Stop de slimme meter



Toon eerste bericht

162 reacties

De poll is geplaatst.

Helaas is het technisch niet mogelijk om meerdere antwoorden aan te vinken. Maar je bent uiteraard uitgenodigd om bijdragen te plaatsen waarin je je keuze toelcht.




Domme vragen bestaan niet toch? okÉ, komt die.

Ik heb begrepen dat je de uitlezing van de slimme meter bij de leverancier kan laten uitzetten. dat betekent dan wel dat de jaarlijkse energiemeter opname weer vanouds gedaan moet worden door jezelf of controleur.



Die Controleur komt sowieso langs, ook als je een slimme meter hebt!!



Door Free Spirit


Deze begrijp ik niet, kun je dit toelichten? Er wordt gesteld dat er geen meteropnemer meer langs hoeft te komen als je een slimme meter hebt en het uitlezen op afstand niet hebt laten uitzetten.
Iedereen in deze community heeft de intentie om een zinvolle bijdrage een een discussie te leveren die door iemand is gestart, domme opmerkingen bestaan niet ☺️




Free Spirit en A. van Veen: dit is interessante informatie, dank hiervoor.

Er zijn dus signalen dat er toch nog een meteropnemer langskomt als je een slimme meter hebt. Aan jullie beiden nog de vraag ter check: jullie hebben een slimme meter en hebben het uitlezen op afstand niet uit laten zetten? En krijgen toch bericht over een meteropnemer die langs moet komen?

Interessant. Wellicht is het een eenmalige check of de slimme meter goed geinstalleerd is, maar mocht dit structureel blijken dan gaan we daar als Consumentenbond wellicht aandacht aan besteden.



Ik heb zelf geen slimme meter, maar de mededeling dat ze toch langs komen ook al heb je een slimme meter is ook op de site van Enexis terug te vinden.

Bij de veel gestelde vragen: https://www.enexis.nl/consument/klantenservice/veelgestelde-vragen?pageid=148

> Vragen over uw meter of meterstanden > Wanneer komt de meteropnemer.

Hier staat:

"Enexis is als eigenaar verantwoordelijk voor de meters. Daarom controleert de meteropnemer van Enexis uw (slimme) meter en meterstanden 1 keer per 3 jaar"

Ik neem aan dat dit ook bij de andere netwerkbeheerders terug te vinden is.



Door Free Spirit


Interessant, dank voor deze informatie. Het verhaal van energiebedrijven dat slimme meters kostenbesparend werken omdat er geen meteropnemer meer langs hoeft te komen komt hiermee in een wat ander daglicht te staan.
ErrEss en Free Spirit: we zouden jullie kunnen omschrijven als voorlopers of pioniers. Jullie houden je energiegebruik al jaren nauwgezet bij, en dat leidt duidelijk tot energiebesparend gedrag. Er zijn echter maar weinig mensen die dat doen: de moeite nemen om geregeld naar de meterkast te lopen, de standen te noteren en de data vervolgens ook nog te analyseren. Wanneer diegenen een slimme meter hebben en die data daardoor vervolgens overzichtelijk via een app of website krijgen aangeboden gaan ze wellicht hetzelfde gedrag vertonen, is het idee. Wellicht zegt iemand hier: ja, dan ga ik daar eens naar kijken?
De slime meter registreertd alleen maar. Dus zelfstandig kan hij niets.

Zo ook bij ons. Wij hebben de slimme meter nu enkele maanden in gebruik.

Zijn registratie vergelijk ik met de analoge KwH meter (heb ik zelf als vergelijker geinstalleerd, ben op de hoogte van zijn % afwijkiing).

Ik hou de registratie per week zelf bij. Een fluitje van een cent. De data in een spreadsheet en je weet zelf alles.

Uit ervaring weet ik nu dat je er in je onderbewustzijn op gaat reageren. En dat is net de bedoeling, lijkt mij.

