Stop de slimme meter

Toon eerste bericht

162 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Je hebt geen GSM om hem uit te zetten. Er is in het begin van de slimme meter sprake geweest van een mogelijkheid tot limitering. Dat kwam er op neer dat als je een bepaalde hoeveelheid energie afname in een bepaalde tijd overschrijd je kon worden afgeschakeld. Volgens mij is er geen technische voorziening hiervoor aangebracht in de meter.

De energie leverantie, infrastructuur (kabels om het thuis te brengen) en metering (vaststellen verbruik) zijn in verschillende handen (althans dat is wettelijk zo geregeld).Om niet afhankelijk te zijn van 1 (doorvoer)land of leverancier lijkt mij de oplossing zoveel mogelijk aansluitingen naar alle kanten: dat geeft keuze. Het zorgt er tevens voor dat overproductie en tekorten makkelijker kunnen worden weggewerkt.
In de discussiebijdragen komen diverse vragen voorbij, zoals: mag je de slimme meter weigeren? Kan je elektriciteit op afstand worden afgesloten? Hoezo energiebesparing door de slimme meter? Enzovoort.

Een aantal van deze zaken heeft de Consumentenbond al op een rij gezet. En we hebben er ook actie voor gevoerd. Kijk maar eens op onze site.
Bij de installatie van een nieuwe "slimme meter" met de monteur afgesproken dat deze meter geen meterstanden zou gaan doorgeven. Geen probleem, hij werd op "administratief uitgesteld" gezet. Na 2 weken komt er echter een brief van Enexis dat ze (na 2,5 jaar) er achter zijn dat er energie terug geleverd wordt (via 8 zonnepanelen). Dus worden er toch data doorgestuurd naar de netwerkbeheerder. Na het 1e contact met de klantenservice van Enexis wordt eerst nog geopperd dat de monteur dit mogelijk heeft doorgegeven, maar de monteur ontkent dit stellig. Het 2e contact geeft dan maar als verklaring dat in de "deployment fase" (test en aansluitfase) er wel een aflezing van de (in dit geval negatieve) meterstanden heeft plaatsgevonden, waardoor ze beseften dat er bij mij energie wordt opgewekt. Enexis kan dus m.i. altijd en continu de meterstanden aflezen, ondanks de melding "administratief uitgezet"

Ook geeft Enexis in dezelfde brief aan dat de gegevens van een "productie Installatie" niet aan derden wordt verstrekt.

Bij de bevestigingsmail van mijn zonnepanelen via een telefonisch contact blijkt echter dat

Uw Leverancier Als Netbeheerder stellen wij uw Leverancier op de hoogte van de aangemelde productie-installatie. Uw Leverancier saldeert de teruggeleverde energie. Leveranciers kunnen op verschillende manieren salderen. Kijk daarom op de website van uw Leverancier voor meer informatie en eventuele voorwaarden.

Lijkt mij valsheid in geschrifte!
Badge

Bij de installatie van een nieuwe "slimme meter" met de monteur afgesproken dat deze meter geen meterstanden zou gaan doorgeven. Geen probleem, hij werd op "administratief uitgesteld" gezet. Na 2 weken komt er echter een brief van Enexis dat ze (na 2,5 jaar) er achter zijn dat er energie terug geleverd wordt (via 8 zonnepanelen). Dus worden er toch data doorgestuurd naar de netwerkbeheerder. Na het 1e contact met de klantenservice van Enexis wordt eerst nog geopperd dat de monteur dit mogelijk heeft doorgegeven, maar de monteur ontkent dit stellig. Het 2e contact geeft dan maar als verklaring dat in de "deployment fase" (test en aansluitfase) er wel een aflezing van de (in dit geval negatieve) meterstanden heeft plaatsgevonden, waardoor ze beseften dat er bij mij energie wordt opgewekt. Enexis kan dus m.i. altijd en continu de meterstanden aflezen, ondanks de melding "administratief uitgezet"

Ook geeft Enexis in dezelfde brief aan dat de gegevens van een "productie Installatie" niet aan derden wordt verstrekt.

Bij de bevestigingsmail van mijn zonnepanelen via een telefonisch contact blijkt echter dat

Uw Leverancier Als Netbeheerder stellen wij uw Leverancier op de hoogte van de aangemelde productie-installatie. Uw Leverancier saldeert de teruggeleverde energie. Leveranciers kunnen op verschillende manieren salderen. Kijk daarom op de website van uw Leverancier voor meer informatie en eventuele voorwaarden.

