Beantwoord

Teruggave energiebelasting

• 31 July 2022
  • 9 reacties
  • 230 Bekeken

L.S.,

Op de afrekening van BudgetEnergie staat zowel in juni 2021 als juni 2022 een “vermindering energiebelasting”; in 2022 iets hoger dan in 2021.

Vanaf eind juni 2022 zit ik bij een andere energieleverancier.

Ieder huishouden krijgt bij mijn weten een standaard bedrag uitbetaald vanwege de veel hogere gasrekening.

Wordt deze door de overheid uitbetaald of door de energieleverancier, en wanneer?

groet, J

icon

Beste antwoord door E.B.F. Stroeve 31 July 2022, 13:09

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5

dit zijn 2 verschillende dingen. vermindering energiebelasting is standaard en al jaren, heeft niks te maken met hoge energie prijzen van de laatste maanden. 

de korting die iedereen krijgt vanwege de hoge energiekosten zul je vanaf 1 juli 2022 terug zien op je factuur waarbij de belasting geen 21% meer is maar 6%

Reputatie 6
Badge +3

@J te Meppel  Zoals je vermoedelijk al vermoedde - de overheid heeft de administratie aan de energieleverancier uitbesteed. De vermindering EnergieBelasting (VEB) wordt per dag berekend/verrekend/“uitbetaald” en dit zie je uiteindelijk op je energierekening als het goed is. Voor 2022 is de VEB € 681,63 excl. btw. (2021 €461,62). Tot 1 juli was de btw 21%, t/m 31 december is de btw 9%, hiermee is de VEB over de 2de helft van 2022 dan ook lager, helaas.
Just my € 2ct en garantie tot de voordeur.

Dank James Bond. Ik krijg het dus terug bij de jaarrekening.

Reputatie 7
Badge +5

Kleine nuance: je betaalt minder (vanaf 1 juli 2022)

Reputatie 6
Badge +3

@E.B.F. Stroeve    Klopt - en de lagere btw op “energie” is 9% (niet 6% - zoals je hierboven per abuis schreef)

Reputatie 3
Badge +3

@J te Meppel Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Ik heb andere vraag omtrent de vermindering van de energiebelasting in het geval van het faillissement van Fenor. Er wordt op dit moment (nog) geen uitkering gedaan van de €200 die we tegoed hebben van Fenor (zonnepaneelhouder en stadsverwarming hier). Dit bedrag is vooral tot stand gekomen door recht op deze vermindering, een tegemoetkoming bepaald door de overheid. Kunnen we als consument bij de overheid aanspraak maken op dit bedrag indien uiteindelijk blijft dat Fenor zijn crediteuren niet kan uitbetalen?

Ik heb andere vraag omtrent de vermindering van de energiebelasting in het geval van het faillissement van Fenor. Er wordt op dit moment (nog) geen uitkering gedaan van de €200 die we tegoed hebben van Fenor (zonnepaneelhouder en stadsverwarming hier). Dit bedrag is vooral tot stand gekomen door recht op deze vermindering, een tegemoetkoming bepaald door de overheid. Kunnen we als consument bij de overheid aanspraak maken op dit bedrag indien uiteindelijk blijft dat Fenor zijn crediteuren niet kan uitbetalen?

U krijgt nog geld van een failliete partij en u heeft dat geld in uw hoofd geoormerkt als “oorspronkelijk van de overheid” maar dat is geen vordering “op” de overheid. 

Reputatie 5
Badge +6

Als u een nieuw contract heeft afgesloten heeft u recht op die periode bij uw nieuwe leverancier, en zal de afwikkeling, of als u nog tegoeden heeft door de curatoren afgehandeld worden.

Als het oude contract is “overgenomen” kan uw nieuwe leverancier dit nog met u verrekenen.

Als u zelf een andere leverancier zoekt zullen de oude rechten niet meer gelden.

En zolang er geen “afrekening” van Fenor (curatoren) is is er ook geen bedrag waarover de energiebelasting/vermindering berekend kan worden.

De curatoren zullen u daarover wel informeren.

Reageer