termijnbedrag NLE

• 13 April 2016
  • 6 reacties
  • 265 Bekeken

De Nle geeft een termijnbedrag van €135. Bij Eon was het€ 146. Volgens NLE zou ik € 348,00 per jaar besparen, maar daar kom ik bij lange na niet aan. Voel mij toch een beetje bedondert

6 reacties

Wat mij betreft komt er morgen een verbod op het noemen van dit soort "besparingen". Die besparing is gerekend vanaf een soort meest gunstig scenario dat meestal helemaal niet van toepassing is. Ik wil niet zover gaan het oplichting te noemen maar volksverlakkerij komt aardig in de buurt.

Overigens moet je geen voorschotbedragen vergelijken alsof het de werkelijke rekening is.
Badge
De geschatte besparing wordt als volgt berekend. Dit staat uitgelegd op de informatiepagina over de geschatte besparing (deze opent je door op de "i" naast het voorgerekende bedrag te drukken) en in de kostenspecificatie (deze opent door op de knop kostenspecificatie te drukken): "Omdat de tarieven van het contract dat je bij je huidige leverancier hebt voor ons onbekend zijn, hebben we een vergelijking gemaakt met het modelcontract dat jouw huidige leverancier aanbiedt. In het kostenoverzicht kun je nu zelf eenvoudig een vergelijking maken tussen jouw energieleverancier en het aanbod van het Energiecollectief. Wil je de kosten vergelijken met je huidige tarief? Dan kun je je eigen energierekening erbij pakken en eenvoudig alle kosten vergelijken."

Wij vergelijken dus het contract van de veiling met het modelcontract van jouw huidige leverancier. Dit kan dus een ander contract zijn dan dat van jou zelf en hierdoor kan de besparing afwijken. De besparing staat bovendien los van het maandelijks te betalen voorschotbedrag. Het maandelijks te betalen voorschotbedrag wordt door de leverancier bepaald aan de hand van het historisch verbruik van je woonadres. De historische verbruikscijfers worden opgevraagd bij de netbeheerder. In het geval van een verhuizing betekent dit dat het voorschotbedrag wordt vastgesteld aan de hand van de verbruikscijfers van de vorige bewoner. Voor de bepaling van het maandelijks voorschotbedrag wordt dan ook geen rekening gehouden met een eventuele eenmalige korting en de verbruikscijfers die je op onze website hebt ingevuld. Je kunt dus niet je verwachte jaarkosten door twaalf delen om je voorschotbedrag te berekenen. Het contract wordt aangegaan op basis van tarieven, vaste leveringskosten en (eventueel) een eenmalige korting. Deze punten bepalen of er bespaard wordt. Het maandelijks te betalen voorschotbedrag is slechts een voorschot op de rekening die aan het eind van het jaar wordt opgemaakt: de jaarafrekening. Ik maak op uit jouw klacht dat je het voorschotbedrag met twaalf vermenigvuldigt hebt en dat is dan ook onjuist. Aan het eind van het jaar wordt bij de jaarnota bekeken hoeveel er verbruikt en betaald is en als blijkt dat het voorschotbedrag te hoog ingeschat is, vindt verrekening in het voordeel van jou plaats.

Mocht je aanvullende vragen hebben, kun je ook altijd even bellen naar 088 66 99 088. Dan helpen we je gelijk verder.

De Nle geeft een termijnbedrag van €135. Bij Eon was het€ 146. Volgens NLE zou ik € 348,00 per jaar besparen, maar daar kom ik bij lange na niet aan. Voel mij toch een beetje bedondert

Geplaatst door P.C.M. de Jongh op Apr 13, 2016.
Ik heb een bedrijf aan huis en een zakelijk contract met Nuon. Het rare is nu dat mijn tarieven op de laatste jaarafrekening (2015), lager zijn dan die op de schatting van het collectief, maar het eindbedrag hoger. Tenminste, voor zover ik dat kan vergelijken (de terminologie verschilt een beetje en ik heb een dubbele meter). Ik mis de post "overheidsheffingen" die wel op de jaarafrekening staat. Zijn die kosten niet in het overzicht opgenomen, of zijn ze verstopt? Wat wordt bedoeld met heffingskorting die is meegenomen in de berekening? Is dat een belastingteruggave die niet wordt vermeld op mijn Nuon rekening?
Badge
Ik zou je graag willen verzoeken om vragen over jouw persoonlijke situatie te stellen via energiecollectief@consumentenbond.nl. Je kunt natuurlijk ook bellen naar 088 - 66 99 088. Dan pakken wij je vraag gelijk op!

Ik heb een bedrijf aan huis en een zakelijk contract met Nuon. Het rare is nu dat mijn tarieven op de laatste jaarafrekening (2015), lager zijn dan die op de schatting van het collectief, maar het eindbedrag hoger. Tenminste, voor zover ik dat kan vergelijken (de terminologie verschilt een beetje en ik heb een dubbele meter). Ik mis de post "overheidsheffingen" die wel op de jaarafrekening staat. Zijn die kosten niet in het overzicht opgenomen, of zijn ze verstopt? Wat wordt bedoeld met heffingskorting die is meegenomen in de berekening? Is dat een belastingteruggave die niet wordt vermeld op mijn Nuon rekening?

Geplaatst door G.J.H. van Does op Apr 29, 2016.

Ik zou je graag willen verzoeken om vragen over jouw persoonlijke situatie te stellen via energiecollectief@consumentenbond.nl. Je kunt natuurlijk ook bellen naar 088 - 66 99 088. Dan pakken wij je vraag gelijk op!

Geplaatst door Natasja CB op Mei 2, 2016.

Aangezien u aangeeft dat ik de jaarafrekening kan vergelijken, ik kan me zo voorstellen dat er meer mensen zijn die in de situatie zitten. Dus, zonder mijn persoonlijke kenmerken:

Zijn overheidsheffingen in het overzicht in de aanbieding opgenomen? Die staan nl. wel op mijn jaarafrekening en kan ik dus niet rechtstreeks vergelijken. Wat wordt bedoeld met heffingskorting die is meegenomen in de berekening? Is dat een belastingteruggave?
Badge
Overheidsheffingen zijn meegenomen in het overzicht van de aanbieding. Deze hoef je ook niet te vergelijken, omdat deze van de overheid afkomstig zijn en dus niet per leverancier verschillen. De heffingskorting is eveneens afkomstig van de overheid. Deze verschilt daarom ook niet per leverancier en hoeft dan ook niet vergeleken te worden. Deze krijg je omdat energie als een basisbehoefte wordt gezien en dit is dan ook een tegemoetkoming van de overheid om ervoor te zorgen dat iedereen zijn nota kan betalen.

Geplaatst door Natasja CB op Mei 2, 2016.

Aangezien u aangeeft dat ik de jaarafrekening kan vergelijken, ik kan me zo voorstellen dat er meer mensen zijn die in de situatie zitten. Dus, zonder mijn persoonlijke kenmerken:

Zijn overheidsheffingen in het overzicht in de aanbieding opgenomen? Die staan nl. wel op mijn jaarafrekening en kan ik dus niet rechtstreeks vergelijken. Wat wordt bedoeld met heffingskorting die is meegenomen in de berekening? Is dat een belastingteruggave?

Geplaatst door G.J.H. van Does op Mei 3, 2016.

Reageer