Consumentenbond.nl
Sticky

Stel al je vragen over Huisbaasje hier

Toon eerste bericht

182 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Kees vD, goed dat je dit even meldt, ik zet je melding meteen door aan ons Huisbaasje team. Ik kom er snel bij je op terug. Je kunt ze zelf ook bellen als je wilt, tussen 09:00 en 18:00 via telefoonnummer 085-2019816.
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen @Kees vD, inmiddels heb ik bericht terug van het Huisbaasje team:
"We hebben meer informatie nodig om te zien om welk account het gaat. De piek kan dan sowieso verwijderd worden. Het is belangrijk om te weten of het hier om een Huisbaasje gaat die op een slimme meter is aangesloten, of dat er met sensoren op een analoge gasmeter gemeten wordt. In het eerste geval heeft de slimme meter een verkeerde waarde doorgegeven, in het tweede moeten we met meneer gaan kijken naar de meting die zijn Huisbaasje meetset doet."
Het lijkt me het beste dat je even met ze belt, via telefoonnummer 085-2019816. Ik ben benieuwd naar de afloop, laat je het weten wanneer het is opgelost? Dank je!
Hoe wordt het rustverbruik door Huisbaasje berekend?
Ik heb een dubbele meter, dus normaal en daltarief. En ik heb diverse apparaten op nachtstroom ingesteld. Huisbaasje geeft mij een vrij hoog rustverbruik. Komt dit doordat huisbaasje het rustverbruik definieert als het gemiddelde verbruik in de nachtelijke uren?
Reputatie 4
Badge +5
Dag @Peter en Lia , en welkom op dit forum. Alle vragen over Huisbaasje hebben we op 1 plek gebundeld zodat alle vragen en opmerkingen mooi op een plek zijn gebundeld. Je vraag heb ik dus hierheen verplaatst én doorgezet naar ons Huisbaasje-team; ik hoop er snel op terug te kunnen komen!

Groeten
Wendy
Wij maken nu ca ½ jaar vrij intensief gebruik van huisbaasje en dat verbetert mijn inzicht in het energieverbruik.

Vraag 1: Wij hebben geen (persoonlijke) gasaansluiting dus zien alleen het elektra verbruik in huisbaasje. Wordt hier bij de kostenvergelijking met andere huishoudens rekening gehouden of worden de kosten van elektra en gas gewoon samengevoegd?

Vraag 2: En daarnaast vraag ik me af hoe het rustverbruik wordt vastgesteld. Wij hebben een (super)hoog rustverbruik en vermoeden dat dit komt doordat wij veel gebruik maken van de dalperiodes voor de zware apparaten (boiler, wasmachine etc). Hoe is "rust" gedefinieerd? Zijn dit gewoon de dalperiodes of de nachtelijke perioden? Of zit hier meer intelligentie achter?

Opmerking: wellicht zijn deze vragen al (veel) vaker gesteld. Ik kon geen vragenindex of zoekfunctie vinden
Reputatie 6
Badge +5
De zoekfunctie is bovenin de pagina te vinden @Peter en Lia

Dankjewel Bert.
Ik heb deze functie geprobeerd en kreeg toen vele niet relevante Posts uit andere categorieën van het Consumentenbond forum.
Vandaag heb ik alleen rustverbruik als zoekwoord gebruikt en vind dan alleen mijn vraag. Kennelijk(?) is er nog geen antwoord op de definitie (berekeningswijze) van rustverbruik
Ik heb zojuist huisbaasje ontvangen. Ik heb analoge meters. De elektra wordt echter in dag en nachtstroom uitgedrukt. Ik heb dus 2 displays voor elektra en 1 voor gas. Ik zie niet hoe ik 2 meters electra kan koppelen. Kunt u ons helpen?
correctie op mijn vraag. Ik zie nu dat er wel degelijk groene lampjes boven de meterstanden aanwezig zijn. Dus is het een zgn digitale elektrameter met dag en nachtstand? Apparaat is van enermet typenr (?) TK420NNs of T2464... Excuus voor de verwarring. Vraag blijft gelijk vwo de dubbele meterstanden.
Reputatie 6
Badge +5
@F.W. Bosch Kun je hier een foto plaatsen van de meter?

