Stop de slimme meter

Toon eerste bericht

162 reacties

Badge
Deze meneer.....

Meneer Stroevegeef ook even het adres dan komen de boeven even bij U langs!!! Oh nee, niet nodig...Uw adres is bekend op de slimme meter!!!

Geplaatst door H. Roos .
vraag : hoezo is het adres bekend op de slimme meter ?
Reputatie 7
Badge +5
klassiek! dergelijke trolls beginnen ook altijd over taal en grammatica!

ik zal stoppen met de troll te voeden
Denk ook even aan goed lopende Nederlandse zinnen. En ach Gossie.....Gelovig????
Reputatie 7
Badge +5
ik dacht even dat ik me hier van aan zou moeten trekken, maar ik las een aantal andere reacties van je en dan bekruipt mij een gevoel van 'ah gossie'.

dus ik laat je maar een beetje doorpruttelen da's het beste
Deze meneer Stroeve is een "slapertje."! Ik zou hen willen vragen wanneer hij op vakantie gaat en hoe lang. Dan weet ik ( indien ik een inbreker ben) wanneer ik even zijn kostbare spullen kan komen weghalen. Ik ken een liedje dat heet "ONTWAAKT" de morgen breekt aan etc. Meneer Stroevegeef ook even het adres dan komen de boeven even bij U langs!!! Oh nee, niet nodig...Uw adres is bekend op de slimme meter!!!
Reputatie 7
Badge +5
Heerlijk al die complottheorie reacties 😉

Toen we de cowboys in het wilde westen vroegen wat ze wilden was het antwoord 'Snellere paarden!"

Elke vooruitgang wekt weerstand op. Het is toch niet meer van deze tijd dat we langs de deuren gaan met een zaklamp om een paar getalletjes te lezen? En hoezo een privacy probleem? wat is het verschil tussen de man met de zaklamp en de slimme meter, vwb privacy? En als eens nagedacht over privacy als je mobiel aanstaat?? je provider weet redelijk nauwkeurig waar je bent, met wie je belt en wanneer. Als je je druk wilt maken over privacy zou ik laatste aan de slimme meter denken 😉

Ik ben erg blij met mijn slimme meter, gratis en gewoon piek en dal tarieven. Alles in de app en per uur uit kunnen lezen wat mijn verbruik is. Op die manier al heel wat kWh slurpers op weten te sporen.

Laten we de vooruitgang nou niet in de weg staan en blij zijn dat dit soort ontwikkelingen ons verder helpen.

ajuusemiel
Badge

In bovenstaand verhaal vallen mij een aantal zaken op :

Reactie op punt 1: Van aanmelden bij de netbeheerder was ik niet op de hoogte net zomin als ik de hele grondwet ken die iedereen behoort te kennen. Dat is rechtgezet waarna ik de bevestigingsmail kreeg met de melding dat mijn leverancier hiervan op de hoogte wordt gesteld.

Wat mij in bovenstaande reactie opvalt is de pertinente inconsequentie van item 2 en 3. Administratief uitzetten maar toch uitlezen.

Daarnaast als reactie op item 4 en 5: Netwerkbeheerders hebben geen wettelijke plicht om te registreren, dat is een afspraak tussen alle netwerkbeheerders in Nederland. Registratie vind ook niet plaats in een Centraal Aansluit Register maar in een PIR (Productie Installatie Register). Maar ik ben wel benieuwd waar ik deze wettelijke verplichting kan vinden.

Daarnaast lijkt mij dat een vermelding in een brief dat de gegevens voor aanmelding niet worden doorgegeven aan derden, terwijl dit duidelijk wel (aan een leverancier) gebeurt, op geen enkele manier met elkaar te rijmen valt. Hoe valt dit bij uw reactie wel te rijmen?

En de "soldering" (saldering?) vond bij mij hiervoor plaats door een heel simpele Ferraris meter met draaischijf die gewoon terugdraaide..

