Terugverdienmodel zonnepanelen

• 19 December 2021
  • 18 reacties
  • 361 Bekeken

Badge

Hallo forum.

Ben klant bij Essent en heb bij Volta een offerte  voor zonnepanelen aangevraagd.

Het parallelsysteem met 13 zonnepanelen verdeeld over beide daken , oost- west georiënteerd, met een microconverter voor elk zonnepaneel heeft mijn voorkeur.

Een Besparing per jaar (3.557 kWh) € 818,11 op mijn persoonlijke situatie wordt opgegeven.

mijn jaarrekening van Essent voor 3800kwh bedraagt echter €522, groene stroom en vast contract.

de firma Volta en Essent vroeg ik om uitleg. Essent gaf aan dat ik de berekening van de firma Volta kon vertrouwen? De firma Volta zelf reageert tot heden niet.

Nu worden door andere aanbieders soortgelijke grote bedragen genoemd die niet kunnen kloppen.

Hoe wordt het terugverdien bedrag berekend?

De stroomkosten per kwh wordt opgebouwd uit de kosten van stroomlevering, netwerkkosten en belasting. Moeten de netwerkkosten altijd worden betaald? In mijn geval €228  of wordt alleen het stroomverbruik vergoed =€225

De salderingsregeling is mij bekend. Graag uitleg welke berekening werkelijk in de praktijk wordt gehanteerd.

groet Ron

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

je moet niet met euros rekenen maar met kWh’s. je verbuikt X kWh per jaar, wekt Y kWh per jaar op en dat verschil betaal je op basis van je contract met eneco. 

en die rekensom gaat veranderen als de salderingsregeling daadwerkelijk gaat veranderen

Reputatie 3
Badge +4

Moeten de netwerkkosten altijd worden betaald? In mijn geval €228  of wordt alleen het stroomverbruik vergoed =€225  De salderingsregeling is mij bekend. Graag uitleg welke berekening werkelijk in de praktijk wordt gehanteerd.

groet Ron

Voor 2022 geldt dat u kunt plussen en minnen. U verbruikt 3800 kWh/jaar en wekt 3557 op cq levert terug aan de energie maatschappij. Betekent dat u nog 243 kWh/jaar moet afrekenen. Netwerkkosten moet u altijd betalen. Uw kWh prijs incl belastingen ed. kunt u op uw jaarrekening vinden aangezien u een vaste prijs heeft. Daarnaast is de Energie belasting vermindering verhoogd naar zo'n 800 euro in 2022 voor iedere energieverbruiker, ongeacht het verbruik.

Stel uw kWH prijs is 24 cent. 243 x 0,24 cent = 58,32 + 228 netwerkkosten = 286,32/jaar - 800 vermindering energie belasting = - 513,68. Dit is het bedrag wat u terug krijgt, even snel gerekend, na een jaar productie. 

Ps: een productie van 3557 kWh zult u op de factuur niet terug zien, omdat een deel al wordt verbruikt terwijl de panelen leveren. Bij mij is dat ongeveer 35% geloof ik. Daartegenover staat dat uw verbruikscijfers op papier ook dalen naar bv. 2800 kWh uitgaande van dat u zo'n 1000 kWh al verbruikt tijdens de productie van de panelen.

Reputatie 3
Badge +4

Nuances zitten nog in piek- en daltarieven en natuurlijk kosten die Essent in rekening brengt voor de levering.

Reputatie 3
Badge +4

@Alcander -de KnoppenwinkelMijn berekening juli 2020-juni 2021 Budget

Badge

Moeten de netwerkkosten altijd worden betaald? In mijn geval €228  of wordt alleen het stroomverbruik vergoed =€225  De salderingsregeling is mij bekend. Graag uitleg welke berekening werkelijk in de praktijk wordt gehanteerd.

groet Ron

Voor 2022 geldt dat u kunt plussen en minnen. U verbruikt 3800 kWh/jaar en wekt 3557 op cq levert terug aan de energie maatschappij. Betekent dat u nog 243 kWh/jaar moet afrekenen. Netwerkkosten moet u altijd betalen. Uw kWh prijs incl belastingen ed. kunt u op uw jaarrekening vinden aangezien u een vaste prijs heeft. Daarnaast is de Energie belasting vermindering verhoogd naar zo'n 800 euro in 2022 voor iedere energieverbruiker, ongeacht het verbruik.

