Consumentenbond.nl

Terugbetalen van vergoeding contractbreuk voorgaande energieleverancier

• 5 juli 2019
  • 11 reacties
  • 1773 Bekeken

Na ruim 1 jaar klant te zijn geweest bij energieleverancier Budget Energie stapte ik onlangs over naar Delta Energie. Budget Energie brengt een boete in rekening voor het voortijdig overstappen. (Ik had een 3-jarig contract) Dit was mij bekend en deze boete wordt terugbetaald door Delta Energie.

Tot zo ver niets bijzonders, maar tot mijn verbazing zet Budget Energie nu ook nog op de eindafrekening:"Vergoeding contractbreuk voorgaande leverancier" € 100,--. Het zijn de energieleveranciers zelf die consumenten (mij in elk geval wel!) voortdurend lastigvallen met verzoeken om over te stappen met het lokkertje dat eventuele boetes voor voortijdig overstappen zullen worden terugbetaald. Je kunt deze telefonische adviseurs bijna niet weerstaan en nu ik dan als kritische consument inderdaad besluit om over te stappen word ik gestraft met deze extra boete. Ik heb bij Budget Energie bezwaar gemaakt tegen deze boete, maar Budget Energie houdt haar poot stijf. Consumentenbond: mag dit zo maar?

11 reacties

Consumentenbond: mag dit zo maar?

Nee, niet zomaar, u moet eea in de voorwaarden terug kunnen vinden.
Badge +8
Vervelende situatie, @Jan Klijnsmit! Als je lid bent van de Consumentenbond kun je ook altijd even navraag doen bij mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45.
Dankjewel. Ik zal ze straks opbellen.
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb dit toentertijd precies hetzelfde gehad met de overstap van NLE naar NUON. Dit was met zo'n agressieve verkoper aan de deur.
Ook toen vergoede de NUON de boete maar voor een derde. Dit stond dus in de kleine lettertjes (letterlijk!) van het contract van de NUON. Dus kon ik alleen maar mezelf de schuld geven, dat ik die kleine lettertjes niet heb gelezen. Sindsdien neem ik al die verkopers niet meer aan en kunnen ze aan mijn buitendeur blijven staan.

En dan heb ik het nog niet over de agressieve benaderingen van de NUON, toen ik na een jaar (mijn contract van een jaar uitgediend hebbende) bij ze wegging en naar een andere energie leverancier ben over gestapt. Tot aan mijn voordeur aan toe "Maar meneer, kunnen we het er niet over overleggen, waarom u niet meer naar ons terug wilt?" Gek he, ik wil niets meer te maken hebben met liegende en bedriegende bedrijven. Na meer dan een jaar ook telefonisch lastig gevallen te zijn door hen, heb ik gedreigd met een gang naar de rechter wegens lastig vallen. Sindsdien is het rustiger geworden. In ieder geval heb ik mijn lesje geleerd. Saillant detail, de korting die ik had op dat ene jaar van de NUON, kwam overeen met het bedrag wat ik aan NLE moest betalen voor contract breuk.

@Jan Klijnsmit hoe is dit bij u afgelopen. Ik loop hier nu tegen aan en ga het er niet bij laten zitten. Consuwijzer ACM zegt ook dat dit niet mag. Ik ben wel benieuwd wat er uit is gekomen bij u.

Consuwijzer ACM zegt ook dat dit niet mag.

Ik heb ook al een keer met dat bijltje gehakt. Mag ik vragen waar u heeft gelezen dat dat niet mag?

@A. Deen @Jan Klijnsmit 

Dag,

Ik kom hier op terug. Wel kan ik al vast een link bijvoegen.

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

Dan bij dit kopje:arrow_down:

Mijn energieleverancier eist dat ik het welkomstcadeau of de welkomstpremie terugbetaal. Mag dat?

Ik denk dat ik ze even leverancier A.B en C moet noemen want anders wordt het verwarrend(er).

U zit eerst bij leverancier A en gaat naar leverancier B. Leverancier A brengt u een overstapboete in rekening die door leverancier B wordt gecompenseerd. Nu wil u overstappen naar leverancier C. Leverancier B brengt u ook een overstapboete in rekening die door leverancier C wordt gecompenseerd maar daarnaast zegt leverancier B nu ik eis de compensatie van de overstapboete die u aan leverancier A betaalt hebt terug. Dat laatste is geen overstap boete maar vervelender ik denk niet dat u de compensatie van leverancier B voor de boete van leverancier A kunt bestempelen als een welkomstpremie en daarmee zou het verhaal van de ACM komen te vervallen.

@A. Deen 

ACM heeft dit mij meerdere keren uitgelegd, dus ik ga het proberen. 
Wordt vervolgt...

@Jan Klijnsmit kunt u mij vertellen hoe dit afgelopen is? 

Ik heb me er bij neergelegd en vond het niet de moeite om te gaan procederen. Het stond in de voorwaarden van Budget Energie. Ik zal nu drie keer nadenken voordat ik weer zal overstappen en dan alleen maar naar een energieleverancier die een dergelijke voorwaarde niet stelt.  

Reageer