Lijkt mij valsheid in geschrifte.

In bovenstaand verhaal vallen mij een aantal zaken op :

1. Wanneer u elektriciteit terug wilt leveren aan het net van de netbeheerder, dat moet u zich ook houden aan de regels van de netbeheerder. Die regels houden oa in, dat u binnen 4 weken na plaatsing van de zonnepanelen ( mits de installatie < 5000 Wp), dit moet melden bij uw netbeheerder. Dit hebt u blijkbaar niet gedaan!!!

2. Wanneer de slimme meter op administratief uit wordt gezet , dan worden er vanaf dat moment geen standen meer uit gelezen door de netbeheerder. Wel is er af en toe contact met de meter om te controleren of de werking in orde is , voor software updates etc. Hierbij worden er echter geen standen uitgelezen.

3. Het klopt inderdaad dat tijdens het deployment proces er wel standen worden geregistreerd en tijdens dit proces kan er dus worden geconstateerd dat er is / wordt teruggeleverd. Het gevolg is dan een brief , zoals u hebt ontvangen.

4. Netbeheerders hebben de plicht om te registreren , dat er op een bepaald adres kan worden teruggeleverd. Deze informatie wordt geregistreerd in een Centraal AansluitRegister. Deze info is ook door uw leverancier in te zien. Hierin staat dus niet vermeld hoeveel Wp er is geplaatst. U zult ook wel blij zijn, dat uw leverancier wordt geïnformeerd , want deze verzorgt immers de soldering voor u !!

5. Daarnaast registreren de netbeheerders gegevens van uw pv-installatie in het landelijke Productie Installatie Register. Hierin wordt wel vastgelegd (indien bekend) hoeveel Wp uw pv-installatie is. Deze gegevens worden niet verstrekt aan de leverancier.

Er is dus geen sprake van onrechtmatig uitlezen van de slimme meter of van valsheid in geschrifte.

1. Wanneer u elektriciteit terug wilt leveren aan het net van de netbeheerder, dat moet u zich ook houden aan de regels van de netbeheerder. Die regels houden oa in, dat u binnen 4 weken na plaatsing van de zonnepanelen ( mits de installatie < 5000 Wp), dit moet melden bij uw netbeheerder. Dit hebt u blijkbaar niet gedaan!!!

2. Wanneer de slimme meter op administratief uit wordt gezet , dan worden er vanaf dat moment geen standen meer uit gelezen door de netbeheerder. Wel is er af en toe contact met de meter om te controleren of de werking in orde is , voor software updates etc. Hierbij worden er echter geen standen uitgelezen.

3. Het klopt inderdaad dat tijdens het deployment proces er wel standen worden geregistreerd en tijdens dit proces kan er dus worden geconstateerd dat er is / wordt teruggeleverd. Het gevolg is dan een brief , zoals u hebt ontvangen.

4. Netbeheerders hebben de plicht om te registreren , dat er op een bepaald adres kan worden teruggeleverd. Deze informatie wordt geregistreerd in een Centraal AansluitRegister. Deze info is ook door uw leverancier in te zien. Hierin staat dus niet vermeld hoeveel Wp er is geplaatst. U zult ook wel blij zijn, dat uw leverancier wordt geïnformeerd , want deze verzorgt immers de soldering voor u !!

5. Daarnaast registreren de netbeheerders gegevens van uw pv-installatie in het landelijke Productie Installatie Register. Hierin wordt wel vastgelegd (indien bekend) hoeveel Wp uw pv-installatie is. Deze gegevens worden niet verstrekt aan de leverancier.

Er is dus geen sprake van onrechtmatig uitlezen van de slimme meter of van valsheid in geschrifte.

Reactie op punt 1: Van aanmelden bij de netbeheerder was ik niet op de hoogte net zomin als ik de hele grondwet ken die iedereen behoort te kennen. Dat is rechtgezet waarna ik de bevestigingsmail kreeg met de melding dat mijn leverancier hiervan op de hoogte wordt gesteld.

Wat mij in bovenstaande reactie opvalt is de pertinente inconsequentie van item 2 en 3. Administratief uitzetten maar toch uitlezen.