Geplaatst door Mark op Mrt 18, 2016.
met betrekking tot punt 2 en 3 : zodra een slimme meter wordt geplaatst moet deze eerst door het deployment proces. Dit kan binnen 1 dag geregeld zijn, maar ook meerdere dagen duren. Pas wanneer dit proces is doorlopen, wordt de meter administratief uitgezet. Tijdens dit proces mag de meter ook worden uitgelezen. Er moet immers worden geconstateerd , dat de meter juist werkt.

Punt 4 en 5 : de netbeheerder registreert in het Centraal AansluitRegister , dat er op een bepaald adres teruglevering plaats kan vinden dmv zonnepanelen. De leverancier van dat adres kan dit raadplegen.

In het Productie Installatie Register wordt tevens geregistreerd hoeveel Wp er is geplaatst. Deze gegevens worden alleen door de netbeheerder gebruikt.

Mbt de 'saldering' : u had een ferrarismeter, die terugdraaide , maar nu hebt u een slimme meter en nu bent u de leverancier nodig om te salderen. en dus is het voor u van belang dat uw leverancier weet , dat u terulevert.

1. Wanneer u elektriciteit terug wilt leveren aan het net van de netbeheerder, dat moet u zich ook houden aan de regels van de netbeheerder. Die regels houden oa in, dat u binnen 4 weken na plaatsing van de zonnepanelen ( mits de installatie < 5000 Wp), dit moet melden bij uw netbeheerder. Dit hebt u blijkbaar niet gedaan!!!

2. Wanneer de slimme meter op administratief uit wordt gezet , dan worden er vanaf dat moment geen standen meer uit gelezen door de netbeheerder. Wel is er af en toe contact met de meter om te controleren of de werking in orde is , voor software updates etc. Hierbij worden er echter geen standen uitgelezen.

3. Het klopt inderdaad dat tijdens het deployment proces er wel standen worden geregistreerd en tijdens dit proces kan er dus worden geconstateerd dat er is / wordt teruggeleverd. Het gevolg is dan een brief , zoals u hebt ontvangen.

4. Netbeheerders hebben de plicht om te registreren , dat er op een bepaald adres kan worden teruggeleverd. Deze informatie wordt geregistreerd in een Centraal AansluitRegister. Deze info is ook door uw leverancier in te zien. Hierin staat dus niet vermeld hoeveel Wp er is geplaatst. U zult ook wel blij zijn, dat uw leverancier wordt geïnformeerd , want deze verzorgt immers de soldering voor u !!

5. Daarnaast registreren de netbeheerders gegevens van uw pv-installatie in het landelijke Productie Installatie Register. Hierin wordt wel vastgelegd (indien bekend) hoeveel Wp uw pv-installatie is. Deze gegevens worden niet verstrekt aan de leverancier.

Er is dus geen sprake van onrechtmatig uitlezen van de slimme meter of van valsheid in geschrifte.

Reactie op punt 1: Van aanmelden bij de netbeheerder was ik niet op de hoogte net zomin als ik de hele grondwet ken die iedereen behoort te kennen. Dat is rechtgezet waarna ik de bevestigingsmail kreeg met de melding dat mijn leverancier hiervan op de hoogte wordt gesteld.

Wat mij in bovenstaande reactie opvalt is de pertinente inconsequentie van item 2 en 3. Administratief uitzetten maar toch uitlezen.

Daarnaast als reactie op item 4 en 5: Netwerkbeheerders hebben geen wettelijke plicht om te registreren, dat is een afspraak tussen alle netwerkbeheerders in Nederland. Registratie vind ook niet plaats in een Centraal Aansluit Register maar in een PIR (Productie Installatie Register). Maar ik ben wel benieuwd waar ik deze wettelijke verplichting kan vinden.

Daarnaast lijkt mij dat een vermelding in een brief dat de gegevens voor aanmelding niet worden doorgegeven aan derden, terwijl dit duidelijk wel (aan een leverancier) gebeurt, op geen enkele manier met elkaar te rijmen valt. Hoe valt dit bij uw reactie wel te rijmen?

