Stop de slimme meter

Waarom stopt de overheid zoveel geld in de slimme meter?

is dat omdat de burger/consument te dom is om zelf energiezuinig te zijn?

162 reacties

Dit topic heeft inmiddels 162 reacties, zodat wij kunnen concluderen dat dit onderwerp leeft. Veel dank voor al jullie bijdragen!

Het valt ons wel op dat sommige onderwerpen steeds opnieuw terugkomen binnen ditzelfde topic. Hierdoor, en door de grote hoeveelheid bijdragen, wordt de discussie onoverzichtelijk. Daarom hebben wij besloten dit topic nu te sluiten, met een overzicht van de verschillende aspecten die bij het onderwerp 'Slimme meter' aan de orde zijn. Deze komen aan de orde in het artikel op onze website. Hiermee, hieronder ook kort samengevat, willen we de discussie samenvatten:

• Privacy: Is eigenlijk niet relevant voor de slimme meter zelf, zie het onderzoek van de Radboud universiteit. Wel kan het aan de orde zijn als je een externe dienst toegang geeft tot de data van je slimme meter. Het gaat er dus om aan wie je je data uit handen geeft - dat hoef je zeker niet te doen. Je data uit handen geven doe je overigens ook als je bijvoorbeeld op Facebook zit. Daar zit je dus niet als je je privacy als groot goed ervaart.
  • Dat een slimme meter anders met blindvermogen omgaat is een broodje aap. Er is ons geen serieuze bron bekend waaruit dit blijkt.
  • Met zonnepanelen: Een slimme meter registreert zowel hoeveel kWh je van het net afneemt als hoeveel je teruglevert. Die twee worden over een jaar gesaldeerd. Stroom uit je panelen die je meteen zelf gebruikt wordt uiteraard niet geregistreerd, of je meter nu slim of dom is. Maar het monitoringssyteem van je zonnepanelen laat zien hoeveel ze geproduceerd hebben.
  • Straling: De slimme meter genereert niet meer straling dan je mobiele telefoon. En er is nog nooit aangetoond dat er enige invloed op de gezondheid is van hoogfrequente elektromagnetische straling van bijvoorbeeld mobiele telefoons.
Tegelijkertijd met het sluiten van dit topic openen we een nieuwe. Want het blijft een onderwerp dat leeft. Maar om de discussie overzichtelijk te houden zien we als vertrekpunt graag bovenstaand overzicht, dat ook antwoord geeft op diverse vragen. Heb je een vraag/opmerking die wij nog niet behandeld hebben? Plaats die dan in het nieuwe topic.
Geachte,

Ik wil u vragen om het onderwerp “slimme meter” op de agenda te plaatsen.

Waarom? Omdat er geen slimme meter bestaat maar wel slimme mensen.

Voorbeeld.

Huis A heeft zonnepanelen en heeft een analoge meter.

Huis A wekt op via de zonnepanelen 2000 KWh en gebruikt 1000 kWh van een energiemaatschappij.

Dus er wordt 2000 kWh gesaldeerd op de meter, meter draait terug.

Huis B heeft geen zonnepanelen.

De kosten zijn 15cent netwerkkosten en 7 cent energiekosten, dus totaal 22 cent per kWh.

Berekening 1 voor huis A:

Men zal voor de 1000 kWh betalen: 1000 x 0,22 = 220,00 euro

Huis A verbruikt in principe 3000 kWh, maar door salderen bespaart (terugverdienen) men 2000 x 0,22 = 440,00 euro.

Dat is dus een echte besparing.

Nu de toekomst met gebruik van een slimme meter.

Huis A heeft zonnepanelen en heeft een SLIMME METER.

Huis A wekt op 2000 KWh en gebruikt 1000 kWh van een energiemaatschappij.

De slimme meter heeft 4 telwerken.

Maar voor het gemak gebruiken we twee telwerken.

Een telwerk dient voor wat huis A gebruik van de energiemaatschappij, is dus 1000 kWh.

En een telwerk dient voor wat de zonnepanelen opwekken en dat is 2000 kWh.