Daarnaast als reactie op item 4 en 5: Netwerkbeheerders hebben geen wettelijke plicht om te registreren, dat is een afspraak tussen alle netwerkbeheerders in Nederland. Registratie vind ook niet plaats in een Centraal Aansluit Register maar in een PIR (Productie Installatie Register). Maar ik ben wel benieuwd waar ik deze wettelijke verplichting kan vinden.

Daarnaast lijkt mij dat een vermelding in een brief dat de gegevens voor aanmelding niet worden doorgegeven aan derden, terwijl dit duidelijk wel (aan een leverancier) gebeurt, op geen enkele manier met elkaar te rijmen valt. Hoe valt dit bij uw reactie wel te rijmen?

En de "soldering" (saldering?) vond bij mij hiervoor plaats door een heel simpele Ferraris meter met draaischijf die gewoon terugdraaide..
Badge

Reactie op punt 1: Van aanmelden bij de netbeheerder was ik niet op de hoogte net zomin als ik de hele grondwet ken die iedereen behoort te kennen. Dat is rechtgezet waarna ik de bevestigingsmail kreeg met de melding dat mijn leverancier hiervan op de hoogte wordt gesteld.

Wat mij in bovenstaande reactie opvalt is de pertinente inconsequentie van item 2 en 3. Administratief uitzetten maar toch uitlezen.

Daarnaast als reactie op item 4 en 5: Netwerkbeheerders hebben geen wettelijke plicht om te registreren, dat is een afspraak tussen alle netwerkbeheerders in Nederland. Registratie vind ook niet plaats in een Centraal Aansluit Register maar in een PIR (Productie Installatie Register). Maar ik ben wel benieuwd waar ik deze wettelijke verplichting kan vinden.

Daarnaast lijkt mij dat een vermelding in een brief dat de gegevens voor aanmelding niet worden doorgegeven aan derden, terwijl dit duidelijk wel (aan een leverancier) gebeurt, op geen enkele manier met elkaar te rijmen valt. Hoe valt dit bij uw reactie wel te rijmen?

En de "soldering" (saldering?) vond bij mij hiervoor plaats door een heel simpele Ferraris meter met draaischijf die gewoon terugdraaide..

Geplaatst door Mark op Mrt 18, 2016.
met betrekking tot punt 2 en 3 : zodra een slimme meter wordt geplaatst moet deze eerst door het deployment proces. Dit kan binnen 1 dag geregeld zijn, maar ook meerdere dagen duren. Pas wanneer dit proces is doorlopen, wordt de meter administratief uitgezet. Tijdens dit proces mag de meter ook worden uitgelezen. Er moet immers worden geconstateerd , dat de meter juist werkt.

Punt 4 en 5 : de netbeheerder registreert in het Centraal AansluitRegister , dat er op een bepaald adres teruglevering plaats kan vinden dmv zonnepanelen. De leverancier van dat adres kan dit raadplegen.

In het Productie Installatie Register wordt tevens geregistreerd hoeveel Wp er is geplaatst. Deze gegevens worden alleen door de netbeheerder gebruikt.

Mbt de 'saldering' : u had een ferrarismeter, die terugdraaide , maar nu hebt u een slimme meter en nu bent u de leverancier nodig om te salderen. en dus is het voor u van belang dat uw leverancier weet , dat u terulevert.
Reputatie 7
Badge +5
Heerlijk al die complottheorie reacties 😉

Toen we de cowboys in het wilde westen vroegen wat ze wilden was het antwoord 'Snellere paarden!"

Elke vooruitgang wekt weerstand op. Het is toch niet meer van deze tijd dat we langs de deuren gaan met een zaklamp om een paar getalletjes te lezen? En hoezo een privacy probleem? wat is het verschil tussen de man met de zaklamp en de slimme meter, vwb privacy? En als eens nagedacht over privacy als je mobiel aanstaat?? je provider weet redelijk nauwkeurig waar je bent, met wie je belt en wanneer. Als je je druk wilt maken over privacy zou ik laatste aan de slimme meter denken 😉

Ik ben erg blij met mijn slimme meter, gratis en gewoon piek en dal tarieven. Alles in de app en per uur uit kunnen lezen wat mijn verbruik is. Op die manier al heel wat kWh slurpers op weten te sporen.

