Stop de slimme meter

Toon eerste bericht

162 reacties

Een hacker? Of een vriendje dat bij het energiebedrijf werkt? Misschien kun je met wat fantasie nog meer mogelijkheden bedenken. En je kunt je krant gewoon door laten bezorgen hoor, als je bang bent dat zo'n jongen 's nachts nog een ander bijbaantje heeft.
Reputatie 7
Badge +5

Je probeert een rationele discussie te voeren over iemands irrationele angst. Heeft iemand die niet durft te vliegen gelijk of niet, vliegtuigen storten immers neer? Mijnheer is bang voor de slimme meter en verricht vervolgens zendelingen werk om anderen te overtuigen, en daarmee dan weer zichzelf te bevestigen in die overtuiging. Vergelijk het met een discussie met een jehova aan de deur. Hoe groot acht u de kans dat die, na een klein uurtje zegt, "a ha nu snap ik het, wat ik heb geloofd slaat natuurlijk helemaal nergen op".

Je hebt heel erg gelijk. Mooie vergelijking in deze discussie!

ajuus

emiel
Reputatie 7
Badge +5

Een hacker? Of een vriendje dat bij het energiebedrijf werkt? Misschien kun je met wat fantasie nog meer mogelijkheden bedenken. En je kunt je krant gewoon door laten bezorgen hoor, als je bang bent dat zo'n jongen 's nachts nog een ander bijbaantje heeft.

Geplaatst door R.J. Veldhuis op Apr 24, 2016.
pas maar op, ik werk bij een bank ;-)

Mede op aanraden van hierboven stop ik maar met argumenten, tegen fobieën ben ik niet opgewassen.

ajuusemiel
Van heel die slimme meter zie ik het probleem niet zo, je bent immers niet verplicht om hem te nemen, alleen hebben blijkbaar hele volksstammen dat nog niet gelezen. Verder moet ik hem niet hebben want dat mijn energieleverancier zou kunnen zien wat mijn verbruik is, daar heeft'ie geen slimme meter voor nodig, maar als de staat straks BTW wil gaan heffen op de stroom die mijn zonnepanelen opwekken daar hebben ze wél een slimme meter voor nodig die het allemaal registreert. En naar mijn bescheiden menig is dat de reden dat ze zoveel mogelijk mensen dat ding willen aansmeren.
BTW kan alleen geheven worden op transacties, dus b.v. als u terug levert aan het net. Over door u zelf opgewekte stroom kunt u geen BTW betalen, als u wel stroom overhoud maar die niet terug levert om zo geen BTW te betalen gooit u volgens mij het kind weg met het badwater.

Van heel die slimme meter zie ik het probleem niet zo, je bent immers niet verplicht om hem te nemen, alleen hebben blijkbaar hele volksstammen dat nog niet gelezen. Verder moet ik hem niet hebben want dat mijn energieleverancier zou kunnen zien wat mijn verbruik is, daar heeft'ie geen slimme meter voor nodig, maar als de staat straks BTW wil gaan heffen op de stroom die mijn zonnepanelen opwekken daar hebben ze wél een slimme meter voor nodig die het allemaal registreert. En naar mijn bescheiden menig is dat de reden dat ze zoveel mogelijk mensen dat ding willen aansmeren.

Geplaatst door L.M. Berkelaar op Apr 26, 2016.
Badge
[quote] Van heel die slimme meter zie ik het probleem niet zo, je bent immers niet verplicht om hem te nemen, alleen hebben blijkbaar hele volksstammen dat nog niet gelezen. Verder moet ik hem niet hebben want dat mijn energieleverancier zou kunnen zien wat mijn verbruik is, daar heeft'ie geen slimme meter voor nodig, maar als de staat straks BTW wil gaan heffen op de stroom die mijn zonnepanelen opwekken daar hebben ze wél een slimme meter voor nodig die het allemaal registreert. En naar mijn bescheiden menig is dat de reden dat ze zoveel mogelijk mensen dat ding willen aansmeren.

