Stop de slimme meter

Toon eerste bericht

162 reacties

De 'slimme meter' schijnt bedoeld om energie te besparen en tÓch niet om het energiebedrijf te spekken? In augustus 2014 is er in onze woning een 'slimme meter' geplaatst. De jaarrekening van Dong geeft - met de oude meter - over de periode augustus 2013 t/m augustus 2014 een verbruik van 1630 M3 gas aan. Eind april 2015 geeft de nieuwe 'slimme meter' - over de periode van slechts 8 maanden - al een stand van 1960 m3 aan. Terwijl we geen strengere winter hebben gehad dan vorig jaar. Eind april jl. is na deze constatering dan ook direct contact opgenomen met de klantenservice van Eneco, die inmiddels Dong heeft overgenomen. Hier werd ons gezegd dat Eneco er niets aan kon doen en verwees ons op hun beurt naar netbeheerder Ennexis. Daarop de klantenservice gebeld van Ennexxis , die voor het uitlezen van de meterstanden weer terugverwees naar Eneco. Het bekende kastje en de muur... In dat gesprek met Ennexxis gevraagd om het laten ijken van de nieuwe slimme meter. Hierbij werd eerlijk toegegeven dat de nieuwe 'slimme meter ' niet geijkt is. Maar het ijken van een 'slimme meter' kost wel € 300,-- en moet door de consument betaald worden. Terwijl we aangeven dat we toch helemaal niet om deze 'slimme meter' gevraagd hebben. Alleen als blijkt dat de 'slimme meter' niet correct is, wordt het bedrag vergoed. Dat is toch de omgekeerde wereld! Als we hierover ons ongenoegen laten blijken, worden we door de telefoniste van Ennexxis doorverwezen naar ConsuWijzer. Bij ConsuWijzer werd ons via de telefoon vertelt dat het laten plaatsen van een andere tussenmeter een goedkopere alternatief is dan het laten ijken. Pas als aantoonbaar bewezen is dat de 'slimme meter' niet goed werkt, worden de gemaakte kosten vergoed, zo wordt te verstaan gegeven. Inmiddels is de gasrekening van Enneco over de maanden augustus 2014 t/m april 2015 ontvangen, met het bedrag van maar liefst € 1.300,00. Ronduit ongelofelijk! Nu is onze vraag: zijn er nog meer mensen die na het installeren van de 'slimme meter' voor een veel hoger energieverbruik zijn aangeslagen, zonder reËle aanleiding, en daardoor zijn benadeeld?! Op onze vraag eerder aan Ennexis of deze 'slimme meter' vervangen kan worden door een 'oude' meter werd door de netbeheerder negatief geantwoord. Dus de consument is ook hierbij weer overgeleverd aan dit soort ongevraagde, nieuwe apparatuur van de 'grote jongens'. We zijn heel erg benieuwd naar de reacties van de lezers van dit forum en hun ervaringen met 'slimme meter'. Kan ook de Consumentenbond als belangenorganisatie van consumenten hierover haar licht laten schijnen?!
Mijn bijdrage heb ik hier geplaatst op deze community van de Consumentenbond om te vernemen of meer mensen dit probleem herkennen dat de 'slimme meter' aanmerkelijk hogere meterstanden aangeeft dan de ' oude' meter in voorgaande jaren. Want als dit een herkenbaar probleem is, lijkt het me toch op de weg van de Consumentenbond te liggen om hier ook aandacht aan te geven. Dus wie dit probleem herkent, roep ik dan ook op een reactie te plaatsen en de ervaringen hier met elkaar te delen!

In reactie op:

U geeft aan een enorme stijging in de rekening te hebben die aboluut veroorzaakt is door de nieuwe niet geijkte meter. In dat geval krijgt u uw geld toch terug.

In reactie op:

het ijken van een 'slimme meter' kost wel € 300,-- en moet door de consument betaald worden. Alleen als blijkt dat de 'slimme meter' niet correct is, wordt het bedrag vergoed. Inmiddels is de gasrekening van Enneco over de maanden augustus 2014 t/m april 2015 ontvangen, met het bedrag van maar liefst € 1.300,00. Ronduit ongelofelijk!

Door A. Deen
Daar ga ik inderdaad om vragen, ben benieuwd of het moeizaam gaat.

Bij deze nogmaals benadrukt wat H.G. van Rheenen al aangeeft: je mag de slimme meter altijd weigeren. Ook als je meter wordt vervangen omdat ie wordt afgekeurd. Dat vervangen moet je wel accepteren, maar je kunt nog steeds een oudere 'niet-slimme' meter eisen.

