Stop de slimme meter

Waarom stopt de overheid zoveel geld in de slimme meter?

is dat omdat de burger/consument te dom is om zelf energiezuinig te zijn?

162 reacties

Daar staat onze meter inderdaad bij.
Nee, ik heb het hier over de teruggeleverde energie. Wat wij gebruiken wordt apart bijgehouden van wat wij leveren op deze digitale niet-slimme meter. De koelkast heeft dus geen invloed. En dat dat kastje bij de zonnepanelen per dag 2 kW gebruikt lijkt me ook overdreven. Of is het misschien de nieuwe meter die zo veel energie gebruikt als hij mijn teruggeleverde energie berekent? Zijn er meer mensen die sinds het vervangen van de meter opeens minder stroom lijken terug te leveren dan dat er door Omnik wordt geregistreerd?
Badge +2
Domme vragen bestaan niet toch? okÉ, komt die.

Ik heb begrepen dat je de uitlezing van de slimme meter bij de leverancier kan laten uitzetten. dat betekent dan wel dat de jaarlijkse energiemeter opname weer vanouds gedaan moet worden door jezelf of controleur.

Maar...... ik vertrouw dat niet, wie zegt dat het signaal daadwerkelijk uitgezet word of niet meer elders uit te lezen is ? Ik ben er ook van overtuigd dat met toestemming van Officier van Justitie de gegevens verstrekt moeten worden door de leveranciers in strafzaken. Heel Nederland is een Big Brother geworden ! Te vaak zijn we bedonderd met mooie verhalen vanuit Nutsbedrijven cq Overheid.

Mijn vraag: Is het signaal welke de slimme meter uitzendt via GSM palen naar de leverancier te blokkeren ? Eventueel met een soort kast erom heen welke signaal tegenhoudt ? Weet je in ieder geval zeker dat er geen gegevens naar de leverancier gaat, toch?

Misschien allemaal ver gezocht, maar we beginnen steeds meer op Rusland te lijken !!!
Ik heb dit topic verplaatst het forum Woning en Huishouden aangezien het daar beter vindbaar is.

Welke voordelen zitten er volgens jullie aan de slimmer meter? Ik lees in de reacties van W. Steenstra, J.M. Schiks, ErrEss en Verschoor namelijk vooral privacybedenkingen en het feit dat puur het registreren van verbruik niet leidt tot minder verbruik.

Eens?
Goed idee om een poll te starten H.G. van Rheenen, en fijn dat je input zo proactief verzameld.

Ik ga mijn collega Erik vragen een poll te openen en dit hier terug te koppelen. Reageer ondertussen gerust op andere reacties.

Beste consumentenbondforummoderatoren.......

Inmiddels is het karnavalgedoe voorbij en kunnen we nu verder discussiËren Òf, hÒe en wÀÀrom slimme meters gestopt zouden moeten worden?

De installatie van de slimme meter betekent, dat in de toekomst de energieleverancier precies kan zien hoeveel kWh-en je met je PV-panelen aan het net hebt geleverd. Men gaat dan, zoals minister Kamp al heeft aangekondigd, een lagere kWh-prijs van ca 17 cent per geleverde kWh terugbetalen, In plaats van de 23 cent, zoals nu nog gebruikelijk is.

Dat is volgens mij de achterliggende gedachte van de slimme meter.

Mevr. L.L.A. Joosten Bikkers - Castricum
Reputatie 5
Badge +6
Van mij mag die slimme meter komen. Maar ivm deze reactie heb ik proberen te zoeken wat nu het ECHTE doel is van invoering van deze meter en wat de voordelen zijn, en ik heb gevoelsmatig weinig goed info gevonden.