Geplaatst door L.M. Berkelaar op Apr 26, 2016.[/QUOTE]Wanneer de staat btw zou willen gaan heffen op de stroom die u opwekt, dan hebben ze niets aan de slimme meter. Die registreert immers niet wat u opwekt, maar alleen wat u teruglevert.
ik heb een slimme meter een draaischijf, die draait automatis terug als de zon schijnt en teld dan af. dus geen rekenmachintje nodig.
Ik woon in een sloopwoning. onlangs, nog geen maand geleden, is hier een slimme meter geplaatst. ik had hier niet om gevraagd. zal wel, ik voel het als tegen de stroom in zwemmen om het tegen te houden. over drie jaar staat dit huis er zeker weten NIET meer.
Badge +1
Het gaat prima bij mij, die slimme meters voor gas en elektriciteit. Die zijn hier sinds april 2014, dus nu twee jaar gratis en voor niets beschikbaar. Naar aanleiding van het plaatsen van dertig zonnepanelen in twee fasen. En een nieuwe combiketel met extra warmtewisselaar voor besparing op warmwatervoorziening douche/bad (tja: gezin met opgroeiende kinderen). En het vervangen van gloeilampen door spaarlampen en nu steeds meer LED-lampen. Uitlezen slimme meters gebeurt hier vanaf het begin automatisch en worden dagelijks visueel gemonitord via Slimmemeterportal.nl. Vervolgens maak ik per maand een printje van cijfers en grafieken. Die neem ik op de pc over in een Excel sheet en ik zie alweer twee jaar perfect in beeld gebracht de aardverschuiving, die hier in huis op energiegebied plaatsvindt. Op grond daarvan huisgenoten uitgebreid gecomplimenteerd. En energieproducenten uit-onderhandeld tot op het bot. Met eigen initiatief en daartoe mede geadviseerd door het Energiecollectief, maar ook door andere consumentenorganisaties. Verslag daarvan elders onder dit energieforum. Kortom: ik begrijp de privacy problemen van anderen, maar zie zelf vooral het ongelooflijk grote voordeel van nauwkeurig monitoren van het eigen energieverbruik. En van de mogelijkheden van vergelijking met andere gebruikers, al dan niet in de directe omgeving. Alleen het gasverbruik moet hier nog veel verder omlaag. En een elektrische auto aanschaffen, omdat de terug geleverde elektriciteit weliswaar enige vergoeding van de energieproducent oplevert, maar de opbrengst is veel hoger, als je die zelf gebruikt voor beperking autobrandstof.
Ik heb een vraag over de slimme meter. Nu heeft mijn ouderwetse gasmeter geen elektrische stroom nodig. Als de stroom uitvalt kan ik nog steeds een warme maaltijd/drank bereiden en desnoods de keuken verwarmen met mijn gasoven. Hoe zit dat met de moderne gasmeter die met een kabeltje verbonden wordt met de slimme elektriciteitsmeter? Komt daar dan geen gas meer uit als de stroom uitvalt?
denk als de stroom uitvalt de meter nog wel 48 uur werkt op een accu.
Vorige week kreeg ik post van de netbeheerder (Stedin) met het feestelijke bericht dat de slimme meter in aantocht is.

Over de privacy is al genoegd gezegd en geschreven en heb daar verder niets aan toe te voegen. Wat betreft het hacken door inbrekers om vervolgens toe te slaan, dat gaat me wat ver. De meeste inbrekers kiezen hun doelwit uit op het gemak om binnen te komen: openstaande ramen, de kwaliteit van het hang- en sluitwerk en of men ongezien kan binnenkomen. Daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Een slimme meter, is voor mij pas slim, als deze mij kan vertellen, welk apparaat hoeveel elektriciteit verbruikt: pas dan is er naar mijn idee, een goede afweging te maken, of het loont een apparaat te vervangen. Voor een overzicht van het verbruik over een bepaalde periode, dat verder niets toont dan het verbruik, daar is geen slimme meter voor nodig.

