Consumentenbond.nl
Vraag

Terugbetaling energie tegoed

• 14 mei 2020
  • 6 reacties
  • 262 Bekeken

Waarom kunnen energiebedrijven na afloop van een contract het teveel betaalde aan voorschotten niet binnen een week na afloop van het contract overmaken. Wat is de reden dat dit een maand moet duren, terwijl je het verbruik de volgende dag al kunt zien (bij slimme meter) dus afrekening binnen een week kunt afhandelen inclusief terugbetaling.

6 reacties

Reputatie 1
Badge

Dat zou inderdaad echt aantrekkelijk zijn met die hoge spaarrente.

Jan Jansen

Reputatie 7
Badge +7

Behalve dat als je snel je geld terug krijgt het ook snel kan besteden, zijn er niet zoveel voordelen, renten voor zowel u als de maatschappij is niet interessant. Maar het is natuurlijk uw geld. We zullen wel met bepaalde spelregels mee moeten doen, als inning en betaling per maand is, zal u ook die maand moeten afwachten. En de reden kan weer zijn dat de computers zo werken, een maandprotocol. Als terugbetaling veel langer gaan duren, heeft u absoluut recht van spreken.

Een leverancier heeft minimaal 4 weken de tijd om de eindnota op te maken. Dit komt omdat de leverancier afhankelijk is van de snelheid van de netbeheerder. Zij geven de data namelijk door aan de leverancier.  

Wanneer je overstapt naar een andere maatschappij is de snelheid afhankelijk van de nieuwe maatschappij. De leverancier waar je zat is namelijk niet meer bevoegd om de meterstanden op te vragen. Zij moeten wachten op het bericht van de nieuwe leverancier. Waar je bij hun mee begint eindig je bij je oude leverancier. 

Begrijp dat u in de omstandigheid bent dagelijks in uw geldpakhuis zonder rente te kunnen zwemmen. Er zijn ook mensen die blij zijn met elke “meevaller” En waarom moet deze meevaller op de rekening van het energiebedrijf blijven staan. In de huidige geautomatiseerde omgeving is dit binnen een week af te handelen. Overigens betaal ik mijn maandelijkse bijdrage vooruit, dus een maand na afloop van een contract terugbetalen is dan ook geen argument.

Begrijp dat u in de omstandigheid bent dagelijks in uw geldpakhuis zonder rente te kunnen zwemmen. Er zijn ook mensen die blij zijn met elke “meevaller” En waarom moet deze meevaller op de rekening van het energiebedrijf blijven staan. In de huidige geautomatiseerde omgeving is dit binnen een week af te handelen. Overigens betaal ik mijn maandelijkse bijdrage vooruit, dus een maand na afloop van een contract terugbetalen is dan ook geen argument.

Nee hoor, ben ook blij met elke meevaller. Ik leg alleen maar uit hoe het werkt en waarom deze termijn er voor staat.

Reputatie 1
Badge +1

Je kan meestal elk moment je maandelijkse voorschot naar beneden of boven (laten) bijstellen.

Als ik denk, dat ik teveel ga betalen voor het lopende contractjaar, dan pas ik gauw mijn maandelijkse voorschot aan in mijn (energieleverancier) account 2 a 3 termijnen voor het einde van het lopende contractjaar. En tien of twintig euro  nabetalen op de jaarrekening mag geen ramp zijn.

Reageer