Berekening 2 voor huis A:

De overheid wil met de slimme meter het volgende in de toekomst, geen netwerkvergoeding betalen aan mensen met zonnepanelen. Maar let op.

Huis A heeft zonnepanelen en heeft een slimme meter.

Huis A verbruikt in principe 3000 kWh.

Men zal voor de 1000 kWh betalen: 1000 x 0,22 = 220,00 euro. (is gelijk aan berekening 1).

Voor de opgewekte energie krijgt men 2000 x 0,07 = 140 euro.

Dus de besparing wordt een stuk minder n.l. 440,00 – 140,00 = 300 euro.

Maar dat is niet alles, nu komt het.

Stel dat huis A meer energie opwekt dan dat het gebruikt, we nemen aan dat huis A 2000 kWh over heeft op jaarbasis.

Dan ontvang huis A dus 300 euro minder dan in het eerste rekenvoorbeeld.

Stel de opgewekte energie (2000 kWh) nu wordt geleverd aan huis B voor 0,22 euro per kWh via het energienetwerk. De energiemaatschappij krijgt dus zonder te investeren in een centrale 2000 kWh voor 0,07 euro per kWh om op de markt te zetten.

Maar de energiemaatschappij vraagt voor deze kWh 0,22 euro per kWh aan klant huis B.

Dat wil dus zeggen dat de energiemaatschappij 2 keer de netwerkkosten 0,15 euro per kWh in rekening brengt.

EN HIER ZIT HEM NU DE KRUK.

Ook heb een artikel wat mij zorgen baart m.b.t. onze gezondheid.

Niet alleen onze gezondheid maar ook de fraude die met de slimme meter al is geconstateerd.

Ik beveel u de site aan om deze eens aandachtig door te lezen.

Ik hoop dat het de moeite is om hier een programma aan te wijden.

Zie site.

Moet je toch even lezen.

Ik heb mijn oude Ferrarismeter (oude zwarte meter met wieltje) laten zitten, scheelt met saladeren. Ik neem af en lever terug voor de zelfde prijs 0,23 cent! Als je een slimme meter laat installeren dan neem je af voor 0,23 cent en leverd terug voor een tarrief van 0,07 cent. Dat scheelt aanzienlijk in de terugverdientijd Die houdt namelijk precies bij wat je afneemt en terugleverd, bovendien is deze digitaal en software bepaald. Ferrarismeter werkt puur alleen op weerstand verschil (magnetisme). Kijk en dat bedoel ik nu, met kopen op prijs! Als je een elektricien in de buurt vraagt om je te adviseren met zonnepanelen, dan verteld hij jou zulke dingen. Slimme meter duurder bij zonnepanelen

Slimme meters zijn natuurlijk prachtig, maar als er bij de netwerkbeheer de sprake zou zijn van of gammele automatisering of menselijke fouten zonder fatsoenlijke controles op handmatig ingrijpen in meterinstellingen, dan kan ook je beste nieuwe gadget rare kuren vertonen, waar je eerder geen moment aan gedacht hebt.

Lees hier over ervaringen met de slimme meter, die niet altijd even goed zijn. Met name door fouten van de netwerkbeheerder die nu allerlei zaken kan aanpassen en veranderen op afstand en wie gaat dat controleren?

Gebruikers leken na het plaatsen van slimme meters ineens meer energie leken te verbruiken zonder dat er meer apparaten werden aangesloten. Dit schijnt te kunnen door het zogenaamde blind vermogen. Soms betalen mensen tot 30% meer terwijl ze gewoon het zelfde doen als anders.

Een verhaal van een klant: een monteur wist te vertellen dat voor hun de slimme meter wel handig was, omdat er steeds meer mensen zijn die de rekening niet kunnen betalen, kunnen ze nu de aanvoer afknijpen of helemaal stopzetten op afstand!

Voor het volledige verhaal over de slimme meter!

Zie http://gezondheidenvoeding.nl/elektromagnetische-straling/lage-niveaus-straling-wifi-mobiele-telefoons-slimme-meters-gevaarlijk/

Er komen in dit topic diverse vragen voorbij, het onderwerp leeft. Een deel van die vragen wordt ook behandeld op onze website. Deze informatie gaan wij uitbreiden.

