Consumentenbond.nl
Sticky

Stel al je vragen over Huisbaasje hier

Reputatie 5
Badge +7
We merken dat het forum goed gebruikt wordt voor vragen over onze nieuwe energieservice Huisbaasje. We proberen al jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Om ze overzichtelijk bij elkaar te houden, is dit topic geopend voor iedereen die een vraag over Huisbaasje heeft. Wie weet staat het antwoord op jouw vraag al tussen de veelgestelde vragen over Huisbaasje, neem daar dus ook even een kijkje! Heb je een andere vraag? Plaats hem in een reactie onder dit topic!

251 reacties

Ik heb een slimme meter met dubbel tarief en teruglevering voor mijn zonnepanelen. Geen van beide wordt genoemd in uw toelichting. Hoe gaat het huisbaasje daar mee om?
Worden de energiemetingen (en aanbevelingen) gescheiden voor dag/nacht en teruglevering?
Ik ondersteun de vraag. Aanvullend: is het zo dat ook de gegevens van de omvormer worden geregistreerd? (Omvormer is met wifi verbonden)
Ik heb een slimme meter met dubbel tarief en teruglevering voor mijn zonnepanelen. Geen van beide wordt genoemd in uw toelichting. Hoe gaat het huisbaasje daar mee om?
Worden de energiemetingen (en aanbevelingen) gescheiden voor dag/nacht en teruglevering?

Ook ik ben geïnteresseerd in deze gegevens. Ik vrees dat Huisbaasje weinig toevoegt aan wat ik nu al heb (Goodwe/mindergas.nl/Domoticz) . Ideaal gezien zou Huisbaasje deze drie gegevens samenvoegen. Verras me positief zou ik zeggen 🙂
Reputatie 6
Badge +6
Beste @A. Klerk @B. vd Eems @J.G. van Gemert @L.M. Harland ,

Bedankt voor jullie vragen! Ik heb alles doorgezet en ik verwacht dat we hier deze week nog antwoord op kunnen geven. Als het iets langer gaat duren, dan laat ik het jullie natuurlijk weten.

Groet,

Niels
Ik heb begrepen dat NLE een gratis app heeft voor registraties met zonnepanelen. BudgetEnergie heeft dat niet en verwijst naar een gratis app bij Slimmemeter.nl, die ik heb benaderd per mail, maar wel een ontvangstmail stuurt en vervolgens niets meer van zich laat horen.
Als de Consumentenbond weer een veiling organiseert zou het kunnen helpen, dat de inschrijvers vermelden of ze een energie-app leveren met registraties voor zonnepanelen.
Volgens BudgetEnergie gebruiken de leveranciers een gratis app van Slimmemeter.nl, waarvoor ze niet meer mogen vragen dan ca €80,00 in hun tarieven.
Ben benieuwd naar de bevindingen van Huisbaasje over de vraagstellingen.
Ik lees dat 'huisbaasje' alleen functioneert als gas- en elektrameter bij elkaar zitten. Dat is bij ons niet het geval, ze zitten in heel verschillende ruimtes. Verder hebben wij een aansluiting voor de zonnepanelen in weer een andere ruimte. Waarom moeten de meters bij elkaar zitten en is er een alternatief voor 'huisbaasje' waarbij dat wel kan?
1. Ik lees dat er ook een kabel voor het modem bij zit. Betekent dit dat ook het modem dicht bij de meters moeten zitten? Of moet ik nu nog kabels van de meterkast naar het modem trekken?
2. Zou het niet handiger zijn om ook de installatiehandleiding op de site te zetten, dan kan men beoordelen hoe het eea in de praktijk moet werken.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @B. vd Eems, @J.G. van Gemert, @L.M. Harland,

Zo op de donderdagavond heb ik nog een terugkoppeling voor jullie!

Ik heb net het huisbaasje aangeschaft en ontdek nu de meetset niet in het vrije stopcontact past wegens de grootte van het doosje. Tijdelijk heb ik nu een verlengsnoer gebruikt.
In de meetset zit ook een mogelijkheid om een stekker in te plaatsen.
Mijn vraag is nu: Wat is het maximaal vermogen voor de doorvoer van de meetset??
Ik wil nl de pomp van mijn vloerverwarming erop aansluiten.

"De doorvoer door de meetstekker gaat één op één. Dus, als het contact van de stekker niet nodig hebt voor de communicatiestekker, kan je er gerust andere apparatuur op aansluiten."

"Via de P1-poort van de slimme meter krijgt Huisbaasje het saldo van de vraag naar het net of de teruglevering door. Als er bijvoorbeeld 1000 Watt wordt opgewekt en er 400 Watt in de woning wordt gebruikt, zal Huisbaasje 600 Watt teruglevering weergeven. Voor de historie geeft de app het saldo van de periode waar je naar kijkt (uur/dag/week/maand/jaar). Dit is dus bijvoorbeeld, gisteren 3 kWh teruggeleverd. Dag en nachttarief wordt ook gedaan op basis van de hoog/laag telwerken"

"Opwek kan met Huisbaasje (nog) niet gemeten gemeten worden. Dit is iets wat wij waarschijnlijk later toevoegen."

