Stukje zon, vondst of nep

• 9 September 2019
  • 21 reacties
  • 4796 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8
Op het forum is veel gesproken over zonnepanelen. Eneco heeft nu weer wat nieuws. Wat vinden de zonnepanelen experts, energie en nutsbedrijven experts ervan.
Dit is het:
Goed nieuws! Je kunt nu je jaarnota verlagen en meteen iets goeds doen voor het milieu met Eneco StukjeZon®, hét zonnepaneel op afstand! Je hoeft dus geen eigen dak te hebben of grote investeringen te doen. Hoe simpel is dat?!

Door één StukjeZon te kopen wek je per jaar 250 kWh aan stroom op met een zonnepaneel uit een Nederlands zonnepark. Hiermee bespaar je vijf jaar lang € 15 per jaar op je energie. Je mag nu zelfs 12x StukjeZon hebben waardoor je voordeel op kan lopen tot wel € 180 per jaar en je tot wel 3.000 kWh stroom kunt opwekken. Dat is voldoende voor een gemiddeld huishouden in Nederland. Daar word je toch opgewekt van! Ontdekken hoeveel StukjeZon jij nodig hebt om je energierekening te verlagen?

21 reacties

Reputatie 7
Badge +5
wat is het rendement van je geld is natuurlijk altijd de vraag. en ik denk dat dit een prima initiatief is als je geen dak hebt om zelf iets te plaatsen. 15 eur per jaar klinkt overigens niet erg hoog, wat zijn de kosten per paneel?
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @E.B.F. Stroeve . Mijn hele antwoord verdfwijnt weer als sneeuw voor de zonm. Wat is dat toch???Maar opnieuw:

Alle zonnige voordelen op een rijtje

Geen zonnepanelen, grote investeringen of onderhoudskosten nodig

Je krijgt 25% meer terug voor je StukjeZon dan je hebt betaald.

Vijf jaar lang verlaag je je jaarnota met € 15 per StukjeZon

Aankoopbedrag altijd terug, ook als je tussentijds weggaat bij Eneco

Hoe werkt het?

Je koopt eenmalig een StukjeZon voor € 60, waarmee je 5 jaar lang je jaarnota met € 15 verlaagt. Dat is in totaal € 75, een voordeel van wel 25%!

En wil je nog meer voordeel, dat kan door meer StukjeZon bij te kopen

Dubbel voordeel

Omschakelen maken we nu wel erg aantrekkelijk. Niet alleen voor je portemonnee maar ook voor het milieu. Met StukjeZon zet je een stapje extra in het verduurzamen van Nederland én verlaag je vijf jaar lang je jaarnota.

