Consumentenbond.nl

terugleververgoeding Eneco verlaagt per 1 april!

• 17 maart 2020
  • 29 reacties
  • 4435 Bekeken

Badge +1
  • Bezig Bondje
  • 4 reacties

Kreeg gisteren een mail van Eneco dat per 1 april aanstaande de terugleververgoeding voor zonne-energie wijzigt: ‘De terugleververgoeding die je daarvoor van ons krijgt, verandert 1 april 2020. Je ontvangt vanaf dat moment een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het stroomproduct dat je bij ons afneemt, exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.’

tegelijkertijd kun je vanwege Corona niet meer bellen met hun helpdesk. Ik heb het idee dat ze de Corona toestand misbruiken om lowkey deze verlaging door te voeren. Het feit dat ze dit pas 14 dagen voor ingang bekend maken vind ik helemaal schandalig.  Verlagen andere energieleveranciers ook de vergoeding op korte termijn of is dit alleen Eneco? In het laatste geval ga ik maar overstappen naar een andere leverancier. 

29 reacties

Badge +1

Had net chat contact met klantenservice en die zeggen dat het alleen geldt als je over een heel jaar meer teruglevert dan je gebruikt. Dat is iets anders als de mail suggereert. De dame beaamde dat de mail niet duidelijk is en dat ze daar veel vragen over krijgen. 

De salderingsregeling is nog gewoon van kracht dus dit gaat alleen over wat u meer produceert dan afneemt.

Reputatie 7
Badge +6

Reden te meer om zo veel mogelijk stroom te gebruiken op momenten dat de panelen veel leveren. Denk aan wasmachine , afwasmachine , stofzuiger , oven , waterkoker , magnetron etc. Allemaal flinke stroomverbruikers die met wat planning te gebruiken zijn op de gunstigste momenten . Bij heel veel overcapaciteit redden we het uiteraard dan ookniet. Wel treurig dat het hebben vanveel panelen op deze manier samen met het afbouwen van de salderingsregeling steeds onaantrekkelijker wordt.

Reden te meer om zo veel mogelijk stroom te gebruiken op momenten dat de panelen veel leveren. 

De essentie van de salderingsregeling is dat het moment van opwekken en het moment van gebruiken juist niet samen hoeven te vallen.

Reputatie 7
Badge +6

Snap ik , @A. Deen . De energiebedrijven worden als buffer en reservestroombron benut en dat is niet ideaal . Bij veel zonnestroom dreigt een overschot die de energiebedrijven ook niet elders kwijt kunnen . Bij weinig of geen zonnestroom moeten ze juist weer alle zeilen bijzetten om aan de vraag te voldoen. Hoe meer zonnepanelen , des te groter dit probleem wordt. Doordat energiebedrijven eigenlijk geen geld wilden geven voor dat terugleveren , heeft de overheid hier een subsidie van gemaakt omdat men toch graag wilde dat op grote schaal panelen aangeschaft gingen worden . Snap alleen niet waarom er zo'n verschil zit in het teruglevertarief per energiebedrijf als het uit een subsidiepot komt. Vermoedelijk komt een deel uit die pot en mag het energiebedrijf zelf bepalen hoeveel ze zelf willen geven voor terug geleverde stroom en onder welke bijkomende voorwaarden. Hoe dan ook , die subsidie wordt de komende jaren afgebouwd en de toezegging van de minister dat panelen daarna ook aantrekkelijk moeten blijven heb ik niet veel vertrouwen in .

Reputatie 7
Badge +6

Voor mensen die elektrisch gaan rijden en veel thuis zijn , kan in de toekomst de auto-batterij gedeeltelijk als buffer dienen . Bij veel zonnestroom wordt de accu geladen en zonder zonnestroom kan de accu het huis van stroom voorzien binnen bepaalde grenzen .Ook dat werkt maar ten dele en hangt per huishouden af van de omstandigheden of dat aantrekkelijk is. In gunstige gevallen  is het gebruik van eigen zonnestroom zowel voor auto als huishouden hoog en kan teruglevering  heel laag zijn.

Reputatie 4
Badge +4

Hm, ik was net naar Eneco overgestapt omdat ze een ruime vergoeding gaven en ik 2000Kwh over heb.
Dit contract moet 1 juni ingaan, maar ik heb het aangevraagd op basis van de huidige vergoeding.
De cruciale vraag is dus, krijg ik de oorspronkelijke vergoeding of de vergoeding van na 1 april?
Tegen die tijd kan ik niet meer kosteloos opzeggen, de bedenktijd is dan verlopen.

Ik heb hetzelfde bericht gekregen, terwijl mijn jaarcontract nog tot in de zomer duurde.

De keuze op Eneco is gevallen door een berekening van de totaal verwachte kosten. Daarbij zat 2000 kW teruglevering (bovenop de saldering).