En de "soldering" (saldering?) vond bij mij hiervoor plaats door een heel simpele Ferraris meter met draaischijf die gewoon terugdraaide..
Badge

Bij de installatie van een nieuwe "slimme meter" met de monteur afgesproken dat deze meter geen meterstanden zou gaan doorgeven. Geen probleem, hij werd op "administratief uitgesteld" gezet. Na 2 weken komt er echter een brief van Enexis dat ze (na 2,5 jaar) er achter zijn dat er energie terug geleverd wordt (via 8 zonnepanelen). Dus worden er toch data doorgestuurd naar de netwerkbeheerder. Na het 1e contact met de klantenservice van Enexis wordt eerst nog geopperd dat de monteur dit mogelijk heeft doorgegeven, maar de monteur ontkent dit stellig. Het 2e contact geeft dan maar als verklaring dat in de "deployment fase" (test en aansluitfase) er wel een aflezing van de (in dit geval negatieve) meterstanden heeft plaatsgevonden, waardoor ze beseften dat er bij mij energie wordt opgewekt. Enexis kan dus m.i. altijd en continu de meterstanden aflezen, ondanks de melding "administratief uitgezet"

Ook geeft Enexis in dezelfde brief aan dat de gegevens van een "productie Installatie" niet aan derden wordt verstrekt.

Bij de bevestigingsmail van mijn zonnepanelen via een telefonisch contact blijkt echter dat

Uw Leverancier Als Netbeheerder stellen wij uw Leverancier op de hoogte van de aangemelde productie-installatie. Uw Leverancier saldeert de teruggeleverde energie. Leveranciers kunnen op verschillende manieren salderen. Kijk daarom op de website van uw Leverancier voor meer informatie en eventuele voorwaarden.

Lijkt mij valsheid in geschrifte.

1. Wanneer u elektriciteit terug wilt leveren aan het net van de netbeheerder, dat moet u zich ook houden aan de regels van de netbeheerder. Die regels houden oa in, dat u binnen 4 weken na plaatsing van de zonnepanelen ( mits de installatie < 5000 Wp), dit moet melden bij uw netbeheerder. Dit hebt u blijkbaar niet gedaan!!!

2. Wanneer de slimme meter op administratief uit wordt gezet , dan worden er vanaf dat moment geen standen meer uit gelezen door de netbeheerder. Wel is er af en toe contact met de meter om te controleren of de werking in orde is , voor software updates etc. Hierbij worden er echter geen standen uitgelezen.

3. Het klopt inderdaad dat tijdens het deployment proces er wel standen worden geregistreerd en tijdens dit proces kan er dus worden geconstateerd dat er is / wordt teruggeleverd. Het gevolg is dan een brief , zoals u hebt ontvangen.

4. Netbeheerders hebben de plicht om te registreren , dat er op een bepaald adres kan worden teruggeleverd. Deze informatie wordt geregistreerd in een Centraal AansluitRegister. Deze info is ook door uw leverancier in te zien. Hierin staat dus niet vermeld hoeveel Wp er is geplaatst. U zult ook wel blij zijn, dat uw leverancier wordt geïnformeerd , want deze verzorgt immers de soldering voor u !!

5. Daarnaast registreren de netbeheerders gegevens van uw pv-installatie in het landelijke Productie Installatie Register. Hierin wordt wel vastgelegd (indien bekend) hoeveel Wp uw pv-installatie is. Deze gegevens worden niet verstrekt aan de leverancier.

Er is dus geen sprake van onrechtmatig uitlezen van de slimme meter of van valsheid in geschrifte.
Bij de installatie van een nieuwe "slimme meter" met de monteur afgesproken dat deze meter geen meterstanden zou gaan doorgeven. Geen probleem, hij werd op "administratief uitgesteld" gezet. Na 2 weken komt er echter een brief van Enexis dat ze (na 2,5 jaar) er achter zijn dat er energie terug geleverd wordt (via 8 zonnepanelen). Dus worden er toch data doorgestuurd naar de netwerkbeheerder. Na het 1e contact met de klantenservice van Enexis wordt eerst nog geopperd dat de monteur dit mogelijk heeft doorgegeven, maar de monteur ontkent dit stellig. Het 2e contact geeft dan maar als verklaring dat in de "deployment fase" (test en aansluitfase) er wel een aflezing van de (in dit geval negatieve) meterstanden heeft plaatsgevonden, waardoor ze beseften dat er bij mij energie wordt opgewekt. Enexis kan dus m.i. altijd en continu de meterstanden aflezen, ondanks de melding "administratief uitgezet"

Ook geeft Enexis in dezelfde brief aan dat de gegevens van een "productie Installatie" niet aan derden wordt verstrekt.

