Stilstand elektriciteitsmeters

• 8 October 2014
  • 5 reacties
  • 264 Bekeken

We kwamen er dit jaar augustus achter dat onze elektriciteitsmeters beiden stilstonden ( geen Kwh meer gedraaid beiden). Dit direct gemeld bij de netbeheerder welke ze heeft vervangen door een zgn slimme meter. Van EON kregen we bericht om onze meterstanden door te geven. Dus toen eerst maar eens gebeld waarin door hun werd aangegeven gewoon de stand van de nieuwe meter in te vullen.

Al snel volgde een mail van EON dat onze stand niet kon kloppen en er werd om foto's gevraagt. Alles in de mail terug uitgelegt incl. meterstanden oude meters en nieuwe meters en meternummers. In het antwoord terug van EON werd aangegeven dat de meterwissel door de netbeheerder was doorgegeven Echter in de jaarafrekening staat dat we maar 206kwh verbruikt hebben afgelopen jaar wat de stand van de nieuwe meter nu is.( Nu hebben we wel extra bezuinigt door oa de vaatwasser,droger,frituur en vrieskist de deur uit te doen en over te gaan op ledverlichting maar niet zoveel dat het stroomverbruik zoveel naar beneden zou gaan.) Zelf schat ik ons verbruik nu richting de 2700 Kwh per jaar nu. Afgaande op het verbruik de voorgaande jaren en het gemiddelde van de afgelopen tijd sinds de plaatsing van de nieuwe meter.

Op de jaarafrekening staat nu dat we een dik 600 euro terugkrijgen. Kan ik nu alsnog nog een correctie hierop verwachten? Mag de netbeheerder mijn verbruik gaan schatten eventueel (heeft hij blijkbaar dus nog niet gedaan, maar wel een meterwissel incl. standen doorgegeven)? Of is het risico in dit geval voor de netbeheerder/energieleverancier en heeft de burger een keer dom geluk ipv domme pech? Ik ga het geld eerst denk ik maar apart zetten maar zou toch graag weten wat me boven het hoofd kan hangen.

5 reacties

Geen ervaringsdeskundigen of mensen met tips hier?
Bedankt voor de info! Kzal er proberen mn voordeel mee te doen.

Nog 1 aanvullende vraag van mijn kant. Mag zowel de netbeheerder als de energieleverancier een schatting maken? Of mag alleen de netbeheerder dit doen?

Geen ervaringsdeskundigen of mensen met tips hier?

Dat is inderdaad nog een verschil: 206 of 2700 Kwh. Ik ga kijken of ik nog wat ervaringen en/of tips kan krijgen voor je.
En zoals beloofd hierbij een update A. Veenstra:

Een netbeheerder/energieleverancier kan inderdaad meterstanden schatten. En heeft dit in jouw geval blijkbaar gedaan omdat er een verbruik aan je in rekening is gebracht. Maar of je daarmee garantie hebt dat dit het volgend jaar niet alsnog wordt gecorrigeerd, is de vraag. Dit kan je het beste aan je energieleverancier vragen, deze is jouw aanspreekpunt (dus ook voor dit zaken, die betrekking hebben over de meter(standen)). Laat het antwoord bevestigen via e-mail, dan heb je ‘bewijsmateriaal’, mocht je volgend jaar alsnog een correctie krijgen.

Ik hoop dat je met deze informatie verder kunt!

Nog 1 aanvullende vraag van mijn kant. Mag zowel de netbeheerder als de energieleverancier een schatting maken? Of mag alleen de netbeheerder dit doen?

Pin mij er niet helemaal op vast, maar waarschijnlijk is het als volgt: de leverancier geeft de (geschatte) stand door aan de klant, maar die krijgt hij van de netbeheerder.

Reageer