Als dit tussentijds aangepast kan worden is dat vreemd. Dat had ik beter naar een andere energiemaatschappij kunnen kaan.

Het contract stopzetten vanwege de wijziging kan volgens het bericht. Maar dan kan ik wel voorspellen wat er met de overstapvergoeding van Eneco gebeurd.

Reputatie 4
Badge +4

Ik ga er voorlopig van uit dat bij contracten die voor 1 april zijn afgesloten gewoon het afgesproken bedrag wordt vergoed.
Als wij het contract voortijdig opzeggen krijgen we een boete, een tussentijdse tariefwijziging is ook contractbreuk, kunnen wij dan ook een boete opleggen?
Ik heb begrepen dat het personeel ruim meedeelt in de overname, moet kennelijk door de consument betaald worden.
Als dit de eerste tekenen zijn wat de nieuwe nieuwe eigenaar van plan is zie ik het donker in voor de consumenten.

Typisch Nederlands, als iets een succes is dan schaffen we een aantrekkelijk systeem af. alle energiebedrijven zijn nu in buitenlandse handen, Goed gedaan! Ik denk erover om over te stappen naar een andere energieleverancier en gewoon tot 2023 doorgaat met de huidige salderingsregeling. We benutten de beschikbare oppervlakte voor zonne panelen niet. Heel Nederland had al onder de panelen kunnen liggen. Fattenfal heeft een geweldige productielijn voor zonnepanelen aan China overgedaan. Die produceren heel erg betaalbare zonnepanelen, maar die worden weer extra zwaar belast met importheffingen. ….

Reputatie 4
Badge +4

Inmiddels ben ik er achter dat Eneco de terug lever vergoeding heeft verlaagt voor alle klanten ook die een contract hadden afgesloten zoals ik.
In mijn ogen is dit contractbreuk, het heeft dan geen nut meer om een energie contract af te sluiten als de energie maatschappij op eigen hout je de afgesproken tarieven wijzigt.
Om het kort te houden, ik kan het contract kosteloos annuleren, maar daar schiet ik ook niet veel mee op.
Ik kan ook een klacht in dienen bij de geschillencommissie energie, maar daar zijn kosten aan verbonden, dat schiet ook niet op.
Wat vindt de CB van deze handelswijze?
Hebben ze wettelijk het recht om deze tarieven binnen de contractduur te wijzigen?

Badge +8

Hebben ze wettelijk het recht om deze tarieven binnen de contractduur te wijzigen?

Hi @Free Spirit, mijn collega is nog even in de Voorwaarden van Eneco gedoken. Bij artikel 19.5 staat dit: “Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.”

Dus afhankelijk van wat er afgesproken is, moet je zelf nagaan welke situatie geldt.

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Free Spirit, mijn collega is nog even in de Voorwaarden van Eneco gedoken. Bij artikel 19.5 staat dit: “Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.”

Dus afhankelijk van wat er afgesproken is, moet je zelf nagaan welke situatie geldt.

Dit gaat niet om een wijziging van de overheidsheffingen, het kale terug lever tarief is verlaagd  van 9,2 ct/kwh naar 5,654 ct ct/kwh
Ik mag kosteloos het contract opzeggen als ik het er niet mee eens ben, maar als ze zo makkelijk van afgesproken tarieven af kunnen heeft een contract weinig nut in mijn ogen.
Het kost mij bijna 100 euro, maar opzeggen kost meer, dus zal ik het jaar wel uit moeten dienen, maar ik ben volgend jaar geen klant meer van deze club.

Voor mij speelt dit nu een rol omdat ik veel meer terug lever dan gebruik.
Voor de meeste mensen zal dit nog geen rol spelen omdat ze minder opwekken dan verbruiken.
Maar als de saldering wordt afgebouwd gaat dit voor iedereen belangrijk worden.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zou de bond willen vragen om blijvend deze vergoedingen te vergelijken en regelmatig te publiceren aangezien steeds meer leden hier mee te maken krijgen . Dan kunnen we de bedrijven die ons denken te moeten afknijpen vriendelijk gedag zwaaien. Trouwens , de overheid mag zich ook schamen aangezien energie vooral duur is door de velen heffingen die ze er op gegooid hebben , terwijl energie in onze moderne tijd niet meer als een onnodige luxe gezien kan worden lijkt me . :wink:

Ik mag kosteloos het contract opzeggen als ik het er niet mee eens ben, maar als ze zo makkelijk van afgesproken tarieven af kunnen heeft een contract weinig nut in mijn ogen.
Het kost mij bijna 100 euro, maar opzeggen kost meer, dus zal ik het jaar wel uit moeten dienen, maar ik ben volgend jaar geen klant meer van deze club.