Dit is het, geen reclame van mij, maar mailinformatie. Groeten Leo.
Reputatie 7
Greenchoice heeft ook zoiets, ik dacht met windmolens.
Aan het voordeel zal ook wel een nadeel kleven, anders wordt er niets meer verdiend, De zonnepanelen zijn er al, vermoed ik. In dat geval is er al geïnvesteerd. Aan die investering mag de klant mee betalen om na vijf jaar iets terug te krijgen. Is dat gegarandeerd?
Reputatie 7
Badge +8
Beste @MrsJones . Mijn vraag is ook aan de leden, weten jullie ervan en is het een vondst of is het nep c.q. bedrog o.i.d. Het laatste is niet het geval. En u stelt Greenchoise heeft ook zoiets. Eneco heeft al lange tijd iets met wind. Maar dat is inderdaad allemaal vrijblijvend en moet je maar afwachten of je wat (geld) krijgt. Dit is echt gegarandeerd en komt dus neer op dat je na 5 jaar 25% winst van je investering hebt. Niettemin stel ik de vraag om meer te weten, ik ga graag voor zeker. Maar volgens mij is er nergens na 5 jaar 25% te verkrijgen. Wellicht bij beleggen, maar ik heb daar veel meer verloren, zeg maar bijna het hele bedrag, dus ruim 90%, ik beschouw dus 'sorry' beleggen niet als zeker. Nu gaat dit over Eneco, dus energie, en geen bank, maar ik vind het toch een leuk rendement. Groeten Leo.
Reputatie 7
Is dit niet ook een soort belegging? Er wordt een soort winstuitkering beloofd maar als er niet genoeg mensen deelnemen aan zo'n project?????
Vijf jaar lang verlaag je je jaarnota, en dan?
Reputatie 7
Badge +8
Ja @MrsJones , het kan best, helemaal weet ik het ook niet. Ik zie er niet zoveel kwaads in, behalve dan dat ze je natuurlijk weer 4 of 5 jaar binden. Groeten Leo.
Reputatie 7
Zou de consumentenbond hierin kunnen duiken of is dit iets voor een andere instantie?
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @MrsJones . Ze zullen uw bericht in elk geval al gelezen hebben, dus als ze er wat in zien, zullen ze er zeker op terugkomen. Mogelijk dat er ook alleen een melding in de Consumentengids komt. Ik hoop dan wel met enige uitleg of het wel of niet interessant is, en uiteraard dat het je niet schaadt, c.q. zuivere koffie is.
Ik en u wellicht ook, en anderen, krijgen toch vaak reclame van energie maatschappijen of je (nieuwe) contracten wil afsluiten, met diverse voordeel o.a. een jaar geen prijsverhoging, een voordeliger contract vanwege wind, vanwege zon enz. enz. Maar zoals ik al meldde vaak is het vrijblijvend, als het lekker gewaaid heeft krijg je wat, waait het niet, krijg je niks. En daarom viel het me op dat je een stukje zon kon kopen en dat dus in 5 jaar terugkreeg met 25% rendement..... en dus gegarandeerd. Alleen ik zie er zo weinig van of hoor er zo weinig over. Niemand hoeft mijn topic te lezen of erop te reageren, maar meestal lees je er elders wel wat over. Is me tot op heden nog niet opgevallen.
ik dacht alleen van de bank krijg je geen of nauwelijks rente meer, je moet straks gaan betalen, Van Lanschot laat de klanten al betalen, begreep ik. Maar soms zijn er van die merkwaardige zaken waar meer rendement te behalen is. Ik of wij sparen ze niet,maar de zegeltjes van Albert Heijn schijnen ook een redelijk rendement te geven, meer dan de bank. Dus waarom kan dit niet. Alleen er zitten altijd addertjes onder het gras, in dit geval bind je je weer voor 5 jaar! En sorry voor het wat late antwoord, maar ik moest weer eens naar het Maasstad ZHS, deze week 3x naar het ziekenhuis, dan ben je gewoon 3 dagdelen kwijt. Groeten Leo.
Reputatie 7
De energiebedrijven lijken tegen elkaar op te bieden, is er geen supermarktoorlog, komt er een energiebedrijvenoorlog. Als de één met een leuk aanbod komt, gaat de volgende er overheen. Aangezien ik nogal gemakzuchtig ben blijf ik zitten waar ik zit. Misschien komt er nog iets voor trouwe klanten.
Reputatie 7
Badge +8
Nou, @MrsJones , dat is nu net bij mij het geval. Vanaf mijn trouwen c.q. zelfstandigheid met eigen woning, heb ik als nutsbedrijf Eneco. Thuis in Rotterdam hadden we het gemeente energiebedrijf, toen wij gingen trouwen en ook in Rotterdam gingen wonen werd dat ook het gemeentelijk energiebedrijf, later, ik weet echt niet meer wanneer, is het Eneco geworden. En verhuisd naar de Hoeksche Waard is het Eneco gebleven. Er is echter wel een forse ontevredenheid geweest van ons voor de Eneco dienst onderhoud Verwarmingsketel en Boiler. Ze kwamen gewoon niet, ik heb ze steeds moeten waarschuwen, soms jaren over de tijd. Dat is niet naar tevredenheid opgelost en nu is het onderhoud elders (commercieel bedrijf). Ik ben toch wel redelijk kwaad geweest en had echt het idee na het aflopen van de termijn Eneco vaarwel te zeggen. Maar ja de woede zakt en je merkt overal is het wat, het tegen elkaar opbieden, vaak niet erg netjes verlopend enz., dan blijf je maar waar je bent. Dus als klant kreeg ik per mail deze aanbieding. En inderdaad als vaste klant, waar ook, krijg je meestal niets. Groeten Leo.
Ik vind deze 'Stukje Zon' actie maar nep - het is volksverlakkerij.
'Geef Eneco een goedkope lening' lijkt me een betere naam.

>> Dat betekent voor jou een voordeel van 25% na 5 jaar.

Ok, dus dat is 4.6% rendement... per jaar.
Dit met berekening van rente op rente, anders was het natuurlijk 5%.
4.6% is niet slecht, maar niet de 25% die gesuggereerd word.
Plus het kost hun geen 'echt' geld, enkel een lagere prijspunt wat ze moeten en kunnen door concurentie

>> Na vier jaar heb je je investering al terug, met een zonnepaneel pas na acht jaar

Ja, na vier jaar heb je je geld terug, maar enkel dat.
Het 5de jaar heb je pas 'voordeel' in de portomonee, al die tijd heb geld voorgeschoten.
En wat belangrijker is, na 5 jaar is het afgelopen, terwijl na 8 jaar die zonnepanelen door blijven geven (met wat onderhoud).