Bij de bevestigingsmail van mijn zonnepanelen via een telefonisch contact blijkt echter dat

Uw Leverancier Als Netbeheerder stellen wij uw Leverancier op de hoogte van de aangemelde productie-installatie. Uw Leverancier saldeert de teruggeleverde energie. Leveranciers kunnen op verschillende manieren salderen. Kijk daarom op de website van uw Leverancier voor meer informatie en eventuele voorwaarden.

Lijkt mij valsheid in geschrifte!
In de discussiebijdragen komen diverse vragen voorbij, zoals: mag je de slimme meter weigeren? Kan je elektriciteit op afstand worden afgesloten? Hoezo energiebesparing door de slimme meter? Enzovoort.

Een aantal van deze zaken heeft de Consumentenbond al op een rij gezet. En we hebben er ook actie voor gevoerd. Kijk maar eens op onze site.
Reputatie 2
Badge +2
Je hebt geen GSM om hem uit te zetten. Er is in het begin van de slimme meter sprake geweest van een mogelijkheid tot limitering. Dat kwam er op neer dat als je een bepaalde hoeveelheid energie afname in een bepaalde tijd overschrijd je kon worden afgeschakeld. Volgens mij is er geen technische voorziening hiervoor aangebracht in de meter.

De energie leverantie, infrastructuur (kabels om het thuis te brengen) en metering (vaststellen verbruik) zijn in verschillende handen (althans dat is wettelijk zo geregeld).Om niet afhankelijk te zijn van 1 (doorvoer)land of leverancier lijkt mij de oplossing zoveel mogelijk aansluitingen naar alle kanten: dat geeft keuze. Het zorgt er tevens voor dat overproductie en tekorten makkelijker kunnen worden weggewerkt.
November 2015 constateerde ik dat mijn oude "niet slimme" meter terug uit liep. Enexis heeft deze meter vervangen. Ik kon gewoon kiezen voor een traditionele "niet slimme" meter. Zie ook hun website: https://www.enexis.nl/consument/slimme-meters/priv...
Dat dezelfde risico’s gelden voor de mobiele telefoon en dat we er wel aan zullen moeten geloven is zonder meer waar. En dat er iets ondernomen kan worden nadat het al te laat is, is ook geheel juist. Maar een GSM kun je uitzetten en je kunt de batterij er uithalen. Dan is slechts bekend wat de laatste locatie was. Hoe lang je op een locatie bent, valt niet te bepalen. Als je zoiets bij een slimme meter doet, meet die geen verbruik meer. Daar zal dus wel een beveiliging in zitten. Dat betekent dan ook, dat wanneer de slimme meter defect is, je ook geen electriciteit en gas meer hebt. Dat is toch iets anders dan bij een GSM

De tegenargumentatie lijkt mij sterk genoeg. Dat dezelfde risico’s ook gelden voor GSM en voor persoonsgegevens die niet-anoniem naar de zorgverzekeraar gaan en voor zoveel andere zaken, doet niets af aan het feit dat de slimme meter dezelfde risico’s levert.

Bovendien is het enge wat de provider voor de gebruiker doet regelmatig registreren. De rest doet de provider voor zichzelf. Het doel van het registreren pleegt bewuster energiegebruik te zijn. Maar dat registreren kan de gebruiker zelf ook, daar heeft niemand een slimme meter voor nodig. Er zijn andere stimulansen denkbaar om mensen te laten registreren en bewuster te laten handelen.

Dit kennen van het individueel energiegebruik geeft dwangmogelijkheden. Het verschil tussen dag- en nachttarief is 1 cent per KWh. Als je nu een was of afwas tussendoor hebt, kun je er voor kiezen om die tussendoor te doen. Dat is nu niet te zien, met de slimme meter wel, namelijk per kwartier. Straks gaat gewoon die knop een tijdje om als iemand anders vindt dat jij teveel gebruikt op de verkeerde tijd.