Reputatie 6
Badge +5
Oei, bij mij zat er maar 1 groen lampje.
Ik weet niet hoe het hier zou moeten werken.

Maar hopelijk komt er snel iemand langs die hier het fijne van weet.☺
is er een officiële support site voor huisbaasje waar ik zeker weet dat er een antwoord komt?
dank voor een reactie.
Reputatie 3
Badge +5
Hi @F.W. Bosch , ik heb je vraag uitgezet bij mijn collega's van Huisbaasje. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug!
Natalie Rosien schreef:

We merken dat het forum goed gebruikt wordt voor vragen over onze nieuwe energieservice Huisbaasje. We proberen al jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Om ze overzichtelijk bij elkaar te houden, is dit topic geopend voor iedereen die een vraag over Huisbaasje heeft. Wie weet staat het antwoord op jouw vraag al tussen de veelgestelde vragen over Huisbaasje, neem daar dus ook even een kijkje! Heb je een andere vraag? Plaats hem in een reactie onder dit topic!

Ik begrijp niet dat de consumentenbond een systeem aanbiedt voor bijna € 90,- dat gratis dienstverlening vervangt. Met bijv. de slimmemeterportal (gratis) krijg je alle verbruiksdata een dag later te zien en kun je ook je sluimerverbruik sturen. Via bijv. gaslicht.com (gratis) kun je de beste/goedkoopste energieleverancier kiezen. Wat is dan de toegevoegde waarde van huisbaasje, die ook nog extra elektriciteit verbruikt? Ik vermoed dat hier een flink verdienmodel voor de Consumentenbond in zit en daarvoor ben ik geen lid.
Reputatie 3
Badge +5

F.W. Bosch schreef:

Hi @F.W. Bosch , ik heb inmiddels contact gehad met mijn collega's van Huisbaasje. Zij geven het volgende aan:
"Dit noemen wij een digitale meter. Er moet op het ledje gemeten worden. De houder moet waarschijnlijk met het gat om het onderste ledje in het midden (waar de c-factor , 600 imp/kwh, staat). Mocht dit niet werken dan kan ook het bovenste ledje in het midden gebruikt worden. Het kan zijn dat het infraroodledjes zijn, in dat geval is niet te zien dat ze knipperen. Dit is voor Huisbaasje geen probleem."

Mocht je toch nog tegen problemen aanlopen, dan kunt je het beste even telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Huisbaasje. Zij zijn op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur bereikbaar op: 085 - 2019816.

Succes!
Reputatie 3
Badge +5
Hi @F.J. Peters Ouderkerk ,

Ik begrijp niet dat de consumentenbond een systeem aanbiedt voor bijna € 90,- dat gratis dienstverlening vervangt. Met bijv. de slimmemeterportal (gratis) krijg je alle verbruiksdata een dag later te zien en kun je ook je sluimerverbruik sturen. Via bijv. gaslicht.com (gratis) kun je de beste/goedkoopste energieleverancier kiezen. Wat is dan de toegevoegde waarde van huisbaasje, die ook nog extra elektriciteit verbruikt? Ik vermoed dat hier een flink verdienmodel voor de Consumentenbond in zit en daarvoor ben ik geen lid.

Graag verwijs ik je hiervoor naar de antwoorden op de Veelgestelde vragen;
Hier vind je ook de vraag: Wat is het verschil met andere energieverbruiksmanagers?
Het antwoord hier op is: "Huisbaasje is onafhankelijk. Het maakt niet uit bij welke energieleverancier je zit. Hij waakt over jouw energieverbruik en helpt je met besparen. Daarnaast werkt Huisbaasje op alle metertypes: slim, digitaal en analoog en meet hij naast stroom ook gas. Wat Huisbaasje uitzonderlijk maakt? Wanneer je contract bijna afloopt, speurt hij voor jou naar de beste deal en assisteert bij overstappen".

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is! 🙂
Slimmemeterportal is ook volstrekt onafhankelijk van een energieleverancier en gratis. Gaslicht.com houdt ook bij of je contract afloopt en dan kun je direct de goedkoopste kiezen. Dit is ook "gratis".
Mijn slimme meter meet ook elektriciteit en gas. Dus blijft de vraag waarom huisbaasje geld moet kosten en ook nog elektriciteit verbruikt.
Wil je inzicht in je verbruik neem dan een slimme meter!
Badge
eens! voor een deel althans.