Met vriendelijke groet,

Niels Kamper
Ik heb een digitale gasmeter L&G G4T (geen info op display tenzij je op een knop drukt) en dig. kwh-meter L&G E350 van Stedin, met verzegelde P1-poort. Alles in 1 meterkast incl. router etc. De G4T geeft zijn standen door aan de E350, die vervolgens worden uitgelezen door Stedin.
Werkt "Huisbaasje" met deze meters, zo ja hoe? mvg Froukje Siegenthaler
PS waarom is de informatie over "Huisbaasje" mbt aansluitingen zo summier?
Reputatie 6
Badge +6
Goedemorgen @C.B. Dispa, @B. Mooiman, @Froukje Siegenthaler,

Bedankt voor jullie vragen! Ik verwacht dat we begin deze week bij jullie terugkomen met een antwoord/toelichting!

Fijne dag,

Niels
Reputatie 7
Badge +7
Beste @C.B. Dispa, @B. Mooiman en @Froukje Siegenthaler,

Ik heb van onze collega's de volgende antwoorden gekregen:

Ik lees dat 'huisbaasje' alleen functioneert als gas- en elektrameter bij elkaar zitten. Dat is bij ons niet het geval, ze zitten in heel verschillende ruimtes. Verder hebben wij een aansluiting voor de zonnepanelen in weer een andere ruimte. Waarom moeten de meters bij elkaar zitten en is er een alternatief voor 'huisbaasje' waarbij dat wel kan?

De meters hoeven alleen bij elkaar in dezelfde ruimte te zitten als Huisbaasje wordt aangesloten op traditionele meters (niet slim). Bij de slimme meter zijn gas en elektra, in het principe, automatisch met elkaar verbonden. Bij traditionele meters is de beperking de lengte van de kabels van de sensoren. Dit is 1,5 meter voor elektra en 2 meter voor gas (afstanden vanaf het stopcontact. Zonnepanelen (opwek) worden met Huisbaasje (nog) niet uitgelezen. Terug levering wel, maar alleen op slimme meter. Voor alternatieven kan gekeken worden op energieverbruiksmanagers.nl

1. Ik lees dat er ook een kabel voor het modem bij zit. Betekent dit dat ook het modem dicht bij de meters moeten zitten? Of moet ik nu nog kabels van de meterkast naar het modem trekken?
2. Zou het niet handiger zijn om ook de installatiehandleiding op de site te zetten, dan kan men beoordelen hoe het eea in de praktijk moet werken.

De Huisbaasje meetset bestaat uit twee stekkers waarvan er één aan de router wordt gekoppeld en één in de meterkast komt. Ze hebben draadloos contact met elkaar. Het is dus niet noodzakelijk dat de router in de meterkast zit. Er is op dit moment geen Huisbaasje-installatiehandleiding. De installatie wordt namelijk stap voor stap uitgelegd in de app. We nemen je suggestie in ieder geval mee voor in de toekomst.

Ik heb een digitale gasmeter L&G G4T (geen info op display tenzij je op een knop drukt) en dig. kwh-meter L&G E350 van Stedin, met verzegelde P1-poort. Alles in 1 meterkast incl. router etc. De G4T geeft zijn standen door aan de E350, die vervolgens worden uitgelezen door Stedin.
Werkt "Huisbaasje" met deze meters, zo ja hoe? mvg Froukje Siegenthaler
PS waarom is de informatie over "Huisbaasje" mbt aansluitingen zo summier?

Huisbaasje wordt met deze meter via de P1-kabel (zit in het pakket) aangesloten. De P1 poort op de Landis & Gyr meter zit waarschijnlijk achter een schuifje (deze kan je naar beneden trekken) dat te vinden is op de voorzijde van de meter, rechts onder. De gasmeter stuurt één keer per uur zijn gegevens door, zodat ook die meting via de P1-poort binnenkomt.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Badge
Hoe kan ik over de ruwe data van huisbaasje beschikken?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Bannink8,

Van harte welkom op de Community. Ik heb jouw vraag verplaatst naar het topic 'Stel al je vragen over Huisbaasje hier', zodat het voor andere communityleden ook makkelijker vindbaar is. Ik heb de vraag doorgezet naar één van mijn collega's.
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Bannink8,

Van de betreffende collega hebben we de volgende reactie mogen ontvangen:

''Op dit moment hebben we geen optie om de ruwe data van Huisbaasje beschikbaar te maken. Wellicht dat we dat in een later stadium gaan toevoegen.''
Wat moet ik met de 2 losse snoertjes (sensoren) die er bij zitten doen?
Ik heb stadsverwarming die gemeten wordt met een Kastrup-meter aan de buitenzijde van de set. Hoe sluit Huisbaasje hierop aan? De stadsverwarming is namelijk de allergrootste kostenpost op energiegebied.
We hebben een slimme meter en op het dak zonnepanelen. De omvormer van die zonnepanelen is van het niet-slimme type: hij geeft geen informatie over opgewekte stroom. Ik kan er een module bij kopen dat via wifi die informatie wel kan geven, maar die module is twee keer zo duur als Huisbaasje.
De stroom die de omvormer levert komt uiteraard wel binnen op de slimme meter, via een aparte groep. Is het dan niet mogelijk om via de P1-poort informatie te krijgen over de hoeveelheid opgewekte stroom, en die hoeveelheid apart in Huisbaasje zichtbaar te maken?