Groetjes,
Hein.
Reputatie 7
Badge +6
Wij hebben ( off topic ) ook enorm geduvel gehad met een huurboiler van Eneco , Leo . Heb ik in het verleden al eens geschreven en anderen hadden soortgelijke ervaringen. Zonder de randvoorwaarden te kennen , kunnen we er rustig vanuit gaan dat aanbieders van zonnepanelen op afstand de leveringsvoorwaarden zodanig hebben opgesteld , dat zij er altijd aan verdienen en weinig risico lopen , terwijl het rendement voor de afnemer onzeker is. Ik leg ze lekker op mijn eigen dak . Minder risico en vrijwel zeker meer rendement.
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @E.T. Wiersum . Ik ben helemaal geen Enecofan. Ik heb weliswaar een eigen CV ketel en Boiler (van Nefit) maar onderhoud aan Eneco gegeven . Ik heb voor tenminste 5 jaar betaald en ze zijn één keer geweest. Voor een tweede keer in 5 jaar ging het zo moeilijk dat ik het contract heb afgezegd. Dus (off topic) ook geen Eneco liefhebber, maar gezien het rendement, is dat wel of niet interessant. De zegeltjes van AH doen het ook goed, beter dan de bankrente. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Tja ..... ( alweer off topic 😚 ) . Wij zitten ook bij Eneco en zijn behalve dat boilerhuurdrama in het verleden tevreden. We huren niks meer en qua onderhoud zijn we nog zoekende na slechte ervaringen in het verleden. Betreft die zonnepanelen , bedenk dat de opbrengst met de aanbieder gedeeld moet worden . Vermoedelijk is het MISSCHIEN aantrekkelijk voor mensen die wat geld willen wegzetten met meer dan 0 % rente en zelf geen zonnepanelen kunnen of willen plaatsen . Mogelijk kan de Consumentenbond hier eens onderzoek naar doen?

Het lastige hier is, dat niet duidelijk wordt hoeveel stroom in kWh je nou eigenlijk voordeel hebt. Je investeert immers feitelijk in een zonnepaneel, die eigendom blijft van Eneco. Dus om nu alleen € 60 te investeren om na 5 jaar € 15 voordeel te hebben, zonder een bepaalde hoeveelheid kWh gratis te kunnen gebruiken, is eigenlijk een raar aanbod. Immers, als je zelf een zonnepaneel koopt (wel duurder dan € 60), dan is alle opgewekte stroom “gratis” (minus de afbetaling vh zonnepaneel) en ontvang je ook nog eens geld terug als je een overschot aan stroom aan het net kunt leveren.

Reputatie 7
Badge +5

tis dan ook al een berekening van meer dan 2 jaar geleden…..de wereld ziet er nu vast anders uit…..

Reputatie 5
Badge +5

@E.B.F. Stroeve ..de wereld ziet er nu vast anders uit…..  of niet

Natuurlijk al even met mijn interesse voor Zonnepanelen gelezen.

Ik heb het niet uit kunnen lezen door de tranen im mijn ogen.

Want wil deze ik deze partner wel?

Les 1 Gratis en persoonlijk financieringsplan?

Een Geldschieter of een Zonnepaneel: Ik zelf denk beide is geen goede combinatie,

maar er is blijkbaar een doelgroep voor💲

Investeren: opbrengst min een klein geld mee e(t)tertje, ja daar doe je het dan voor!!

Ik heb eigenlijk geen mening. Of wel?

Autoriteit Financiële Markten
Suniverse B.V. is geregistreerd als financieel dienstverlener met een vergunning voor het adviseren voor en bemiddelen in consumptief krediet.

Ben ik de enige die vaak geen sodeju snapt van wat gebruiker 1644etc. zegt?

Reputatie 5
Badge +5

@Harrie LPP Ben ik de enige die vaak geen sodeju snapt van wat gebruiker 1644etc. zegt?

Ok, even simpel: ga ik naar Eneco om daar een financiering af te sluiten voor zonnepanelen?

Dan wordt je opbrengst toch half opgegeten door (het adviseren voor en bemiddelen in consumptief krediet.)

of een stukje terug lezen werk ook wel eens verhelderend.😀

Reputatie 7
Badge +8

Oké, somige leden zijn voor anderen wat moeilijk te begrijpen, maar het forum ontzeggen is wel een heel zware straf. En dat is dan meer het terrein van de moderatotren (waar zijn die overigens). Vraagt een forumlid nog eens wat hij/zij bedoeld heeft, vaak helpt dat en zo niet, vergeet het dan. Maar laat ieder in zijn waarde en tracht, ook al is het moeilijk communiceren, respect op te brengen. Deze topic is nu al 2 jaar oud, maar alternatieve energie, zonnepanelen, wind enz. is nog actueel. Er zijn de afgelopen 2 jaar heel wat topics geweest. Er zijn heel wat aanbiedingen van energiemaatschappijen geweest, maar ook van fondsen of organisaties. Die weer gebreken vertoonden, zelfs failliet gingen. Ik zoek nog steeds wat is nu het beste te doen, en waar is dat onafhankelijk te verkrijgen. Op bijv. Eigen Huis, de CB enz. zijn ook al genoeg commentaren geleverd en wellicht nog te leveren,  En vele topics over van het gas af omdat de overgeid dat volop propageert, terwijl ze nu (en meerdere landen) weer  volop gas gaan boren. Lekker betrouwbaar zijn al die adviezen. Waar kan ik het beste vinden wat ik doen moet, zonnepanelen, wind, alle mogelijk combinaties, fondsen, beleggingen daaromtrent en al het andere wat aangeboden wordt?

Reputatie 7
Badge +5

Zoek vooral in de buurt of daar energie coaches of duurzaamheids initiatieven zijn, vaak gesponsord door de gemeente en redelijk onafhankelijk. 

Reageer