Laten we de vooruitgang nou niet in de weg staan en blij zijn dat dit soort ontwikkelingen ons verder helpen.

ajuusemiel
Deze meneer Stroeve is een "slapertje."! Ik zou hen willen vragen wanneer hij op vakantie gaat en hoe lang. Dan weet ik ( indien ik een inbreker ben) wanneer ik even zijn kostbare spullen kan komen weghalen. Ik ken een liedje dat heet "ONTWAAKT" de morgen breekt aan etc. Meneer Stroevegeef ook even het adres dan komen de boeven even bij U langs!!! Oh nee, niet nodig...Uw adres is bekend op de slimme meter!!!
Reputatie 7
Badge +5
ik dacht even dat ik me hier van aan zou moeten trekken, maar ik las een aantal andere reacties van je en dan bekruipt mij een gevoel van 'ah gossie'.

dus ik laat je maar een beetje doorpruttelen da's het beste
Denk ook even aan goed lopende Nederlandse zinnen. En ach Gossie.....Gelovig????
Reputatie 7
Badge +5
klassiek! dergelijke trolls beginnen ook altijd over taal en grammatica!

ik zal stoppen met de troll te voeden
Badge
Deze meneer.....

Meneer Stroevegeef ook even het adres dan komen de boeven even bij U langs!!! Oh nee, niet nodig...Uw adres is bekend op de slimme meter!!!

Geplaatst door H. Roos .
vraag : hoezo is het adres bekend op de slimme meter ?
Mijnheer Roos denkt dat de slimme meter zo slim is dat hij zich zelfbewust is van zijn locatie.
De beste salderingsregeling voor zonnepanelen

is een meter die terug draait. Dan krijg je ook na

2020 de volledige KW's terug.

Zelf heb ik een meter die niet terug kan draaien,

kan ik eisen dat ik een meter krijg die wel

terug draait.

Of is de enige optie een slimme meter die ook niet

terug draait en die ik niet wil hebben.

Hierdoor ben ik dus nog niet zeker of ik wel

zonnepanelen neem.
Een van de doelen van het vervangen van alle meters is het mogelijk maken dat ontvangen en geleverde stroom niet langer worden gesaldeerd. Als dat het doel is kan ik mij niet voorstellen dat je weer opnieuw een meter kan krijgen die saldeert.

De beste salderingsregeling voor zonnepanelen

is een meter die terug draait. Dan krijg je ook na

2020 de volledige KW's terug.

Zelf heb ik een meter die niet terug kan draaien,

kan ik eisen dat ik een meter krijg die wel

terug draait.

Of is de enige optie een slimme meter die ook niet

terug draait en die ik niet wil hebben.

Hierdoor ben ik dus nog niet zeker of ik wel

zonnepanelen neem.

Geplaatst door J den Braber op Apr 17, 2016.
Reputatie 7
Badge +5
het mooie van energie is dat er altijd tekort van is. en dat betekent dat er of stimulatie van uit de overheid komt op opwekken van energie of er ontstaat een handel in energie. Die stimulatie vanuit de overheid is inderdaad tot 2020 geborgd, maar daarna is er echt nog steeds behoefte aan energie. Dus de kans dat je dan je ' overtollige' energie kwijt kunt voor hetzelfde bedrag als wat jij betaalt is vrij groot.

Maw: je hoeft niet bang te zijn dat je vanaf 2020 met energie blijft zitten als je nu zonnepanelen neemt. Er zijn nu al energie bedrijven die energie opkopen van mensen die het over hebben en weer doorverkopen aan mensen die het nodig hebben.

Dus laat die meter je nou niet tegenhouden om zonnepanelen aan te schaffen, dat komt echt goed, ook na 2020.

ajuusemiel
Het is inderdaad noodzakelijk om de bewering te onderbouwen dat derden iemands adres via diens slimme meter zouden kunnen achterhalen. Dat is niet waarschijnlijk, zie onze website voor meer informatie hierover.

Een terugdraaiende ferrarismeter saldeert inderdaad standaard, maar je kunt niet eisen dat je die krijgt. Het kan ook zijn dat de netbeheerder in de toekomst ferrarismeters als 'niet goed meer geijkt' gaat verklaren en daarom gaat vervangen. Hoe dan ook, salderen gebeurt altijd, via de slimme meter, of als je die weigert: via de digitale 'domme' meter.