Hier alvast al in het kort:

• Privacy: Is eigenlijk niet relevant voor de slimme meter zelf, zie het onderzoek van de Radboud universiteit. Wel kan het aan de orde zijn als je een externe dienst toegang geeft tot de data van je slimme meter. Het gaat er dus om aan wie je je data uit handen geeft - dat hoef je zeker niet te doen. Je data uit handen geven doe je overigens ook als je bijvoorbeeld op Facebook zit. Daar zit je dus niet als je je privacy als groot goed ervaart.
  • Dat een slimme meter anders met blindvermogen omgaat is een broodje aap. Er is ons geen serieuze bron bekend waaruit dit blijkt.

Aanvulling betreffende 2 punten:

Privacy: De communicatie van data naar en van de uitlezende partij is veilig volgens de Radboud universiteit. Maar is dit ook nog zo veilig over 5, 10 of 15 jaar? Windows 98 was bij verschijnen de best beveiligde OS volgens de makers in Redmond. Ik geloof niet dat we heden te dagen dit nog zo vinden. De opgeslagen data is, zeker wanneer het wordt gebruikt door meerdere partijen, net zo veilig als de zwakste schakel. Er zijn voorbeelden genoeg dat niet te hacken digitale principes toch werden gecompromitteerd (voorbeeld: Diginotar).

Vervolgens de 'geleidende schaal'. Wat kunnen de volgende generaties slimme meters? Er zijn, nu nog theoretische, manieren om via energieverbruik op apparaatniveau te zien wat er in gebruik is of niet, zelfs welk TV programma [1] je kijkt. Dit noemt men Nonintrusive load monitoring (NILM).[2][3] Hierbij probeert men door complexe verschillen in impedantie een soort blauwdruk van een apparaat te herkennen. Hiervoor heeft men werkelijk- en blindvermogen meetwaarden nodig.

Blindvermogen: Slimme meters kunnen de 'Reactive energy' meten. Als voorbeeld de ISKRAEMECO Mx37y series. [4] [5] Een mechanische meter registreert de blindstroom niet. Voor Blindvermogen wordt (nog) niet door de consument betaald. Bij (grote) bedrijven kan bij een te hoge blindvermogen een boete worden opgelegd door het energiebedrijf.

Mijn motto: If it ain't broke, don't fix it. No data, no breach.
Reputatie 7
Badge +5

Aan E. Stroeve wil ik vragen: op welke punten vind je dat onze voorlichting nog moet verbeteren?

Geplaatst door Erik op Jul 4, 2016.
erik,

Ik had al nagedacht over je eerdere verzoek. Voor mij persoonlijk is alles helder, ik meter al ruim een jaar naar volle tevredenheid slim en weet elke 10 seconden wat mijn zonneopbrengst is, wat ik teruglever, wat ik afneem en wat ik verbruik en dit alles gerelateerd aan mijn persoonlijke targets met als ultiem doel een elektriciteit neutraal gezin.

Wat de trend in deze discussie van inmiddels 8 kantjes is, is dat feiten niet meer helpen. Dus wat je hierboven doet is mi niet wat nog mist. Die info was al vaker en eerder gedeeld en als mensen een slecht gevoel hebben of zich baseren op ' ik heb gehoord dat .....' dan helpen feiten daar vaak niet.

Op deze manier doorgaan, doe ik dus ook niet meer, levert een grotere wig op tussen de believers en non-believers en voor je het weet heb je een referendum aan je broek hangen ;-)

Ik zou het een aardig vraagstuk vinden voor de meer softe kant van ons menselijk bestaan, hoe haal ik feitelijk onjuiste onderbuikgevoelens weg zonder nog meer kwaad aan te richten?
Er komen in dit topic diverse vragen voorbij, het onderwerp leeft. Een deel van die vragen wordt ook behandeld op onze website. Deze informatie gaan wij uitbreiden.

