Tendentieus artikel over Klasse Ketels in nieuwe Consumentengids

• 24 October 2017
  • 2 reacties
  • 1537 Bekeken

Badge
Vandaag de nieuwe Consumentengids ontvangen met daarin een test over CV-Ketels, getiteld 'Klasse Ketels' met als subtitel 'Nieuwe systemen in opkomst'. In de inleiding wordt gesteld dat 'aardgasloos' verwarmen de toekomst is, dat CV-ketels op aardgas min of meer uitontwikkeld zijn, maar dat alternatieve systemen vooralsnog nog te duur zijn als alternatieve wijze om je huis te verwarmen. Daarom blijven nieuwe CV-ketels vooralsnog gevolgd worden door middels van testen; dit omdat er nog altijd 400.000 ketels in Nederland worden geïnstalleerd.
Prima tot zover.

Wat mij echter vervolgens stoort in het artikel is dat in de inleiding warmtevoorziening met warmtewisselaars en infra-roodpanelen op een hoop worden gegooid met verwarming op aardgas; dat ze als een te dure investering worden weggezet. Infra-roodverwarming is volgens de auteur bovendien niet geschikt om als hoofdverwarming omdat het vooral lokaal je lichaam verwarmt en dat het vooral geschikt is vooral snelle opwarming in badkamer of schuur.
Wat een onkunde! Je kunt dit soort systemen niet en-op-een met elkaar vergelijken.
Het is een hele andere manier van verwarmen en je zult een ander verwarmingsplan moeten opstellen. Maar met CV kun je evenmin zonder een verwarmingsplan. Ook vloeren en muren en je interieur worden met infra-roodpanelen doorverwarmd. Je kunt met dergelijke panelen je huis prima volledig aardgasloos verwarmen en je hoeft niet duurder uit te zijn dan een complete aardgas-installatie als je leidingwerk, radiatoren, rookgaskanaal en thermostaat ook meerekent. Reken daarbij ook dat je wel meer stroom gebruikt, maar dat je veel minder stofcirculatie in je huis hebt, geen aardgas aansluiting geen vastrechten transport en belasting voor gas, etc. Kijk dan maar eens wat je aan de eindstreep meer of minder overhoudt. Uiteindelijk zul je er achter komen dat de kosten voor energie, ook met een hoger stroomverbruik, in het voordeel ten opzichte van aardgas zullen uitvallen.
Een ander storend element in de test vind ik dat in de grafiek met uitkomsten ketels met CW-techniek en ketels met de oudere HR-techniek in een grafiek met elkaar worden samengevoegd. Dat is vanuit de onderliggende techniek gezien appel met peren vergelijken!

Schrijver Peter van der Wilt: verdiep je beter in de materie en kom dan hopelijk tot de conclusie dat die andere verwarmingsystemen een fundamenteel andere benadering vragen van je huis verwarmen. Als je over investeren praat moeten andere zaken in je investering ook betrokken worden.
Hou het bij een vergelijking van CW-verwarmingsketels als de test daarover gaat en kijk daarbij uit dat je niet de indruk wekt van vooringenomenheid over de CW-techniek als je over alternatieven wilt schrijven en dan nog met name ook het merk Intergas.

Oh ja, ik stook aardgas met een Intergas-HR ketel waarover ik tevreden ben, ik wek elektriciteit op met zonnepanelen en vraag mezelf af of het niet zinvol is om helemaal aardgasloos te gaan. Ik ben me best ervan bewust dat Infra-rood stoken niet alleen voordelen heeft, maar ook nadelen.
Dat neemt niet weg dat ik het storend vindt dat de auteur zo stellig een alternatief wegzet in een artikel dat vooral bedoeld is om CW-ketels met elkaar te vergelijken. In die zin draagt het artikel niet bij in de afweging wat geschikte alternatieven zijn voor aardgasloos verwarmen.

2 reacties

Reputatie 5
Badge +5
[...]
Een ander storend element in de test vind ik dat in de grafiek met uitkomsten ketels met CW-techniek en ketels met de oudere HR-techniek in een grafiek met elkaar worden samengevoegd. Dat is vanuit de onderliggende techniek gezien appel met peren vergelijken!
[...]

Het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoelt. In de tabel in het artikel worden alleen HR-cv-ketels met elkaar vergeleken.
Verder zeg je 'als je over investeren praat moeten andere zaken in je investering ook betrokken worden'. In het artikel geven we bewust geen investeringsadvies in de zin van een volledige doorrekening van alle diverse kostenposten over de levensduur van een verwarmingssysteem. 1) omdat dat in een 4-pagina-artikel dat ook voor andere lezers te volgen moet zijn gewoon onmogelijk is, en 2) omdat dit van zoveel factoren afhangt die ofwel subjectief zijn ofwel onbekend (zoals de ontwikkeling van gas- en stroomprijzen over de komende 15 jaar) dat dit niet mogelijk is. Dat zou pas appels met peren vergelijken zijn. We geven in het artikel wel aandachtspunten en tips, zodat iedere lezer vanuit de eigen situatie en voorkeuren kan kijken welk soort systeem het beste past.
Ik ben hier voor het eerst, juist omdat.ik dit had gelezen , je was mij voor met hetzelfde commentaar. Ook ik verwarm mijn huis volledig met IR panelen. Ik woon weliswaar in Duitsland daar is een E aansluiting altijd 3x63A en betaal je een schijntje aan vast recht. In Nederland betaal je flink aan vastrecht als je boven de 3x25A wil pas daar dus mee op. Niks waar van " heet hoofd koude voeten". Uiteraard als een ruimte 30m2 meter is moet je niet een groot paneel hangen maar meerdere kleinere , idem bij convectie( normale radiatoren). Duur? Beetje zoeken op internet en dan is het geheel goedkoper dan gas verwarming . Kijk ook naar bijkomende kosten onderhoud alleen al het gedoe wat ik had met regelmatig 3wegkleppen vervangen bij mijn gasketel . De Warmte verliezen bij een HR ketel leidingwerk. , kijk ook eens naar het gigantische stroomverbruik van een ketel pomp etc. Warm water middels een doorstroom apparaat met de nieuwere techniek van Siemens , gewoon een regen douche, geen boiler alleen energie gebruiken indien nodig. Maar comfort is een heel andere ervaring. De tegelvloer lekker warm, , de wanden worden ook aangestraald net als de spiegels. Geen condens of druipnatte wanden , dus geen verwarmde spiegels vloeren zelfs geen zwarte kit meer op badkamers. Luchtvochtigheid blijft hoog . De winst zit hem in de hoge gevoelstemperatuur ten opzichte van de werkelijke temperatuur. Op een punt heeft ie gelijk ideaal voor de badkamer.

Reageer