Stel uw kWH prijs is 24 cent. 243 x 0,24 cent = 58,32 + 228 netwerkkosten = 286,32/jaar - 800 vermindering energie belasting = - 513,68. Dit is het bedrag wat u terug krijgt, even snel gerekend, na een jaar productie. 

Ps: een productie van 3557 kWh zult u op de factuur niet terug zien, omdat een deel al wordt verbruikt terwijl de panelen leveren. Bij mij is dat ongeveer 35% geloof ik. Daartegenover staat dat uw verbruikscijfers op papier ook dalen naar bv. 2800 kWh uitgaande van dat u zo'n 1000 kWh al verbruikt tijdens de productie van de panelen.

Hartelijk dank voor uw uitleg, zover kan ik u volgen.
Op mijn jaaroverzicht staat geen kwh prijs, helaas.

Uit hun gespecificeerde  jaarnota kom ik ook niet tot een kwh prijs in de buurt van de aanname €0,24 die ook b.v. de firma Volta hanteert in hun terugverdienmodel. 

Wel zie ik dat mij ook een belastingteruggave van ca €450 werd verrekend, hoe dat zit weet ik niet. 

Essent zelf kon mij telefonisch hun gespecificeerde nota niet uitleggen, ik kan niet verwachten dat u of iemand anders dat wel zou kunnen. Mvrgr. Ron

Reputatie 7
Badge +4

Je moet even zoeken naar je contract bij Essent, daar zal gedetailleerd in staan wat je huidige prijzen zijn. Die kun je gebruiken om de kWh berekening te doen. 

Reputatie 3
Badge +4

Je moet even zoeken naar je contract bij Essent, daar zal gedetailleerd in staan wat je huidige prijzen zijn. Die kun je gebruiken om de kWh berekening te doen. 

@Alcander -de Knoppenwinkel

De kWh prijs is als volgt opgebouwd, althans bij mij. Te vinden bij ‘mijn’ contract/tarieven/specificatie. Alle bedragen zijn inclusief BTW. Het kale tarief en Daarbij opgeteld dus nog energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE) om te komen tot een, door u te betalen, kWh prijs. Bij meer terugleveren dan verbruikt ontvang ik ‘slechts’ de kale kWh prijs. Dit teruglevertarief verschilt geloof ik per energiemaatschappij. Dus kan bij Essent anders zijn. Ik geloof dat de energiebelasting per kWh in 2022 ook nog wat verlaagd is i.v.m. de dreigende hoge energienota's van velen. De ODE en energiebelasting (tarieven)  is voor iedereen gelijk.

Reputatie 3
Badge +4

Wel zie ik dat mij ook een belastingteruggave van ca €450 werd verrekend, hoe dat zit weet ik niet. 

De overheid vindt energie een basisbehoefte en geeft iedere gebruiker/afnemer daarom een vermindering op de energiebelasting. Soort korting die iedereen krijgt. De energiemaatschappij verrekent die.

Reputatie 2
Badge +4

Vermindering energiebelasting 2022 op energierekening?

Zie mijn topic:

Ik ben sinds 22.08.1992 eigenaar van een eengezinswoning ( tussenwoning ) bouwjaar 1980 met vloeropp. 85 m2 en inhoud 330 m3, perceel oppvl. 121 m2. Bij oplevering had deze woning een Energie Index (EI) van 1,61 - energielabel D. Na alle verduurzamingsmaatregelen heeft mijn woning nu een EI van 0,90 met label A. Mijn PV-installatie heeft een orientatie van Azumith 175° en een dakhelling van 37° ( 100% zone ). Vanaf 2014 lever ik meer zonnestroom terug dan ik groene stroom afneem. Investering PV-installatie was € 5.735,68 en sindsdien geproduceerd 18.443 Kwh en teruggeleverd aan het net 11.826 Kwh. Wat heeft opgeleverd ongeveer € 1.912,-. Besparing door PV-installatie op energienota’s komt ongeveer uit op: geproduceerde zonnestroom € 2.454,- + vermindering energiebelasting € 2.861,- = € 5.315,-  ( over 7 jaar )