Tevens weet ik dat de leverancier op termijn uit onze registratie gegevens zijn produktieplanning kan gaan afstemmen. Is dit verkeerd?

Ieder zijn mening, mij lijkt het van niet.
Badge
Voor mij is het simpel. Het is minimale hardware voorzien van brakke software... En... bovendien lek. Ik zie te weinig voordelen, en, alleen maar nadelen. Gezien de IT security risico's raad ik dit iedereen af.
Badge
Misschien is een voorbeeld (grafiek) meer inzichtelijk, hierin

staat ook vermeld wat de formule is van hetgeen je gebruikt.



Badge
Ik begon op de verkeerde plaats in dit forum met;

"Slimme meter is verre van slim, een andere kijk."

Ik werd gewaarschuwd dat er al een topic bezig was omtrent deze meter, hier mijn relaas.



Verbazingwekkend dat (in mijn beleving) het volgende nooit onder de aandacht is gebracht, ook niet door de consumentenbond. Een slimme meter (voortaan SM) kan goed beschouwd een energiestroom meten, geen verbruik, althans wanneer er zonnepanelen in het spel zijn. Omdat de meter saldeert kun je je verbuik niet meer bepalen omdat van jouw verbruik de levering zonneenergie wordt afgetrokken. En dat vind je dus niet terug op de meterstand. Een SM kan alleen de totale energiestroom registreren dus ook niet groepsafhankelijk, laat staan per apparaat en al helemaal niet wanneer er zon is... Je moet zelf aan de slag en de energiestromen van de zonnepanelen separaat uitlezen en deze verdisconteren met de energiestroom van de SM, dan pas heb je een vinger aan de pols van jouw eigen verbruik, maar dan nog steeds heel globaal want je kunt nog steeds niet per apparaat of per groep iets bepalen. Kortom, stomme meter, handig voor de energiemaatschappijen, die hoeven er niet meer uit voor de opname, dus ja, waar is die SM nu eigenllijk voor bedoeld... Vervolgens, ook zonder zonnepanelen wordt het allemaal heel lastig. Het is vaak heel lastig te bepalen wanneer toestellen met een thermotaat ingschakeld worden, denk aan verwarming, koelkast en vriezer. Die apparaten strooien zand in je ogen wanneer je probeert de meterstand (energiestroom) te bepalen. Ik heb overigens wel een SM omdat ik deze zelf uitlees om zo mijn leverancier aan het einde van het seizoen te kunnen controleren. Energieverbruik heb ik gecontroleerd met lokale (stekker)meters, die dingetjes van ongeveer 15 a 20 euro.
Ik ben het helemaal met W. Steenstra eens maar dat je privacy niet in gevaar is heeft hij/zij verkeerd. Dit is weer een stap in de totale controleerbaarheid van de bevolking. Net zoals het OV (men ziet precies waar je in en uit de bus/trein stapt) en welke tv zender je kijkt (via bv de UPC Mediabox)

Diverse 'kwaadwillenden' zoals overheid, verzekeringsmaatschappijen kunnen dat opvragen bij de diverse maatschappijen en niet in de laatste plaats hackers die daarop inbreken, kunnen precies zien of je thuis bent of niet. Tenzij je de kachel op tien hebt staan en met een skipak door het huis loopt natuurlijk.

Niemand laat zijn kachel op 21 graden staan terwijl men 10 dagen op wintersport is.

Ik vindt het echter wel weer een mooi stukje techniek maar hebben we dat nou echt nodig? Ik hoef het niet want ik ben zeer gehecht aan mijn privacy.
Wat denken verzekeringsmaatschappijen over de slimme meter.

Het inbrekersgilde is zich al aan het voorbereiden.
Als iedereen straks de slimme meter heeft gaan we hem met zijn allen betalen.

dag/nacht tarief wordt dan afgeschaft maar dynamisch piek/vlak/dal ingevoert, dus bij veel stroomverbruik een hoger tarief en als je niets gebruikt geldt het lage tarief.