Verder vind ik het opmerkelijk dat elke drie jaar er iemand langs moet komen, om de werking van de meter te controleren? Als de meter werkelijk slim is, dat kan hij toch een melding geven, dat er iets mis is?

Ik ben het ermee eens, dat het een vorm van kapitaalsvernietiging is. Twee jaar geleden is de gasmeter vervangen, de elektriciteitsmeter een jaar of vijf terug. Ik kan me niet indenken, dat deze nu alweer vervangen moeten worden.

Tenslotte: voor het gebruik van een dubbele elektriciteitsmeter (dag- en nachttarief) betaal ik een extra bedrag aan de energieleverancier, waardoor besparing gedeeltelijk weer teniet wordt gedaan, dus het lijkt mij de moeite eens na te gaan, of het niet verstandiger, een enkele meter te plaatsen. Iemand een idee, hoe ik dat kan berekenen?
Reputatie 7
Badge +5
een slimme meter kan natuurlijk niet zien wie hoeveel stroom gebruikt, dan zal elk aangesloten apparaat zichzelf herkenbaar moeten maken en daar is het elektriciteitsnet niet voor uitgerust . Daar is slimme domotica voor nodig waarbij je op elk apparaat een eigen metertje zet. Of dat dan weer slim is, valt te betwijfelen. Wat ik gedaan heb is 1 zo'n slim metertje via mijn domotica systeem telkens een paar dagen op een apparaat zetten. als je eenmaal je grootgebruikers te pakken hebt, zou ik me daar druk om maken.

Wat een eye-opener was, was de AV-versterker in 'slaapstand', hij bleek helemaal niet diep te slapen en stiekem eea toch van stroom te voorzien. Even tunen en hoppa, weer wat winst.

Afwasmachine op eco stand en de wasmachine een paar graden lager en weer een paar strepen minder.

kortom, met zelf slim nadenken kom je ook een heel eind.

En de slimme meter kan wel zelf uitgelezen worden en op seconde basis je verbruik weergeven (in een app). Ook daar haal je een hoop uit.

Verschil tussen dag en nachtstroom is erg beperkt. Consumentenbond had daar laatst een vergelijking over: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2016/...
Even een paar dingen scheiden:

1. De informatie over de slimme meter inclusief privacy-aspecten hebben we samengevat op onze website.
  2. Als je inzicht wil hebben in je energieverbruik: daarvoor zijn er energieverbuiksmanagers beschikbaar. En daar zijn er zowaar inderdaad een paar bij die daadwerkelijk afzonderlijk apparaten kunnen onderscheiden. Dat doen ze aan de hand van het 'unieke profiel' van deze apparaten. Het overgrote deel van de energieverbruiksmanagers heeft een slimme meter in de meterkast nodig om te kunnen functioneren, maar er zijn er ook een paar die optisch 'domme' meters kunnen uitlezen.
  3. Hartelijk dank aan E. Stroeve die ons onderzoek al signaleerde: dubbeltarief is meestal niet voordelig.
Reputatie 2
Badge +2
Als je het leuk vindt en er een heleboel tijd in steekt, kun je het volgende doen:

Je loopt door alle kamers in je huis heen en schrijft van elk apparaat op wat het opneemt (vermogen=Watt).

Deze opname zet je in een spreadsheet met daarbij het aantal uur dat je denkt dat het apparaat per dag aanstaat. Je vermenigvuldigt het vermogen (in kWatt) met de tijd (in uren) en je hebt het geschat verbruik per dag (in kWh).

Als je dit van alle verbruikers optelt en vermenigvuldigt het met 365 (aantal dagen in het jaar) dan heb je het geschat verbruik van een jaar. Dit zou ongeveer overeen moeten komen met het werkelijke verbruik op de rekening van het energiebedrijf.

Verbruikers waar niets op staat (of dat gebruikstijd moeilijk te schatten is zoals de koelkast), kun je gedurende een week een losse kWh meter tussen zetten.