Reputatie 5
Badge +3

De "berekeningen” aka terugverdienmodellen van Volta of van welke solarteur dan ook zijn natuurlijk zoals de naam al zegt model-berekeningen met een hele reeks bepaalde aannames/gemiddelden als uitgangsbasis (technisch & financieel/fiscaal)  

@Alcander -de Knoppenwinkel VOLTA  heeft de berekening van de opbrengst voor jouw locatie en ligging individueel doorgevoerd dus de 3557 kWh/a kloppen waarschijnlijk en zijn eerder conservatief. - Je schrijft trouwens niet waar je woont en hoe groot jouw installatie is en wat aan Wp op oost en wat op west ligt.
De totale investering na aftrek btw is voor het terugverdienmodel natuurlijk ook nog relevant.

De vermindering energiebelasting (VEB) zou ik zelf niet bij de “berekening” mee nemen, deze wordt om puur administratieve reden met het electraverbruik "verrekend” en heeft geen invloed op het terugverdienmodel.

Reputatie 2
Badge +4

Ik ben momenteel aan het uitzoeken of mijn huidige PV-installatie ( sinds 07.08.2014 ) optimaal functioneert. Dit doe ik via Enlighten-website, waar mijn PV-installatie gegevens - productie gegevens in te zien zijn per 15 min. / uur / dag / maand / jaar en totale productie sinds in werking / hoogste maximale Wh-vermogen met vermelding datum - tijdstip / hoogste productie per dag / maand / jaar.

Sinds 19.12.2003 ben ik lid van de Zonnestroom Producenten Vereniging - *( lidmaatschap  € 10,-/jaar ). Tijdens mijn zoektocht in 2000 om een offerteaanvraag voor zonnepanelen op mijn achterdak te doen, kwam ik  via project Solaris van Stichting Greenpeace uit bij Vereniging Zonnestroom ( later ZPV ). Deze vereniging zijn de pioniers in Nederland om zelf opwekken zonnestroom te promoten via acties - kennisbank - kwartaalblad e.d. Aldus heb ik via de vereniging op 30.08.2001 laten plaatsen  4 stuks Isofoton I-110 110Wp met omvormer Würth Solergy WE 500 NWR via marinekabel naar de meterkast op een aparte groep met Würth Digitale zonnestroommeter.

Op 07.08.2014 heb ik de 4 stuks Isofoton PV-panelen laten vervangen door 9 stuks PV-panelen ( Bisol 255Wp BMU poly met Enphase 215 micro omvormer met marinekabel 3x 2mm naar meterkast op groep 5 zonnestroom gekoppeld met Envoy Communication Gateway verbonden met internet ). Volgens mijn Enlighten-productiegegevens is de max. piekvermogen 2,124 kWh ( 19.03.2018 12:30 ) , hoogste productie: 16,4 kWh/dag ( 06.06.2015 ) - 402 kWh/mnd ( mei 2018 ) - 2.680 kWh/jaar ( 2018 ).

Mijn jaarnota 2021 periode 01.09.2020 tot 01.09.2021van Greenchoice: levering groene stroom normaaltarief 132 kWh - daltarief 226 kWh , teruglevering zonnestroom normaaltarief 1.412 kWh en daltarief 615 kWh . Productie zonnestroom PV-installatie periode 01.09.2020 tot 01.09.2021 is 2.392 kWh. Ik heb een 3-jarig vast contract looptijd 01.09.2020 tot 01.09.2023.

Jaarnota 2021 Greenchoice totaal bedragen inclusief BTW: Levering groene stroom normaaltarief € 17,57. Levering groene stroom daltarief € 30,08. Energiebelasting -1.669 kWh € 0,00. Opslag duurzame energie - 1.669 kWh  € 0,00. Vaste leveringskosten 365 dagen € 68,97. Netbeheerkosten 365 dagen € 278,20. Vermindering energiebelasting  365 dagen € 547,60. Teruglevering normaaltarief € -187,94 en daltarief € - 81,86.