Want het is dan een fluitje van een cent om precies te meten wat je stroomverbruik en meterstand is bij de omschakeling naar een ander tariefblok.
Er zijn al meerdere bedrijfjes die aanbieden je meter op afstand uit te lezen (tegen betaling) en dan leuke grafieken beschikbaar te maken over je verbruik.

Alsof dat je verbruik verminderd.

Er zullen dus ook al wel bedrijfjes komen die het verbruik uitlezen en indien dit even heel laag is omdat je op vakantie bent een ploegje langs sturen om je huis leeg te halen.

Het inbrekersgilde wordt het zo wel heel makkelijk gemaakt
De firma Oxxio heeft jaren geleden al slimme meters geplaatst die via je computer zelf kon uitlezen, In een grafiek werd dan je verbruik aangegeven per dag,week,maand en jaar. HANDIG.De slimme meter die nu geleverd wordt is helemaal iets anders.Wordt zo'n ding geplaatst dan gaat de goed werkende Oxxiometer het stort op.KAPITAALVERNIETIGING en schade, want wij hebben ervoor betaald.Waarom niet ombouwen? Of zit in de nieuwe duidelijk spyware?

Wij zijn in Nederland goed om werkende systemen te vervangen door twijfelachtige systemen waar dan een of andere hotemetoot c. g vriendje/neefje van een beleidsmaker aan verdient. Dit gebeurt meer dan men denkt. Dus oppassen en als bezitter van een Oxxiemeter deze niet zonder meer afstaan. Zet de nieuwe er maar paralel naast. Kun je het verschil zien.
Ik zie door de bomen nog nauwelijks het bos. Gerichte vraag dus: Stedin stelt dat de slimme meter zes maal per jaar wordt uitgelezen. Betekent dat dat de communicatiemodule (slechts) zes maal per jaar aktief is? Oftewel dat er slechts zes maal per jaar sprake is van het veroorzaken van straling?
Had een slechte nacht met een zwartgallige droom over beschikbare fossiele energie, huidig energieverbruik, oplopende energietarieven en daardoor veroorzaakte prive en maatschappelijke kosten…....

Slimme meter + energielabel + energie tarieven = Energie MAFFIA.

Slimme meter = Af- of aanwezigheid zonder aktief gebruik van meterstanden levert op zich geen energie besparing, maar werkt uiteindelijk kostenverhogend.

Energielabel = Door Stef Blok (VVD) 'over de schutting gegooid' met de suggestie aan de verbruiker om het zelf maar uit te zoeken. Vgl. -verplichte- Energie Prestatie Certificaat bij de Belgen , onze nationale zuiderburen.

Energie tarieven = Steeds groter wordende doordraaiende mallemolen waar zowel energie leveranciers als overheid ten koste van en op kosten van de energie consument naar hartenlust in ronddraaien.

Energie MAFFIA = Raadpleeg de recente Jaarverslagen van de Nederlandse Aardolie Maatschappij om steekhoudende info over de jaarlijkse onttrekkingen in miljarden m3 van aardgas aan de Groningse bodem te vinden.

http://www.nam.nl/nl/downloads/annual-reports.html

80 - 95 % van de waarde deze onttrekkingen vloeit als 'Aardgas bate' in de kas van onze regering.

http://nl.wikipedia.org/wiki/EBN#Deelnemingen.2C_reserves_en_productie

Toch zegt het ministerie van Economische Zaken bij monde van Henk Kamps (ook VVD ?) toe deze onttrekkingen aanmerkelijk te reduceren....????

Het gelegenheidsduo Mark Rutte (VVD !!!) / Jeroen Dijsselbloem (PVDA ??? =vreemde eend in de Griekse bijt) zwijgt voorlopig tot na de verkiezingen in alle talen en cijfers over het tekort dat daardoor op de Rijksbegroting zal ontstaan.....!!!!

Hoop toch op beter nachtrust....