Wat de Consumentenbond betreft is het peil van deze discussie niet onder nul. Wanneer de reactie van A. Deen betrekking heeft op de kritische noot die H.G. van Rheenen plaatst over de onafhankelijkheid van de Consumentenbond: dat mag uiteraard. Wij zijn als Consumentenbond blij dat consumenten ons kritisch volgen, en zijn zelf ook continue scherp op onze onafhankelijkheid. Onze onafhankelijkheid is ons belangrijkste handelsmerk, en daar zijn we trots op. Ook het feit dat wij soms van bedrijven geld ontvangen bij bijvoorbeeld een overstap via de energievergelijker staat onze onafhankelijkheid niet in de weg, omdat daar een harde regel voor geldt: de Consumentenbond ontvangt dan van elk bedrijf dezelfde (redelijke) vergoeding per aangebrachte deelnemer, zodat er een gelijk speelveld is en bepaalde aanbieders geen commercieel voordeel boven anderen krijgen.

Wel zie ik de relatie tussen de 'onafhankelijkheidsvraag' en de uitzending van Kassa niet. Reacties op het artikel in de Consumentengids van 24 februari zijn hier overigens van harte welkom.

Wij hebben de slimme meter geweigerd. Maar een traditionele meter kon Liander niet leveren. "Helaas, die hebben we niet meer, maar U kunt wel een digitale meter krijgen ". Nu hebben we dus sinds een paar dagen een nieuwe meter. En weet je wat er zo slim is aan deze? Hij geeft veel minder teruggeleverde energie aan dan wat er volgens ons kastje bij de zonnepanelen wordt geregistreerd. In enkele dagen gaat het al om 25%. En ook energiebewust letten op het verbruik van je apparaten gaat minder goed dan bij de traditionele terugdraaiende schijf omdat je alleen de hele kW ziet op het telwerk
Net een brief binnen gekregen met "U ontvangt een nieuwe elektriciteits- en/of gasmeter" Uit een steekproef zou gebleken zijn dat we een afgekeurde meter bezitten. Weet iemand of dit dan ook echt zo zou zijn of is dit ook een slimme truc om de nieuwe meters binnen te krijgen?
De brief komt van Liander
Dank je voor die uitleg, dat zou verklaren waarom er op minder zonnige dagen helemaal niets wordt geregistreerd. Ik ga er eens op letten.
Daar staat onze meter inderdaad bij.
Nee, ik heb het hier over de teruggeleverde energie. Wat wij gebruiken wordt apart bijgehouden van wat wij leveren op deze digitale niet-slimme meter. De koelkast heeft dus geen invloed. En dat dat kastje bij de zonnepanelen per dag 2 kW gebruikt lijkt me ook overdreven. Of is het misschien de nieuwe meter die zo veel energie gebruikt als hij mijn teruggeleverde energie berekent? Zijn er meer mensen die sinds het vervangen van de meter opeens minder stroom lijken terug te leveren dan dat er door Omnik wordt geregistreerd?
Badge +2
Domme vragen bestaan niet toch? okÉ, komt die.

Ik heb begrepen dat je de uitlezing van de slimme meter bij de leverancier kan laten uitzetten. dat betekent dan wel dat de jaarlijkse energiemeter opname weer vanouds gedaan moet worden door jezelf of controleur.

Maar...... ik vertrouw dat niet, wie zegt dat het signaal daadwerkelijk uitgezet word of niet meer elders uit te lezen is ? Ik ben er ook van overtuigd dat met toestemming van Officier van Justitie de gegevens verstrekt moeten worden door de leveranciers in strafzaken. Heel Nederland is een Big Brother geworden ! Te vaak zijn we bedonderd met mooie verhalen vanuit Nutsbedrijven cq Overheid.

Mijn vraag: Is het signaal welke de slimme meter uitzendt via GSM palen naar de leverancier te blokkeren ? Eventueel met een soort kast erom heen welke signaal tegenhoudt ? Weet je in ieder geval zeker dat er geen gegevens naar de leverancier gaat, toch?

Misschien allemaal ver gezocht, maar we beginnen steeds meer op Rusland te lijken !!!
Ik heb dit topic verplaatst het forum Woning en Huishouden aangezien het daar beter vindbaar is.

Welke voordelen zitten er volgens jullie aan de slimmer meter? Ik lees in de reacties van W. Steenstra, J.M. Schiks, ErrEss en Verschoor namelijk vooral privacybedenkingen en het feit dat puur het registreren van verbruik niet leidt tot minder verbruik.

Eens?
Goed idee om een poll te starten H.G. van Rheenen, en fijn dat je input zo proactief verzameld.

Ik ga mijn collega Erik vragen een poll te openen en dit hier terug te koppelen. Reageer ondertussen gerust op andere reacties.

Beste consumentenbondforummoderatoren.......

Inmiddels is het karnavalgedoe voorbij en kunnen we nu verder discussiËren Òf, hÒe en wÀÀrom slimme meters gestopt zouden moeten worden?

Reageer