1. De meter kan op afstand uitgelezen worden: ik dacht 1st: "dat scheelt controleurs, inschattingen, administratiekosten etc, dus dat bespaart kosten, dus daarmee houden we de prijzen zo laag mogelijk". Maar toen dacht ik: maar ik neem de standen al zelf op. Dus hoeveel bespaart invoering van die slimme meter nu echt?
  2. Ik kan (?) dan via bv een app mijn standen lezen/verbruik zien: klinkt handiger dan in die krappe meterkast die standen uitlezen. En meten=weten, dus misschien leidt dat inderdaad tot bewuster energiegebruik en daarmee tot extra besparing
Maar zijn er nog meer voordelen? Kunnen apparaten (door oa de slimme meter) zometeen slimmer omgaan met energie (Internet of Things)? Kan het stroomnet beter worden benut door beschikbaar komen van de verbruiksdata?

Ja, theoretisch is er meer gevaar voor de privacy dan bij de huidige meters. Maar daar ben ik zelf niet zo bang voor.
De auteur van het Trouw-artikel lijkt inderdaad wel enige last te hebben van cognitieve dissonantie. Hij doet het voorkomen alsof slimme meters al gebruikt worden voor het dynamisch aan de hand van energieaanbod besturen van (huishoudelijke) apparaten, wat echter nog lang niet het geval is. Er wordt hier en daar ervaring opgedaan in proeftuinprojecten, daar zullen nog wel de nodige kinderziekten aan het licht komen. Het gaat nog wel even duren voordat slimme meters echt voor dynamische besturing / dynamic pricing gebruikt worden, en het is voorlopig ook niet nodig: het huidige kleine aandeel duurzame bronnen in de energievoorziening kan probleemloos worden opgevangen.

(Terzijde: overigens wel interessant dat het artikel er terecht melding van maakt dat fluctuaties ook goed kunnen worden opgevangen door energienetten over hele continenten met elkaar te verbinden - het waait altijd wel ergens)

De slimme meters die nu worden uitgerold kunnen niet eens op afstand geschakeld worden, en je kunt ze weigeren. Dit alles dankzij lobbyewrk van de Consumentenbond, waarover meer gelezen kan worden in de Consumentengids van maart dit jaar. Wie lid van de Consumentenbond is, is beter op de hoogte.

Als je een slimme meter hebt, hoef je geen meterstanden meer door te geven en werkt het afrekenen bij overstappen soepeler. Heb je zonnepanelen, en nog een ferrarismeter, dan verdient het overweging om die te laten zitten omdat de salderingsregeling waarschijnlijk versoberd gaat worden. Verder zijn er eigenlijk geen nadelen aan de slimme meter (zie het Consumentengidsartikel), en welke rol ze in de toekomst zullen krijgen houden we uiteraard scherp in de gaten.
Helaas, onze ferrarismeter werd vervangen omdat die partij was afgekeurd. We hebben de slimme meter kunnen weigeren, maar kregen wel een digitale omdat er geen F.meters meer zouden zijn. Later hoorden we via via dat er nog steeds F.meters werden vervangen door andere F.meters, toevallig ging het om huizen zonder zonnepanelen. En bij onze buren zonder zonnepanelen is dezelfde oude meter nog niet vervangen. Ik voel me bedonderd, maar we staan als burgers toch machteloos tegenover de overheid als die hun plannen doordrukken.
Reputatie 2
Badge +2
Met de slimme meter ontstaat de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen geleverde energie en teruggeleverde energie. Daarbij is er de mogelijkheid deze registratie 'continue' uit te voeren.

Voor de leverancier geeft dit grote mogelijkheden voor diversificatie in de kosten.

Voor de overheid geeft dit mogelijkheden voor diversificatie in de belastingheffing.

Voor de gemiddelde gebruiker lijken er niet erg veel voordelen te zijn. Hij moet er echter wel voor betalen.
Na bericht plaatsing z.g. "slimme meter" kwam er na mijn weigering een brief met de "chantage mededeling" dat voor mij in de toekomst het piek-en daltarief zal verdwijnen. De slimme meter, zo staat geschreven, is dan de enige manier om gebruik te blijven maken van dit piek-en daltarief. In de eerste brief (plaatsing/ datum) is daar niets over verteld! Na wederom mijn afwijzing slimme meter kreeg ik, enkele dagen later, een agressieve telefonische melding van Stedin (Eneco) dat mijn huidige dubbele meter is afgekeurd. Plots na mijn weigering slimme meter AFGEKEURD!!!!!! Een van mijn meerdere redenen geen slimme meter is dat het niemand wat aangaat wanneer ik als alleenstaande voor eventuele langere duur mijn huis verlaat!