Groet Erress
Hallo Erik,

Ik ga graag op de uitnodiging in om nader te reageren op mijn (eerdere) standpunt rond de ‘slimme’ meter.

Ik beperk mijn reactie tot feiten en omstandigheden die mij aanleiding gaven en geven tot het ingenomen standpunt.

Voor inzicht in mijn energieverbruik heb ik =zoals onderstaand uiteen gezet- geen elektronische betutteling van ‘enige’ overheid nodig.

- Mijn waarneming van verbruikte energie –zowel aardgas als elektriciteit -wordt nagenoeg exact per twee weken geadministreerd door ‘simpelweg’ de meterstanden te noteren. Deze opgenomen meterstanden worden in een Excel-sheet opgeslagen. Door de daarmee opgebouwde historie -in combinatie met de Jaarnotas van de leverancier(s)- zijn veel berekeningen te maken.

Gasverbruik

- Mijn waarneming beperkt zich tot het gezinsenergieverbruik (2 volwassenen > 65 jaar–geen inwonende kinderen) in een tussenwoning, opgeleverd in juli 1983.

Tijdens de bouw werden vloer-, dak- en spouwmuur isolatie (normen 1983) aangebracht. De ramen op de begane grond zijn voorzien van HR++ dubbelglas. De vast ramen op de slaapverdieping hebben enkel glas; de open slaande ramen hebben dubbel glas. Op de zolder drie Velux-dakramen met dubbelglas.

Voor verwarming en warm watertoevoer op de woon- en slaapverdieping staat sinds februari 2010 een Remeha Calenta C28- CW4 opgesteld. Deze HR+ ketel staat in combinatie met een I-Sense thermostaat in de woonkamer.

Voor het –sinds 19 juni 2011 tot en met 5 januari 2015 = 1.296 dagen- verbruikte aardgas 2.735 m3 werd ons door de leveranciers € 2.477 in rekening gebracht.

Dankzij de –tot nu toe-‘milde’ winter 2014-2015 verbruikten wij het laatste kalenderjaar (342 dagen) slechts 680 m3 aardgas –tegenwaarde € 336,81.

Vergeleken met het zgn. ‘normatief’ verbruik zoals dat op de vergelijkingsites gehanteerd wordt verspillen wij -naar mijn indruk- weinig van de Nederlandse bodemschatten.

Onder de conditie van een gegarandeerde quick return-on-investment (=binnen 5 jaar) zijn wij bereid –op eigen rekening- aanvullende isolatiemaatregelen te nemen.

Elektriciteit

Het elektriciteits verbruik (enkele meter) van 1 juni 2012 tot en met 5 januari 2015 = 948 dagen bedroeg 5.847 KwH. Daar werd ons door de leveranciers € 905,16 voor in rekening gebracht.

In het laatste kalenderjaar (342 dagen) verbruikten wij 1.958 KwH. Tegenwaarde € 268,63.

Wij verbruikten deze elektriciteit voor verlichting, elektrische apparaten en keramisch koken.

Onder de conditie van een gegarandeerde quick return-on-investment (binnen 5 jaar) zijn wij bereid –op eigen rekening- aanvullende maatregelen te nemen.

-Of de installatie van een aantal zonnepanelen in plaats van stroomafname van het net voor ons –zelfs met de schuine zijde van het zadeldak gericht op ZZW gericht- om andere dan milieutechnische reden interessant te maken is, wordt ernstig aan getwijfeld.

Kortom: Welke anonieme”Overheid” zal ons verplichten zo’n ‘slim’ apparaatje te laten installeren ? Welke zal de toegevoegde waarde of aanvullende functie daarvan zijn?

PS. Uiteraard zijn wij –onder de ontbindende voorwaarde dat er een vingertje van ene minister Blok aan vastzit om de thermostaat lager te draaien en een knopje aan zit om het licht uit te doen- bereid zo’n modernistisch Energielabel te accepteren.
De Nederlandse energieverbruikers hebben geen direkt financieel belang bij installie van zgn. slimme meters. Een slimme meter draagt niet bij aan energiebesparing. Een slimme meter registreert verbruik en niet meer dan dat.