Het duurt een heel tijdje voordat je van alle gebruikers een goede indicatie hebt en de eindgetallen ongeveer overeenkomen met de meterstanden, maar het is wel aardig om inzicht te krijgen.
Electro-magnetische straling. Ten eerste ben ik het helemaal met Dhr Steenstra eens (= oudste reactie) wat betreft de kosten en baten van deze slimme meter. We moeten allemaal aan de slimme meter, en er volgen meer 'slimme' producten, let maar op. Ik heb mijn meter UIT laten zetten omdat ik begin te vermoeden dat ik gevoelig ben voor EM straling. Nu staat hij uit, maar ik krijg een brief van Enexis: .. ' wat wij wel op afstand doen: uw klok (wanneer nodig) gelijk zetten... en software updates sturen.' Ja, hallo, dan staat hij in feite dus toch nog te stralen ! ! Sinds 3 weken (= plaatsing van die meter) heb ik een constante fluittoon in mijn oren wanneer ik thuis ben. Kan ook liggen aan de derde 4G en UMTS zendmast die recht tegenover mijn huis is verschenen (3 van die masten binnen 70 meter van mijn huis). Maar het kan ook aan hun meter liggen. Ik ga maar weer bellen.

'Slimme' producten: WIJ moeten de hele tijd slim zijn, om ze te leren bedienen (dat kost ook tijd), over de gevolgen na te denken, enz. Ze zijn slim voor de producenten. Hierop loopt onze economie, op nieuwe (electronische/digitale) producten die massaal verkocht moeten worden. En je moet er blijkbaar aan meedoen. In mijn geval wilde de eigenaar van mijn huurwoning dat ik hem liet plaatsen.

F. Hijink.

Al die energieleveranciers en ook de eigenaars van de infrastructuur verkrijgen met de slimme meter gratis strategische informatie. Dit scheelt hun tonnen in vergelijking met het inhuren van dure professionals. Deze uitsparing zou aan de klanten doorberekend moeten worden. Dát was toch de bedoeling, dat de hele maatschappij er van profiteert?

Maar nee. Neem je géén slimme meter, dan heb je voortaan ook geen laag tarief meer. Dat lijkt mij toch wel heel erg op afpersing. En wie dan bezuinigt profiteert er niet van, integendeel, die betaalt meer. En zo ook degene die al op het minimum zit, dankzij alle gedane investeringen om minimaal te gebruiken.

Het is duidelijk dat de voordelen uitsluitend naar de energieleveranciers gaan. Heeft er weer een minsiter een commissariaat bij een multinational, net als bij de Zorg?

Geplaatst door W.Steenstra op Feb 1, 2015.
Reputatie 7
Badge +5
ik zie dat er een aantal reacties weg gemodereerd zijn. Nogmaals mijn dringende oproep aan de Consumentenbond om aan voorlichting te doen over slimme meters. Dergelijke spookverhalen nemen meer en meer de overhand in consumenten land en zijn volledig losgeslagen van enige werkelijkheid. Middeleeuwse taferelen, zou ik zeggen. Dat moet toch beter kunnen anno 2016.
Beste mijnheer Hijink,

Graag had ik in discussie gegaan over de gevaren van electromachnetische straling maar dat schijnt een zekere iemand dusdanig te provoceren dat zelfs reacties die helemaal niet aan de betreffende persoon gericht waren, sterker er zelfs niets mee te maken hadden, worden verwijderd. Ik wens u verder veel sterkte in uw strijd.
ik heb een slimme meter een draaischijf, die draait automatis terug als de zon schijnt en teld dan af. dus geen rekenmachintje nodig. en de gas meter loopt bij niet meer, heb hem niet meer ha h a
Er zijn (steeds meer) mensen die hun privacy als een groot goed ervaren, waaronder ondergetekende. Er zijn ook veel mensen die dit niet als een (direct) gevaar ervaren maar als een onvermijdelijke verandering van de huidige realiteit die (technische) progressie met zich mee brengt.

