terugleververgoeding Eneco verlaagt per 1 april!

• 17 March 2020
  • 31 reacties
  • 6948 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
  • Bezig Bondje
  • 5 reacties

Kreeg gisteren een mail van Eneco dat per 1 april aanstaande de terugleververgoeding voor zonne-energie wijzigt: ‘De terugleververgoeding die je daarvoor van ons krijgt, verandert 1 april 2020. Je ontvangt vanaf dat moment een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het stroomproduct dat je bij ons afneemt, exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.’

tegelijkertijd kun je vanwege Corona niet meer bellen met hun helpdesk. Ik heb het idee dat ze de Corona toestand misbruiken om lowkey deze verlaging door te voeren. Het feit dat ze dit pas 14 dagen voor ingang bekend maken vind ik helemaal schandalig.  Verlagen andere energieleveranciers ook de vergoeding op korte termijn of is dit alleen Eneco? In het laatste geval ga ik maar overstappen naar een andere leverancier. 

31 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@Free Spirit Klopt, momenteel ook daar een lagere terugleververgoeding, maar bij Pure Energie wordt je ook “molenaar”. Ze noemen het naar eigen zeggen “eigenaar” van een stukje windmolen. Hierdoor genieten we van een extra korting bovenop de terugleververgoeding. Alles bij elkaar genomen zijn we erg voordelig uit. Jammer dat de terugleververgoeding bij de energieleveranciers wat minder is geworden, maar energie is nu ook wat voordeliger. Misschien vandaar. Vergelijkingssites met welkomsbonussen zijn mooi, maar het komt voor dat de tarieven voor stroom en gas op de website van de leverancier zelf voordeliger zijn. Goed opletten dus, want anders is die welkoms/overstapbonus een sigaar uit eigen doos.

Reputatie 6
Badge +5

In ieder geval mooi dat Greenchoice en Pure Energie de vergoedingen in bestaande contracten niet verlaagd hebben, in tegenstelling tot Eneco.
Dat maakt ze een stuk betrouwbaarder, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit

Jij kunt natuurlijk niet uitrekenen voor jezelf hoelang het duurt dat je de panelen hebt terugverdiend. Je weet niet wat je er voor betaald hebt, omdat ze er al op zaten. Je mag er wel van uitgaan dat het een geschikt prijsje is.

Jouw berekening over de terugverdientijd als er geen salderingsregeling meer is zal vast niet kloppen. Dat kun je pas gaan berekenen over 10 jaar.

Jouw voorstel om een warmtepomp te kopen zal niet werken om een hoger percentage stroom te gebruiken. De productie van de panelen gebeurt net in andere maanden als de warmtepomp het meest gaat verbruiken.

Wat wel mogelijk is is een elektrische auto die je dan wel overdag moet gaan laden. Een (warmtepomp) boiler die je achter een schakelklok zet zou ook helpen. Ik denk dat als de salderingsregeling afgelopen is er met domotica nog wel meer mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +6

Die terugverdientijd hangt behalve van de salderings-toekomst van meer factoren al . Hoe duur was de aanschaf ? Is de ligging gunstig ? Is de kwaliteit goed ? Krijgen we te maken met kosten die niet of niet geheel onder garantie vallen ? Gaan we zo slim mogelijk met ons verbruik om ? Wat gaat de prijs van geleverde stroom in de toekomst doen ? Wat gebeurt er als we in de toekomst minder gas gaan verbruiken en daardoor meer stroom ? Naast het beleid van de Overheid en de energie-boer vele onzekerheden . 

Reputatie 6
Badge +5

In het AD staat een artikel dat de CB van Eneco eist dat de verlaging van de terug lever vergoeding terug gedraaid wordt.
Uit dit topic blijkt dat Eneco dit 2 jaar geleden ook flikte, ook bij mensen met een vast contract, ook bij mij.
Waarom is de CB toen niet in actie gekomen?
Ik heb het toen bij de geschillencommissie neer gelegd en heeft Eneco bakzeil gehaald voor er een uitspraak kwam.
Ik kreeg een vergoeding, maar heb nog altijd spijt dat ik niet door ben gegaan voor een uitspraak van de geschillencommissie.
Die had voor iedereen gegolden.
Eneco was hier kennelijk bang voor want ze kwamen rap met een compensatie.

Reputatie 6
Badge +5

Eneco heeft inmiddels eieren voor haar geld gekozen en de verlaging terug gedraaid.
Kennelijk zagen ze nu wel in dat ze er niet meer mee weg zouden komen.

Reageer