Terugleveren met drie fasen

• 1 November 2022
  • 12 reacties
  • 325 Bekeken

Badge +2

Ik heb zonnepanelen. Als ik stroom teruglever krijg ik daarvoor minder geld dan ik betaal voor stroomafname. Het is dus beter stroom te verbruiken terwijl de zon schijnt.

Als ik stroom teruglever terwijl de buren op hetzelfde moment stroom verbruiken, dan betalen de buren meer dan ik ontvang. Het verschil is voor het elektrabedrijf.

Tot zover is het duidelijk.

Hoe is het als ik drie fasen heb? Stel dat ik stroom opwek op fase 1 en op hetzelfde moment stroom  verbruik op fase 2? Het elektrabedrijf geeft geen duidelijk antwoord op deze vraag.

12 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Jou teller telt het totale vermogen, niet per fase.

Reputatie 6
Badge +3

@F.P.J. Nater  De 3-fase kWh meter “saldeert” het verbruik quasi intern over de 3 fasen.
Voorbeeld: 
2 kW over fase, 1 kW over fase 2  en -3 kW over fase 3 levert na een uur op een zonnige middag een netto verbruik van 0 kWh op de teller.

Verder nog een opmerking (citaat): “Als ik stroom teruglever terwijl de buren op hetzelfde moment stroom verbruiken, dan betalen de buren meer dan ik ontvang. Het verschil is voor het elektrabedrijf.“

Dit is natuurlijk alleen van toepassing als beide met hetzelfde contract ook nog bij dezelfde leverancier zitten.

Tegenvoorbeeld: Ik krijg een terugleververgoeding van € 0,65/kWh en mijn buur betaalt € 0,30/kWh (langer lopend contract). - Het negatieve verschil is nu voor wie?

Reputatie 7
Badge +5

oo het net is geen onderscheid op contract/leverancier niveau. de stedins/lianders van deze wereld transporteren stroom en meten wie wat levert en afneemt en rekenen dat af bij de energieleveranciers. op zich wel aarsige voorbeelden van situaties waarin de balans scheef is, geen idee hoe dat afgerekend wordt

Reputatie 6
Badge +3

De stroom is niet ge-oormerkt en volgt de weg van de minste weerstand. Het gaat om het totaal dat een leverancier inkoopt en verkoopt, dat moet in balans zijn. De netwerk beheerders zullen dat wel in de gaten houden evt. verrekenen.

Reputatie 2
Badge +2

Stroom kiest niet de weg van de minste weerstand. Stroom loopt op basis van spanningsverschil gedeeld door weerstand. Dit is de wet van Ohm.

Met water is dit hetzelfde: als je een voorraadvat met water hebt waaraan 3 verschillende dikte pijpjes zijn aangesloten dan loopt er uit de 3 pijpjes water. De hoeveelheid water is dan alleen afhankelijk van de pijpdikte (weerstand).

Reputatie 6
Badge +6

(off topic)
Stroom kiest wel degelijk de weg van de minste weerstand op een spanning, zit maar 2 weerstanden met verschillende waarden parallel.
Dan zal je er al snel achter komen dat de meeste stroom door de laagste weerstand loopt.
Jou pijp voorbeeld klopt beter, de dikste pijp heeft dan ook de minste weerstand.

Reputatie 2
Badge +2

@Free Spirit 

Je begrijpt het wel maar je omschrijving is vreemd. Stroom kiest niet. De stroom loopt gelijktijding door beide weerstanden.

De stroom door weerstand 1 = de spanning / weerstand 1.

De stroom door weerstand 2 = de spanning / weerstand 2.

Reputatie 6
Badge +3

@F.P.J. Nater   Is het e.e.a. omtrent de teruglevering over drie fasen uit de antwoorden hier duidelijk geworden? - Indien ja - graag een “vinkje” en een “Like” bij het juiste antwoord.

Badge +2

@F.P.J. Nater   Is het e.e.a. omtrent de teruglevering over drie fasen uit de antwoorden hier duidelijk geworden? - Indien ja - graag een “vinkje” en een “Like” bij het juiste antwoord.

Ja, ik denk het wel. Intussen vertelde de man in de elektrowinkel me dat ik een hele kookplaat op een enkele fase kan aansluiten en dat ik dus geen drie fasen nodig heb.

Reputatie 2
Badge +2

@F.P.J. Nater 

Op een 1 fase aansluiting kan je 35 A afnemen. Dit is 230 x 35= 8050 Watt.

Inductie kookplaten zijn rond de 7000 Watt (bij gebruik van alle verwarmingsplekken).

Een magnetron van 1000 Watt zou je dan nog net kunnen gebruiken.

Een combii magnetron die bijvoorbeeld gelijktijdig magnetron + hetelucht gebruikt circa 2000 Watt. Dat gaat dan dus fout als je alles maximaal gebruikt.

Als je geen andere grote gebruikers in huis hebt, zal het dus meestal wel goed gaan.

Jouw hoofdzekering moet wel een geschikte waarde hiervoor hebben.
In oudere huizen, is die vaak kleiner dan 35A
In nieuwe huizen is die minimaal 40A
Een kookgroep zijn eigenlijk 2 aan elkaar gezette 16A automaten.

Reputatie 6
Badge +3

@F.P.J. Nater   De aansluiting van de nieuwe inductiekookplaat heeft niet direct iets met uw oorspronkelijke vraag over de teruglevering over drie fasen te maken om dat u op dit moment (nog) geen 3 fasen aansluiting heeft. - Klopt dit?

Reageer