@H.Roos.

Ik meen, dat ook de Consumentenbond, als uw vertegenwoordiger, mee aan de voorbereidingstafel heeft gezeten en alles maximaal en optimaal voor haar leden heeft uitgehandeld.......de rest is het fatale werk via de haagse afstandsbediening. U kunt vooreerst een klacht indienen bij Stedin/Eneco en op Klachtenkompas.nl. Of iemand zich hiervan ook maar iets aantrekt.........??

U heeft echter wèl recht op een vervangende 'domme meter'. Of slimme criminelen niet op een andere manier kunnen checken of u thuis of op reis bent? Wanneer ze 's avonds aanbellen en niemand doet open bij voorbeeld? Of de containers een paar keer checken en kunnen zien dat er niets gedeponeerd wordt. Watergebruik kan gehackt worden.......enz. enz. Dat de buurvrouw uw post ophaalt en de lampen aan- en uitgaan met een slimme schakelaar, zelfs de tv aanstaat is voor criminelen allemaal geen hindernis meer. Het is inmiddels al bijna veiliger om NIET thuis te zijn, gezien het toenemende aantal overvallen.

Leuker kunnen we het in Nederland klaarblijkelijk niet meer maken, het wordt allemaal dwangmatiger bepaalt tegen ons gevoel van vrijheid en eigenwaarde. Vijfhonderd realistische burgers verlaten ons land dagelijks voor altijd........Het CBS zegt, dat we die weer opvullen met 'immigranten'.

Over veiligheid gesproken! Het is eerder minder de schuld van de slimme meter denk ik.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Mrt 4, 2016.
Dank voor Uw vriendelijke reactie. Veel over hetgeen U schreef is bij mij echter niet van toepassing zoals: (Wanneer ze 's avonds aanbellen en niemand doet open bij voorbeeld? Of de containers een paar keer checken en kunnen zien dat er niets gedeponeerd wordt. Watergebruik kan gehackt worden.......enz. enz. Dat de buurvrouw uw post ophaalt) I.v.m het uitzonderlijk agressieve mij benaderen door Eneco (Stedin) denk ik er sterk over, na 39 jaar, van leverancier te veranderen. Geen slimme meter betekent bij mij niet meer dan geen slimme meter!!! Dan niet daarna mij per telefoon benaderen met de mededeling dat mijn huidige dubbele meter is afgekeurd! Dat is sterk zou ik zo denken!!!!!! En zeker nu na mijn weigering- lekke-, niet zeker betrouwbare- en privacy schendende- "slimme meter".
@H.Roos

Het is niet uit te sluiten, dat uw huidige electriciteitsmeter al voor deze kwestie tot een afgekeurde serie behoorde en dit niet als' pesterij' aangemerkt kan worden. Bekijk deze ambtelijke afkeurlijst eens HIER
Reputatie 6
Badge +5
Ik had een nieuwe meter nodig voor de terug lever registratie van mijn zonnepanelen.De oude kon dat niet.Ik heb toen wel een nieuwe meter gekregen, maar uitdrukkelijk geen slimme meter.Als Eneco de oude meter afkeurt, dan zou ik doodleuk zeggen: plaats dan maar een nieuwe, zolang het maar geen slimme meter is.

Willen ze dat niet of plaatsen ze toch een slimme meter dan overtreden ze de regels.
Wederom hartelijk dank voor Uw zeer nuttige reactie. Na Uw meegestuurde PDF lijsten afgekeurde meters zou het toch pesterij kunnen zijn daar mijn meter, merk L&G, bouwjaar1975 niet in 2016 als afgekeurd te boek staat. Althans ik kan dit niet vinden.
Ik ontdek nu mijn type meter omdat ik het afkeurjaar 2016 even los liet. Wat schetst nu mijn verbazing: Mijn meter L&G Type CL141xdf3 heeft als afkeurjaar 2013!! Nu 3 jaar later wordt mij dat telefonisch medegedeeld. Ik begrijp nu niets meer van de werkwijze!!!!
@H.Roos