De energiebesteding en mogelijke mate van bezuiniging daarop wordt -vooralsnog- bepaald door de direkt belanghebbende - de verbruiker. Die verbruiker betaalt zijn 'verbruikte' KwH's -omgerekend naar Euri en verhoogd met door de overheid vastgelegde kosten en belastingen- aan de energieleverancier.

De leverancier schuift een deel van dat bedrag door naar die 'slimme' overheid. Daar ontwikkelt men op een 'slimme' manier nog meer plannen en wetgeving hoe nog meer te 'bezuinigen' valt. Die ontwikkeling mag wat kosten.

Gelet op de jaarlijks toenemende overheidsbestedingen zou inzet van 'slimme' overheidsdienaren niet alleen aanbevelenswaardig maat wettelijk verplicht moeten zijn.
De 'slimme meter' schijnt bedoeld om energie te besparen en tÓch niet om het energiebedrijf te spekken? In augustus 2014 is er in onze woning een 'slimme meter' geplaatst. De jaarrekening van Dong geeft - met de oude meter - over de periode augustus 2013 t/m augustus 2014 een verbruik van 1630 M3 gas aan. Eind april 2015 geeft de nieuwe 'slimme meter' - over de periode van slechts 8 maanden - al een stand van 1960 m3 aan. Terwijl we geen strengere winter hebben gehad dan vorig jaar. Eind april jl. is na deze constatering dan ook direct contact opgenomen met de klantenservice van Eneco, die inmiddels Dong heeft overgenomen. Hier werd ons gezegd dat Eneco er niets aan kon doen en verwees ons op hun beurt naar netbeheerder Ennexis. Daarop de klantenservice gebeld van Ennexxis , die voor het uitlezen van de meterstanden weer terugverwees naar Eneco. Het bekende kastje en de muur... In dat gesprek met Ennexxis gevraagd om het laten ijken van de nieuwe slimme meter. Hierbij werd eerlijk toegegeven dat de nieuwe 'slimme meter ' niet geijkt is. Maar het ijken van een 'slimme meter' kost wel € 300,-- en moet door de consument betaald worden. Terwijl we aangeven dat we toch helemaal niet om deze 'slimme meter' gevraagd hebben. Alleen als blijkt dat de 'slimme meter' niet correct is, wordt het bedrag vergoed. Dat is toch de omgekeerde wereld! Als we hierover ons ongenoegen laten blijken, worden we door de telefoniste van Ennexxis doorverwezen naar ConsuWijzer. Bij ConsuWijzer werd ons via de telefoon vertelt dat het laten plaatsen van een andere tussenmeter een goedkopere alternatief is dan het laten ijken. Pas als aantoonbaar bewezen is dat de 'slimme meter' niet goed werkt, worden de gemaakte kosten vergoed, zo wordt te verstaan gegeven. Inmiddels is de gasrekening van Enneco over de maanden augustus 2014 t/m april 2015 ontvangen, met het bedrag van maar liefst € 1.300,00. Ronduit ongelofelijk! Nu is onze vraag: zijn er nog meer mensen die na het installeren van de 'slimme meter' voor een veel hoger energieverbruik zijn aangeslagen, zonder reËle aanleiding, en daardoor zijn benadeeld?! Op onze vraag eerder aan Ennexis of deze 'slimme meter' vervangen kan worden door een 'oude' meter werd door de netbeheerder negatief geantwoord. Dus de consument is ook hierbij weer overgeleverd aan dit soort ongevraagde, nieuwe apparatuur van de 'grote jongens'. We zijn heel erg benieuwd naar de reacties van de lezers van dit forum en hun ervaringen met 'slimme meter'. Kan ook de Consumentenbond als belangenorganisatie van consumenten hierover haar licht laten schijnen?!
Mijn bijdrage heb ik hier geplaatst op deze community van de Consumentenbond om te vernemen of meer mensen dit probleem herkennen dat de 'slimme meter' aanmerkelijk hogere meterstanden aangeeft dan de ' oude' meter in voorgaande jaren. Want als dit een herkenbaar probleem is, lijkt het me toch op de weg van de Consumentenbond te liggen om hier ook aandacht aan te geven. Dus wie dit probleem herkent, roep ik dan ook op een reactie te plaatsen en de ervaringen hier met elkaar te delen!