Steeds meer komt onze energie uit het buitenland en steeds meer aandelen zijn in buitenlandse handen. Dat geeft toch een ander perspectief, wanneer we iets doen wat dat andere land niet wil.

Of wanneer dat land een geschil heeft met een land waar onze leidingen doorheen gaan.

Voor 1 optie geeft dat wel een voordeel. De noodzaak van windmolens en binnenlandse kernenergie wordt dan ineens een stuk makkelijker onderkend.
Reputatie 2
Badge +2
Uiteindelijk betalen we altijd voor alles. Als je met 'vreemde' energie bedoeld: niet door je zelf opgewekt dan zou ik me hier niet zo druk om maken. Ik denkt dat 99.9 % van wat je gebruikt niet door jezelf gemaakt is maar op de een of andere manier in massa uit een fabriek komt. Dat is ook de enige reden waarom het betaalbaar is.
Energie zonder vervuilende (bruin-)kolencentrales en atoomcentrales zal best eens tot knapheid kunnen gaan leiden. Inderdaad moeten er verbindingen gemaakt worden met plekken waar waterkracht of zonne-energie volop ter beschikking staan. Zonnepanelen is voor het totale plaatje een druppel op een gloeiende plaat.

Wat het opslaan van energie betreft is dit in Duitsland al met een miljarden project al in de pipeline.(Tijdelijk) overtollige energie die bij voorbeeld ontstaat tijdens stormen, wanneer de windmolens teveel leveren, gaat binnenkort niet meer gratis naar Nederland, maar via stroomkabels naar Noorwegen alwaar water in grote waterbassins gepompt zal worden, die per knopdruk later dan weer waterenergie kunnen produceren.

Dat deze oplossingen duur zijn en niet volgende week al werken zij duidelijk. Dat dit enorm veel kapitaal gaat kosten ook. Het allerduurste wordt het afbreken en ontzorgen van de vieze bronnen. Consumenten betalen dus met zekerheid tweemaal en niemand weet wat je zelfopgewekte stroom in de toekomst voor een rol gaat spelen. Afhankelijkheid van 'vreemde' energie zal niet opgelost worden, tenzij je een energie-neutraal huis laat bouwen....en dat is nog veel te duur.

Er is energie genoeg. Het is echter niet op de juiste plaats en niet in de vorm dat het makkelijk gebruikt kan worden.

Denk maar eens aan een land als Noorwegen: Daar worden de huizen zelfs verwarmt met elektriciteit. Zij stikken van de waterkracht. Dat geld voor veel landen met bergen.Wat dacht je van Spanje en heel noord Afrika. Barsten van de zonne-energie.

Er moet wel voldoende transport capaciteit zijn om het op de juiste plek te krijgen.Als je bedenkt hoeveel moeite dat het kost om een nieuwe hoogspanningsleiding van Noord Duitsland naar Zuid Duitsland aan te leggen, kan je wel bedenken dat het allemaal niet morgen klaar is.

Geplaatst door D. Swart op Mrt 6, 2016.
Reputatie 2
Badge +2
Er is energie genoeg. Het is echter niet op de juiste plaats en niet in de vorm dat het makkelijk gebruikt kan worden.Denk maar eens aan een land als Noorwegen: Daar worden de huizen zelfs verwarmt met elektriciteit. Zij stikken van de waterkracht. Dat geld voor veel landen met bergen.Wat dacht je van Spanje en heel noord Afrika. Barsten van de zonne-energie.

Er moet wel voldoende transport capaciteit zijn om het op de juiste plek te krijgen.Als je bedenkt hoeveel moeite dat het kost om een nieuwe hoogspanningsleiding van Noord Duitsland naar Zuid Duitsland aan te leggen, kan je wel bedenken dat het allemaal niet morgen klaar is.
Reputatie 2
Badge +2
Het is duidelijk dat de slimme meter aan ons 'verkocht' moet worden met argumenten zodat wij niet teveel tegenstribbelen. De tegen argumentatie vind ik echter niet zo sterk. Deze komt er meestal op neer dat 'ze' dan zoveel meer van ons weten en als dat dan ook nog in verkeerde handen terecht komt, is de ellende helemaal niet te overzien.