Huisbaasje kost energie (hoezo 'milieuvriendelijk') en ik kan zelf best bedenken dat mijn contract ten einde loopt ('handig seintje') (bovendien kondigt je leverancier dat zelf ook aan) en evt een nieuwe leverancier zoeken.

Ook kan ik zelf bepalen of en hoe ik bespaar op gas en stroom; logisch denken en handelen en/of doormeten van apparaten. Mijn eigen hersens gebruiken ipv als een schaap te varen op weer een slim apparaat.

Mensen worden zo steeds imbicieler en wordt er steeds meer over hen geregistreerd (slimme meters, slimme apparaten).

Neem nou die slimme thermostaat. Zo zuinig is eea niet. Veel mensen in mijn omgeving stellen die zo in dat het huis warm is als ze uit hun werk komen. Gewoon de thermostaat handmatig op 18 zetten na thuiskomst, als je het koud krijgt, wat meestal pas na 0,5-1 uur is, is voordeliger. En s óchtends voor vertrek gaat ie hier niet hoger.

Ik zie de meerwaarde echt niet, ook niet van huisbaasje, ander dan voor de CB zelf.
Kan ik met Huisbaasje mijn meterstanden via de app uitlezen, als ik buitenshuis (bv in het buitenland) ben?
Het is al weer een lange tijd geleden dat ik huisbaasje heb gekocht en werd geïnstalleerd.
inmiddels horen we dat er allerlei tarieven - belasting - aangepast gaan worden.
ik heb een contract van 3 jaar, maar ga er vanuit, dat veranderingen in belastingtarieven, toch aangepast worden in mijn kosten.
Die belasting aanpassing is natuurlijk voor alle mensen en energie leveranciers gelijk.
Vraag, moet ik dit in de huisbaasjes app zelf nu ook aanpassen of wordt dit voor alle huisbaasjes klanten automatsch aangepast zodat mijn kosten overzicht correct in huisbaasje blijft worden bijgehouden?
bvd
louis
Reputatie 3
Badge +5
M. de Bloeme schreef:

Kan ik met Huisbaasje mijn meterstanden via de app uitlezen, als ik buitenshuis (bv in het buitenland) ben?

Hi @M. de Bloeme, dat kan. Zo lang je een internetverbinding hebt kun je de app uitlezen. ☺
Reputatie 3
Badge +5
L. vd Velden schreef:

Het is al weer een lange tijd geleden dat ik huisbaasje heb gekocht en werd geïnstalleerd.
inmiddels horen we dat er allerlei tarieven - belasting - aangepast gaan worden.
ik heb een contract van 3 jaar, maar ga er vanuit, dat veranderingen in belastingtarieven, toch aangepast worden in mijn kosten.
Die belasting aanpassing is natuurlijk voor alle mensen en energie leveranciers gelijk.
Vraag, moet ik dit in de huisbaasjes app zelf nu ook aanpassen of wordt dit voor alle huisbaasjes klanten automatsch aangepast zodat mijn kosten overzicht correct in huisbaasje blijft worden bijgehouden?
bvd
louis

Hi @L. vd Velden, dank voor je vraag. Ik vraag dit voor je na bij mijn collega's van Huisbaasje. Zodra ik een reactie heb hoor je het!
Reputatie 7
Badge +7
Ha @L. vd Velden,

Inmiddels hebben we een antwoord op je vraag van de experts mogen ontvangen. Deze luidt alsvolgt:

Op de belastingtarieven heeft de leverancier inderdaad geen invloed. Wanneer deze stijgen, zoals dat per 1 januari is gebeurd, stijgt het tarief dat je per kWh en M3 betaald mee. Helaas past Huisbaasje dit niet automatisch aan. De invoer van het contract is handmatig. Als je niet voor verrassingen wil komen te staan, is het dus aan te raden bij je leverancier het tarief per 1 januari te achterhalen en dit aan te passen in je app.

Gisteren sprong mijn verwachte jaarbedrag opeens met 110 euro omhoog en ook het werkelijk verbruik steeg met een soortgelijk bedrag. Het dagverblijf geeft daar absoluut geen aanleiding toe. Is er toch een correctie toegepast op de tarieven ivm de gewijzigde energieheffing?

Reageer