De netbeheerders hebben achterstand met het vervangen van de afgekeurde meters. Ik raad een ieder die sterk afwijkend stroomverbruik vaststelt, in vergelijking met de geschiedenis, om de afkeurlijsten te controleren en indien de betreffende meter erbij staat, de netwerker aan te geven, dat het afwijkende gebruik mogelijkerwijze door de afgekeurde en mogelijke kapotte meter veroorzaakt kan zijn. Stel voor om een schikking te treffen op basis van het verbruik in eerdere jaren. Uw achterstand is dus vanuit 2013 tot nu. Laat uw netwerkbeheerder tevens uitrekenen of twee meters voor uw eigen piek-dal-gebruiksgedrag überhaupt nog zin maakt.

Bericht van netbeheerders
@ J.M. Schiks, februari 2015

"Ik ben het helemaal met W. Steenstra eens maar dat je privacy niet in gevaar is heeft hij/zij verkeerd. Dit is weer een stap in de totale controleerbaarheid van de bevolking. Net zoals het OV (men ziet precies waar je in en uit de bus/trein stapt) en welke tv zender je kijkt (via bv de UPC Mediabox)Diverse 'kwaadwillenden' zoals overheid, verzekeringsmaatschappijen kunnen dat opvragen bij de diverse maatschappijen en niet in de laatste plaats hackers die daarop inbreken, kunnen precies zien of je thuis bent of niet. Tenzij je de kachel op tien hebt staan en met een skipak door het huis loopt natuurlijk.Niemand laat zijn kachel op 21 graden staan terwijl men 10 dagen op wintersport is.Ik vindt het echter wel weer een mooi stukje techniek maar hebben we dat nou echt nodig? Ik hoef het niet want ik ben zeer gehecht aan mijn privacy" (einde citaat).

We zitten op dezelfde lijn. Als u mijn inzending nogmaals leest, ziet u dat het sarcastisch bedoeld is. En het gaat veel verder dan u weet. Niet alleen zien hackers wanneer iemand op vakantie is. Ook is van uur tot uur te zien wanneer er niemand thuis is en wat dus het schema van de bewoner(s) is. Uit het totaalverbruik valt af te leiden wie de alleenstaanden zijn, zoals ik eerder al aangaf. En zo valt er ook af te leiden wie er bezigheden buitenshuis hebben en op welke tijden. Een relatief hoog verbruik bij veel afwezigheid kan duiden op een groot huis of een huis met veel electronische apparatuur en in zo’n huis valt meer te halen. En zo verder. Bovendien is er continu verbinding met de provider. Die meter kost de klant (x een paar miljoen) dus extra electriciteit. De uitlezing moet dan via het electriciteitsnet gaan. Zoals ik eerder vroeg: Geeft dit geen problemen voor de mensen die hun computer(netwerk) via het electriciteitsnet laten lopen? En bedrijven, of ZZP’ers die thuis hun bedrijf hebben met een dergelijk netwerk; dekt de dataverzekering hier dataverlies? Lijkt me moeilijk. Je laat zelf immers iemand in je netwerk toe zonder verdere controle.

Maar hiermee zijn we er nog niet. Alle commerciële bedrijven verzamelen profielen. Uiteraard geheel in het belang van de consument (eveneens sarcastisch). Daarom is er ook een levendige handel in persoonsgegevens. Niet voor niets is er de WBP en niet voor niets is deze recent aangescherpt. Iedereen die dus gegevens kan verzamelen om het profiel uit te breiden, kan flink geld verdienen. Om een antwoord te geven op uw vraag: Het verkoopargument dat de consument met de slimme meter energie kan bezuinigen, is uiteraard pure flauwekul. Wat de energiemaatschappij voor de consument doet, is regelmatig uitlezen en dit op een rijtje zetten, meer niet. Denk zelf maar na. Dit kan de klant zelf ook. Een provider die écht zijn klanten wil helpen en zodoende onze energiebronnen en vervuilingsbeperking, geeft zijn klant een template of concept voor regelmatige registratie, zodat de klant het zelf kan doen. Wanneer de klant zo uitspaart is dat beloning genoeg om het te doen en als het de provider écht menens is, verbindt hij er een prijs aan voor de zoveel grootste bezuinigers en dat spoort klanten des te meer aan. De slimme meter is voor bezuiniging totaal niet nodig, want op mijn manier is het veel en veel goedkoper.