Deze redenaties gelden ook voor ons mobiele telefoonverkeer. Daarmee weten 'ze' op elk moment waar jouw telefoon (en waarschijnlijk jij) zich bevind.

Er zal op een gegeven moment wel ontdekt worden dat er misbruik van wordt gemaakt. Op dat moment kan er wat (met wettelijke of technische middelen) aan gedaan worden.
@ J.M. Schiks, februari 2015

"Ik ben het helemaal met W. Steenstra eens maar dat je privacy niet in gevaar is heeft hij/zij verkeerd. Dit is weer een stap in de totale controleerbaarheid van de bevolking. Net zoals het OV (men ziet precies waar je in en uit de bus/trein stapt) en welke tv zender je kijkt (via bv de UPC Mediabox)Diverse 'kwaadwillenden' zoals overheid, verzekeringsmaatschappijen kunnen dat opvragen bij de diverse maatschappijen en niet in de laatste plaats hackers die daarop inbreken, kunnen precies zien of je thuis bent of niet. Tenzij je de kachel op tien hebt staan en met een skipak door het huis loopt natuurlijk.Niemand laat zijn kachel op 21 graden staan terwijl men 10 dagen op wintersport is.Ik vindt het echter wel weer een mooi stukje techniek maar hebben we dat nou echt nodig? Ik hoef het niet want ik ben zeer gehecht aan mijn privacy" (einde citaat).

We zitten op dezelfde lijn. Als u mijn inzending nogmaals leest, ziet u dat het sarcastisch bedoeld is. En het gaat veel verder dan u weet. Niet alleen zien hackers wanneer iemand op vakantie is. Ook is van uur tot uur te zien wanneer er niemand thuis is en wat dus het schema van de bewoner(s) is. Uit het totaalverbruik valt af te leiden wie de alleenstaanden zijn, zoals ik eerder al aangaf. En zo valt er ook af te leiden wie er bezigheden buitenshuis hebben en op welke tijden. Een relatief hoog verbruik bij veel afwezigheid kan duiden op een groot huis of een huis met veel electronische apparatuur en in zo’n huis valt meer te halen. En zo verder. Bovendien is er continu verbinding met de provider. Die meter kost de klant (x een paar miljoen) dus extra electriciteit. De uitlezing moet dan via het electriciteitsnet gaan. Zoals ik eerder vroeg: Geeft dit geen problemen voor de mensen die hun computer(netwerk) via het electriciteitsnet laten lopen? En bedrijven, of ZZP’ers die thuis hun bedrijf hebben met een dergelijk netwerk; dekt de dataverzekering hier dataverlies? Lijkt me moeilijk. Je laat zelf immers iemand in je netwerk toe zonder verdere controle.

Maar hiermee zijn we er nog niet. Alle commerciële bedrijven verzamelen profielen. Uiteraard geheel in het belang van de consument (eveneens sarcastisch). Daarom is er ook een levendige handel in persoonsgegevens. Niet voor niets is er de WBP en niet voor niets is deze recent aangescherpt. Iedereen die dus gegevens kan verzamelen om het profiel uit te breiden, kan flink geld verdienen. Om een antwoord te geven op uw vraag: Het verkoopargument dat de consument met de slimme meter energie kan bezuinigen, is uiteraard pure flauwekul. Wat de energiemaatschappij voor de consument doet, is regelmatig uitlezen en dit op een rijtje zetten, meer niet. Denk zelf maar na. Dit kan de klant zelf ook. Een provider die écht zijn klanten wil helpen en zodoende onze energiebronnen en vervuilingsbeperking, geeft zijn klant een template of concept voor regelmatige registratie, zodat de klant het zelf kan doen. Wanneer de klant zo uitspaart is dat beloning genoeg om het te doen en als het de provider écht menens is, verbindt hij er een prijs aan voor de zoveel grootste bezuinigers en dat spoort klanten des te meer aan. De slimme meter is voor bezuiniging totaal niet nodig, want op mijn manier is het veel en veel goedkoper.