Hier alvast al in het kort:

• Met zonnepanelen: Een slimme meter registreert zowel hoeveel kWh je van het net afneemt als hoeveel je teruglevert. Die twee worden over een jaar gesaldeerd. Stroom uit je panelen die je meteen zelf gebruikt wordt uiteraard niet geregistreerd, of je meter nu slim of dom is. Maar het monitoringssyteem van je zonnepanelen laat zien hoeveel ze geproduceerd hebben.
  • Straling: De slimme meter genereert niet meer straling dan je mobiele telefoon. En er is nog nooit aangetoond dat er enige invloed op de gezondheid is van hoogfrequente elektromagnetische straling van bijvoorbeeld mobiele telefoons.
Aan E. Stroeve wil ik vragen: op welke punten vind je dat onze voorlichting nog moet verbeteren?
Badge

Die snap ik, dat weet ik en dat doe ik ook.

Ik heb mijn gebruik inzichtelijk.

Waar het om gaat dat de meter jouw gebruik niet kan tonen

bij eigen opwekking, dus van energiebesparing is geen sprake

wat een verkooppraatje was van de maatschappijen.

Het apparaat dat aan je zonnepanelen zit, laat precies zien hoeveel je op elk tijdstip zelf opwekt.

Een heel aantal mensen wil juist NIET dat dit in de 'slimme meter' zit omdat dan nog meer bekend is van je gebruik.

Geplaatst door D. Swart op Jul 3, 2016.
Geplaatst door Con van Doornik op Jul 3, 2016.

Wanneer je de eigen opwekking in beeld hebt, dan heb je dat waarschijnlijk op een laptop ofzo staan. Met een slimme meter kun je ook de aantallen geleverde en teruggeleverde kWh's op je laptop krijgen. Met deze 3 componenten, kun je ook je 'eigen' gebruik uitrekenen
Badge
Die snap ik, dat weet ik en dat doe ik ook.

Ik heb mijn gebruik inzichtelijk.

Waar het om gaat dat de meter jouw gebruik niet kan tonen

bij eigen opwekking, dus van energiebesparing is geen sprake

wat een verkooppraatje was van de maatschappijen.

Het apparaat dat aan je zonnepanelen zit, laat precies zien hoeveel je op elk tijdstip zelf opwekt.

Een heel aantal mensen wil juist NIET dat dit in de 'slimme meter' zit omdat dan nog meer bekend is van je gebruik.

Geplaatst door D. Swart op Jul 3, 2016.
Reputatie 2
Badge +2

Badge
Een slimme meter is pas slim als hij ook je gebruik kan meten en registreren met eigen opwekking.

En voor de goede orde. Ik heb mij verdiept in heel veel facetten van Privacy, ICT techniek e.d. Ik ben werkzaam als elektrotechnicus en heb behoorlijk inkijk gehad in bepaalde organisaties. Vandaar mijn kritische kijk op de slimme meter, want voor grote organisaties is big data een belangrijk onderdeel van de verdienmodel van de derde industriële revolutie, zo ook de energiesector. Het is dus geen kwestie van er in verdiepen, maar ook kritisch te blijven wat er achter de schermen gebeurt, het grote plaatje.

helemaal mee eens, maar ook dat is gebonden aan wetgeving, zoals je ook bij die grote organisaties gemerkt zult hebben.

Verder blijf ik me dan tot slot, afvragen wat er nou zo interessant, big-data-technisch, is aan gegevens uit de slimme meter? Daar kun je toch nauwelijks iets mee?

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Jul 3, 2016.
Big data wordt in de 'grote bedrijven kring' als het nieuwe geld bestempeld en ook er wordt zo ook op geacteerd. Data is big business. Er wordt op grote schaal in gehandeld en op verdient.

Uit de meetwaarden van een slimme meter is veel af te lezen. Leefpatronen zijn er erg goed uit te halen. De privacy gevoeligheid wordt pas echt groot wanneer deze gegevens worden gecombineerd met andere data stromen. M.a.w. als er profielen worden aangemaakt op basis van deze gecombineerde gegevens. Facebook/Google/Apple doen dit in grote mate in de praktijk, en persoonlijk vindt ik dat de mate waar het invloed heeft op onze (toekomstige) maatschappij beangstigend. Het grootste gevaar is eigenlijk dat, als het echt uit de hand loopt (hellend vlak), het niet meer is te stoppen.