In reactie op:

U geeft aan een enorme stijging in de rekening te hebben die aboluut veroorzaakt is door de nieuwe niet geijkte meter. In dat geval krijgt u uw geld toch terug.

In reactie op:


het ijken van een 'slimme meter' kost wel € 300,-- en moet door de consument betaald worden. Alleen als blijkt dat de 'slimme meter' niet correct is, wordt het bedrag vergoed. Inmiddels is de gasrekening van Enneco over de maanden augustus 2014 t/m april 2015 ontvangen, met het bedrag van maar liefst € 1.300,00. Ronduit ongelofelijk!




Door A. Deen
Daar ga ik inderdaad om vragen, ben benieuwd of het moeizaam gaat.


Bij deze nogmaals benadrukt wat H.G. van Rheenen al aangeeft: je mag de slimme meter altijd weigeren. Ook als je meter wordt vervangen omdat ie wordt afgekeurd. Dat vervangen moet je wel accepteren, maar je kunt nog steeds een oudere 'niet-slimme' meter eisen.

Wat de Consumentenbond betreft is het peil van deze discussie niet onder nul. Wanneer de reactie van A. Deen betrekking heeft op de kritische noot die H.G. van Rheenen plaatst over de onafhankelijkheid van de Consumentenbond: dat mag uiteraard. Wij zijn als Consumentenbond blij dat consumenten ons kritisch volgen, en zijn zelf ook continue scherp op onze onafhankelijkheid. Onze onafhankelijkheid is ons belangrijkste handelsmerk, en daar zijn we trots op. Ook het feit dat wij soms van bedrijven geld ontvangen bij bijvoorbeeld een overstap via de energievergelijker staat onze onafhankelijkheid niet in de weg, omdat daar een harde regel voor geldt: de Consumentenbond ontvangt dan van elk bedrijf dezelfde (redelijke) vergoeding per aangebrachte deelnemer, zodat er een gelijk speelveld is en bepaalde aanbieders geen commercieel voordeel boven anderen krijgen.

Wel zie ik de relatie tussen de 'onafhankelijkheidsvraag' en de uitzending van Kassa niet. Reacties op het artikel in de Consumentengids van 24 februari zijn hier overigens van harte welkom.



Wij hebben de slimme meter geweigerd. Maar een traditionele meter kon Liander niet leveren. "Helaas, die hebben we niet meer, maar U kunt wel een digitale meter krijgen ". Nu hebben we dus sinds een paar dagen een nieuwe meter. En weet je wat er zo slim is aan deze? Hij geeft veel minder teruggeleverde energie aan dan wat er volgens ons kastje bij de zonnepanelen wordt geregistreerd. In enkele dagen gaat het al om 25%. En ook energiebewust letten op het verbruik van je apparaten gaat minder goed dan bij de traditionele terugdraaiende schijf omdat je alleen de hele kW ziet op het telwerk
Net een brief binnen gekregen met "U ontvangt een nieuwe elektriciteits- en/of gasmeter" Uit een steekproef zou gebleken zijn dat we een afgekeurde meter bezitten. Weet iemand of dit dan ook echt zo zou zijn of is dit ook een slimme truc om de nieuwe meters binnen te krijgen?
De brief komt van Liander
Dank je voor die uitleg, dat zou verklaren waarom er op minder zonnige dagen helemaal niets wordt geregistreerd. Ik ga er eens op letten.

Reageer