Dat begrijp ik niet, als je kostenloos mag opzeggen en de tarieven aan het dalen zijn en je bij een andere leverancier een betere terugleververgoeding krijgt dan levert het toch juist op ipv dat het kost.

Reputatie 4
Badge +4

Wel eens van een overstap bonus gehoord?
Die bonus mag ik dan weer terug betalen, per saldo schiet ik er bij in.
Dat maakt lagere tarieven ook niet goed.

de mail/brief over verlaging van de terug lever vergoeding (surplus/jaar) was inderdaad niet duidelijk maar wekte ook de indruk dat het lopende contract kon worden opgezegd (immers wijziging voorwaarden gedurende de looptijd). Na een check met de servicedesk werd boetevrij opzeggen bevestigd; geen probleem! Contract opgezegd eindafrekening ontvangen en.. jawel € 250 boete.

Contact met de servicedesk mocht niet baten: van het gevoerde telefoongesprek kon Eneco “niets terugvinden”, een vriendelijke mail, tenslotte een juridische brief: het mocht allemaal niet baten. “De afdeling NEE” van Eneco's klantenservice reageerde steeds met hetzelfde antwoord. “U heeft contract tussentijds opgezegd en dus  boete die u bij uw nieuwe leverancier kunt terugvragen”.

Na 37 jaar Eneco klant te zijn geweest ben ik vandaag blij met Green Choice en inderdaad € 250,- boete gecompenseerd en lager tarief  EN... aanspreekbare servicedesk. De brief van Eneco was niet goed, dat kan gebeuren, maar de afhandeling van Eneco was schandalig slecht.

Ga zo door Eneco dan verdwijn je vanzelf ;-)

Reputatie 4
Badge +4

@J. Kruiswijk 

Ik heb helemaal geen bericht over de verlaging gehad, Ik kon wel direct telefonisch bij de helpdesk het contract opzeggen, zonder kosten volgens hun.
Dat heb ik niet gedaan, zo te lezen maar goed ook.

Er vormt zich nu wel een beeld waar de nieuwe eigenaren naar toe willen met Eneco, route V&D en Hema?
Leegzuigen en dan dumpen?
Klantvriendelijkheid kost geld, dus daar wordt eerst een streep door gehaald.

Wat raar, twee mensen die verhaal gaan halen krijgen beide te horen dat ze kosteloos mogen opzeggen en dat blijken ze niet gestand te doen, sterker ze ontkennen het zelfs. Nou was ik al verbaasd toen @Free Spirit melde dat dat kon maar dit is gewoon misleiding van Eneco.

Ik had hetzelfde bij het jaarconract. De teruglevering vergoeding is na ong. ¾ van het jaarcontract verlaagd van 9.2 naar 6.5 cent.

Uiteraard berekenen ze dat het grootste deel van het overschot in die 3 maanden valt.

Tussendoor opzeggen was mogelijk, maar dan kun je naar de overstapvergoeding fluiten.

Nu ook overgestapt naar Greenchoice. 

Heldere communicatie, met zowel de kosten als de terluglevering vergoeding in het contract.

Ook de overstapdatum wordt goed gecommuniceerd. Daar ging Eneco vorig jaar ook al de mist mee in (Ze begonnen een maand te vroeg te leveren en dat moest je dan maar zelf oplossen, waarbij ze meteen zeiden dat het maanden ging duren).

Voor mij geen Eneco meer. Het heeft geen zin de kosten van de stroom te berekenen voor een jaar als zij tussendoor prijzen aanpassen. Met de ‘handboeien’ van de overstappremie (daarvoor moet je een jaar blijven) zit je vast aan hun contract.

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb de zaak aanhangig gemaakt bij de geschillencommissie.
Eneco heeft daarop mij een schikkingsvoorstel gedaan wat ik geaccepteerd heb.
Naar mijn mening durfden ze een uitspraak van de geschillencommissie niet aan, het zou gevolgen kunnen hebben voor alle lopende contracten met het oude tarief.

Nu moet er alleen nog geregeld worden dat energie maatschappijen dit soort geintjes niet meer uit kunnen halen.
Nu de salderingsregeling afgebouwd gaat worden heeft straks iedereen hier mee te maken.
Zonnepanelen zijn niet meer rendabel als je voor de geleverde kWh nog een paar centen fooi krijgt.

Reputatie 2
Badge +2

@Free Spirit 

Dank voor de terugkoppeling. Dit had je ook altijd gewonnen. Maar goed dat het nu over is.

Ook Greenchoice heeft de terugleververgoeding teruggeschroefd. Maar wel alleen voor nieuwe contracten, zoals het hoort. Geluk voor degene met een 5 jarig contract. Dat zullen er alleen niet veel zijn.