We kunnen niet meer persoonlijk overzien wat er met ONZE data gebeurt, wie, wat, waarom? Daarom is mijn insteek, als ik geen data verzend, kunnen ze het ook niet gebruiken of misbruiken.

Maar goed, ik mag dan waarschijnlijk worden weggezet als 'aluhoedje', maar het zijn mijn angsten en die zijn voor mij persoonlijk wel degelijk van invloed. En ik ben gelukkig niet de enige, vandaar dat keuze vrijheid en openheid belangrijk zijn...
Reputatie 7
Badge +5

En voor de goede orde. Ik heb mij verdiept in heel veel facetten van Privacy, ICT techniek e.d. Ik ben werkzaam als elektrotechnicus en heb behoorlijk inkijk gehad in bepaalde organisaties. Vandaar mijn kritische kijk op de slimme meter, want voor grote organisaties is big data een belangrijk onderdeel van de verdienmodel van de derde industriële revolutie, zo ook de energiesector. Het is dus geen kwestie van er in verdiepen, maar ook kritisch te blijven wat er achter de schermen gebeurt, het grote plaatje.

helemaal mee eens, maar ook dat is gebonden aan wetgeving, zoals je ook bij die grote organisaties gemerkt zult hebben.

Verder blijf ik me dan tot slot, afvragen wat er nou zo interessant, big-data-technisch, is aan gegevens uit de slimme meter? Daar kun je toch nauwelijks iets mee?
Op onze website geven we de nodige informatie over slimme meters. Zie ook de Consumentengids van maart 2015 waar een en ander verder uiteen wordt gezet.

Wat ontbreekt er nog aan onze voorlichting? Wij horen het graag.

ik heb maar even op de site van mijn leverancier gekeken (stedin) en die geeft gewoon antwoord op alle vragen en veel meer die hier gesteld worden, een paar voorbeelden:

- straling? binnen de wettelijke normen net als alle andere apparaten waar een stekker aan zit - privacy? is gewoon wetgeving voor waar iedereen zich aan moet houden, niks subjectiefs aan- ijking? wordt door het Nederlands Meetinstituut gedaan, is opvraagbaar en eventueel herijking (bij ongelovigen) kan aangevraagd worden.- enz enz.

als nederlanders zijn we erg goed in elkaar gek praten zonder ons te verdiepen in de feiten en een klein beetje onderzoek te doen voordat we verkondigen dat de hemel op ons hoofd valt.

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Jul 3, 2016.
Met alle respect, als iets in de wet staat betekend niet dat het dan goed genoeg is (voor mij persoonlijk). Misschien geldt dit wel voor u, maar zeker niet voor mij. Dat is verschil van persoonlijke opvatting en ga dit niet hier bediscussiëren.

Val ik onder ongelovige? Misschien. Ik ben kritisch en neem niet alles zo maar klakkeloos aan wat anderen proberen mij aan te praten. Ik geloof niet in sprookjes en zeker niet in de goede intenties van grote marktpartijen. Vandaar mijn oproep voor een onafhankelijk partij of onderzoek.

Het bezigen van struisvogelpolitiek is ook niet bevorderlijk voor waarheidsvinding. Laat we de feiten eerst eens boven water krijgen en ik denk dat de consumentenbond een goede partij is om feiten en fabels eens op een rijtje te zetten.
Reputatie 7
Badge +5
ik heb maar even op de site van mijn leverancier gekeken (stedin) en die geeft gewoon antwoord op alle vragen en veel meer die hier gesteld worden, een paar voorbeelden:

- straling? binnen de wettelijke normen net als alle andere apparaten waar een stekker aan zit - privacy? is gewoon wetgeving voor waar iedereen zich aan moet houden, niks subjectiefs aan- ijking? wordt door het Nederlands Meetinstituut gedaan, is opvraagbaar en eventueel herijking (bij ongelovigen) kan aangevraagd worden.- enz enz.

als nederlanders zijn we erg goed in elkaar gek praten zonder ons te verdiepen in de feiten en een klein beetje onderzoek te doen voordat we verkondigen dat de hemel op ons hoofd valt.
Bedankt voor jullie reacties!