En na 2020? De salderingsregeling kan versoberd worden, maar er komt dan een overgangregeling en uitgangspunt blijft dat zonnepanelen rendabel zijn.
Badge
Een terugdraaiende ferrarismeter saldeert inderdaad standaard, maar je kunt niet eisen dat je die krijgt. Het kan ook zijn dat de netbeheerder in de toekomst ferrarismeters als 'niet goed meer geijkt' gaat verklaren en daarom gaat vervangen. Hoe dan ook, salderen gebeurt altijd, via de slimme meter, of als je die weigert: via de digitale 'domme' meter.

Geplaatst door Erik op Apr 18, 2016.
In principe zou een ferrarismeter helemaal niet gebruikt mogen worden in combinatie met teruglevering; Zie de info op de website van "Agentschap Telecom" :

"Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering. Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen."

Agentschap Telecom is een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en eindverantwoordelijk voor naleving van de Metrologiewet, waaronder ook de ferrarismeter valt.
Ja, dank dat je dit even hebt opgezocht! Inderdaad is een ferrarismeter hier niet voor ontworpen, maar als ie niet met een teruglooprem is uitgerust dan werkt het in de praktijk wel. Zelf heb ik ook zonnepanelen en een ferrarismeter, en ik heb het nauwkeurig bijgehouden. Mijn elektriciteitsverbruik is gelijk gebleven voor en na de installatie van mijn zonnepanelen, en in combinatie met het vermogen van mijn panelen bereken ik dat de meter de teruglevering juist registreert.

Dus: een ferrrarismeter is inderdaad niet ontworpen voor teruglevering, maar doet dit in de praktijk behoorlijk goed. Al is ie daar niet voor geijkt. Je bent niet illegaal bezig als je er een gebruikt met zonnepanelen, maar in de praktijk zullen de netbeheerders deze meters waarschijnlijk in de toekomst gaan vervangen.
Ik denk dat er (te) weinig bekend is over de "slimme meter" (bij de consument). De gedachte is dat de "markt" dit (gebrek aan informatie) kan gaan / gaat oplossen. De "markt" kan er voor zorgen dat (de informatie uit) de meter in het voordeel van de consument wordt gebruikt.
Badge
Energieleveranciers willen maar al te graag slimme meters bij hun clienten installeren. Ik stel er geen prijs op. Teveel verlies aan privacy. Te slecht beveiligd. Dus dan maar niet. Ik mis het ook niet. Teveel hypes rond slimme meters.
Reputatie 7
Badge +5
wel mooi dat we ons bij de slimme meter druk maken om privacy terwijl we al jaren ons telefoon (mobiel) abo, onze bancaire betalingen, verzekeringen, het tv abo, internet abo, ochtend krant abo, medische gegevens enz enz enz uitbesteed hebben. Om over facebook nog maar te zwijgen ;-)

ajuusemiel
Aan een slimme meter heeft het inbrekersgilde een mooi instrument om te weten te komen wanneer je niet thuis bent. Ik maak me minder zorgen als hackers achterhalen welke krant ik lees of wat de tandarts de laatste keer restaureerde.
Reputatie 7
Badge +5
ik snap nog net niet hoe een inbreker toegang tot mijn slimme meter kan krijgen. Kun je dat nog even toelichten??

Verder maak ik me altijd zorgen om de krantenbezorger die ineens 3 weken de krant niet meer hoeft te bezorgen, de bewoners zullen toch niet op vakantie zijn????

ajuus

emiel
Je probeert een rationele discussie te voeren over iemands irrationele angst. Heeft iemand die niet durft te vliegen gelijk of niet, vliegtuigen storten immers neer? Mijnheer is bang voor de slimme meter en verricht vervolgens zendelingen werk om anderen te overtuigen, en daarmee dan weer zichzelf te bevestigen in die overtuiging. Vergelijk het met een discussie met een jehova aan de deur. Hoe groot acht u de kans dat die, na een klein uurtje zegt, "a ha nu snap ik het, wat ik heb geloofd slaat natuurlijk helemaal nergen op".

ik snap nog net niet hoe een inbreker toegang tot mijn slimme meter kan krijgen. Kun je dat nog even toelichten??

Verder maak ik me altijd zorgen om de krantenbezorger die ineens 3 weken de krant niet meer hoeft te bezorgen, de bewoners zullen toch niet op vakantie zijn????

ajuus

emiel

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Apr 24, 2016.

Reageer