Wie gelijk of ongelijk heeft is, IMHO, niet feitelijk te beargumenteren. Het is afhankelijk van diverse variabelen die ons als individuen zo verschillend maken (karakter, achtergrond, identiteit etc.). M.a.w. privacy kan niet objectief bepaald worden maar voornamelijk subjectief.

Dit gezegd hebbende lijkt mij de oplossing voornamelijk te liggen in de keuze vrijheid. Er zou een instantie moeten zijn die onafhankelijk de feiten boven tafel krijgt en ons informeert zodat wij, als gebruiker, een duidelijk keuze kunnen maken op basis van feiten en onze persoonlijke voorkeur.

Enkele aanvullende (persoonlijke) vragen die mij over het gebruik van een slimme meter graag beantwoord zou willen zien:

1 - Een (oude/domme) Ferraris-meter meet geen blindvermogen. Dus als consument betalen we daar dan ook niet voor. Een nieuwe (slimme) meter wel, dus dit kan negatief uitvallen voor de consument. Het is echter wel te verdedigen dat dit gemeten moeten worden in oogpunt van een netwerkbeheerder. Het zou kunnen betekenen dat de consument, bij overstappen naar een slimme meter, ook moet kijken of het voor hem/haar interessant is om daar maatregelen voor te nemen. Is daar iets (meer) over bekend?

2 - Is er duidelijk welke instanties toegang hebben tot de data? Is daar het gevaar van geleidende schaal op van toepassing? Welke exacte gegevens worden uitgelezen? Ik zag in het forum dat er gezegd wordt dat er eens in de 2 maanden gegevens kunnen worden uitgelezen. Betekend dat er dan ook dat alle loggegevens worden opgehaald die evt. in een intern geheugen worden opgeslagen (bij geen verbinding)?

3 - Ik meet mijn verbruik al via een (lokaal) domotica systeem. Dat zou betekenen dat het voor mij geen enkele toegevoegde waarde heeft. Echter als ik 'gedwongen' wordt vóór de keuze van een slimme meter, omdat mijn huidige meter niet meer geijkt of te veel zou afwijken. Wat zijn de mogelijkheden dan om de 'slimme' meter toch als 'domme' meter te laten functioneren of persoonlijk voor een vervanger te kunnen zorgen (evt. met certificatie)?

4 - Iets wat mij vreemd overkomt is dat afwijkende oude meters (vermoedelijk?) worden vervangen door niet-geijkte (of gecertificeerde) slimme meters. Is dit zo en zijn certificaten eventueel op te vragen?

Graag uw gerespecteerde mening/commentaar a.u.b.

Iets wat mij vreemd overkomt is dat afwijkende oude meters (vermoedelijk?) worden vervangen door niet-geijkte (of gecertificeerde) slimme meters.

Geplaatst door Moddertje op Jul 3, 2016.
In Nederland mogen alleen meters worden toegepast die goedgekeurd (gecertificeerd) zijn.
Badge
Ingaande op punt 3, wat je schrijft realiseren een hoop mensen zich niet "ik meet mijn eigen gebruik". De slimme meter kan niet eens je eigen gebruik meten wanneer je zelf energie opwekt, alleen maar afname en levering. Je moet een hobbyist zijn om je eigen opwekking te verdisconteren met de afname/levering om je gebruik te bepalen. Makkelijk aan de nieuwe meter is de P1-uitgang, meer niet.

En om energie te kunnen besparen is je gebruik het enige wat boeiend is, wat de meter laat zien en registreert niet.
Bedankt voor jullie reacties!

Iets wat mij vreemd overkomt is dat afwijkende oude meters (vermoedelijk?) worden vervangen door niet-geijkte (of gecertificeerde) slimme meters.

Geplaatst door Moddertje op Jul 3, 2016.
In Nederland mogen alleen meters worden toegepast die goedgekeurd (gecertificeerd) zijn.

Geplaatst door A. Deen op Jul 3, 2016.
Duidelijk. Zijn die certificeringen op te vragen?