Iets wat mij vreemd overkomt is dat afwijkende oude meters (vermoedelijk?) worden vervangen door niet-geijkte (of gecertificeerde) slimme meters.

Geplaatst door Moddertje op Jul 3, 2016.
In Nederland mogen alleen meters worden toegepast die goedgekeurd (gecertificeerd) zijn.

Geplaatst door A. Deen op Jul 3, 2016.
Duidelijk. Zijn die certificeringen op te vragen?

Ingaande op punt 3, wat je schrijft realiseren een hoop mensen zich niet "ik meet mijn eigen gebruik". De slimme meter kan niet eens je eigen gebruik meten wanneer je zelf energie opwekt, alleen maar afname en levering. Je moet een hobbyist zijn om je eigen opwekking te verdisconteren met de afname/levering om je gebruik te bepalen. Makkelijk aan de nieuwe meter is de P1-uitgang, meer niet.

En om energie te kunnen besparen is je gebruik het enige wat boeiend is, wat de meter laat zien en registreert niet.

Geplaatst door Con van Doornik op Jul 3, 2016.
FYI, ik wek zelf (nog) geen energie op. Ik weet van al mijn apparaten/gebruikers hoeveel ze gebruiken en wanneer, via mijn lokale domotica systeem. Aan de hand daarvan heb ik besparingen kunnen realiseren door het automatisch uit- en inschakelen van 'overtollige' gebruik. Mijn punt is dan ook alleen maar dat ik een slimme meter niet nodig heb omdat mijn systeem vele male slimmer is dan een 'slimme' meter.... 😉
Badge
Ingaande op punt 3, wat je schrijft realiseren een hoop mensen zich niet "ik meet mijn eigen gebruik". De slimme meter kan niet eens je eigen gebruik meten wanneer je zelf energie opwekt, alleen maar afname en levering. Je moet een hobbyist zijn om je eigen opwekking te verdisconteren met de afname/levering om je gebruik te bepalen. Makkelijk aan de nieuwe meter is de P1-uitgang, meer niet.

En om energie te kunnen besparen is je gebruik het enige wat boeiend is, wat de meter laat zien en registreert niet.

Iets wat mij vreemd overkomt is dat afwijkende oude meters (vermoedelijk?) worden vervangen door niet-geijkte (of gecertificeerde) slimme meters.

Geplaatst door Moddertje op Jul 3, 2016.
In Nederland mogen alleen meters worden toegepast die goedgekeurd (gecertificeerd) zijn.
Er zijn (steeds meer) mensen die hun privacy als een groot goed ervaren, waaronder ondergetekende. Er zijn ook veel mensen die dit niet als een (direct) gevaar ervaren maar als een onvermijdelijke verandering van de huidige realiteit die (technische) progressie met zich mee brengt.

Wie gelijk of ongelijk heeft is, IMHO, niet feitelijk te beargumenteren. Het is afhankelijk van diverse variabelen die ons als individuen zo verschillend maken (karakter, achtergrond, identiteit etc.). M.a.w. privacy kan niet objectief bepaald worden maar voornamelijk subjectief.

Dit gezegd hebbende lijkt mij de oplossing voornamelijk te liggen in de keuze vrijheid. Er zou een instantie moeten zijn die onafhankelijk de feiten boven tafel krijgt en ons informeert zodat wij, als gebruiker, een duidelijk keuze kunnen maken op basis van feiten en onze persoonlijke voorkeur.

Enkele aanvullende (persoonlijke) vragen die mij over het gebruik van een slimme meter graag beantwoord zou willen zien:

1 - Een (oude/domme) Ferraris-meter meet geen blindvermogen. Dus als consument betalen we daar dan ook niet voor. Een nieuwe (slimme) meter wel, dus dit kan negatief uitvallen voor de consument. Het is echter wel te verdedigen dat dit gemeten moeten worden in oogpunt van een netwerkbeheerder. Het zou kunnen betekenen dat de consument, bij overstappen naar een slimme meter, ook moet kijken of het voor hem/haar interessant is om daar maatregelen voor te nemen. Is daar iets (meer) over bekend?