Aldus komt hiermee het onderdeel stroom uit op teruggaaf € 422,58.

Wat moeten we met al die gegevens en  cijfers? Het grootste probleem op internet is het teveel aan gegevens, niet het te weinig.

Reputatie 7
Badge +6

@André van der Knaap. Ik heb nog geen zonnepanelen maar probeer me de vaktermen eigen te maken. PV is photo-volt toch? Oftwel licht - (elektrische) spanning?

Op school moesten we altijd voor de klas komen als we zeiden kWh/tijd want dat kon niet. Watt is al iets per tijd dus dan kan je niet nog een keer per tijd zeggen, want dan was het per tijd in het kwadraat en dat was versnelling. Watt kan alleen maal tijd zijn. Dan had je weer gegiechel in de klas 🙂. Maar is dat bij zonnepanelen dus wel zo?

Ik raak ook in de war van Wh vermogen/dag, /maand, /jaar productie of piekvermogen zoveel kWh per dag. Dan moesten we ook weer voor de klas komen, Watt is vermogen en Watt x tijd is energie, dus kWh is energie op die ene dag, niet per dag. Ik kan het daarom niet zo goed begrijpen wat er bedoeld wordt, is bij zonnepanelen het piekvermogen dan wel in kWh per dag? En wat is dan energie bij zonnepanelen? Is er misschien verduidelijking mogelijk want ik kom er zo niet uit. 

Reputatie 7
Badge +4

Watt is Volt * Ampere, dat is echt tijdloos 😉

Als een zonnecel (PV-cel, tik eens PV in in wikipedia) in het licht komt, komt er een spanning (eenheid V) op te staan. Als je de contacten dan verbindt, via bv een lampje, gaat er een stroom (eenheid A) lopen. Als er over het lampje een spanning staat en er een stroom door loopt dan gebruikt het lampje een vermogen (eenheid W) dat gelijk is aan de spanning maal de stroom, zoals Stroeve zegt. Als je de spanning in V uitdrukt en de stroom in A dan is het vermogen vanzelf in W. Een W is per definitie één J/s.
Als dat een uur geduurd heeft is er één Wh energie van de zonnecel naar het lampje gegaan.
In een uur zitten 3600 s en een W is een J/s, dus 1 Wh = 3600 J.
Als je de cel elke dag twee uur in het licht legt wek je zo 2 x 3600 = 7200 J per dag op, ofwel 2 Wh per dag. Dan heb je dus twee eenheden van tijd in de grootheid die je aanduidt, maar het zijn andere tijdvakken.

Reputatie 5
Badge +3

Als je echt wil weten per wanneer je uit de kosten van de investering bent moet je volgens mij zelf een rentabiliteitsberekening/schatting maken.

Zoeken met NCW (netto contante waarde) of beter ROI (Return On Investment) levert wat aan formules op waarmee je kan beginnen, maar wanneer je werkelijk uit de kosten bent hangt sterk af van de ontwikkeling van de stroomtarieven en hoeveel je (nog) kan salderen en dit is niet te voorspellen.

Reputatie 3
Badge +4

Als je echt wil weten per wanneer je uit de kosten van de investering bent moet je volgens mij zelf een rentabiliteitsberekening/schatting maken.

Inderdaad een schatting, een momentopname. Uiteindelijk als ze geïnstalleerd zijn verandert het terugverdienpunt inderdaad afhankelijk van saldering en stroomtarieven, zoals @Darkfiber aangeeft. Door mijn zonnepanelen en overcapaciteit kan ik zonder gas. Met de huidige energieprijzen, als ik dat doorbereken, is mijn terugverdientijd theoretisch aanzienlijk vermindert. Dat kan echter over een half jaar weer anders zijn. Ik zie zonnepanelen als een fix voorschot op mijn energienota. Je moet het doen als je het geld kan missen.

Reputatie 5
Badge +3

Volgens mij volgt de TS @Alcander -de Knoppenwinkel deze draad niet meer, sinds de oorspronkelijke post  maar een reactie op de eerste dag - sindsdien stilte. - Misschien kan hij een antwoord als oplossing markeren? Of dit topic laten sluiten.

Reageer