Het gevolg voor de klant is via twee wegen een kostenverhoging. Het omwisselen van de meters voor slimme meters kost veel materiaal, materieel en arbeid. De oude meters moeten verwerkt worden. Miljoenen meters moeten voortdurend uitgelezen worden, wat het nodige kost aan IT hardware, software en aan arbeid en hetzelfde geldt voor het regelmatig doorgeven van de overzichten aan de klanten. Er zal toch niemand zijn die denkt dat dit geen geld kost en iedereen zal toch weten wie dit moet gaan betalen? En wanneer dan eenmaal massaal minder energie verbruikt wordt, dalen de inkomsten van de providers. En willen die ons van energie kunnen blijven voorzien, dan moeten toch echt de prijzen voor de kilowatts en de kubieke meters omhoog. En indien niet of beperkt, dan heeft iedereen een beetje een idee van wat het doorverkopen van persoonsgegevens opbrengt.
@H.Roos

De netbeheerders hebben achterstand met het vervangen van de afgekeurde meters. Ik raad een ieder die sterk afwijkend stroomverbruik vaststelt, in vergelijking met de geschiedenis, om de afkeurlijsten te controleren en indien de betreffende meter erbij staat, de netwerker aan te geven, dat het afwijkende gebruik mogelijkerwijze door de afgekeurde en mogelijke kapotte meter veroorzaakt kan zijn. Stel voor om een schikking te treffen op basis van het verbruik in eerdere jaren. Uw achterstand is dus vanuit 2013 tot nu. Laat uw netwerkbeheerder tevens uitrekenen of twee meters voor uw eigen piek-dal-gebruiksgedrag überhaupt nog zin maakt.

Bericht van netbeheerders
Ik ontdek nu mijn type meter omdat ik het afkeurjaar 2016 even los liet. Wat schetst nu mijn verbazing: Mijn meter L&G Type CL141xdf3 heeft als afkeurjaar 2013!! Nu 3 jaar later wordt mij dat telefonisch medegedeeld. Ik begrijp nu niets meer van de werkwijze!!!!
Wederom hartelijk dank voor Uw zeer nuttige reactie. Na Uw meegestuurde PDF lijsten afgekeurde meters zou het toch pesterij kunnen zijn daar mijn meter, merk L&G, bouwjaar1975 niet in 2016 als afgekeurd te boek staat. Althans ik kan dit niet vinden.
Reputatie 6
Badge +6
Ik had een nieuwe meter nodig voor de terug lever registratie van mijn zonnepanelen.De oude kon dat niet.Ik heb toen wel een nieuwe meter gekregen, maar uitdrukkelijk geen slimme meter.Als Eneco de oude meter afkeurt, dan zou ik doodleuk zeggen: plaats dan maar een nieuwe, zolang het maar geen slimme meter is.

Willen ze dat niet of plaatsen ze toch een slimme meter dan overtreden ze de regels.
@H.Roos

Het is niet uit te sluiten, dat uw huidige electriciteitsmeter al voor deze kwestie tot een afgekeurde serie behoorde en dit niet als' pesterij' aangemerkt kan worden. Bekijk deze ambtelijke afkeurlijst eens HIER
Dank voor Uw vriendelijke reactie. Veel over hetgeen U schreef is bij mij echter niet van toepassing zoals: (Wanneer ze 's avonds aanbellen en niemand doet open bij voorbeeld? Of de containers een paar keer checken en kunnen zien dat er niets gedeponeerd wordt. Watergebruik kan gehackt worden.......enz. enz. Dat de buurvrouw uw post ophaalt) I.v.m het uitzonderlijk agressieve mij benaderen door Eneco (Stedin) denk ik er sterk over, na 39 jaar, van leverancier te veranderen. Geen slimme meter betekent bij mij niet meer dan geen slimme meter!!! Dan niet daarna mij per telefoon benaderen met de mededeling dat mijn huidige dubbele meter is afgekeurd! Dat is sterk zou ik zo denken!!!!!! En zeker nu na mijn weigering- lekke-, niet zeker betrouwbare- en privacy schendende- "slimme meter".

Reageer