Ingaande op punt 3, wat je schrijft realiseren een hoop mensen zich niet "ik meet mijn eigen gebruik". De slimme meter kan niet eens je eigen gebruik meten wanneer je zelf energie opwekt, alleen maar afname en levering. Je moet een hobbyist zijn om je eigen opwekking te verdisconteren met de afname/levering om je gebruik te bepalen. Makkelijk aan de nieuwe meter is de P1-uitgang, meer niet.

En om energie te kunnen besparen is je gebruik het enige wat boeiend is, wat de meter laat zien en registreert niet.

Geplaatst door Con van Doornik op Jul 3, 2016.
FYI, ik wek zelf (nog) geen energie op. Ik weet van al mijn apparaten/gebruikers hoeveel ze gebruiken en wanneer, via mijn lokale domotica systeem. Aan de hand daarvan heb ik besparingen kunnen realiseren door het automatisch uit- en inschakelen van 'overtollige' gebruik. Mijn punt is dan ook alleen maar dat ik een slimme meter niet nodig heb omdat mijn systeem vele male slimmer is dan een 'slimme' meter.... 😉
Reputatie 7
Badge +5
ik heb maar even op de site van mijn leverancier gekeken (stedin) en die geeft gewoon antwoord op alle vragen en veel meer die hier gesteld worden, een paar voorbeelden:

- straling? binnen de wettelijke normen net als alle andere apparaten waar een stekker aan zit - privacy? is gewoon wetgeving voor waar iedereen zich aan moet houden, niks subjectiefs aan- ijking? wordt door het Nederlands Meetinstituut gedaan, is opvraagbaar en eventueel herijking (bij ongelovigen) kan aangevraagd worden.- enz enz.

als nederlanders zijn we erg goed in elkaar gek praten zonder ons te verdiepen in de feiten en een klein beetje onderzoek te doen voordat we verkondigen dat de hemel op ons hoofd valt.

ik heb maar even op de site van mijn leverancier gekeken (stedin) en die geeft gewoon antwoord op alle vragen en veel meer die hier gesteld worden, een paar voorbeelden:

- straling? binnen de wettelijke normen net als alle andere apparaten waar een stekker aan zit - privacy? is gewoon wetgeving voor waar iedereen zich aan moet houden, niks subjectiefs aan- ijking? wordt door het Nederlands Meetinstituut gedaan, is opvraagbaar en eventueel herijking (bij ongelovigen) kan aangevraagd worden.- enz enz.

als nederlanders zijn we erg goed in elkaar gek praten zonder ons te verdiepen in de feiten en een klein beetje onderzoek te doen voordat we verkondigen dat de hemel op ons hoofd valt.

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Jul 3, 2016.
Met alle respect, als iets in de wet staat betekend niet dat het dan goed genoeg is (voor mij persoonlijk). Misschien geldt dit wel voor u, maar zeker niet voor mij. Dat is verschil van persoonlijke opvatting en ga dit niet hier bediscussiëren.

Val ik onder ongelovige? Misschien. Ik ben kritisch en neem niet alles zo maar klakkeloos aan wat anderen proberen mij aan te praten. Ik geloof niet in sprookjes en zeker niet in de goede intenties van grote marktpartijen. Vandaar mijn oproep voor een onafhankelijk partij of onderzoek.

En voor de goede orde. Ik heb mij verdiept in heel veel facetten van Privacy, ICT techniek e.d. Ik ben werkzaam als elektrotechnicus en heb behoorlijk inkijk gehad in bepaalde organisaties. Vandaar mijn kritische kijk op de slimme meter, want voor grote organisaties is big data een belangrijk onderdeel van de verdienmodel van de derde industriële revolutie, zo ook de energiesector. Het is dus geen kwestie van er in verdiepen, maar ook kritisch te blijven wat er achter de schermen gebeurt, het grote plaatje.

Het bezigen van struisvogelpolitiek is ook niet bevorderlijk voor waarheidsvinding. Laat we de feiten eerst eens boven water krijgen en ik denk dat de consumentenbond een goede partij is om feiten en fabels eens op een rijtje te zetten.

Reageer