Het gevolg voor de klant is via twee wegen een kostenverhoging. Het omwisselen van de meters voor slimme meters kost veel materiaal, materieel en arbeid. De oude meters moeten verwerkt worden. Miljoenen meters moeten voortdurend uitgelezen worden, wat het nodige kost aan IT hardware, software en aan arbeid en hetzelfde geldt voor het regelmatig doorgeven van de overzichten aan de klanten. Er zal toch niemand zijn die denkt dat dit geen geld kost en iedereen zal toch weten wie dit moet gaan betalen? En wanneer dan eenmaal massaal minder energie verbruikt wordt, dalen de inkomsten van de providers. En willen die ons van energie kunnen blijven voorzien, dan moeten toch echt de prijzen voor de kilowatts en de kubieke meters omhoog. En indien niet of beperkt, dan heeft iedereen een beetje een idee van wat het doorverkopen van persoonsgegevens opbrengt.
Reputatie 2
Badge +2
Het is duidelijk dat de slimme meter aan ons 'verkocht' moet worden met argumenten zodat wij niet teveel tegenstribbelen. De tegen argumentatie vind ik echter niet zo sterk. Deze komt er meestal op neer dat 'ze' dan zoveel meer van ons weten en als dat dan ook nog in verkeerde handen terecht komt, is de ellende helemaal niet te overzien.

Deze redenaties gelden ook voor ons mobiele telefoonverkeer. Daarmee weten 'ze' op elk moment waar jouw telefoon (en waarschijnlijk jij) zich bevind.

Er zal op een gegeven moment wel ontdekt worden dat er misbruik van wordt gemaakt. Op dat moment kan er wat (met wettelijke of technische middelen) aan gedaan worden.
Reputatie 2
Badge +2
Er is energie genoeg. Het is echter niet op de juiste plaats en niet in de vorm dat het makkelijk gebruikt kan worden.Denk maar eens aan een land als Noorwegen: Daar worden de huizen zelfs verwarmt met elektriciteit. Zij stikken van de waterkracht. Dat geld voor veel landen met bergen.Wat dacht je van Spanje en heel noord Afrika. Barsten van de zonne-energie.

Er moet wel voldoende transport capaciteit zijn om het op de juiste plek te krijgen.Als je bedenkt hoeveel moeite dat het kost om een nieuwe hoogspanningsleiding van Noord Duitsland naar Zuid Duitsland aan te leggen, kan je wel bedenken dat het allemaal niet morgen klaar is.
Energie zonder vervuilende (bruin-)kolencentrales en atoomcentrales zal best eens tot knapheid kunnen gaan leiden. Inderdaad moeten er verbindingen gemaakt worden met plekken waar waterkracht of zonne-energie volop ter beschikking staan. Zonnepanelen is voor het totale plaatje een druppel op een gloeiende plaat.

Wat het opslaan van energie betreft is dit in Duitsland al met een miljarden project al in de pipeline.(Tijdelijk) overtollige energie die bij voorbeeld ontstaat tijdens stormen, wanneer de windmolens teveel leveren, gaat binnenkort niet meer gratis naar Nederland, maar via stroomkabels naar Noorwegen alwaar water in grote waterbassins gepompt zal worden, die per knopdruk later dan weer waterenergie kunnen produceren.

Dat deze oplossingen duur zijn en niet volgende week al werken zij duidelijk. Dat dit enorm veel kapitaal gaat kosten ook. Het allerduurste wordt het afbreken en ontzorgen van de vieze bronnen. Consumenten betalen dus met zekerheid tweemaal en niemand weet wat je zelfopgewekte stroom in de toekomst voor een rol gaat spelen. Afhankelijkheid van 'vreemde' energie zal niet opgelost worden, tenzij je een energie-neutraal huis laat bouwen....en dat is nog veel te duur.

