discussies is dat we die altijd vanuit ons eigen perspectief voeren zonder te weten welk onderdeel we van het grote geheel zijn en hoe dat grote geheel haar werkprocesssen ingericht heeft op basis van dat grote geheel. 

en dat eigen perspectief is herkenbaar omdat we ons eigen standpunt blijven herhalen, let maar op 😉

Reputatie 5
Badge +6

Voor uitlopend op de installatie van mijn zonnepanelen heb ik de aanmelding bij Stedin online kunnen doen.

3 fase is al aanwezig.

Was eigenlijk appeltje/eitje, overzichtelijk aanvraagform.

Ik denk dat het een automatisch proces is, en hier ook geen vinger aan te pas is gekomen.

Alle gegevens van de installatie ingevoerd (van de installateur) en binnen een uur een mail van Stedin met de aanmeldbevesting, en inderdaad als ik inlog zie ik bij teruglevering nu nog 0 , na half juli moet dat hoop ik een iets hogere waarde zijn.

Inplannen/uitvoeren van werkzaamheden loopt wel over "mensen” en iets meer schijven.

Reputatie 5
Badge +6

Landelijk moeten er nog 59.000 mechanische kWh meters vervangen/gesaneerd worden.

Gereed 31-12-2023

Stedin heeft daar bijna 4.000 nog uit te voeren. Of deze al ingepland zijn en de meters op voorraad zijn?

Dat is een jaar lang 10 ploegen (eigen of ingeleend) in roosteren buiten alle andere werkzaamheden zoals 3 fase aansluitingen en storingen enz. 
Dat verklaard misschien ook de lange wachttijd.

Met deze aantallen blijkt dat de (grotere)netwerkbeheerders er nog niet klaar voor zijn.

Enexis meer dan 44.000

Liander meer dan 3.500

Dit is een voorbeeld bij benadering!

Geen link: exacte cijfers mogen alleen door opdrachtgever gepubliceerd worden.

Reageer