Alleen met de laatste zin ben ik het niet mee eens. Reken het maar na. De kosten van aanschaf, onderhoud (nieuwe omvormer), een reparatie zet je tegenover de opbrengsten van een kleine 25 jaar. Ook rekening houden met verminderde opbrengst. Zo kom ik ongeveer op 6 eurocent uit aan kostprijs van de stroom. Dat is voor mij precies de terugleververgoeding (nog) bij energie direct. De winst zit hem in je eigen verbruik dat je anders voor 21 Eurocent moet inkopen. De salderingsregeling is alleen maar extra winst, zodat de installatie binnen 7 jaar is terugverdiend.

De grote installatie die jij en ik hebben geven ook extra winst, omdat in voor en najaar en meer kWh stroom van je eigen dak komen. Geen hoger percentage eigen verbruik, maar wel meer kWh.

Voor mij zal dat tijdelijk zijn, omdat elektrische auto mijn overtollige stroom wel zal opsnoepen.

Reputatie 4
Badge +4

@basic

Ik zie het als volgt:
Van de opgewekte energie:

1 gebruik je een deel direct zelf
2 valt een deel onder de saldering
3 alles wat je eventueel nog meer opwekt.

Terug verdienen doe je met 1 en 2, met de huidige salderingsregeling in ongeveer 7 jaar.
Als 2 vervalt hou je alleen 1 en 3 nog over en wordt de terug verdien tijd een stuk langer.
De meeste mensen hebben nu nog niet met 3 te maken, maar dat gaat met het verdwijnen van de saldering wel veranderen.

In getallen:
Stel je gebruikt 3000 kWh per jaar en je schaft zonnepanelen aan die dat ook ongeveer opwekken (+/- 12 stuks).
Dan wordt in de praktijk een derde direct zelf gebruikt, dus 1000 kWh en de resterende 2000 kWh valt onder de saldering.
In principe heb je dan geen elektriciteitskosten meer.
Je bespaart 3000 kWh x € 0,22 per kWh = € 660 per jaar
De aanschaf van de zonnepanelen in deze situatie kosten nu gemiddeld 4800 euro na btw teruggave.
De terugverdientijd is dus 4800/660=7,2 jaar.

Als de Saldering verdwijnt ziet het er anders uit:
De besparing is dan (1000 x € 0,22 = €220,-) + (2000 x € 0,06 = € 120) = € 340.
De terug verdientijd = 4800/340 = 14,1 jaar.
Eneco geeft op dit moment nog minder dan € 0,06 per kWh.

Er komt een subsidie voor terug, alleen weet niemand hoe die er uit zal zien.
Wel is duidelijk dat de hoogte afhankelijk is van de zonnepaneel prijzen.
Als die dalen, daalt de subsidie ook, ook al heb je de panelen zelf in de duurdere periode aangeschaft.
Verder wil de minister geen enkele garantie over de terugverdien tijd geven, aangenomen wordt dat die zal oplopen tot 9 à 10 jaar.

Dan ben ik (en jij kennelijk ook) in de omstandigheden dat we ook nog stroom opwekken die onder de 3e categorie vallen.
Ik heb een huis gekocht met panelen die 6000 kWh opwekken.
Dus heb ik met het bovenstaande voorbeeld nog eens 3000 kWh over.
Dan maakt het nogal wat uit of je daar 9,2 cent on 5,6 cent krijgt.
En daarom ging ik met Eneco in de clinch.
Greenchoice geef er voor de eerste 2000 kWh nog 8 cent voor en de rest ook de kale stroomprijs wat rond die 6 cent zal liggen.
Als dat zo blijft kan ik na de contract periode ook beter weer naar hun overstappen.

Kan ik dan niet beter een warmtepomp aanschaffen?
Zolang de saldering geldt zeker wel, maar zelfs dan is de terugverdientijd (besparing gas) rond de 10 jaar.
Met de subsidie regeling zal dat alleen maar langer duren.

Reputatie 3
Badge +2

Het pakt voor ons dan niet zo heel slecht uit met vorig jaar mei ingaand 5 jaar lang durend contract bij Pure Energie met een terugleververgoeding van € 14,52 cent over de eerste 1500 kWh die wij terugleveren. Zoals de grafiek laat zien zitten we daar nagenoeg aan. Het helpt toch weer bij het terugverdienen van onze investering in onze PV-installatie! Bijna € 218,- per jaar en dat 5 jaar lang. Dat is toch mooi.

Reputatie 4
Badge +4

@Los_Moros 

Pure Energie geeft op dit moment nog 10,5 cent.

Niettemin erg interessant om straks ook even te gaan kijken.
Dat ze niet zo hoog ik de energie vergefelijker komen heeft vooral met de lage overstap bonus te maken.
Maar ook zonder die bonus is het een interessante leverancier.

Reageer