2 - Is er duidelijk welke instanties toegang hebben tot de data? Is daar het gevaar van geleidende schaal op van toepassing? Welke exacte gegevens worden uitgelezen? Ik zag in het forum dat er gezegd wordt dat er eens in de 2 maanden gegevens kunnen worden uitgelezen. Betekend dat er dan ook dat alle loggegevens worden opgehaald die evt. in een intern geheugen worden opgeslagen (bij geen verbinding)?

3 - Ik meet mijn verbruik al via een (lokaal) domotica systeem. Dat zou betekenen dat het voor mij geen enkele toegevoegde waarde heeft. Echter als ik 'gedwongen' wordt vóór de keuze van een slimme meter, omdat mijn huidige meter niet meer geijkt of te veel zou afwijken. Wat zijn de mogelijkheden dan om de 'slimme' meter toch als 'domme' meter te laten functioneren of persoonlijk voor een vervanger te kunnen zorgen (evt. met certificatie)?

4 - Iets wat mij vreemd overkomt is dat afwijkende oude meters (vermoedelijk?) worden vervangen door niet-geijkte (of gecertificeerde) slimme meters. Is dit zo en zijn certificaten eventueel op te vragen?

Graag uw gerespecteerde mening/commentaar a.u.b.
ik heb een slimme meter een draaischijf, die draait automatis terug als de zon schijnt en teld dan af. dus geen rekenmachintje nodig. en de gas meter loopt bij niet meer, heb hem niet meer ha h a
Beste mijnheer Hijink,

Graag had ik in discussie gegaan over de gevaren van electromachnetische straling maar dat schijnt een zekere iemand dusdanig te provoceren dat zelfs reacties die helemaal niet aan de betreffende persoon gericht waren, sterker er zelfs niets mee te maken hadden, worden verwijderd. Ik wens u verder veel sterkte in uw strijd.
Reputatie 7
Badge +5
ik zie dat er een aantal reacties weg gemodereerd zijn. Nogmaals mijn dringende oproep aan de Consumentenbond om aan voorlichting te doen over slimme meters. Dergelijke spookverhalen nemen meer en meer de overhand in consumenten land en zijn volledig losgeslagen van enige werkelijkheid. Middeleeuwse taferelen, zou ik zeggen. Dat moet toch beter kunnen anno 2016.
Electro-magnetische straling. Ten eerste ben ik het helemaal met Dhr Steenstra eens (= oudste reactie) wat betreft de kosten en baten van deze slimme meter. We moeten allemaal aan de slimme meter, en er volgen meer 'slimme' producten, let maar op. Ik heb mijn meter UIT laten zetten omdat ik begin te vermoeden dat ik gevoelig ben voor EM straling. Nu staat hij uit, maar ik krijg een brief van Enexis: .. ' wat wij wel op afstand doen: uw klok (wanneer nodig) gelijk zetten... en software updates sturen.' Ja, hallo, dan staat hij in feite dus toch nog te stralen ! ! Sinds 3 weken (= plaatsing van die meter) heb ik een constante fluittoon in mijn oren wanneer ik thuis ben. Kan ook liggen aan de derde 4G en UMTS zendmast die recht tegenover mijn huis is verschenen (3 van die masten binnen 70 meter van mijn huis). Maar het kan ook aan hun meter liggen. Ik ga maar weer bellen.

'Slimme' producten: WIJ moeten de hele tijd slim zijn, om ze te leren bedienen (dat kost ook tijd), over de gevolgen na te denken, enz. Ze zijn slim voor de producenten. Hierop loopt onze economie, op nieuwe (electronische/digitale) producten die massaal verkocht moeten worden. En je moet er blijkbaar aan meedoen. In mijn geval wilde de eigenaar van mijn huurwoning dat ik hem liet plaatsen.