De slimme meter is een Iskra ME382.
Ik heb zelden zo'n slechte introductie van een nieuw systeem gezien. Neemt Consumentenbond zijn leden niet meer ernstig? De verwevenheid van Consumentenbond met producenten wordt steeds groter en de informatie daarover steeds schimmiger. Ik vind kortom dat de Bond de verkeerde weg kiest. Heldere en volledig onafhankelijke informatie alleen ten dienste van de consument zou toch het 'eerste amendement' moeten zijn. Ben ik nu de enige die dit vindt?
Reputatie 1
De informatie die door de consumentenbond over de werking van Huisbaasje wordt gegeven is absoluut ontoereikend. Op geen enkele wijze wordt duidelijk gemaakt op welke wijze het systeem technisch werkt. Daarnaast is het systeem duur en gaat men op termijn een maandelijkse bijdrage voor de app betalen. Een vreselijke misser de consumentenbond onwaardig.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Lastman en @Ben_Geo,

Bedankt voor jullie feedback. Voor de overzichtelijkheid van het forum heb ik jullie meldingen verplaatst naar ons Huisbaasje topic.
We nemen de meldingen zeker mee. Omdat wij dagelijks vele meldingen binnen krijgen kan ik helaas niet garanderen dat jullie feedback direct tot actie leidt. Wel geld voor beide dat het een waardevolle bijdrage is voor onze, dus bedankt daarvoor.

Betreft de andere vragen: we komen zo snel mogelijk bij jullie terug met een antwoord!
Ik overweeg Huisbaasje aan te schaffen, maar op mijn router zit geen vrije LAN-poort meer. Wat zijn mijn mogelijkheden?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @M.J.M. Heim,

Prima vraag! Ik heb jouw vraag uitgezet bij mijn collega's. We komen zo snel mogelijk bij je terug!

Groeten,

Niels
Badge +2
Vreemd dat zo'n duur apparaat maar 12 maanden garantie heeft. Mag toch wel minimaal 24 maanden zijn lijkt mij. Heeft de consumentenbond dit niet kunnen eisen bij de fabrikant ?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Ron. Bielok, @P.J.G. Vos, @NicoC,

Hierbij een antwoord op jullie vragen.

Wat moet ik met de 2 losse snoertjes (sensoren) die er bij zitten doen?

"Na het installeren van Huisbaasbaasje heb je altijd wat over. Als je analoge/digitale meter hebt, gebruik je de sensoren, maar de P1-kabel niet. Deze kan je dan bewaren voor wanneer de netbeheerder een slimme meter komt plaatsen. Als je een slimme meter hebt houd je de sensoren over."

Ik heb stadsverwarming die gemeten wordt met een Kastrup-meter aan de buitenzijde van de set. Hoe sluit Huisbaasje hierop aan? De stadsverwarming is namelijk de allergrootste kostenpost op energiegebied.

"Huisbaasje ondersteund momenteel geen meting van stadsverwarming"

We hebben een slimme meter en op het dak zonnepanelen. De omvormer van die zonnepanelen is van het niet-slimme type: hij geeft geen informatie over opgewekte stroom. Ik kan er een module bij kopen dat via wifi die informatie wel kan geven, maar die module is twee keer zo duur als Huisbaasje. De stroom die de omvormer levert komt uiteraard wel binnen op de slimme meter, via een aparte groep. Is het dan niet mogelijk om via de P1-poort informatie te krijgen over de hoeveelheid opgewekte stroom, en die hoeveelheid apart in Huisbaasje zichtbaar te maken?

De slimme meter is een Iskra ME382.

"Via de slimme meter is alleen de vraag van netstroom en de teruglevering naar het net beschikbaar. Huisbaasje kan alleen weergeven wat de slimme meter aan data doorgeeft. Voor de meting van opwek zou nog ergens anders een meting plaats moeten vinden. Huisbaasje ondersteund dit nu nog niet. Wij zijn aan het kijken hoe wij dit in de toekomst mogelijk kunnen gaan maken."
Voor het aktiveren van de App heb je je inloggevens van de consumentenbond nodig. Als ik nu bijvoorbeeld over een jaar besluit mijn lidmaatschap op te zeggen, kan ik dan nog wel van huisbaasje gebruik maken?

Reageer