Er is energie genoeg. Het is echter niet op de juiste plaats en niet in de vorm dat het makkelijk gebruikt kan worden.

Denk maar eens aan een land als Noorwegen: Daar worden de huizen zelfs verwarmt met elektriciteit. Zij stikken van de waterkracht. Dat geld voor veel landen met bergen.Wat dacht je van Spanje en heel noord Afrika. Barsten van de zonne-energie.

Er moet wel voldoende transport capaciteit zijn om het op de juiste plek te krijgen.Als je bedenkt hoeveel moeite dat het kost om een nieuwe hoogspanningsleiding van Noord Duitsland naar Zuid Duitsland aan te leggen, kan je wel bedenken dat het allemaal niet morgen klaar is.

Geplaatst door D. Swart op Mrt 6, 2016.
Reputatie 2
Badge +2
Uiteindelijk betalen we altijd voor alles. Als je met 'vreemde' energie bedoeld: niet door je zelf opgewekt dan zou ik me hier niet zo druk om maken. Ik denkt dat 99.9 % van wat je gebruikt niet door jezelf gemaakt is maar op de een of andere manier in massa uit een fabriek komt. Dat is ook de enige reden waarom het betaalbaar is.
Dat dezelfde risico’s gelden voor de mobiele telefoon en dat we er wel aan zullen moeten geloven is zonder meer waar. En dat er iets ondernomen kan worden nadat het al te laat is, is ook geheel juist. Maar een GSM kun je uitzetten en je kunt de batterij er uithalen. Dan is slechts bekend wat de laatste locatie was. Hoe lang je op een locatie bent, valt niet te bepalen. Als je zoiets bij een slimme meter doet, meet die geen verbruik meer. Daar zal dus wel een beveiliging in zitten. Dat betekent dan ook, dat wanneer de slimme meter defect is, je ook geen electriciteit en gas meer hebt. Dat is toch iets anders dan bij een GSM

De tegenargumentatie lijkt mij sterk genoeg. Dat dezelfde risico’s ook gelden voor GSM en voor persoonsgegevens die niet-anoniem naar de zorgverzekeraar gaan en voor zoveel andere zaken, doet niets af aan het feit dat de slimme meter dezelfde risico’s levert.

Bovendien is het enge wat de provider voor de gebruiker doet regelmatig registreren. De rest doet de provider voor zichzelf. Het doel van het registreren pleegt bewuster energiegebruik te zijn. Maar dat registreren kan de gebruiker zelf ook, daar heeft niemand een slimme meter voor nodig. Er zijn andere stimulansen denkbaar om mensen te laten registreren en bewuster te laten handelen.

Dit kennen van het individueel energiegebruik geeft dwangmogelijkheden. Het verschil tussen dag- en nachttarief is 1 cent per KWh. Als je nu een was of afwas tussendoor hebt, kun je er voor kiezen om die tussendoor te doen. Dat is nu niet te zien, met de slimme meter wel, namelijk per kwartier. Straks gaat gewoon die knop een tijdje om als iemand anders vindt dat jij teveel gebruikt op de verkeerde tijd.

Steeds meer komt onze energie uit het buitenland en steeds meer aandelen zijn in buitenlandse handen. Dat geeft toch een ander perspectief, wanneer we iets doen wat dat andere land niet wil.

Of wanneer dat land een geschil heeft met een land waar onze leidingen doorheen gaan.

Voor 1 optie geeft dat wel een voordeel. De noodzaak van windmolens en binnenlandse kernenergie wordt dan ineens een stuk makkelijker onderkend.
November 2015 constateerde ik dat mijn oude "niet slimme" meter terug uit liep. Enexis heeft deze meter vervangen. Ik kon gewoon kiezen voor een traditionele "niet slimme" meter. Zie ook hun website: https://www.enexis.nl/consument/slimme-meters/priv...

Reageer