F. Hijink.

Al die energieleveranciers en ook de eigenaars van de infrastructuur verkrijgen met de slimme meter gratis strategische informatie. Dit scheelt hun tonnen in vergelijking met het inhuren van dure professionals. Deze uitsparing zou aan de klanten doorberekend moeten worden. Dát was toch de bedoeling, dat de hele maatschappij er van profiteert?

Maar nee. Neem je géén slimme meter, dan heb je voortaan ook geen laag tarief meer. Dat lijkt mij toch wel heel erg op afpersing. En wie dan bezuinigt profiteert er niet van, integendeel, die betaalt meer. En zo ook degene die al op het minimum zit, dankzij alle gedane investeringen om minimaal te gebruiken.

Het is duidelijk dat de voordelen uitsluitend naar de energieleveranciers gaan. Heeft er weer een minsiter een commissariaat bij een multinational, net als bij de Zorg?

Geplaatst door W.Steenstra op Feb 1, 2015.
Reputatie 2
Badge +2
Als je het leuk vindt en er een heleboel tijd in steekt, kun je het volgende doen:

Je loopt door alle kamers in je huis heen en schrijft van elk apparaat op wat het opneemt (vermogen=Watt).

Deze opname zet je in een spreadsheet met daarbij het aantal uur dat je denkt dat het apparaat per dag aanstaat. Je vermenigvuldigt het vermogen (in kWatt) met de tijd (in uren) en je hebt het geschat verbruik per dag (in kWh).

Als je dit van alle verbruikers optelt en vermenigvuldigt het met 365 (aantal dagen in het jaar) dan heb je het geschat verbruik van een jaar. Dit zou ongeveer overeen moeten komen met het werkelijke verbruik op de rekening van het energiebedrijf.

Verbruikers waar niets op staat (of dat gebruikstijd moeilijk te schatten is zoals de koelkast), kun je gedurende een week een losse kWh meter tussen zetten.

Het duurt een heel tijdje voordat je van alle gebruikers een goede indicatie hebt en de eindgetallen ongeveer overeenkomen met de meterstanden, maar het is wel aardig om inzicht te krijgen.
Even een paar dingen scheiden:

1. De informatie over de slimme meter inclusief privacy-aspecten hebben we samengevat op onze website.
  2. Als je inzicht wil hebben in je energieverbruik: daarvoor zijn er energieverbuiksmanagers beschikbaar. En daar zijn er zowaar inderdaad een paar bij die daadwerkelijk afzonderlijk apparaten kunnen onderscheiden. Dat doen ze aan de hand van het 'unieke profiel' van deze apparaten. Het overgrote deel van de energieverbruiksmanagers heeft een slimme meter in de meterkast nodig om te kunnen functioneren, maar er zijn er ook een paar die optisch 'domme' meters kunnen uitlezen.
  3. Hartelijk dank aan E. Stroeve die ons onderzoek al signaleerde: dubbeltarief is meestal niet voordelig.
Reputatie 7
Badge +5
een slimme meter kan natuurlijk niet zien wie hoeveel stroom gebruikt, dan zal elk aangesloten apparaat zichzelf herkenbaar moeten maken en daar is het elektriciteitsnet niet voor uitgerust . Daar is slimme domotica voor nodig waarbij je op elk apparaat een eigen metertje zet. Of dat dan weer slim is, valt te betwijfelen. Wat ik gedaan heb is 1 zo'n slim metertje via mijn domotica systeem telkens een paar dagen op een apparaat zetten. als je eenmaal je grootgebruikers te pakken hebt, zou ik me daar druk om maken.

Wat een eye-opener was, was de AV-versterker in 'slaapstand', hij bleek helemaal niet diep te slapen en stiekem eea toch van stroom te voorzien. Even tunen en hoppa, weer wat winst.

Afwasmachine op eco stand en de wasmachine een paar graden lager en weer een paar strepen minder.

kortom, met zelf slim nadenken kom je ook een heel eind.

En de slimme meter kan wel zelf uitgelezen worden en op seconde basis je verbruik weergeven (in een app). Ook daar haal je een hoop uit.

Verschil tussen dag en nachtstroom is erg beperkt. Consumentenbond had daar laatst een vergelijking over: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2016/...

Reageer